ایران پرسمان

آخرين مطالب

دو مجموعه داستان‌ کوتاه از قلم‌های زنانه؛ واکاوی گوشه‌های ندیده خردنامه

دو مجموعه داستان‌ کوتاه از قلم‌های زنانه؛ واکاوی گوشه‌های ندیده
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - ایرنا / دو مجموعه داستان به نام‌های «کسی هست ناخنم را بگیرد؟» و «مادرهای و مادربزرگ‌هایی شبیه من» از دو نویسنده بانوی معاصر، روایت‌هایی امروزی در ژانر واقع‌گرایی با قلم‌های زنانه به دست می‌دهند و زوایایی کمتردیده از زندگی روزمره را به تصویر می‌کشند.
کتاب کسی هست ناخنم را بگیرد؟ متشکل از 19 داستان کوتاه نوشته اکرم زیبایی (متولد 1354) است که پیش از این نیز سابقه نویسندگی با ترجمه کتاب در ج‍س‍ت‍ج‍وی‌ دام‍اد ب‍ه‌ه‍م‍راه‌ س‍ه‌ داس‍ت‍ان‌ ک‍وت‍اه‌ دی‍گ‍ر را نیز دارد. در داستان کسی هست ناخنم را بگیرد؟ (داستانی که عنوان آن بر کتاب نیز نشسته است) خواننده با زنی سالمند همراه می شود که سکته کرده و در خانه خود تنها زندگی می‌کند و منتظر پسر و عروس و نوه‌هایش است، به سختی امورات خود را می‌گذراند و سعی می‌کند محتاج کسی نباشد اما برای گرفتن ناخن‌هایش به کمک نیاز دارد که آنهم از او دریغ می‌شود.
اما فضای همه داستان ها زنانه و شهری نیست و در اولین داستان از این مجموعه به نام توله جن فضای روستایی را توصیف می کند که در آن نوزادی در طویله یکی از اهالی پیدا شده و داستان توسط معلم روستا روایت می‌شود و فضایی شبیه بعضی داستان‌های غلامحسین ساعدی (1314 تا 1364) را به یاد می‌آورد که در ژانر رئالیست جادویی نوشته شده‌اند.
داستان دیگر به نام بیم بابا در مورد زنی میانسال است که با دختر 35 ساله و عقب‌مانده ذهنی خود در تهران زندگی می‌کند و نویسنده در آن سختی‌های این زندگی بدون همسر را برای مخاطب رویایت می‌کند. داستان دیگری از این مجموعه به نام آقای موش، آقای داماد داستانی نسبتا متفاوت از دفاع مقدس را روایت می‌کند؛ آنجا که شوخی‌های چند رزمنده با هم باعث می‌شود به ناگاه یک موش ناخواسته آتش بگیرد، به سمت انبار مهمات برود و در آنجا انفجاری را سبب شود که آتش‌زننده موش نیز در موج آن گرفتار شود. داستان دیگری از این مجموعه عروس شماره دو روایتی از یک دختر دم‌بخت به دست می‌دهد که روز عروسی برای عمل آپاندیس بستری می شود و از قضا در یک اتاق با همسر اول داماد است و هر دو زن‌ها از این موضوع خبر ندارند تا وقت ملاقات که همسر چندین‌ساله اولی و تازه‌داماد دومی به دیدن عروس بستری‌شده می‌آید.
مجموعه داستان کسی هست ناخنم را بگیرد؟ از این جهت که فضاهای متفاوتی را از زبان قهرمانان گوناگون و نه فقط زنان روایت می‌کند و از جهت دید نسبتا تازه نویسنده در بعضی داستان‌ها مانند آقای موش، آقای داماد یا ایجاد فضاهای دراماتیک در بعضی داستان‌ها مانند عروس شماره دو همچنین نثر بدون اشتباه و متناسب داستان‌ها که نویسنده به فراخور از زبان شکسته استفاده کرده، می‌تواند نویدبخش حضور نویسنده زنی باشد که هر چند تازه‌کار است (دست‌کم بر اساس اطلاعاتی که از وی در سامانه کتابخانه ملی در دست است) مانند بسیاری دیگر نویسنده‌های زن خود را به فضاهای خاص محدود نکرده و با سرک کشیدن به گوشه‌های مختلف اجتماعی و فضاهای مختلف روایتی روان و اصیل از خود را در فضای ادبی امروز ایران معرفی می‌کند.
در بخشی از داستان کسی هست ناخنم را بگیرد؟ می‌خوانیم: «تو که غریبه نیستی دخترم. مگه حقوق اون خدابیامرز چقد هست؟ نصفش می‌ره واسه قسط خرید این خونه. خونه نگو غربیل بگو... بقیه‌اش هم خرج دوا و دکتر و خورد و خوراکه..ماهی یه بار هم که اون خانمه می‌اد برای نظافت، زورکی جورش می‌کنم. اگه سالم بودم، شاید می‌رفتم. اون‌طوری حداقل سربارشون که نمی‌شدم هیچ، به نوه‌هام می‌رسیدم. به کار خونه می‌رسیدم. اون دوتا هم با خیال راحت دل می‌دادن به کار مغازه. تازه حقوقم هم می‌شد کمک خرجشون» (ص. 85)
