ایران پرسمان

آخرين مطالب

بی توجهی به ماده 65 احکام توسعه‌ای مانع تحقق اهداف اقتصادی منطقه آزاد کیش

  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بر اساس ماده 65 احکام دائمی برنامه توسعه ماموریت دارند تا بستر رونق اقتصادی و پیوستن ایران به زنجیره تامین جهانی را بر مبنای شرایط اقتصادی کشور فراهم کند تا فرایند ورود ایران به سازمان تجارت جهانی نیز تسهیل شود، اما در دو سال اخیر سیاست های اجرایی مغایر با هدف‌گذاری ها تاکید شده در ماده 65 احکام دائمی بوده است.

به گزارش فرینا به نقل از خبرنگار خبرگزاری موج، اقتصاد جهانی در مسیر بازارها را به هم نزدیک‌تر کرده و با ایجاد زنجیره تامین جهانی تولیدکننده ها را به این سمت سوق داده که بخشی از نیاز خود را برای صرفه اقتصادی بیشتر به جای اینکه تولیدکننده از بازارهای با ثبات بین‌المللی تامین کنند، این فرایند به دلیل اینکه هزینه های ناشی از سرمایه گذاری جدید برای تیراژهای پایین تولید را حذف می‌کند مورد استقبال صنعتگران قرار گرفته است، از این رو دولت ها تلاش می‌کنند تا با پیوستن به سازمان تجارت جهانی این فرایند را تسهیل کنند، ایران نیز برای ورود به این چرخه سازوکارهای همچون راه‌اندازی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی انجام داده است تا با انطباق این مناطق با سیاست‌های اقتصاد جهانی کشور را برای پیوستن به بازارهای جهانی آماده کند، از این رو در ماده 65 احکام دائمی برنامه توسعه به این مقوله پرداخته است که بر مبنای آن تاکید شده؛ «به منظور ساماندهی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و ایفای نقش موثر آن در تحقق اهداف سند چشم انداز 20 ساله نظام ، اعمال مدیریت یکپارچه و ایجاد رشد اقتصادی مناسب در این مناطق هم پیوندی و تعامل تاثیرگذار ملی با اقتصاد جهانی و ارائه الگوی توسعه ملی در بخش های مختلف مدیران مناطق آزاد به نمایندگی از دولت، بالاترین مقام منطقه هستند و تمام اختیارات و مسئولیت های دستگاه های اجرایی دولت مستقر در این مناطق به استنثنای مناطق آزاد تجاری-صنعتی و قانون کار در اداره این منطقه از سوی آن ها بکار گرفته می شود.»
طبق ماده 65 تمام سیاست‌گذاری‌های اقتصادی مناطق آزاد به جز قوانین کار به صورت منطقه ای اتخاذ می شود، هرچند برخی فعالان اقتصادی معتقد هستند که قانون کار برای مناطق آزاد نیز باید مشمول مقررات بین المللی باشد تا شرکت های خارجی راحت‌تر وارد سرمایه‌گذاری در این مناطق شوند. با این حال در دو سال گذشته با آغاز تحریم های آمریکا علیه ایران و اجرای سیاست های جدیدی در زمینه تخصیص ارز و ممنوعیت واردات بسیاری از فعالان اقتصادی نسبت به اعمال محدودیت های سرزمین اصلی برای این مناطق اعتراض داشتند، پیش‌ازاین نیز مواردی در این مناطق رخ داده بود که به نوعی متاثر از تحریم ها یا منافع ملی نبوده است و حتی مغایر با منافع توسعه ای کشور نیز بوده است، برای نمونه یک شرکت ترکیه‌ای در یکی از مناطق آزاد کشور سرمایه‌گذاری کرده و محصول تولیدی با برند و برچسب خارجی در بازار منطقه و بازارهای صادراتی ارسال می شد که اداره کل ارشاد و فرهنگ اسلامی مانع از اجرای فعالیت این شرکت شده بود و تاکید کرده بود حتما باید نام و توضیحات فارسی روی برچسب این محصول قرار گیرد والا مانع از فعالیت این شرکت می شود، هرچند این مشکل بعدها حل شد، اما بروز چنین مشکلاتی می تواند مانع از تحقق اهداف اقتصادی و توسعه‌ای مناطق آزاد شود، در شرایطی که امروز در بازارهای سرزمین اصلی نیز محصولاتی هستند که کاملا وارداتی بوده و نام و توضیحات فارسی نیز بر روی آن درج نشده است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با انتقاد به اینکه ماده 65 احکام قانون برنامه ششم توسعه در زمینه مدیریت یکپارچه مناطق آزاد به درستی در کشور اجرا نشده است، گفت: دولت باید دوباره مصوبه احکام قانون برنامه ششم توسعه را دوباره ابلاغ کند که بر مبنای ماده 65 احکام دائمی برنامه ششم توسعه مدیران عامل مناطق آزاد برای انجام وظایف وزارتخانه‌ها در مناطق تام‌الاختیار هستند.
محسن نریمان با بیان اینکه سیاست های اقتصادی باید بر اساس قانون و شرایط کشور باشد، افزود: وقتی‌که در قانون برای تحقق اهداف توسعه‌ای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی سیاست‌های ویژه‌ای را تدبیر کرده و در کشور اجرا نمی‌شود، دولت باید بر تحقق آن تاکید کند، ازاین‌رو دولت بار دیگر قانون مربوط به مدیریت مناطق آزاد را به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کند.
دلایل اعمال محدودیت های جدید در مناطق
با توجه به اینکه جذب سرمایه یکی از مهم‌ترین اولویت‌های کشور حتی در زمان تحریم هاست، سیاست‌گذاری‌ها باید به‌گونه‌ای تدوین شوند که مانعی بر سر راه سرمایه‌گذاران نباشد، زیرا این مقوله نه تنها باعث خروج ارز از کشور نمی شود چه بسا به افزایش درآمدهای مالیاتی دولت، سیاست‌های اشتغالی و ... نیز کمک می‌کند، اما نباید فراموش کرد محدودیت بیش از حد در صادرات و واردات می‌تواند سرمایه‌گذاران را نیز فلج کند. از طرف دیگر جذابیت‌های لازم برای ورود فعالان اقتصادی به این مناطق را کم می‌کند.
پیش از این دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در گفتگویی با خبرنگار خبرگزاری موج درباره تاثیر محدودیت های مربوط به واردات و صادرات بر فعالیت‌های اقتصادی مناطق آزاد گفته بود: پس از اینکه تحریم ها علیه ایران تشدید شد کشور در شرایط خاصی قرار گرفت که در آن برهه زمانی حفظ ذخایر ارزی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شد، ازاین‌رو محدودیت‌های برای جلوگیری از خروج ارز از کشور در مدیریت کلان کشور اتخاذ شد که مناطق آزاد نیز مستثنا از این محدودیت‌ها نبودند.
مرتضی بانک با تاکید بر اینکه محدودیت های ناشی از واردات و صادرات در مناطق آزاد در پایان سال 97 اصلاح شد، تصریح کرد: در حال حاضر واردات کالاهای اساسی همچون مواد اولیه و تجهیزات برای تولیدکننده‌ها در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی هیچ محدودیتی ندارد و آنها می‌توانند به راحتی تقاضای خود را از طریق ثبت سفارش تأمین کنند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، پیش از آغاز دور جدید تحریم های آمریکا علیه ایران و بروز اخلال در زمینه ارز، سیاست های واردات و صادرات مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مجزا از سیاست های سرزمین اصلی اجرا می شد، اما در حال حاضر تحت تاثیر این فرایند قرار گرفته است. از طرف دیگر بی توجهی برخی دستگاه های دولتی به ماده 65 احکام دائمی برنامه توسعه باعث شده بسیاری از فعالین اقتصادی نسبت به محدودیت های سرزمین اصلی در مناطق آزاد انتقاد کنند و آن را به عنوان مانعی برای تحقق اهداف اقتصادی در این مناطق قلمداد کنند.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/64738/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

