ایران پرسمان

آخرين مطالب

گام مهم ایران برای توسعه نیروگاه‌های هسته‌ای سیاست روز

  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - آخرین خبر / در راستای عزم ایران برای توسعه برنامه‌های هسته‌ای و بر اساس قرارداد طراحی، احداث و راه‌اندازی 2 واحد نیروگاه هسته‌ای بین شرکت مادر تخصصی تولید و توسعه انرژی اتمی ایران و شرکت روسی اتم استروی اکسپورت در سال 1393، گام مهم توسعه نیروگاه‌های هسته‌ای در کشور برداشته شد و عملیات نمادین بتن ریزی واحد دوم نیروگاه اتمی بوشهر، با حضور علی اکبر صالحی ریاست سازمان انرژی اتمی و تعدادی از مسؤولان این سازمان و پیمانکار روس انجام شد.
در این مراسم آیت الله صفایی بوشهری نماینده ولی فقیه در استان بوشهر و جمعی از نمایندگان مجلس، لوان جاگاریان سفیر روسیه در ایران نیز حضور دارند.

محمود جعفری، مجری طرح نیروگاه اتمی بوشهر در این آیین با بیان اینکه قرارداد واحدهای 2 و 3 نیروگاه اتمی در سال 1393 منعقد شد اظهار داشت: این قرارداد بین شرکت مادر تخصصی تولید و توسعه انرژی اتمی ایران و شرکت روسی اتم استروی اکسپورت در سال 1393 منعقد شد.
محمود جعفری، موضوع قرارداد یاد شده را طراحی، احداث و راه‌اندازی 2 واحد نیروگاه هسته‌ای دانست و گفت: ظرفیت هر کدام از این واحدهای هسته‌ای تولید 1057 مگاوات الکترونیک برق است.
وی، با اشاره به اینکه ساخت واحد 2 نیروگاه اتمی بوشهر در 20 شهریور سال 1395 با حضور معاون اول رئیس جمهور آغاز شد خاطر نشان کرد: عملیات اجرایی این قرارداد در 8 دی سال 1395 و عملیات گودبرداری واحد دوم نیروگاه اتمی در 9 آبان سال 1396 با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و رئیس شرکت روس اتم روسیه آغاز شد.
مجری طرح نیروگاه اتمی بوشهر مرحله بتن‌ریزی واحد دوم نیروگاه اتمی بوشهر را یکی از مراحل مهم و کلیدی این طرح ملی دانست و تصریح کرد: با اجرای عملیات بتن‌ریزی گام‌های بزرگی در توسعه نیروگاه‌های هسته‌ای در کشور برداشته می‌شود.
جعفری افزود: بر اساس برنامه بلند مدت کشور، نیروگاه اتمی بوشهر برای ساخت و بهره‌برداری از سه واحد راکتور اتمی در نظر گرفته شده است که هم اکنون واحد نخست آن با 1000 مگاوات الکتریک در مدار تولید برق است.
وی بیان کرد: پس از بهره‌برداری از واحدهای 2 و 3 نیروگاه اتمی بوشهر ظرفیت برق هسته‌ای کشور به 3 هزار و114 مگاوات الکتریک افزایش می‌یابد.
کمالوندی: واحد 2 نیروگاه بوشهر سال 1404 به بهره‌برداری می‌رسد
بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی نیز در حاشیه مراسم آغاز عملیات بتن‌ریزی راکتور واحد 2 نیروگاه اتمی بوشهر اظهار کرد:‌ امروز مراسم با شکوه و مهمی است، علت اهمیت موضوع این است که به لحاظ زمان بندی وقتی به این مرحله می‌رسیم، مفهومش این است که یک سوم از راه را رفته‌ایم راهی که در واقع حدود8 تا 10 سال برای ساخت یک نیروگاه نیاز است.
به گزارش ایسنا؛ وی افزود: در این محله، میلیون‌ها متر خاکبرداری و گودبرداری شده، 17 هزار شمع به عمق 18 متر برای استحکام سازی انجام شده و حدود 220 میلیون یورو نیز هزینه شده است.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی همچنین بیان کرد:‌ قرار است شرکت‌های ایرانی کلیه مراحل ساخت واحد 2 و 3 را انجام دهند علاوه بر آن هم بخش مهمی از تجهیزات در ایران تامین می‌شود،‌ البته تجهیزاتی که در ایران وجود داشته و امکان ساخت آن باشد، به هیچ وجه قرار نیست از خارج وارد شود.
کمالوندی با بیان این‌که حدود 10 تا 12 هزار شغل ایجاد می‌شود، گفت: واحد بعدی یعنی واحد 3 با 18 ماه فاصله به مرحله بتن‌ریزی خواهد رسید، پیش‌بینی این است که در سال 1404 ، اولین واحد در دست ساخت یعنی واحد دوم ان شاءالله به بهره‌برداری برسد.
وی اظهار کرد: همچنین در سال 1406 نیز واحد سوم که جمعا چیزی حدود 3 هزار و 150 مگاوات برق اتمی خواهیم داشت. البته هنوز فاصله خواهیم داشت با حداقل نیازی که برای کشور است اما براساس برنامه‌های شناخته شده بین‌المللی بین 8 تا 12 درصد از برق ما می‌بایست اتمی باشد.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: اگر در نظر بگیریم 100 هزار مگاوات در سال 1400 برق داشته باشیم، مفهومش این است که 8 هزار مگاوات حداقل باید برق اتمی داشته باشیم و در این مسیر هم حرکت می کنیم ان شاءالله در آینده اخبار خوب را خواهیم داشت.
معاون روس اتم: ساخت واحدهای 2 و 3 نیروگاه بوشهر آسان‌تر خواهد بود
الکساندر لوکاشین، معاون روس اتم هم در مراسم آغاز عملیات بتن ریزی راکتور واحد 2 نیروگاه اتمی بوشهر گفت: همکاری های بین دو کشور ایران و روسیه از سال‌ها قبل آغاز شده است و ادامه دارد. ما واحد اول نیروگاه را تحویل دادیم. بیشتر از 40 میلیارد کیلووات ساعت برق تولید کرده است که سهم زیادی از تامین برق کشور شماست.
این مقام روس همچنین درگذشت محمد احمدیان معاون نیروگاهی سازمان انرژی اتمی را تسلیت گفت.
به گزارش فارس، قرارداد ساخت راکتورهای دوم و سوم بوشهر 20 آبان ماه سال 93 امضا و و زمان آغاز مطالعات مهندسی این طرح نیز 8 بهمن ماه سال 93 بوده است.براساس توافقات صورت گرفته، دو واحد جدید نیروگاه اتمی به مدت 10 سال توسط پیمانکاران روسی و ایرانی با هزینه ای بالغ بر 10 میلیارد دلار ساخته می شود. شهریورماه 1390 واحد یکم نیروگاه اتمی بوشهر پس از گذراندن موفقیت‌آمیز آزمون‌های راه‌اندازی برای نخستین بار به شبکه برق سراسری متصل و پس از موفقیت در تست‌های دوره راه‌اندازی در مهرماه 1392 به شرکت بهره‌برداری نیروگاه اتمی بوشهر، تحویل موقت و در نهایت، ابتدای سال 1395 به صورت دائم تحویل طرف ایرانی شد.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/68019/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویم تاریخ/ بیانیه سازمان ملل علیه سلاح‏های شیمیایی عراق بر ضد ایران

