ایران پرسمان

آخرين مطالب

سرمقاله سیاست روز/ قانون حل مشکلات زندگی مردم!؟ يادداشت

سرمقاله سیاست روز/ قانون حل مشکلات زندگی مردم!؟
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - سیاست روز / « قانون حل مشکلات زندگی مردم!؟ » عنوان سرمقاله روزنامه سیاست روز به قلم دکتر محمدرضا ناری ابیانه است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
این روزها کشور بیش از گذشته به حل مشکلات مردم می اندیشد. مردم ایران به عنوان صاحبان حق به دنبال استیفای حقوق قانونی خود هستند. این در حالی است که طی چهل سال گذشته از هیچ کوششی برای حمایت از نظام اسلامی فروگذار نکرده اند. هیچکس فراموش نکرده است که در دوران دفاع مقدس از فرزندان و اموال و آبروی خود گذشتند تا دشمنان اسلام و کشور را از خاک خود بیرون کنند. هنوز تحمل و صبر این ملت در جنگ شهرها و موشکباران ها در حافظه تاریخی این کشور فراموش نشده است. بدون تردید وجود مشکلات متعدد مانند گرانی، بیکاری، فقر، طلاق، اعتیاد، حاشیه نشینی، مسکن، افزایش سن ازدواج، تجمل گرایی، مهاجرت مغزها، واردات بی رویه، قاچاق کالا، خشکسالی، ترافیک، آلودگی های محیط زیست، مصرف گرایی، رشوه، مدرک گرایی، بوروکراسی، پارتی بازی، فساد اداری، آسیب های اجتماعی و... زندگی مردم را (بویژه در دوران تحریم های ظالمانه دشمنان علیه ملت ایران) دشوار نموده است. شایسته نیست که فداکاری های مردم را با مشکلات روزافزون در زندگی شان پاسخ داد. در یک بررسی اجمالی و سطحی می توان دریافت که پیرامون هر یک از مشکلات موجود در زندگی مردم ده ها و در برخی موارد صدها قانون وجود دارد. ناکارآمدی قانون و قانونگذاری امری قطعی و اجتناب ناپذیر است و نیاز به اثبات و ابرام ندارد چرا که اگر قانون و قانونگذاری در کشور دارای کارآمدی لازم بود دیگر اثری از مشکلات یاد شده بالا بصورت روزافزون در زندگی مردم باقی نمی ماند. چهار دهه قانونگذاری که از آن به عنوان بیماری تورم قانون و قانونگذاری یاد می شود فرصت زمانی کافی برای آزمون و خطا در قانونگذاری کشور است که دستاورد دست اندرکاران و فعالان قوه مقننه است. قانون آنگاه راهگشای حل مشکلات زندگی مردم است که از کارآمدی مطلوب برخوردار باشد. پرسش این است که آیا تقسیم کار ملی توانایی لازم برای اندازه گیری میزان کارآمدی مصوبات خود را دارد؟ آیا مجمع تشخیص مصلحت نظام توانایی لازم برای اندازه گیری میزان کارآمدی در تدوین و تصویب اسناد فرادست کارآمد (چشم انداز بیست ساله و سیاست های کلی نظام) را دارد؟ آیا دولت توانایی لازم برای اندازه گیری میزان کارآمدی در تدوین لوایح و اجرای مصوبات را دارد؟ آیا مجلس شورای اسلامی توانایی لازم برای اندازه گیری میزان کارآمدی در تدوین طرح ها و تصویب مصوبات خود را دارد؟ آیا شورای نگهبان توانایی لازم برای اندازه گیری میزان کارآمدی در تایید مصوبات مجلس شورای اسلامی و تفسیر اصول قانون اساسی را دارد؟ آیا قوه قضاییه (سازمان بازرسی کل کشور و دیوان عدالت اداری) توانایی لازم برای اندازه گیری میزان کارآمدی وظایف نظارتی خود را دارند؟ تدوین، تصویب، تایید، اجرا و نظارت تقسیم کار ملی قانونگذاری بر طبق قانون اساسی بر تعدادی گزاره ناکارآمد که بیشتر به قانون¬نما یا شبه¬قانون شبیه اند تا قانون کارآمد، تاکنون نتوانسته است مشکلات زندگی مردم را حل نماید. تداوم ناکارآمدی در قانونگذاری سنتی امید بستن در رسیدن به مقصد از طریق نشانی غلط است که چندین و چند بار کشور آن را بیهوده و بی نتیجه پیموده است. بدون تردید حل مشکلات زندگی مردم با قانونگذاری سنتی که خود موجب آن بوده است محقق نگردیده و نخواهد گردید. اصرار بیش از حد به آزمودن چند بار آزموده خطاست. در گفتمان سیاسی موجود نزد گروه ها و جناح های سیاسی مرسوم در جامعه اعم از اصول گرا و اصلاح طلب که تاکنون قوا و نهادهای مورد نظر تقسیم کار ملی قانونگذاری طی چهار دهه گذشته بین آنها دست به دست چرخیده است، نشانه ای از ضرورت تحول در عرصه های پیچیده قانون و قانونگذاری دیده نمی شود. شورای نگهبان نیز از اختیارات قانونی خود بویژه نظارت استصوابی در کارآمدسازی قانون و قانونگذاری به نحو مطلوب استفاده نکرده است. بنابراین به صراحت اعلام می نماید که با تداوم رویه های گذشته در برگزاری انتخابات و تایید صلاحیت ها و قانونگذاری سنتی، نمی توان به حل مشکلات زندگی مردم از طریق قانون و قانونگذاری امید داشت.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

