ایران پرسمان

آخرين مطالب

در هفته کتاب چه گذشت؟ خردنامه

  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - ایرنا / هفته کتاب دیروز (پنج‌شنبه 30 آبان) به پایان رسید، با نگاهی گذرا مهم‌ترین رویدادهای هفته کتاب را مرور می‌کنیم.
هفته کتاب سال 1398 هم به پایان رسید، در این هفته برخی برنامه‌ها به دلایل گوناگون در شهرهای مختلف لغو شد اما برنامه‌های بسیاری نیز در جای خود برقرار بودند.
چهارشنبه؛ کتاب و پایتخت کتاب ایران
22 آبان، آیین آغاز هفته کتاب، در پایتخت کتاب ایران، شهر یزد با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی برگزار شد.
پنجشنبه؛ کتابخانه، کانون فرهنگی محله
طرح پاییزه کتاب 1398، نیز به رسم هر سال، از 23 آبان آغاز شد، این طرح در راستای ترویج کتاب و کتابخوانی و حمایت از کتاب‌فروشان به عنوان پاتوق فرهنگی، با حمایت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سوی موسسه خانه کتاب، برگزار می‌شود و تا 5 آذر ادامه خواهد داشت.
در طرح پاییزه، 606 کتابفروشی در سراسر کشور، عضو طرح شده‌اند که 131 کتابفروشی در شهرستان‌ها و 475 کتابفروشی در مراکز استان مشغول فعالیت هستند. بر اساس آمار به‌دست ‌آمده تا صبح روز دوشنبه (27 آبان)، تعداد 96 هزار و 584 نسخه کتاب به ارزش 30 میلیارد و 756 میلیون ریال در سراسر کشور به فروش رسید.
جمعه؛ کتاب معجزه پیامبر (ص)
جمعه 24 آبان، برگزیدگان پنجمین جشن ملی مترجمان معرفی شدند. جشن ملی مترجمان، با همکاری موسسه خانه کتاب و کانون انجمن‌های صنفی مترجمان، برگزار شد و در این مراسم مترجم محبوب سال 97، مترجمان بالای 50 سال و مترجمان کمتر از 50 سال، برگزیده شدند.
اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه تهران جمعه 24 آبان در برج میلاد، برگزار شد و در بخش سینما و کتاب نیز برگزیدگانی داشت. در این بخش، کتاب و کتاب‌خوانی و یا اقتباس از یک کتاب می‌تواند محوریت موضوع آثار باشد و اقتباس از ادبیات داستانی معاصر در اولویت قرار می‌گیرد، بخش سینمای اقتباسی هر سال با حمایت خانه کتاب برگزار می‌شود و امسال پنجمین سال همکاری مشترک خانه کتاب و انجمن سینمای جوانان ایران بود.
شنبه؛ وقف کتاب، ترویج کتابخوانی
دومین همایش ملی حقوق نشر، روز شنبه، 25 آبان ماه با سخنرانی محمود حکمت‌نیا، معاون مالکیت فکری وزارت دادگستری، لادن حیدری، معاون وزیر ارشاد، زهرا شاکری استاد حقوق دانشگاه تهران، سیدعباس حسینی نیک، دبیر اجرایی همایش حقوق مالکیت فکری، احمد همتی کلوانی، قاضی دادگستری، برگزار شد.
ششمین دوره تقدیر از مروجان کتابخوانی 25 آبان به کارخود پایان داد و در این برنامه از میان 987 اثر و ایده در مرحله اولیه 61 نامزد و در نهایت 30 فرد و گروه به عنوان برگزیده و شایسته تقدیر معرفی شدند.
یکشنبه؛ مدرسه کتاب‌محور، دانش‌آموز کتابخوان
انجمن نویسندگان بومی کودک و نوجوان در چهارمین روز از هفته کتاب، طرح یک نویسنده، یک کتاب، یک قصه به همت انجمن نویسندگان کودک و نوجوان و با همکاری جام باشگاه‌های کتابخوانی در 30 شهرستان‌ کشور اجرا کرد.
دوشنبه؛ کودک، کتاب‌، آینده
اعضای هیات مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان که شعار امسال خود را پیوند کتابفروشی محلی و خانواده قرار داده‌اند، 27 و 28 آبان، پنجمین و ششمین روز از هفته کتاب را به دید و بازدید از کتابفروشی‌های محلی گذراندند و گلایه‌های کتابفروشان را شنیدند.
سه‌شنبه؛ کتاب مبنای تمدن
مراسم اختتامیه نخستین دوره انتخاب کتاب مدافعان حرم جایزه سردار شهید حسین همدانی روز سه شنبه 28 آبان، برگزار شد و کتاب‌هایی در بخش‌های پژوهش، شعر، داستان، مستند داستانی و خاطره برگزیده شدند.
