ایران پرسمان

آخرين مطالب

سرمقاله شرق/ در سوریه صلح می‌شود؟ خبر خوب

  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - شرق / « در سوریه صلح می‌شود؟ » عنوان سرمقاله روزنامه شرق به قلم فریدون مجلسی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
پس از بیش از پنج سال جنگ داخلی ویرانگر در سوریه، سرانجام مذاکرات دولت و گروه‌هایی از مخالفان در ژنو و زیر نظر سازمان ملل آغاز شده و در چند روز گذشته، طرف‌های درگیر، در کنار یکدیگر نشستند. ایران، ترکیه و روسیه که سه سال پیش مقدمات این روند را به ‌امید سازشی صلح‌آمیز در آستانه قزاقستان فراهم کردند، در کنار این کنفرانس، احتمالا برای میانجیگری و چانه‌زنی حضور دارند. این نشست‌ها در بیش از سه سال گذشته بارها آغاز شده، اما بی‌نتیجه مانده است. مخالفانی که با آن موج بهار عربی، به‌ خودشان امید بسیار داشتند، به‌ گمان اینکه به ‌امتیازات بیشتری دست یابند، در پی پیروزی‌های بیشتر بودند و جلسه‌ها را به‌ بهانه‌های مختلف برهم می‌زدند و با رنجش می‌رفتند. سپس فرقه‌های سلفی و داعشی جریان مخالفان را مصادره کردند و بخش‌هایی از کشور را گرفتند.
اکنون ماجرای تعدی ترکیه به‌ بهانه ایجاد نوار امن برای دور نگه‌داشتن کُردان سوریه از جریانات کردی ترکیه و برنامه اسکان میلیون‌ها مهاجر سوری در نواری از کشور خودشان و باتوجه به ‌اعلام بیرون‌رفتن آمریکا هم‌زمان با عملیات قتل رهبر داعش شرایطی را برای مذاکره جدی‌تر میان مخالفان و موافقان فراهم آورده است. اکنون نکته‌ای که ظاهرا دو طرف در آن توافق دارند، این است که در این مذاکرات افراطیون سلفی هیچ سهمی نخواهند داشت بلکه در تقابل با آن قرار دارند. در میان گروه‌هایی که در مذاکرات شرکت دارند، از کردها که آسیبی جدی از توحش داعشی دیدند و سهمی عمده در شکست آن داشتند، نامی به ‌میان نیامده است. اینان که در آغاز از ترس جنایات داعش به ‌دولت مرکزی پناه آوردند، در جنگ برای تقابل با داعش از سوی آمریکایی‌ها تجهیز شدند و تعلیمات دیدند و با برخی از نیروهای مخالف همکاری داشتند و با اعلام ناگهانی خروج آمریکا و تنهاماندن در دفاع در مقابل تعدیات خون‌بار ترکیه، بار دیگر به‌ دولت مرکزی رو کرده‌اند. احتمالا به ‌همین دلیل نمایندگان دولت سوریه در غیاب وزیر خارجه آن کشور، کردها را هم نمایندگی می‌کنند. سوریه تنوع قومی دارد. با اکثریتی عرب، عمدتا سنی و بیشتر قبایلی و جمع بزرگی علوی با خصوصیات مدنی‌تر، گروهی شیعه، با اقلیت قابل‌توجهی کرد سنی و ایزدی و دروزی و اقلیتی مسیحی شامل اعراب، آسوری‌ها، ارمنی‌ها و آرامی‌هایی که بازماندگان ساکنان اولیه سوریه هستند. زمانی اقلیت‌ها برای دفاع از موجودیت و حقوق خود صحبت از کانتونیزه کردن کشور می‌کردند؛ مانند سوئیس با کانتون‌های فرانسوی‌زبان، آلمانی‌زبان، ایتالیایی‌زبان و رومن‌زبان. زمانی سخن از ائتلافی طوایفی می‌کردند. اکنون که این کنفرانس ادامه دارد، تجربه ائتلاف طوایفی در عراق و لبنان با چالش‌هایی مهم مواجه شده است که قطعا بر کنفرانس ژنو تأثیر خواهد گذاشت. در این میان ایران و ترکیه برای خودشان نقش و منافعی منطقه‌ای قائل‌اند و روسیه به ‌منافع دیرپای خود در پایگاه لاذقیه می‌اندیشد و آمریکایی‌ها هم که جای پایی پیدا کرده‌اند.
دخالت مستقیم روسیه و همچنین آمریکا که نگران انگ عهد‌شکنی نسبت به ‌کردهاست، عجالتا ترکیه را از پیشروی بیشتر در خاک سوریه بازداشته است. در چنین شرایطی که تحولات لحظه‌ای در سوریه ادامه دارد، مشکل می‌توان حدس زد که گروه‌های شرکت‌کننده در کنفرانس ژنو خودشان هم دقیقا برنامه‌های از پیش اندیشیده‌ای داشته باشند، یا توانسته باشند خواسته‌ها و برنامه‌های خودشان را با تحولات روز تطبیق دهند. اما با توجه به ‌منافع استراتژیک هریک از طرف‌های دخیل می‌توان سناریوی قابل طرحی را مطرح کرد:
1- ترکیه، همسایه‌ اصلی که سوریه را حیاط خلوت تجاری خود می‌داند، آرزومند برقراری صلح و آرامش در آن کشور است؛ ضمن اینکه به‌راستی خواهان قطع ارتباطات سیاسی و نظامی میان کردهای جنگ‌دیده سوریه با شورشیان کرد ترکیه است. شاید ترکیه با رفتاری عادلانه‌تر با‌ کردهای خود و با احترام به ‌خواسته‌های فرهنگی و سنتی آنان، در شرایطی که از بالاترین سطح توسعه اقتصادی برخوردار بود، با مشارکت آنان بهتر می‌توانست از وحدت ملی برخوردار شود. اقوام هر ملت هنگامی که کشورشان در سطح اقتصادی و بین‌المللی برجسته‌تری قرار داشته باشد، بیشتر به ‌تعلق به ‌آن کشور پایبند هستند و افتخار می‌کنند.
2- ایران، همسایه دورتر از لحاظ استراتژیک، نسبت به‌ عراق و سوریه نوعی احساس ژئوپلیتیک دارد. حوزه مدیترانه از لحاظ حضور در بازار منطقه و اروپا و توسعه بازار نفت و پتروشیمی می‌تواند برای ایرانی که از این دو کشور در مقابل داعش حمایت کرد، امتیازی به‌شمار آید و ‌بازارهای سوریه و عراق نیز برای کالاهای ایرانی، یک فرصت است. در سال‌های اخیر جمهوری اسلامی برای بقای دولت کنونی سوریه هزینه زیادی متحمل شده است. اکنون زمان آن رسیده است که ایران بیشتر به ‌توسعه روابط سیاسی و اقتصادی با آن کشور و منافع دراز‌مدت خود بیندیشد.
3- روسیه نیز از زمان شوروی در سوریه نفوذ داشته و پایگاهی در لاذقیه دارد که مایل به ‌حفظ آن و توسعه نفوذ اقتصادی و سیاسی خود در منطقه مدیترانه است.
4- آمریکا که عملا در قالب ناتو در ترکیه حضور دارد، موظف به حفظ اسرائیل در مقابل تهدیدهای منطقه‌ای است و برای این مأموریت حاضر به ‌تحمل هزینه است.
5- دولت سوریه به‌ کمک ایران و روسیه که از وضعیت متزلزل خود نجات یافته، خسته و فقیر خواهان خروج از بحران و رکود جنگ و وارد شدن به فاز بازسازی و حضور دوباره و محترمانه در عرصه بین‌المللی است. دولت سوریه می‌داند که شرایط گذشته تغییر کرده و باید با ‌اصلاحات دموکراتیک و مشارکت‌دادن اقوام تشکیل‌دهنده ملت سوریه در حاکمیت وحدت متزلزل آن کشور را حفظ کند. بدیهی است کردهای آن کشور که بیشترین خسارت‌ها را دیده و بیشترین مقاومت را در مقابل داعش کرده‌اند، باید در این مشارکت سهم بی‌زیان ویژه خود را داشته باشند. دولت سوریه می‌تواند در غیاب کردها از حقوق آنان پاسداری و وفاداری آنان را تسجیل کند.
6- مخالفان دولت سوریه که بیشترین سهم را در میان آوارگان و پناهندگان دارند، طبیعتا خواهان عفوی عمومی هستند که بتوانند با امید قاطع به‌ حضور و مشارکت سیاسی در حاکمیت کشور خود و با مصونیت از مخاطرات به ‌بازسازی کشورشان و بازگشت و اسکان همگنان آواره خود یاری کنند.
7- اگرچه عراق در این اجلاس حضور ندارد، با توجه به ‌اینکه بالقوه ثروتمندترین کشور منطقه است و خواه‌ناخواه با جایگاهی در شأن خود بازمی‌گردد، باید در جریان امور قرار گیرد و منافع آن کشور نیز که قطعا خواهان بهره‌مندی از صلح و آرامش برای توسعه اقتصادی و اجتماعی است، تأمین شود.
8- نقش اردن و عربستان را نیز نمی‌توان نادیده گرفت.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/66560/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

