ایران پرسمان

آخرين مطالب

سرمقاله جمهوری اسلامی/ تحلیل سیاسی هفته خبر خوب

  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - جمهوری اسلامی / « تحلیل سیاسی هفته » عنوان سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
هفته جاری را در حالی با مناسبت هفته بسیج پشت‌ سر گذاشتیم که هنوز طنین فریاد بنیانگذار جمهوری اسلامی مبنی بر لزوم بسیج همگانی برای ساختن دین و دنیای مردم با روحیه بی‌منت خدمتگزاری به صاحبان اصلی انقلاب، در گوش‌ها شنیده می‌شود و همه خود را وامدار هزاران بسیجی می‌دانند که خون پاک خود را خالصانه برای دفاع از اسلام نثار کردند و هنوز هم سرمایه‌های اصلی این انقلاب هستند و ای کاش که امروز نیز همه، بویژه بسیجیان، رهرو بی‌ادعای آن مردان گمنام باشیم و به فرموده دیروز رهبری در دیدار با بسیجیان، بتوانیم با درایت، ابتکار، بلندنظری، اخلاق محوری و مردم‌داری، «تهدید»ها را به «فرصت‌» تبدیل کنیم.
این روزها بی‌گمان افزایش قیمت بنزین و اثرات شدید آن بر قیمت سایر کالاها و خدمات عمومی از همین ابتدای طرح، عوارض خود را بر زندگی مردم تحمیل کرده، امّا مسئولان همچنان مدعی هستند که نبض بازار را در دست داشته و با کنترل قیمت‌ها، جلوی گرانی و افزایش قیمت‌ها را خواهند گرفت؛ وعده‌ای که تجربه سال‌های گذشته مردم نشان می‌دهد که هیچیک از دولت‌های قبلی هم نتوانسته‌اند چنین وعده‌ای را اجرایی کنند و در عمل آنچه عاید مردم شده، فشار مضاعف بر معیشت آنها بوده است.
بسیاری از مردم، حتی آنهایی که در لیست 60 میلیونی آسیب‌پذیر و فقیر جامعه جا گرفته و مشمول این طرح شده‌اند، معتقدند راضی به گرفتن یارانه بنزین نیستند، چرا که در مقابل دریافت این یارانه اندک، چندین برابر تورم و گرانی بر زندگی آنها تحمیل شده و خواهد شد و این سوای اعتراضی است که به اذغان سخنگوی ستاد شناسایی طرح حمایت معیشتی، سرپرستان 4/5 میلیون خانوار حذف شده از دریافت یارانه، ظرف چند روز اخیر ابراز داشته‌اند.
بنظر می‌رسد اکنون زمان آنست آنهایی که می‌گفتند بعد از افزایش قیمت بنزین، گرانی نداشته و یا اگر هم باشد در حد 4 درصد خواهد بود، به مردم توضیح دهند که افزایش قیمت 50 درصد از کالاها و خدمات پرمصرف مردم آن هم فقط در چند روز آغاز اجرای این طرح، چه بوده است؟
در این هفته همچنین مردم تهران و بسیاری از شهرهای بزرگ کشور با برگزاری تجمع‌هایی به اعمال آشوبگرانه و اقدامات تخریبی اعتراض کرده و آنرا حرکت‌هایی اغتشاشی و هدایت شده از سوی دشمنان انقلاب خوانده و در عین حال تحفظ خود را در انتقاد و اعتراض به تصمیمات اخیر اقتصادی اعلام کردند که جا دارد مسئولان کشور این حمایت را به درستی تفسیر کرده و آنرا به معنای همراهی و موافقت مردم با این تصمیم تعبیر نکنند.
بررسی رویدادهای خارجی هفته را با تازه‌ترین تحولات سیاسی عراق آغاز می‌کنیم. پس از یک دوره کوتاه آرامش نسبی، اعتراضات در عراق اوایل هفته از سر گرفته شد. در این اعتراضات که بیشتر در استان‌های جنوبی این کشور متمرکز بود، معترضین بار دیگر بر شعارهای معیشتی و درخواست مبارزه با فساد دولتی تاکید کردند. در این میان، مواردی نیز از خشونت و درگیری گزارش شد که شماری کشته و زخمی برجای گذاشت و نشان می‌دهد دست‌هایی همچنان بر کشاندن اوضاع عراق به آشوب و بی‌ثباتی در کار است.
همزمان با این اعتراضات، ورود مایک پنس معاون ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا به عراق جنجال‌ساز شد. پنس پس از دیدار از پایگاه «عین‌الاسد»، محل استقرار نظامیان آمریکایی در عراق، به اربیل، مرکز اقلیم کردستان عراق رفت و با گستاخی از مقامات عراق خواست به اربیل بروند و با وی دیدار کنند که البته با پاسخ رد بغداد مواجه شد. اکثر گروه‌های سیاسی عراق نیز سفر پنس به اربیل را محکوم کرده و به معاون گستاخ ترامپ گوشزد کردند که مرکز حکومت عراق، بغداد است نه اربیل.
این هفته نتانیاهو نخست‌وزیر افراطی و جنایت‌پیشه رژیم صهیونیستی ازسوی دادستان اسرائیل رسماً متهم به فساد و سوءاستفاده از موقعیت شغلی خود شد. این اعلام، موقعیت نتانیاهو را که با شکست در انتخابات و عدم توفیق در تشکیل کابینه، متزلزل شده بود متزلزل‌تر کرد و به تاکید بسیاری از ناظران، پایان حیات سیاسی وی را رقم زد.
نتانیاهو نه‌تنها با رسوایی و شکست سیاسی مواجه شده است بلکه به احتمال زیاد پس از پایان دوره نخست‌وزیری‌اش روانه زندان خواهد شد. رسانه‌های رژیم صهیونیستی نیز در توصیف وضعیت فلاکت‌بار نتانیاهو نوشتند که حتی ترامپ نیز مایل به تماس با وی نیست و او را یک مهره سوخته می‌داند.
بازتاب قانونی خواندن ساخت شهرک‌های صهیونیست‌نشین توسط آمریکا، موضوع دیگری بود که در سطح رسانه‌های جهان مطرح بود. علاوه بر فلسطینی‌ها و شماری از کشورهای عربی و اسلامی نماینده سازمان ملل، اتحادیه اروپا و روسیه نیز این حرکت آمریکا را محکوم و تاکید کردند که شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی همچنان غاصبانه و غیرقانونی است و تصمیم آمریکا، هرگز نمی‌تواند مشروعیتی برای صهیونیست‌ها ایجاد کند.
این هفته نیز صحنه لبنان، متاثر از ادامه اعتراضات و ناآرامی‌ها بود. این اعتراضات، بیش از یک ماه است که ادامه دارد. معترضین با مسدود کردن راه‌ها و جلوگیری از ادامه فعالیت ادارات و موسسات، قصد مختل کردن کامل اوضاع را دارند. در این میان گزارش‌هایی نیز از تقابل و درگیری گروه‌های سیاسی انتشار یافت که در برخی موارد منجر به خشونت گردید. این درگیری‌ها بیشتر بین طرفداران گروه المستقبل و گروه‌های غربگرا از یکسو و جنبش‌های حزب‌الله و امل ازسوی دیگر بود که اتفاقی قابل تامل است و نشان می‌دهد، عواملی در صدد کشاندن مجدد این کشور به ورطه درگیری‌های داخلی هستند. در این باره میشل عون رئیس‌جمهور لبنان با هشدار نسبت به عواقب درگیری احزاب سیاسی تاکید کرد که نخواهد گذاشت درگیری‌های داخلی به این کشور بازگردد.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/72363/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