داستانک/ راه نجات

آغاز ثبت‌نام برنامه‌های روز و هفته جهانی نجوم از فردا

آیا ماه به زمین نزدیک است؟

ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار

تشخیص نارسایی قلبی توسط هوش مصنوعی با اسکن پا

فرود زیبای مجدد فالکون 9

راه‌حل گران‌قیمت ناسا برای گردگیری در ماه

چرا با افزایش سن سرعت حرکت ما کم می‌شود؟

عشق زندگی می بخشد

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

داستان دلنشین لیلی و‌ مجنون

با آنکه دلم از غم هجرت خون است

نظر رهبر انقلاب درباره اهمیت تاریخی و راهبردی عملیات وعده صادق

وعده خودرو و وام به نمایندگان در عوض رأی دادن به ریاست قالیباف صحت دارد؟

توصیه محسن رضایی به دولتمردان غربی: دست از حماقت بردارید

رئیسی: نگاه ایران به آفریقا راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی است

اظهارات سخنگوی وزارت خارجه پاکستان درباره سفر رئیس جمهور ایران

دست ردِ پاکستان به سینه آمریکا در ارتباط با ایران

سخنگوی بورل: گنجاندن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی ممکن نیست

اظهارات جدید معاون پارلمانی رئیسی: تعطیلی پنجشنبه‌ یا شنبه در صحن مجلس مشخص می‌شود

کاخ معروف خاطرات هاشمی رفسنجانی!

درخواست وزیر خارجه آمریکا از چین در رابطه با ایران و کره شمالی

صدور حکم بمب گذار میدان تقسیم استانبول

طرح احتمال سرقت اعضای بدن قربانیان توسط رژیم اسرائیل با کشف گورهای دسته‌جمعی

انتقاد برنی سندرز از اظهارات نتانیاهو در محکوم کردن اعتراضات دانشگاهی در آمریکا

کودک فلسطینی: آرزو داشتم بازیکن فوتبال شوم اما اشغالگران صهیونیست پاهایم را از من گرفتند

بلاروس: ناتو باعث سلطه آمریکا بر اروپا شده و گسترش آن را نمی‌پذیریم

کدام دانشگاه‌های آمریکا شاهد برگزاری اعتراضات دانشجویی در حمایت از غزه است؟

پولیتیکو: اتحادیه اروپا تحریم گاز طبیعی مایع روسیه را بررسی می‌کند

طالبان سه کشور همسایه افغانستان را به حمایت از داعش متهم کرد

فریادهای اعتراض دانشجویان دانشگاه کلمبیا علیه رئیس کنگره آمریکا

ترکیه روابط تجاری خود را با اسرائیل قطع کرد

آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟

هاآرتس مطرح کرد: اسرائیل در تله‌ای استراتژیک

تسلیحات، واجب تر از نان شب

صدام و هیتلر؛ از میل به ویرانگری تا قهرمان پرستی

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

علت گرانی شدید قیمت پیاز

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

حمایت جالب فعالین رسانه‌ای دنیا از اعتراضات ضد صهیونیستی دانشجویان آمریکا

نماهنگ «فلسطین تنها نیست» با نوای مهدی سلحشور

اگر کسی به یاد گناهان گذشته اش افتاد بداند ذات اقدس الهی به یادش انداخته

تفال/ سالها دل طلب جام جم از ما می‌کرد

دریاچه ای زیبا در نیوزلند

اسب آبی نر پس از هفت سال ماده از آب درآمد!

حکمت/ گناهِ ثروتمندی

محافظت دانشجویان هاروارد از دانشجویان مسلمان هنگام خواندن نماز