یادواره شهدای معلم حوادث تروریستی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان

رئیس جمهور در پیامی درگذشت پدر شهیدان «خرسندیان» را تسلیت گفت

مادر گرامی شهیدان «فرشیدفر» به فرزندان شهیدش پیوست

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام «دهنوی»

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان دره شهر

حملات موشکی به سرزمین صهیونیستی دل خانواده‌های شهدا و ایثارگران را شاد کرد

گردهمایی از جنس غرور و اقتدار ملی در جزیره کیش/ شادی وصف ناپذیرکیشوندان از عملیات وعده صادق سپاه

بیانیه مرکز مقاومت بسیج بنیاد شهید و امور ایثارگران در حمایت از اقدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در تنبیه رژیم صهیونیستی

با لغو پروازها، اقامت هتلی مسافران کیش تمدید شد

حمایت بنیاد شهید و امور ایثارگران یزد از اقدام شجاعانه سپاه پاسداران

تمدید اقامت هتلی مسافرانی که پروازشان لغو شده در جزیره کیش

برنامه ریزی جهادی برای استفاده حداکثری از آزمون استخدامی خاص فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد

اجتماع بزرگ مردم انقلابی کیش در حمایت از پاسخ دندان شکن رزمندگان اسلام به رژیم صهیونیستی

تقدیر بنیاد شهید و امور ایثارگران از شرکت بیمه دی

برگزاری مراسم اختتامیه فعالیت‌های قرآنی ماه مبارک رمضان بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس

تکریم 5 عضو جامعۀ ایثارگری تبریز توسط سلمانی

مادران شهدا آیه های ایثار و گنجینه های استواری و صبر هستند

هفتمین روز شهادت شهید مدافع امنیت محسن حسین نیا در بهنمیر مازندران برگزار شد

وعده صادق هژمونی اسرائیل و استکبار جهانی را در هم شکست

نتیجه جابه جایی غیر اصولی سنگ

پیچ پیچید ولی راننده نپیچید

افزایش مقاومت به خوردگی و سایش فولاد با نیتروژن‌دهی پلاسمایی