ایران پرسمان

آخرين مطالب

رشادت‌ها و دستاوردهای پدافند هوایی ارتش در رزمایش «آسمان ولایت» سیاست روز

  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - آخرین خبر / رزمایش مشترک پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت 98 با اعلام رمز یا محمد رسول الله(ص) توسط فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش به یگان های عملیاتی حاضر در رزمایش آغاز شد و برای اولین بار انجام عملیات اسکرامبل با بهره گیری از پهپاد انجام شد و انهدام اهداف در ارتفاع بلند توسط سامانه موشکی تلاش، مقابله با موشک‌های کروز در رزمایش مدافعان آسمان ولایت و غرش سامانه موشکی مرصاد و انهدام پهپاد مهاجم از دیگر رویدادهای مهم این رزمایش بود و برای نخستین بار از سامانه پدافندی بومی 15 خرداد استفاده عملیاتی شد.
به گزارش قرارگاه رسانه ای رزمایش مدافعان آسمان ولایت 98، در نخستین مرحله از رزمایش پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت 98 مراحل گسترش و استقرار سامانه های پدافندی حاضر در رزمایش با تاکید بر واکنش سریع نیرو های مدافع و توانایی جابجایی سریع سامانه های موشکی، راداری و توپخانه ای پس از انجام عملیات ،برقراری ارتباط امن و چند لایه میان سامانه های پدافندی،ارتباط مناسب میان تجهیزات و نیرو های عمل کننده و شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور برای اتخاذ تصمیم دفاعی متناسب با تهدید،اقدامات مهندسی رزمی و پدافند غیر عامل برای استتار و اختفای سامانه ها و تجهیزات و فریب دشمن از مهمترین اقدامات انجام شده در مرحله نخست این رزمایش است.
انجام پروازهای اطلاعاتی و شناسایی با سرنشین و بدون سرنشین در منطقه عمومی رزمایش، تهاجم هواپیماهای شکاری به منطقه رزمایش و انجام اقدام تاکتیکی و دفاعی هواپایه بر علیه هواگردهای مهاجم تحت هدایت شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور از دیگر اقدامات انجام شده در این مرحله از رزمایش بود.
همچنین انجام عملیات سوختگیری هوایی بر فراز منطقه رزمایش با هدایت افسران کنترل شکاری پدافند هوایی، تمرین مراحل دفاع هوایی شامل کشف، شناسایی، رهگیری، درگیری و اصابت الکترونیکی سامانه های پدافند هوایی در این مرحله از رزمایش تمرین شد.
استقرار سامانه های فرماندهی و کنترل متحرک فکور،سامانه های راداری بومی معراج، فتح-2، سامانه های تاکتیکی اطلاعات و شناسایی، سامانه های جنگ الکترونیک و شبکه دیده بانی بصری نیروی پدافند هوایی ارتش از دیگر اقدامات انجام شده در این بخش از رزمایش است.
برای نخستین بار؛ انجام عملیات اسکرامبل با بهره گیری از پهپاد/ کرارها رهگیر شدند
در ادامه رزمایش مشترک پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت 98 پس از کشف و شناسایی هواگردهای مهاجم دشمن توسط سامانه های راداری،اطلاعات و شناسایی و دیده بانی بصری پدافند هوایی، برای نخستین بار عملیات اسکرامبل و رهگیری هواپایه با بهره‌گیری از پهپاد های رزمی نیروی پدافند هوایی ارتش که قابلیت انجام حمله انتحاری به هواگرد مهاجم را دارد تمرین شد.
استفاده ار پهپاد بومی و بهینه سازی شده کرار برای انجام عملیات رهگیری هوایی نیاز به استفاده از هواپیماهای رهگیر و شکاری با سرنشین را کاهش می دهد و باعث صرفه جویی و کاهش خطر پذیری استفاده از هواپیما های با سرنشین می شود.

در این مرحله از رزمایش همچنین عملیات درگیری با هواگردهای بدون سرنشین نیروی متخاصم با استفاده از سامانه های موشکی ارتفاع متوسط انجام شد.
انهدام اهداف در ارتفاع بلند توسط سامانه موشکی تلاش
سامانه پدافندی بومی تلاش هم با موفقیت اهداف مهاجم واگذار شده توسط شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور را در ارتفاع بلند منهدم کرد.