حمایت جالب فعالین رسانه‌ای دنیا از اعتراضات ضد صهیونیستی دانشجویان آمریکا

نماهنگ «فلسطین تنها نیست» با نوای مهدی سلحشور

اگر کسی به یاد گناهان گذشته اش افتاد بداند ذات اقدس الهی به یادش انداخته

تقویم تاریخ/ بیانیه سازمان ملل علیه سلاح‏های شیمیایی عراق بر ضد ایران

تفال/ سالها دل طلب جام جم از ما می‌کرد

دریاچه ای زیبا در نیوزلند

اسب آبی نر پس از هفت سال ماده از آب درآمد!

حکمت/ گناهِ ثروتمندی

محافظت دانشجویان هاروارد از دانشجویان مسلمان هنگام خواندن نماز

آیا جن‌ها هم زاد و ولد دارند؟

سگ رباتیک با قابلیت شعله‌افکنی تا فاصله 10 متری

تصاویری از لحظه فرود آپولو 11 بر سطح ماه در سال 1969

دانشمندان تنها در 150 دقیقه الماس ساختند

میدان مغناطیسی زمین 3.7 میلیارد ساله است

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

ادعای آمریکا: ساخت اسکله کمک‌رسانی به غزه آغاز شد

ارتش یمن بار دیگر «ایلات» را هدف گرفت

بازداشت 100 دانشجو در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی

عربستان میزبان مذاکرات چندجانبه درباره آینده غزه

قرارداد 6میلیارد دلاری تسلیحات و تجهیزات آمریکا برای اوکراین

اعتراضات ضد اسرائیلی در سراسر آمریکا ادامه دارد

پیشنهاد رژیم صهیونیستی برای انصراف از حمله به رفح در ازای توافق با حماس

افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان

روسیه دارایی‌های بزرگترین بانک آمریکایی را مسدود کرد

بمباران دوباره امدادگران غزه با شهادت 8نفر

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

آقای ذوالنوری ممنون