گردشگری/ آبشار دوقلوی زمرد حویق در دل کوه‌های تالش

فرار کردن اسب‌ها در مرکز لندن

طبیعت چشم‌نواز دشت لاله‌های واژگون

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

هلاکت 2 تروریست با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی در اطراف زاهدان

سردار اشتری: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

العربیه: مصر به اسرائیل پیشنهاد ازسرگیری مذاکرات در مقابل تعلیق عملیات رفح را داد

هشدار چین به آمریکا: بین تقابل و همکاری یکی را انتخاب کنید

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

هوای تازه/ نه اژدهاست که کرم شب است اسرائیل

4گوشه دنیا/ کشف کلاه‌خودی از 2500 سال قبل

نماهنگ سرود «حریفت مُنُم»

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟

بزرگترین چاپگر 3بعدی جهان یک خانه را در 80 ساعت می‌سازد

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

رئیسی: هرکجای کشور فسادی دیده شود مطلقا به فساد و مفسد رحم نخواهد شد

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم

ایران: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

ریابکوف: کاهش روابط با آمریکا را بررسی می‌کنیم

آخرین وضعیت از گورهای دسته جمعی بیمارستان ناصر

نجات روسیه با اقتصاد موازی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

شیائومی نیامده رکورد زد!

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

راه جلب عنایت امام زمان (عج)

خالد نبی؛ زیارتگاهی شگفت‌انگیز در دل طبیعت

تصاویری از پنل‌های خورشیدی جدیدی که در هر مکانی امکان نصب آن وجود دارد

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

تحریم‌ مشترک انگلیس، آمریکا و کانادا علیه ایران

تداوم حملات حزب‌الله لبنان به شمال فلسطین اشغالی

ادامه سرکوب دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا

202 روز جنگ غزه به روایت آمار و ارقام

تصاویر جدید از سرکوب تظاهرات همبستگی با غزه در دانشگاه سوربن فرانسه

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نحوه تنظیم آینه ها در خودروی فورد کراون