بیست و ششمین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی روز سه‌شنبه 28 آبان در دانشکده علوم پایه دانشگاه تهران با تقدیر از آیت‌الله سیدمصطفی محقق داماد به عنوان استاد خادم کتاب و معرفی و تجلیل از هفت اثر برگزیده، 14 اثر شایسته تقدیر و 2 ناشر آثار دانشجویی به کار خود پایان داد. در این جشنواره آثار در گروه‌‎های علوم انسانی، علوم پایه، پزشکی و دامپزشکی، کشاورزی، هنر و معماری و فنی و مهندسی ارزیابی شدند.
هجدهمین جشنواره کتاب و رسانه با هدف افزایش توجه به کارکردهای رسانه در حوزه نشر و ترویج کتاب‌خوانی همزمان با بیست و هفتمین دوره هفته کتاب با تجلیل از برگزیدگان در بخش‌های مختلف، 28 آبان ماه به کار خود پایان داد.
هجدهمین جشنواره کتاب و رسانه در سه بخش، رسانه‌های نوشتاری، رسانه‌های دیداری و شنیداری، برنامه ترکیبی، مستند تلویزیونی، پویانمایی و برنامه عروسکی، مواد تبلیغی و تولید محتوا در صفحه‌های تخصصی شبکه‌های مجازی برگزار شد.
چهارشنبه 29 آبان‌؛ کتاب، رسانه و فضای مجازی
دومین جشنواره کتابخوانی پوپک دانا، همزمان با 29 آبان و هفتمین روز بیست و هفتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی اسلامی ایران برگزار شد. این پویش در قالب یک مسابقه ملی کتاب‌خوانی برای دانش‌آموزان مقطع پیش دبستانی و ابتدایی در سراسر کشور بود که 580 اثر از 21 استان، در آن شرکت کردند و 196 اثر به مرحله پایانی رسید و در نهایت 30 نفر برگزیده و 20 نفر شایسته تقدیر معرفی شدند.
پنجشنبه؛ کتابفروشی پاتوق فرهنگی
کتاب‌گردی با شعار نگذاریم چراغ کتابفروشی‌ها خاموش یا کم‌نور شود، در تهران برگزار شد.
مراسم کتاب‌گردی که از 6 سال پیش توسط احمد مسجدجامعی آغازگر تهران‌گردی، هر ساله برگزار می شود امسال نیز روز پنج‌شنبه، 30 آبان‌ماه انجام شد. احمد مسجدجامعی، عضو هیات امنای موسسه خانه کتاب و عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران امسال هم کتاب‌دوستان را برای شرکت در مراسم کتاب‌گردی دعوت کرد و با همراهی برخی از هنرمندان، نویسندگان و ناشران از کتابفروشی‌های شهر تهران دیدار کرد.
از گوشه و کنار هفته کتاب
موزه و کتابخانه ملک، در روزهای برگزاری بیست و هفتمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، خدمات رایگان به علاقه‌مندان به نسخ خطی ارایه داد و این خدمات شامل کپی رایگان از نسخ خطی نیز بود.
در هفته کتاب، نام‌نویسی در همه کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری رایگان انجام شد. خانه کتاب 18 هزار و 500 عنوان کتاب در عناوین گوناگون به مناطق سیل‌زده استان گلستان و 18هزار جلد کتاب به مبلغ دو میلیارد و 700 میلیون ریال از سوی موسسه خانه کتاب به مناطق سیل زده استان لرستان، اهدا کرد.
مدیرکل دفتر امور فرهنگی تربیتی زندان‌های کشور از تخصیص 4 میلیارد ریال برای تجهیز کتابخانه‌ زندان‌های کشور در بیست و هفتمین هفته‌ کتاب خبر داد. تجهیز و راه‌اندازی کتابخانه مرکز انجمن حمایت از بیماران کلیوی، در دو بیمارستان لبافی‌نژاد و هاشمی‌نژاد برگزار شد.
بیست و هفتمین دوره هفته‌ کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار حال خوش خواندن از 23 آبان در سراسر کشور آغاز و تا 30 آبان برگزار شد، امسال بیش از 70 سازمان و نهاد مختلف در اجرای برنامه‌های هفته کتاب مشارکت داشتند.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/70795/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سقوط ین رکورد 34 ساله را شکست

پیش‌بینی جدید یک کارشناس درباره قیمت خودرو

4 گوشه دنیا/ جزیره‌ای که مرگ در آن فراموش می‌شود!