انجام اقدامات عملیات روانی و پدافند غیر عامل و مردم یاری در منطقه عمومی رزمایش در این مرحله از رزمایش انجام شد.
سرلشکر رشید: آمریکا نسبت به حفظ جان سربازان خود مسئولانه رفتار کند/ برای جلوگیری از جنگ فقط ارسال پیام کافی نیست
در همین حال سردار سرلشکر پاسدار غلامعلی رشید فرمانده قرارگاه مرکزی حضرت خاتم الانبیاء(ص) در حاشیه رزمایش مشترک پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت 98 و در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: به لطف خداوند بزرگ نیروهای مسلح ما متشکل از ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با استفاده از همه ابزارهای قدرتی که در اختیار دارند و با اشراف اطلاعاتی و رصد اقدامات دشمن، نه‌تنها تهدیدات را به طور دائم مورد ارزیابی قرار می دهند، بلکه در مقابل هرگونه تهدیدی از آمادگی بسیار بالایی هم در بعد دفاعی و هم در بعد تهاجمی برخوردار هستند.
وی افزود: قدرت نیروهای مسلح شامل نیروهای زمینی و دریایی ارتش و سپاه، پدافند هوایی ارتش و هوافضای و موشکی سپاه در چارچوب منافع و اهداف ملت ایران روز به روز در حال آماده شدن است و با قدرت کامل در مقابل هرگونه اقدامات تحریک کننده و مداخله آمیز در دفاع از این سرزمین به صورت سازماندهی شده و روبه افزایش هستند.
فرمانده قرارگاه مرکزی حضرت خاتم الانبیاء(ص) با اشاره به برگزاری رزمایش مشترک پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت 98، تصریح کرد: ما در این سه هفته اخیر در قلب ایران و در سرزمینی به وسعت بیش از 400 هزار کیلومتر مربع یک رزمایش بزرگی را در عرصه پدافند هوایی داشتیم. نیروهای پدافند هوایی ارتش و سپاه و کلیه ظرفیت هایی در کشور که می تواند در این امر به کار گرفته شود تحت امر قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء به فرماندهی امیر سرلشکر موسوی این رزمایش را طرح ریزی و به اجرا گذاشتند.
سرلشکر رشید ادامه داد: ما از همه آموزش هایی که تاکنون دیده ایم و از همه تجربیات و سلاح هایی که تولید بومی خودمان در وزارت دفاع است، همه اینها را تحت امر متخصصان و فرماندهان تست و ارزیابی کردیم و برای دفاع از آسمان ایران، مهارت ها و ورزیدگی کارکنان شجاع پدافند هوایی ارتش و سپاه را ارتقاء بخشیدیم.
وی با تاکید بر اینکه ما به دنبال جنگ نبوده و نیستیم اما در برابر هرگونه تهدیدی قاطعانعه از منافع ملت ایران و سرزمین ایران اسلامی دفاع می کنیم، خاطرنشان کرد: بعنوان فرمانده قرارگاه مرکزی حضرت خاتم الانبیاء(ص) از این میدان و صحنه رزمایش پدافند هوایی به دشمنان ملت ایران به ویژه آمریکایی‌ها هشدار می‌دهیم که دولت آمریکا باید با اجتناب از رفتار اشتباه در منطقه به ویژه منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز نسبت به حفظ جان سربازان آمریکایی و به خطر افتادن جان آنها مسئولانه عمل کند.
فرمانده قرارگاه مرکزی حضرت خاتم الانبیاء(ص) در پایان تاکید کرد: برای جلوگیری از جنگ گفتار و ارسال پیام تنها کفایت نمی کند و به اقدام مناسب و رفتار مناسب نیاز است.
امیر صباحی فرد:دشمنان را از کرده خود پشیمان می‌کنیم/ به همه اهداف رزمایش مدافعان آسمان ولایت دست یافتیم
امیر سرتیپ علیرضا صباحی فرد فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز در مرحله نهایی رزمایش مشترک پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت 98، اظهار داشت: همانگونه که در این رزمایش توانستیم با موفقیت به اهداف‌مان دست پیدا کنیم، اگر دشمن هم خیالی به سرش زد ما در میدان مقابله هم دشمنان را از کرده خود پشیمان می‌کنیم.
وی افزود: دشمنان نیز خود می‌دانند که ورودشان به فضای جمهوری اسلامی ایران بر عهده خودشان است اما خروج شان قطعا با آنها نخواهد بود.
فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش با بیان اینکه همانطور که قبل از رزمایش قول داده بودیم توانستیم بر اهداف سخت در نظر گرفته شده در این رزمایش فائق آییم، تصریح کرد: به همه اهداف این رزمایش دست یافتیم و توانستیم هر هدفی که وارد آسمان منطقه رزمایش شد را مقتدرانه منهدم کنیم و اجازه برگشت به آنها ندهیم.
امیر صباحی فرد در پایان گفت: هر هدف و پهپادی که وارد منطقه رزمایش شد، با هوشیاری و آتش سامانه‌های پدافندی، لاشه آن بر روی زمین باقی مانده است.
مقابله با موشک‌های کروز در رزمایش مدافعان آسمان ولایت/ غرش سامانه موشکی مرصاد و انهدام پهپاد مهاجم
در مرحله نهایی رزمایش مشترک پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت 98 سامانه موشکی مرصاد با حمله موشک‌های کروز نیروی متخاصم به منطقه رزمایش درگیر و این اهداف را منهدم کرد.
کشف و شناسایی پرنده های بدون سرنشین متخاصم در منطقه عمومی رزمایش و درگیری و انهدام آنها توسط سامانه بومی مرصاد و مرصاد متحرک نیروی پدافند هوایی ارتش از دیگر اقدامات انجام شده در این بخش از رزمایش مشترک پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت98 بود.

