ایران پرسمان

آخرين مطالب

طعنه‌های آقای رئیس تحلیل روز

طعنه‌های آقای رئیس
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - شرق / متن پیش رو در شرق منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
دیروز رئیس‌جمهور از پشت تریبون، به بخش‌هایی از اقتصاد تاخت که یا در آنها فسادی رخ داده یا بدهی‌های انباشته‌شده در آنها، گریبان دولت را گرفته است. حسن روحانی، رئیس‌جمهور در بخشی از سخنرانی خود گفت: «باید پرونده 947میلیون‌دلاری و وضعیت نهادهایی که بیش از 700 میلیون دلار بدهکاری دارند، برای مردم توضیح داده شود... وزیر نفت را مسئول می‌کنم که پرونده 700 میلیون دلار پول نفت را برای مردم توضیح دهد و رئیس بانک مرکزی را مسئول می‌کنم که درباره پرونده دومیلیارددلاری برای مردم توضیح دهد. دستگاه‌های نظارتی را مسئول می‌کنم تا درباره پرونده 947میلیون‌دلاری به مردم توضیح دهند». درمیان‌گذاشتن موضوعاتی که فقط چشمه‌ای از آنها از سوی شخص اول قوه مجریه نشان داده شده، از سوی برخی کارشناسان، رویه نادرستی است که در پیش گرفته شده و در آستانه انتخابات، تنها مردم را به عدم مشارکت در انتخابات دعوت می‌کند. این در حالی است که اختیارات رئیس‌جمهور اکنون به سبب حضور در شورای سران سه قوه، افزون شده و امکان مذاکره رودررو با رؤسای دیگر قوا برای او فراهم است. حالا سخن‌گفتن سران از تریبون رسمی آن هم تا این اندازه گنگ و نامأنوس، چه هدفی را دنبال می‌کند و آیا به اصلاح امور و بسترسازی برای برخورد با عدم شفاف‌سازی منجر خواهد شد؟
‌ هم‌آمیختگی حوزه اجرا و مدیریت نظارت
ایرج ندیمی، مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه در مورد برداشت از حساب ذخیره یا صندوق توسعه ملی که در سخنرانی حسن روحانی به آنها اشاره شده بود، می‌گوید: در سیستم قانون‌گذاری و مدیریت نظارت با چند مشکل روبه‌رو هستیم؛ نخستین مشکل آن است که در مورد مسائل قانونی، تعریف حوزه اجرا و مدیریت نظارت، هم‌آمیختگی‌ دارد. به روشنی باید گفت مرجع قانون‌گذاری یک مرکز نیست، دوما رویکردهایی که مسئولان از جمله رئیس‌جمهور در مورد موضوع نظارت دارند، متفاوت بوده و تابعی از چند حوزه است. به تعبیر روشن‌تر در ماجرای بابک زنجانی یا شهرام جزایری و... با این رویکرد روبه‌رو هستیم که آنها معتقدند از اختیارات قانونی استفاده کرده‌اند، درحالی‌که اختیارات قانونی فقط متعلق به قوه قضائیه، قوه مقننه یا قوه مجریه نیست.‌او با اشاره به بخشی از سخنان رئیس‌جمهور در این سخنرانی می‌افزاید: آنجایی‌که رئیس‌جمهور از برخورد با فسادهای میلیون‌دلاری صحبت می‌کند، درخواست می‌کند که با فسادهای میلیارددلاری هم برخورد شود. او باید روشن کند که موضوع دو میلیارد و 700 میلیون دلاری که به بابک زنجانی منتسب است و حکم اعدام برای او صادر شده، از چه مسیری دریافت شده است.
‌ پرداخت از خزانه یا بانک مرکزی؟