مادرها و مادربزرگ‌هایی شبیه من
مجموعه داستان مادرها و مادربزرگ‌هایی شبیه من نوشته مریم‌السادات میرحسینی (متولد 1363) است که پیش از این کتاب شعر گنجینه خلقت از وی منتشر شده است. این مجموعه داستان متشکل از 10 داستان کوتاه در قطع جیبی و 122 صفحه است.
میرحسینی در اولین داستان از این مجموعه به نام تله موش به سراغ دختری (اشرف) می رود که در نوجوانی پدرش (آقاجان) را از دست داده، ازدواج کرده و به تهران آمده است اما شوهرش قمارباز است و بعد از سختی های بسیار مجبور می شوند به شمال مهاجرت کنند ولی آنجا هم دوست و آشناهای منحرف شوهرش دست از سرش برنمی‌دارند و او چون موشی که در تله گرفتار شده، در نهایت او خودکشی میکند. داستان دیگر این مجموعه به نام مرثیه‌های قمری فضای خانه‌ای را با دو دختر (سلما و حانیه) روایت می‌کند که پدرشان برای مقابله با دشمن خانه را ترک کرده و از طرف دیگر آنها نیز در محاصره دشمن هستند و با همه مراقبت‌هایی که می‌کنند در نهایت دختر بزرگ تر (حانیه) توسط دشمن کشته می‌شود.
خواننده در داستان مادرها و مادربزرگ هایی شبیه من با زنی همراه می‌شود که ازدواج کرده اما همسرش به او بی‌توجه است و ساعت‌هایش برای او از هر چیزی مهم تر هستند، آنها در خانه‌ای اجدادی زندگی می‌کنند که یک ساعت بزرگ عقربه‌دار در آن هر لحظه گذشت زمان را یادآوری می‌کند و این برای زن زجرآور است. در داستان سفید، قرمز، سفید نیز سرگذشت زنی را می‌خوانیم که در شب عروسی اش مادربزرگش به دلیل تصادف در میان ماشین‌های عروسی زخمی شده و همسرش به خرید خانه مادربزرگ و تبدیل آن به آپارتمان‌های امروزی اصرار دارد.
در این مجموعه داستان هم با فضاهای زنانه‌تری روبرو هستیم طوری که شخصیت اول بیشتر داستان‌ها زن و راوی یا دانای کل یا او هم زن است. از طرف دیگر شیوه شخصیت‌پردازی نویسنده بیش از آنکه با استفاده از رفتارهای شخصیت‌ها باشد با بیان خود او شکل می گیرد مثل اینجا:
- یا خدا! معلومه از کادوی امسالت بیزاری.
با صدای بلند الکی می‌خندم، طوری که همه زورکی بودنش را می‌فهمند. (ص. 48)
یا اینجا: شیما دندان قروچه‌ای می کرد و دعوای ساختگی‌شان با پرتاب کوسن‌ها شروع می شد. (ص. 107)
یا اینجا که حتی نثر از فضای نثر داستانی دور شده است: بعضی از زن‌ها دوست داشتند به قصه هایشان بُعد ترسناک و خیالی بدهند. بیشتر این زن ها کسانی بودند که از نزدیک شدن به این زن تازه‌وارد چهل‌کیلویی می‌ترسیدند. (ص. 115) با وجود این، بعضی داستان های مجموعه یادشده مانند داستان جیغ بی‌پدر جرقه‌ای از یک داستان کوتاه با فضای واقعی و توصیف‌های درونی دختری است که گرفتار پدری بی‌اطلاع از روحیات دخترانه و تا حدی مستبد و مادری ناآگاه و ناهمراه شده است.
در بخشی از این کتاب در داستان مادر و مادربزرگ‌هایی شبیه من می خوانیم: «او» نام مناسبی است برای مردهایی که رفته‌رفته، ذره‌ذره فراموش می شوند. گاهی فکر می‌کنم بهترین نام برای صداکردنش باشد. بعد از این همه مدت، بعضی شب ها سعی می‌کنم نامش را به خاطر بیاورم، اما به جز «او» هیچ نام دیگری را به یاد نمی‌آورم. خانه که باشد حداقل قیافه‌اش جلو چشمانم و صدایش توی گوش‌هایم وول می‌خورد. اما وقتی خانه نیست، هر چه فکر می‌کنم نمی توانم قیافه و صدایش را به خاطر بیاورم. نه! دیگر نمی توانم هیچ چیز مرد زندگی‌ام را به خاطر بیاورم. ( ص. 37)
کتاب های کسی هست ناخن مرا بگیرد؟ نوشته اکرم زیبایی در 133 صفحه و مادر و مادربزرگ هایی شبیه من نوشته مریم‌السادات میرحسینی در 122 صفحه هر دو به همت انتشارات نیستان و در شمارگان 300 نسخه اخیرا راهی بازار نشر شده‌اند.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/70676/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رسانه صهیونیستی: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد

تصویب چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه

واکنش وزارت خارجه ایران به اقدام آمریکا برای تمدید تحریم نفتی ونزوئلا

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

دارندگان کارت سوخت بخوانند

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

عکس های کاملا به موقع

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: مسئولان متوجه اطرافیان کذاب و هتاک باشند

قدردانی امیرعبداللهیان از نقش الجزایر در کمک به توقف نسل‌کشی اسرائیل در غزه

عراق از حملات امروز به اصفهان ابراز نگرانی کرد

شهادت فرمانده گردان طولکرم در سرایاالقدس

حمله مقاومت فلسطین به شهرک «سدیروت»

خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ

شهادت یک جوان فلسطینی در کرانه باختری

حزب‌الله: از رویارویی با اسرائیل و حمایت غزه عقب نمی‌کشیم

محاکمه ترامپ وارد چهارمین روز شد

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

ترفند عجیب گراز برای فرار از دست سگ‌های شکارچی!

تصاویری فوق‌العاده زیبا از عبور زیبای فالکون 9 از مقابل ماه

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

روایت سفیر ایران در فرانسه از ماجرای تهدید به انفجار یک فرد در مقابل کنسولگری ایران

راهپیمایی تهرانی‌ها در حمایت از عملیات «وعده صادق»

لاوروف: روسیه از طریق کانال‌های دیپلماتیک به اسرائیل اطلاع داده که ایران خواهان افزایش درگیری نیست

واکنش معنادار وزیر روحانی درخصوص تذکر دفتر رهبری به مسئولان بخاطر رفتار بی‌قاعده در حجاب

سرقت 250 هزار سند در حمله هکری «انانیموس» به ارتش رژیم صهیونیستی

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

شمار شهدای غزه از 34 هزار نفر گذشت

اوربان: اروپا یک قدم تا ارسال سرباز به اوکراین فاصله دارد

پیشرفت در مذاکرات صلح باکو و ایروان

اظهارات لاوروف درخصوص صحبت‌های جنجالی بورل

هشدار صندوق بین‌المللی پول نسبت به تبعات تصرف دارایی‌های روسیه

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

گوناگون/ دستاوردهای عملیات «کربلای10»

پلی زیبا و بزرگ در میان ابرها در چین

خرس خانگی یک روس

بیگانگان فضایی ممکن است در واقعیت بنفش باشند

من پیر فنا بدم جوانم کردی

رویترز: کشورهای غربی با هدف تنش‌زدایی از طریق ترکیه به ایران پیام داده‌اند

وزیر خارجه انگلیس خطاب به نتانیاهو: سپاه را به عنوان نهاد تروریستی شناسایی نمی‌کنیم

یکی از همراهان امیرعبداللهیان در جواب یک خبرنگار درباره حمله شب گذشته: «چه حمله‌ای؟!»

امیرعبداللهیان: به هرگونه خطای محاسباتی پاسخ می‌دهیم

وضع تحریم‌های جدید علیه نفت ایران در بسته کمک‌های مالی آمریکا به اسرائیل و اوکراین

سی‌ان‌ان: شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

ادعای یک نشریه انگلیسی: بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است