ایران پرسمان

آخرين مطالب

نخستین واکسن علیه ویروس کشنده ابولا تایید شد خردنامه

  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - زومیت / واکسنی که قبلا صدها هزار نفر از مردم کشور کنگو آن را دریافت کرده‌اند، اکنون با گرفتن مجوزی معتبر، می‌تواند به‌طور وسیع‌تر توزیع شود.
سرانجام، جهان یک واکسن ابولا دارد. در تاریخ 11 نوامبر (22 آبان)، قانون‌گذاران اروپایی واکسنی را تأیید کردند که از قبل، به کنترل شیوع‌های مرگ‌بار ویروس کمک کرده است. این نخستین بار است که واکسنی برای محافظت دربرابر ابولا از این مانع عبور می‌کند. تصمیم آژانس دارویی اروپا (EMA) مبنی بر اجازه دادن شرکت دارویی مرک (Merck) آمریکا برای عرضه‌ی واکسن به این معنا است که محصول اکنون می‌تواند انبار شده و در مناطق دیگر جهان خصوصا در آفریقا توزیع شود.
در سال 2015، اتحاد جهانی واکسن و ایمن‌سازی (Gavi) که یک همکاری جهانی است که بودجه‌ی عرضه‌ی واکسن را در کشورهای کم‌در‌آمد تأمین می‌کند، به سازندگان واکسن ابولا گفت که اگر واکسن‌ آن‌ها به‌وسیله‌ی یک مرجع بهداشتی معتبر مانند EMA تأیید شود، آن‌ را می‌خرد. اگرچه چند واکسن دیگر علیه ابولا درحال توسعه هستند، واکسن شرکت مرک تنها موردی است که در جریان یک شیوع مورد استفاده قرار گرفته و نشان داده شده که در پیشگیری از عفونت‌ها بسیار مؤثر است. ابولا یک تب خون‌ریزی دهنده است که موجب اسهال شدید، استفراغ و خون‌ریزی می‌شود.
واکسن مذکور که نخست در سال 2003 حق ثبت اختراع گرفت، برای فرونشانی شیوع پیشرونده‌ای در کنگو که از زمان آغاز آن در سال گذشته موجب مرگ حدود دو هزار نفر شد، مورد استفاده قرار گرفت. این واکسن همچنین در جریان شیوع سال 2018 کنگو و نیز در شیوع سال 2015 در گینه مورد استفاده قرار گرفت. در شیوع کنونی کنگو، صدها هزار نفر ازجمله بیش از 60 هزار از کارکنان بخش مراقبت‌های بهداشتی در کشور کنگو و کشورهای همسایه، واکسن شرکت مرک را دریافت کردند. ست برکلی، مدیر اجرایی Gavi در ژنو، پس از تأیید این واکسن در بیانیه‌ی مطبوعاتی گفت:
این واکسن پتانسیل عظیمی دارد؛ قبلا برای حفاظت از بیش از 250 هزار نفر در کنگو مورد استفاده قرار گرفته است و می‌تواند شیوع‌های گسترده‌ی ابولا را به خاطره‌ای از گذشته تبدیل کند.
سازمان یادشده از ذخیره‌سازی و تحویل واکسن‌های ابولا حمایت کرده و امیدوار است ذخیره‌ی جهانی از این واکسن فراهم کند که بتواند به‌سرعت در شیوع‌های آینده‌ی ویروس مورد استفاده قرار گیرد. دیوید هیمن، اپیدمیولوژیست دانشکده بهداشت و پزشکی گرمسیری لندن با ذکر این موضوع که تأیید EMA موجب تغییر بزرگی می‌شود، بر این نکته تأکید می‌کند که لازم است پژوهش درمورد واکسن‌های ابولا ادامه پیدا کند؛ پژوهش به پایان نرسیده است:
واقعا مهم است که مطالعه واکسن‌ها ادامه پیدا کند و واکسن‌های نسل‌های دوم و سوم توسعه پیدا کند.
این پژوهش‌ها می‌تواند شامل طراحی واکسنی که ایمنی حاصل از آن طولانی‌تر باشد، واکسنی که بیش از یک گونه از ابولا را مورد هدف قرار دهد و نیز واکسنی باشد که نگه‌داری آن ساده‌تر است.