ندیمی با اشاره به ضرورت شفاف‌سازی در حوزه عملکرد قوا، تصریح می‌کند: در زمینه مسائل مربوط به حوزه شفاف‌سازی، در مورد بخشی از مسائل به دلایل مختلفی قدرت طرح موضوع را نداریم، زیرا اگر نهادهایی بیش از 700 میلیون دلار بدهی دارند، فساد محسوب نمی‌شود؛ بدهکاری با فساد متفاوت است.‌او با بیان اینکه مسیر دریافت و پرداخت فقط از دو طریق خزانه و بانک مرکزی ممکن است، می‌گوید: اگر جز این باشد، با نظام قانونی روبه‌رو نیستیم که درباره آن صحبت کنیم.
‌ افزایش اختیارات رئیس‌جمهور در سران سه قوه
به عقیده او، رئیس‌جمهور در شورای سران سه قوه، از اختیارات کافی برخوردار است و نیازی ندارد اختیارات خود را از سران دیگر طلب کند. آنها در این شورا به راحتی می‌توانند در مورد مسائلی که در سخنرانی اخیر به آنها اشاره شد، مذاکره کنند. به جای آنکه رئیس‌جمهور چنین مسائلی را به تریبون‌ها بکشاند و مردم را نگران کند، بهتر است از اختیارات قانونی خود استفاده کند.
‌ نگرانی از عدم مشارکت در انتخابات
این نماینده پیشین مجلس با اشاره به اینکه هر پرونده‌ای اگر بحق هم باشد، اگر در تریبون مطرح شود به پرونده رسانه‌ای بدل می‌شود تا یک پرونده قضائی، می‌گوید: در آستانه انتخابات این‌ نوع عملکرد، تنها مردم را به عدم مشارکت در انتخابات دعوت می‌کند‌، اما پیگیری مسائل از مسیر قانونی هم ضروری است و هم ممکن؛ ضرورت دارد برای آنکه اگر حقوق مردم و بیت‌المال در آن بین مطرح است، باید به مردم بازگردد. ممکن است، زیرا رئیس‌جمهور از اختیارات حداکثری درباره نظام پیگیری برخوردار است. رئیس‌جمهور باید کارکرد پیگیری‌های خود را به مردم اطلاع دهد، نه آنکه این موارد را در پشت تریبون بیان کند.
قوه مجریه کم‌کاری می‌کند
او با بیان اینکه از این نمد، کلاهی برای مردم درست نمی‌شود، می‌افزاید:‌ رئیس‌جمهور منتخب که از آرای ملت برخوردار است، باید مشخص کند که در برخورد با مواردی که متشکل از فساد یا بدهکاری است، از مکانیسم قانونی استفاده کرده و به نتیحه نرسیده است و آن را به تریبون کشانده یا هنوز از توان قانونی خود بهره نبرده و در انظار عمومی آنها را مطرح کرده است.‌به عقیده او‌ رئیس‌جمهور می‌تواند با توجه به اختیارات قانونی خود به پاسخ بسیاری از پرسش‌های خود دست پیدا کرده و با آنها برخورد کند، اما با این حال، آنها را به تریبون می‌کشاند‌. دولت باید خیلی واضح بگوید که آیا منظور او از پرونده 947میلیون‌دلاری، پرونده صداوسیماست؟ آیا قصد پس‌دادن این رقم را ندارد یا هنوز نتوانسته آن را به صندوق توسعه ملی بازگرداند؟ آیا خود دولت (قوه مجریه و نه لزوما دولت کنونی) بدهکار نیست؟
‌ مسئولان از پشت تریبون با هم حرف نزنند
او در انتها تأکید می‌کند: دیگر از مسئولان انتظار نداریم از پشت تریبون با هم حرف بزنند، باید از مجرای قانون، نظارت و اجرا با یکدیگر سخن بگویند. این رویه برای کشور مفید نیست و هیچ مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه نگرانی‌ها را بیشتر می‌کند.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/68310/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