در صورت بلعیدن اجسام خارجی توسط کودکان چه واکنشی باید داشته باشید؟

حرکت جنون‌آمیز مرد جوان وسط خیابان؛ نشستن روی سقف خودرو!

توسعه روشی برای بهبود مصرف انرژی در دستگاه‌های مخابراتی

تو که با عاشقان درد آشنایی

اصولگرایانِ منتقد «گشت ارشاد»، تغییر موضع داده‌اند؟

روسیه: توافقنامه‌های امنیتی با ایران و 3 کشور دیگر در سال جاری اجرایی می‌شوند

پاکستان: سفر رئیسی به اسلام‌آباد موفقیت‌آمیز بود؛ مخالفت‌های خارجی اهمیتی ندارد

واکنش تند نتانیاهو به اعتراضات ضد اسرائیلی دانشجویان در آمریکا

تاکید روسیه و چین برآتش‌بس کامل و ارسال فوری کمک‌های انسانی به غزه

سرمقاله اعتماد/ پدیده‌های اجتماعی و جبر مستقیم

سرمقاله ایران/ تجویز اصولی در برابر آدرس غلطِ «ان‌شاءالله خیرخواهان» چیست؟

سرمقاله دنیای اقتصاد/ انتخابات آمریکا؛ روشنی‌ها و ابهام‌ها

سرمقاله تعادل/ تصویرسازی مطالبات کارگران

سرمقاله همشهری/ نگاه ویژه رهبرمعظم انقلاب به فرهنگ کار

تفال/ مرا عهدیست با جانان که تا جان در بدن دارم

تقویم تاریخ/ گشایش نخستین ایستگاه فرستنده رادیویی و تلگراف بی‏سیم ایران

خدایا زندگی رو زیر و رو کن

واکنش مداخله‌جویانه آمریکا به صدور حکم بدوی برای توماج صالحی

رئیس‌جمهور وارد تهران شد

دستور وزیر کشور به استانداران درباره مراسم بزرگداشت امام خمینی(ره)

عبدی: چند بار دست در حفره حجاب کردید و گزیده شدید؟

گزارش رئیسی از سفر به پاکستان و سریلانکا: برگزاری این سفر در این مقطع، پیام مهمی داشت

کاخ سفید: به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند

ارتش یمن: سه عملیات موفق بر ضد کشتی‌های آمریکایی و اسرائیلی انجام دادیم

لوکاشنکو: اوکراین میدانی برای آزمودن نظم جهانی آینده است

سرمقاله کیهان/ اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است

سرمقاله وطن امروز/ حزب‌الله و تعبیر مقاومت هوشمند

سرمقاله خراسان/ فناوری ایرانی ، پیشران دیپلماسی اقتصادی

سرمقاله فرهیختگان/ ضرورت ترویج گفتمان مقاومت برای خانواده دانشگاه آزاد

سرمقاله شرق/ محیط زیست به‌مثابه تمام دولت

سردار فدوی: صهیونیست‌ها با حمله به کنسولگری حماقت کردند و باید تنبیه اساسی می‌ شدند

رئیسی: شرکت‌ها و متخصصان ایرانی آماده مشارکت در پروژه‌های عمرانی سریلانکا هستند

بازدید میدانی یحیی السنوار از مناطق درگیری در غزه

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

محافظت شیر مادر از توله‌ها در برابر گله گاومیش‌های عصبانی

چرا اجرام زحمت در ایستگاه فضایی بین المللی شناور می شوند؟

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

رئیسی پایتخت سریلانکا را به مقصد تهران ترک کرد

کاخ سفید ارسال مخفیانه موشک های دوربرد به اوکراین را تایید کرد

حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی

استعفای ناگهانی فرمانده یگان ویژه «اشباح» از ارتش رژیم صهیونیستی

تنبیه یک شامپانزه توسط مادرش به دلیل سنگ زدن به مردم!

محاصره پلنگ ایرانی توسط چند قلاده سگ‌ در شاهرود

حمله ناکام و دردناک پلنگ به خانواده جوجه تیغی ها

شکوفه های زیبا در کره جنوبی

امضای یادداشت تفاهم امنیتی بین ایران و روسیه

بیانیه وزارت امور خارجه در سالگرد واقعه طبس و شکست آمریکا