واکسن ابولا به‌وسیله‌ی آژانس دارویی اروپا تأیید شده است
حفاظت آینده
واکسن مرک که تحت نام Ervebo به بازار عرضه شده و نام آن نزد پژوهشگران rVSV-ZEBOV-GP است، در آزمایش بالینی در گینه در شیوع سال 2014 تا 2016 ابولا مورد آزمایش قرار گرفت. در آنجا، افرادی که با بیماران آلوده به ویروس در تماس قرار داشتند، واکسن را دریافت کردند. مشخص شد که این واکسن سطح بالایی از حفاظت دربرابر عفونت فراهم می‌کند.
هیمن می‌گوید، مهم است که تعیین کنیم آیا واکسن مرک می‌تواند به روش‌های دیگر نیز استفاده شود یا خیر، مثلا به‌طور پیشگیرانه برای کارکنان بخش مراقبت‌های بهداشتی که در آینده‌ی دور با ابولا مواجه می‌شوند. این امر به‌معنای لزوم تعیین مدت ماندگاری ایمنی حاصل از واکسن و نیز بررسی این موضوع است که آیا تزریق مجدد واکسن می‌تواند موجب طولانی‌تر شدن دوره‌ی ایمنی شود یا خیر. آدریان هیل، واکسن‌شناس دانشگاه آکسفورد می‌گوید:
چنین مطالعاتی روی واکسن rVSV-ZEBOV-GP و واکسن‌های رقیب آن درحال انجام است. سوالی که باقی می‌ماند این است که کدام واکسن را برای پیشگیری از ابتلا به ابولا به کارکنان بخش مراقبت‌های بهداشتی می‌دهید.
واکسن تأییدشده‌ی ابولا دربرابر گونه‌ی زئیر ویروس ابولا حفاظت می‌کند. این گونه‌ عامل شیوع کنونی کنگو و شیوع سال‌های 2014 تا 2016 غرب آفریقا است. هیل می‌گوید باید واکسن‌هایی علیه گونه‌های دیگر ویروس نیز توسعه دهیم، به‌خصوص گونه‌ی سودان که از سال 1967 تاکنون موجب هفت شیوع شده‌ است.
براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت (WHO)، هفت واکسن ابولای دیگر در مراحل مختلف آزمایش‌های بالینی هستند. در سپتامبر 2019، WHO اعلام کرد واکسنی که به‌وسیله‌ی شرکت جانسون‌و‌جانسون (Johnson & Johnson) در نیوبرانزویک نیوجرسی ساخته شده است، در شیوع کنونی کنگو مورد استفاده قرار می‌گیرد. هفته‌ی گذشته، شرکت مذکور واکسن خود را برای دریافت مجور به EMA ارائه کرد. برخلاف واکسن مرک که در یک نوبت تزریق می‌شود، واکسن شرکت جانسون‌و‌جانسون در دو نوبت تزریق می‌شود. در کشور کنگو، این واکسن به جمعیت‌های در معرض خطر ابولا مانند کارکنان بخش مراقبت‌های بهداشتی شاغل در مناطقی که در آن ویروس در حال حاضر در حال گردش نیست، داده خواهد شد.
ماه آینده، مسئولان Gavi در این مورد تصمیم خواهد گرفت که آیا برای واکسن ابولا انباری ایجاد کنند یا خیر. مرک به‌دنبال دریافت مجوز واکسن از سوی سازمان غذا و داروی امریکا نیز است.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/69421/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دستگاه های صدرنشین و قعر نشین تبدیل مجوزهای کاغذی را بشناسید

مقام مسئول: 6 دهک جامعه توان خرید خانه را ندارند

آیت‌الله جوادی آملی: بانک‌ها جلوی اختلاس‌ها را بگیرند

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

صحنه ای جالب از تخم گذاشتن شاهین پشت پنجره

ایده های جالب یک آدم خوش ذوق!