سامانه مرصاد متحرک از جمله سامانه‌های بومی نیروی پدافند هوایی ارتش است که از قابلیت تحرک و تحرک سریع با هدف عدم شناسایی محل استقرار سامانه های پدافندی برخوردار است.
برای نخستین بار؛ استفاده عملیاتی از سامانه پدافندی بومی 15 خرداد
در مرحله نهایی رزمایش مشترک پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت 98، سامانه پدافندی بومی 15 خرداد نیروی پدافند هوایی ارتش برای نخستین بار در شرایط رزم واقعی بر علیه اهداف متخاصم در منطقه عمومی رزمایش اقدام عملیاتی انجام داد.
سامانه پدافند هوایی 15خرداد قادر است تعداد 6 هدف را بطور همزمان شناسایی و ردگیری کرده و علیه6 هدف عملیات شلیک و انهدام را انجام دهد. از دیگر ویژگی‌های بارز این سامانه سلاح قابلیت تحرک پذیری آن است، بگونه‌ای که زمان حاضر به جنگ و عملیاتی شدن آن کمتر از 5 دقیقه است.

این سامانه که قابلیت مقابله با سلاح های استراتژیک دشمن از جمله هواپیماهای جنگنده، بمب افکن های رادارگریز، موشک های بالستیک، موشک های کروز و انواع پهپادها را دارد، مجهز به رادار آرایه ‌فازی با امکان درگیری همزمان با چند هدف و سکوهای پرتاب مستقل می‌باشد که در آن از موشک صیاد3 استفاده شده ‌است.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/70729/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شنیده شدن صدای چندین انفجار در اصفهان

المیادین: 5 هدف از سوی پدافند هوایی اصفهان رهگیری شده است

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

جزئیات دیدار امیرعبداللهیان با دبیرکل سازمان ملل

حماس: مواضع بایدن متناقض است

نماینده روسیه در شورای امنیت: آمریکا با هر قطعنامه آتش بس در غزه مخالفت کرده است

کاخ سفید: آمریکا در مورد رفح با اسرائیل در حال گفت و گو است

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

نماهنگ «تنبیه متجاوز»

عملیات انتقال بیمار 300 کیلویی به بیمارستان مسکو!

تلاوت دلنشین سوره قیامت با صدای استاد عبدالباسط

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

تصویر احوالپرسی ظریف از ولایتی

چرا به شاهد 136، «کلاشنیکف دنیای پهپاد‌ ها» می گویند؟

تاریخ سازی جعلی

سیل برای دبی گران تمام شد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

گیر افتادن گربه‌ای در سیل دبی

نماهنگ حماسی «الله اکبر» با صدای محمود کریمی

اوضاع فرودگاه کیش و دبی یک روز پس از باراش شدید باران

با بزرگترین ستاره شناخته شده آشنا شوید

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

هشدار صریح ایران به رژیم صهیونیستی؛ در پاسخ دادن به هرگونه ماجراجویی آنی عمل می‌کنیم

سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود

رئیسی: اگر اهل مذاکره‌اید، ما میز مذاکره را ترک نکرده‌ایم

روایت هاشمی رفسنجانی از درخواست وزیر نفت برای صدور نفت مجانی به سوریه

سپاه ادعای آسیب نیروگاه دیمونا در حمله ایران را تکذیب کرد

6 پیشنهاد وزیر امور خارجه کشورمان در شورای امنیت سازمان ملل

اردن: باید مانع حمله به رفح شد

رویترز: آمریکا عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو می‌کند

تظاهرات علیه نتانیاهو امروز هم ادامه یافت

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

هوای تازه/ آی قابیل! آی اســرائیل! نوبت انتقام‌ هابیل است

دام دنیا در بیان عطار نیشابوری

بیانیه بایدن درباره تحریم‌های جدید ضدایرانی آمریکا

امیرعبداللهیان: در صورت تعرض به منافع ایران، در پاسخ‌گویی لحظه‌ای تردید نخواهیم کرد

امیرعبداللهیان: عملیات دفاع مشروع و اقدام متقابل ایران پایان یافته است

اردن: ایران قصد تشدید تنش ندارد

سلامت جسمی- روانی صهیونیست‌ها وخیم‌تر شده است