ایران پرسمان

آخرين مطالب

خصوصی آمریکا با دولت تحلیل روز

خصوصی آمریکا با دولت
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - صبح نو / متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
رییس‌جمهوری آمریکا روز گذشته و در عرض کمتر از یک ساعت، دو موضع ضدونقیض نسبت به اغتشاشگران در داخل ایران گرفت؛ اول مدعی شد از آشوب‌طلبان حمایت نمی‌کند اما بلافاصله تاب نیاورد و در توییتی، سیاست دو هفته اخیر خود در حمایت از هرج‌و‌مرج‌طلبان را بازگو کرد. در همین اثنا، رییس‌جمهوری کشورمان در یک سخنرانی، از پیام‌های خصوصی کاخ سفید برای ازسرگیری مذاکرات پرده‌برداری کرد؛ اظهارنظری که نشان می‌دهد دولت در پشت پرده، مذاکراتی را با طرف آمریکایی از سر گرفته است. در گزارش پیش‌رو نسبت میان همه این گزاره‌ها را بررسی کره‌ایم.
رازهای پشت پرده
حسن روحانی، رییس‌جمهوری روز گذشته در دیدار جمعی از معلولان کشور، با بیان اینکه با مقاومت ملت، امروز شرایط به‌گونه‌ای است که آن‌ها(آمریکایی‌ها) خودشان به‌دنبال گفت‌وگو و مذاکره هستند و پیام‌های خصوصی می‌فرستند، گفت: پیام‌ها و درخواست‌هایی که به صورت خصوصی برای مذاکره می‌فرستند برخلاف شعارهایی است که به صورت عمومی مطرح می‌کنند و اروپایی‌ها که واسطه هستند نیز این را می‌دانند.
ضدونقیض‌گویی دوباره ترامپ
خبرگزاری «کیودو» ژاپن در خبری به نقل از منابع آگاه مدعی شد ایران روز سه‌شنبه در خصوص سفر آقای روحانی، رییس‌جمهوری به ژاپن پیشنهادی به توکیو ارائه کرده است و خواستار این شده که این سفر در آینده نزدیک صورت بگیرد. کیودو در این‌باره نوشت: ایران خواستار آن است که این سفر در نزدیک‌ترین زمان ممکن انجام شود اما ژاپن خواستار بررسی دقیق این سفر است. پیش از این در مهرماه نیز، حجت‌الاسلام حسن روحانی در دیدار با آبه شینزو، نخست‌وزیر ژاپن که در حاشیه هفتاد‌و‌چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شد، ضمن اشاره به سفر آقای آبه به تهران، بر پیگیری اجرای هر چه سریع‌تر توافقات این سفر تاکید کرده بود. خبر خبرگزاری ژاپنی، از این جهت مهم به نظر می‌رسد که نخست‌وزیر این کشور در ماه‌های نخستین سال جاری در سفر به ایران، پیام درخواست رییس‌جمهوری آمریکا برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای را به مقامات کشورمان ابلاغ کرد که با پاسخ سرد تهران مواجه شد. از این نظر، توکیو شاید بار دیگر قصد کرده تا ردای میانجی‌گری تهران-واشنگتن را بر تن کند؛ هرچند مقامات کشورمان به کرات عنوان کرده‌اند که رابطه میان ایران و آمریکا نیازی به میانجی ندارد و آنچه بیش از همه فوریت دارد، بازگشت این کشور به تعهدات برجامی خود است.
روز گذشته چند اظهار‌نظر متناقض از سوی رییس‌جمهوری آمریکا در رابطه با نسبت این کشور با به اصطلاح معترضان در داخل ایران، نگاه‌ها را به سمت خود جلب کرد. ترامپ روز گذشته در حاشیه اجلاس ناتو در لندن در پاسخ به این سؤال که آیا آمریکا از اغتشاشگران ایرانی حمایت می‌کند، گفت: «نمی‌خواهم در این مورد حرف بزنم اما جواب نه است». دقایقی پس از انتشار این خبر، رییس‌جمهوری آمریکا در توییتی که موید مواضع دو هفته اخیر او در حمایت از آشوب‌طلبان بود، صراحتاً از هرج‌و‌مرج‌طلبان در ایران دفاع کرد. اتخاذ چنین مواضع دوپهلویی آن هم از سوی ترامپ اصلاً تازگی ندارد لیکن در برهه کنونی آن هم پس از شکست سیاست حمایت از آشوب در ایران، به نظر می‌رسد رییس‌جمهوری آمریکا قصد کرده با تشدید روند ضد‌و‌نقیض‌گویی‌اش، تمرکز حواس مقامات کشورمان در اتخاذ موضع مناسب و اصولی را از بین برده و به نوعی مستأصل کند. هرچند خود ترامپ در توجیه اظهاراتش در جمع خبرنگاران گفت که سؤال را اشتباه متوجه شده و فکر کرده است از او پرسیده‌اند که «آیا حاضر است از معترضان ایران حمایت مالی کند» که او در پاسخ گفته است «خیر.»
از سوی دیگر برخی مقامات کشورمان طی دو، سه روز گذشته از معاون اول رییس‌جمهوری گرفته تا رییس مجلس، هر‌یک به شکلی و به طریقی، از لزوم رابطه دو کشور گفتند. در همین باره، اسحاق جهانگیری از بسته شدن تمام گلوگاه‌های اقتصادی کشور توسط آمریکا سخن گفت و علی لاریجانی نیز صراحتاً اعلام کرد که رابطه ایران و آمریکا بسته نیست. اظهارنظر رسمی رییس‌جمهوری که از پیام‌های خصوصی آمریکایی‌ها خبر داد، نشان می‌دهد که دولت در پشت‌پرده و برخلاف دعاوی خود مبنی بر بی‌اعتباری حرف و سخن آمریکایی‌ها، مذاکراتی را با طرف مقابل از سر گرفته است. برای بررسی و تحلیل سیاست ارسال پیام‌های خصوصی آمریکا در عین فشار اقتصادی، به سراغ ناصر ایمانی، تحلیلگر مسائل سیاسی رفتیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/74447/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نحوه تنظیم آینه ها در خودروی فورد کراون