1500کیلو زعفران فردا در بورس کالا عرضه می‌شود

قیمت طلای جهانی اندکی صعود کرد

رئیس بانک مرکزی اروپا: اقتصاد جهانی در نقطه عطف قرار دارد

تونل وحشت وسط خیابان؛ تلاش مردم برای جبران اقدام عجیب دو برادر!

تصاویر جادویی از رعد و برق در ارتفاع بالا از نمای کابین خلبان هواپیمای ایرباس!

لحظه دلهره‌آور متلاشی شدن کامیون در برخورد با قطار مسافربری در ترکیه

حادثه مرگبار در جریان مسابقه اتومبیل‌رانی در سریلانکا

سیلی هولناکِ در چین

غذا دادن به یک خرس غول پیکر توسط مرد روس با قاشق

جزیره ای رویایی در مالدیو

چهار نکته که لازم است قبل از هر چیزی بدانید

گوناگون/ این کوه آتشفشانی هر روز 80 گرم طلا فوران می‌کند

تمام ماموریت بالگرد مریخی «نبوغ» را در یک دقیقه تماشا کنید

ربات انسان‌نمای Menteebot با قابلیت درک زبان طبیعی معرفی شد

لغو جایزه «انجمن قلم آمریکا» در پی تحریم نویسندگان

استقبال استاندار ایالت پنجاب از رئیسی

توضیح وزیر کشور درباره علت تغییر استاندار مازندران

تصویب لایحه جنجالی اخراج پناهجویان از بریتانیا

تداوم بازدید مقامات ژاپنی از معبد جنگ سوال برانگیز شد

دعوت پوتین از همه کشورها برای گسترش کریدور شمال-جنوب

انتصاب مدیرکل توسعه منابع انسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران

نجار طبیعت اینجوری درخت رو قطع می‌کند

مسابقه بین چهارپایان!

بازی‌ توله خرس قهوه‌ای با دوربین تله‌ای در ارتفاعات رامسر

رخ نمایی پلنگ ایرانی با غرش‌های بلند در صخره‌های دماوند

وقتی برای اولین بار پشت ماشین سنگین میشنی

در قدیم مامان ها اینقدر صبور نبودن!

تا به حال ساعت مچی آفتابی دیده اید؟

طنز/ چگونه در پارک‌ها محل آرامش بقیه بشیم؟

جلوه‌های منحصر به‌فرد از سرزمین بهشتی گیلان

ساخت دستگاهی برای تولید برق از عرق بدن

سخنان جالب دکتر کاکاوند در مورد شاعر مهستی گنجوی

سرلشکر باقری: همه سناریوها را در سطح عملیاتی دقیقا بررسی می‌کنیم

زیباکلام: هزینه‌ای که اسرائیل برای رهگیری موشک‌های ایران داد خیلی بیشتر از هزینه‌ای بود که ایران متحمل شد

نشست سخنگوی دولت؛ از واردات خودرو تا افزایش تعطیلات

راحتی خیال از مرز شرقی؟

بازدارندگی متعارف ایران

تسهیل خدمات سرمایه‌گذاری از مسیر پنجره واحد الکترونیک در قشم/حجم صادرات و صادرات مجدد قشم به 505 میلیون دلار رسید

سقف برداشت از حساب‌های بانکی کاهش یافت؟

گوشت با سبزی در صدر منوی تورم

افزایش قیمت کارخانه ای خودرو‌ را کسی گردن نمی‌گیرد

گوناگون/ کشف کلاه‌خودی از 2500 سال قبل

عجیب ترین پدیده های طبیعی در کره زمین

لحظه هولناک تصادف 2 بالگرد نظامی در مالزی

تلاش های فیلِ مادر برای نجات دادن فرزندش از دریاچه

تبرئه مردی که بدنش الکل تولید می‌کند!

ای مرغ سحر عشق ز پروانه بیاموز

تصاویری که عبدالرضا داوری از تفاوت استقبال از روحانی و رئیسی در فرودگاه پاکستان منتشر کرد

میرسلیم: رئیسی در فرصت باقی‌مانده تدبیر مناسبی بیندیشد وگرنه همه ضرر می‌بینیم

کارگران به دیدار رهبر انقلاب می‌روند ‌