سرمقاله خراسان/ معمای ارزی که تغییر نمی کند

سرمقاله ایران/ آداب آزادی‎های گروهی چگونه است؟

سرمقاله خراسان/ معمای ارزی که تغییرنمی کند

سرمقاله کیهان/ سراب توافق

سرمقاله وطن امروز/ مجلس دهم؛ ضعیف‌ترین مجلس پس از انقلاب

سرمقاله رسالت/ مهار دولت، اولویت اول

سرمقاله شرق/ تعلیق «مکانیسم ماشه»

سرمقاله اعتماد/ رونق انتخابات نیاز کشور

سرمقاله دنیای اقتصاد/ لحظه آخر

سرمقاله جمهوری اسلامی/ مبارزه با آفات و حفاظت از نظام

سرمقاله آرمان ملّی/ انتخابات و سهمیه‌بندی مجلس

سرمقاله دنیای اقتصاد/ اصلاح بودجه: ‌ضرورت یا انتخاب؟

سرمقاله فرهیختگان/ نئولیبرالیسم و هیچ‌انگاری عدالت

سرمقاله جوان/ رسالت جنبش دانشجویی در گام دوم انقلاب

سرمقاله رسالت/ به بهانه تعظیم و تکریم یحیی علوی!

سرمقاله خراسان/ خواب تازه آمریکایی ها برای عراق

سرمقاله کیهان/ 16آذر تولد دو شعار

سرمقاله وطن امروز/ در مذمت تلاش دولت برای جلب ترحم

سرمقاله شرق/ خط مقدم سیاست

سرمقاله اعتماد/ سه نکته درباره اوپک 177

سرمقاله ایران/ صندوق، درمان دردهای امروز ما

سرمقاله شرق/ آیا مجلس صدای مردم است؟

سرمقاله دنیای اقتصاد/ سیاست‌گذاری و قواعد بوروکراسی

سرمقاله جمهوری اسلامی/ تحلیل سیاسی هفته

سرمقاله جوان/ آزمون‏‌های فرصت ساز

سرمقاله خراسان/ استیضاح به ترامپ نزدیک‌تر می‌شود

سرمقاله وطن امروز/ زمان یکه‌تازی در عراق نیست

سرمقاله کیهان/ عراق خلیفه‌پذیر نیست

سرمقاله رسالت/ خواب و بیداری

سرمقاله ایران/ راه پیروزی بر تحریم

سرمقاله اعتماد/ ترمیم اعتماد شهروندان

سرمقاله وطن امروز/ با این دولت چه کنیم؟

سرمقاله خراسان/ مالیات سود، فقط از سپرده های کلان

سرمقاله شرق/ اهمیت حفظ سلامت بازداشتی‌های اخیر

سرمقاله اعتماد/ میانجی خوب

سرمقاله ایران/ ویترین فرهنگ ایران

سرمقاله آرمان ملّی/ اهمیت «زمان» برای دیپلماسی ایران

سرمقاله دنیای اقتصاد/ ریشه پنهان اعتراضات

سرمقاله سیاست روز/ آدرس غلط نباید داد

سرمقاله خراسان/ مالیات سود، فقط ازسپرده های کلان

سرمقاله کیهان/ انتخابات مجلس و ضرورت تغییر

سرمقاله رسالت/ امنیت در گرو سرمایه اجتماعی

سرمقاله خراسان/ در منطقه چه خبر است؟

سرمقاله کیهان/ مردم گوش شنوا می‌خواهند نه مکان اعتراض

سرمقاله وطن امروز/ تشکیل ائتلاف جدید برای تعیین نخست‌وزیر عراق

سرمقاله شرق/ قصه تکراری آلودگی هوای کلان‌شهرها

سرمقاله رسالت/ دارند از سرمایه می‌خورند!

سرمقاله اعتماد/ میمنه، میسره و قلب

سرمقاله ایران/ سلبریتی‌ها را می‌بینند و فرهنگ را نه!

سرمقاله دنیای اقتصاد/ تحول در نظام اداری و توسعه