شاخ به شاخ عجیب دو ماشین در آزادراه!

نتیجه حواس پرتی پشت فرمون؛ کنترلش و از دست داد!

کتک‌کاری یک مسافر با راننده اتوبوس در آمریکا

هوش مصنوعی و احتمال جنگ و فروپاشی اجتماعی

وقتی درد دل می‌کند؛ گوش باش، نگاه باش

خانجانی: توئیت فضائلی جریان به ظاهر ارزشی را آشفته کرد

علیرضابیگی: دولت ناکارآمدی و مشکلاتش را به سفره مردم منتقل کرد

هیاتی از مصر به سرزمین‌های اشغالی می‌رود

نمایش جدید آمریکا درباره غزه: تعیین نماینده ویژه!

استاد دانشگاه کلمبیا در اعتراض به سرکوب دانشجویان خواستار استعفای رئیس دانشگاه شد

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

مهاجرت با ویزای جعلی

فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

گناهان زبان؛ بداخلاقی

قلعه جزیره مونت سن میشل در فرانسه

دره ای زیبا در ایسلند

غضنفرآبادی: ابهامات شورای نگهبان در لایحه حجاب را برطرف کردیم

جنبش انصارالله یمن: جنایات اسرائیل در غزه بی‌سابقه است

جنبش دانشجویی حمایت از فلسطین به فرانسه رسید

تنش میان حزب‌الله با رژیم اسرائیل بالا گرفت؟

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

انتقاد از مصوبه مجلس در مورد مالیات طلا؛ دیگر مردم سمت خرید طلا هم نمی‌آیند

قیمت تخم‌مرغ در سراشیبی افتاد؟

کاشان، عروس خانه‌های تاریخی ایران

بارندگی شدید در شهر شنژن چین

طوفان شن بنغازی لیبی را درنوردید

نجات دراماتیک راننده خودرو از میان شعله‌های آتش در آمریکا

داستان عاشقانه سمی یک پروانه!

اجرای موسی عصمتی میلیونی شد

تکذیب ادعای یک نماینده مجلس درباره منوچهر متکی

عصبانیت پسر معاون سابق از انتشار اعترافات متهمان پرونده‌اش!

عصبانیت و انتقاد میرسلیم از دولت

باقری: کلید برقراری آرامش در منطقه توقف جنایات رژیم صهیونیستی است

شورای روابط اسلامی‌-آمریکایی: بایدن به روح ملت خیانت کرد

هراس صهیونیست‌ها از دانشجویان آمریکایی حامی فلسطین

هشدار مقام آلمانی درباره خطر عملیات لیتوانی برای بودجه ارتش

واکنش حزب‌الله به ادعای عجیب تل‌آویو

مسکو: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان در اولویت اهداف نظامی خواهد بود

رئیس‌جمهور فرانسه طاقت لایی‌خوردن نداشت

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

سایه‌روشن سهام سرخابی‌ها

رونمایی از نخستین موتور بنزینی شش سیلندر ایرانی

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

حکمت/ آنچه سبب خواری شخص خواهد شد