سعدی‌خوانی مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی

مارک زاکربرگ: دستگاه جدیدمان مغز را می‌خواند

بزرگداشت شاعری که پیشانی زبان پارسی است/ گوته تا شجریان از «سعدی» اعتبار گرفتند

به مناسبت روز بزرگداشت شاعر و نویسنده بزرگ قرن هفتم، سعدی شیرازی

تمجید امیرعبداللهیان از ابتکار تاریخی آفریقای جنوبی

بحرین میزبان نشست آینده سران اتحادیه عرب

پلیس آمریکا یکصد دانشجوی حامی فلسطین را بازداشت کرد

رسوایی‌های گسترده در پارلمان انگلیس

جزئیات آخرین تحولات منطقه از زبان خبرنگار صداوسیما در مرز لبنان

پیامدهای اِل‌نینو؛ اعلام وضعیت اضطراری و جیره‌بندی برق در اکوادور

حماس: درحال حاضر زمینه‌ای برای مذاکره وجود ندارد

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

روز خوش بورس؛ جهش 78 هزار واحدی شاخص

اسنپ تخفیف ویژه مؤسسات نیکوکاری را تمدید کرد

صدور و تمدید 3259 مجوز سرمایه گذاری در سال 1402 در قشم/ 54 طرح جدید اقتصادی به بهره برداری رسید

قاضی زاده هاشمی: بنگاه های اقتصادی بنیاد شهید واگذار می شود

یکی از زیباترین مناظر گله اسب‌های وحشی

صحنه ای نفس گیر از کمک به یک کوسه برای بازگشت به آب

پنگوئن رباتیک با سرعت و چالاکی در زیر آب حرکت می‌کند

نمایی از داخل کپسول فضانوردی Orion

طلبِ عشق زهر بی سروپایی نکُنیم….!

جعفرزاده: نه رئیسی، رئیس جمهور دو دوره ای می شود نه بایدن

سپاه درخصوص «عملیات وعده صادق» پیام داد؛ تشکر از مردم و خط‌و‌نشان برای دشمنان

رسانه‌های صهیونیستی: 250 هزار فلسطینی رفح را ترک کرده‌اند

آلمان 4 پاتریوت دیگر می‌خرد

اهدای 100 هزار گل لاله به شهر جنگ‌زده اوکراین

افت محسوس قیمت سکه امامی؛ عقبگرد دلار به کانال 65 هزار تومانی

فعال سیاسی: بدون تغییر در تیم اقتصادی دولت نباید منتظر بهبود اوضاع بود

خط فقر 150 هزار تومانی در سال 84

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

نسبت به ادامه زندگی تا ابدیت چه آمادگی باید داشته باشیم؟

شگفت‌زدگی جالب یک بلاگر خارجی بعد از دیدن شیراز

گوناگون/ روش پاسخ به حمله دشمن در کلام امیرالمؤمنین (ع)

دره های زیبای الموت قزوین

کاخ رسانه تصاویر جالبی از فرود مجدد فالکون 9

یک اردیبهشت سالروز درگذشت شاعر و نویسنده ممتازِ معاصر، ملک‌الشعرا بهار

حسین شریعتمداری: حمله اسرائیل مانند توپ میرزا آقاسی، صدراعظم محمدشاه قاجار بود

رضا نصری: زبان ایران باید در مقابل اسرائیلِ یاغی و قانون‌شکن زبان قانون و منطق و متانت باشد!

صفر تا صد برنده و بازنده عملیات ایران علیه اسرائیل در 3 دقیقه

شمار شهدای غزه به 34 هزار و 49 نفر رسید

آوارها در غزه وسیله‌ای برای سرگرمی کودکان شد

اعتراض مردم انگلیس به وتوی آمریکا علیه فلسطین