ایران پرسمان

آخرين مطالب

احتمال دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان در کویت تحلیل روز

احتمال دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان در کویت
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - صبح نو / متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
روح‌الله فرقانی / هر چند در سفر این روزهای «یوسف بن‌علوی»، وزیر خارجه عمان به کشورمان «صلح یمن» محور اصلی گفتمان‌ها عنوان شده است اما این تحلیل وجود دارد که مقام عالی دستگاه دیپلماسی عمان که با سیاست «چکش تعادل» به تهران سفر کرده، حامل پیام‌هایی از سوی عربستان باشد، پیامی که گفته می‌شود منجر به آشتی کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس با ایران و دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان در کویت منتهی می‌شود.
«یوسف بن‌علوی»، وزیر خارجه عمان درحالی برای سومین‌بار در هشت ماه اخیر به تهران سفر می‌کند، که این‌بار برای نتیجه رساندن طرح «ابتکارصلح هرمز» که پیش ازاین توسط رییس‌جمهوری کشورمان در سازمان ملل مطرح شده بود، راهی ایران شد تا شاهد آشتی باشیم که سال‌های مدیدی است کشورهای شمالی و جنوبی ساحل خلیج‌فارس از آن دور هستند. همچنین عمان در منطقه به‌عنوان یک کشور میانجی شناخته شده است؛ به‌طوری‌که گفت‌وگوی ایران و آمریکا بر سر توان هسته‌ای کشورمان نیز در آنجا آغاز شد.
پس از پیشنهاد حسن روحانی، رییس‌جمهوری کشورمان در نشست اخیر مجمع عمومی سازمان ملل مبنی بر طرح ابتکار «صلح هرمز» و همکاری دسته‌جمعی درون منطقه خلیج فارس و همچنین ارسال نامه وی مبنی بر توسعه همکاری‌ها با عربستان و امارات به کویت، برخی کشورهای منطقه به این نامه پاسخ مثبت دادند و در نامه‌های متفاوتی از کویت و عمان خواستار ایجاد برقراری روابط بین طرفین شده‌اند؛ همکاری‌هایی که برای تقویت بیشتر آن تهران چند روزی است میزبان وزیر خارجه عمان است.
«یمن» محور اصلی گفتمان‌ها
این سومین سفر «یوسف بن علوی» وزیر امور خارجه عمان در سال جاری به کشورمان است که 30‌اردیبهشت به‌منظور انجام سفری چندساعته به تهران آمد و با همتای ایرانی خود دیدار و گفت‌وگو کرد. او پنجم مردادماه نیز برای دومین‌بار به تهران سفر و با ظریف دیدار کرد. البته وزرای خارجه ایران و عمان شهریور سال جاری در حاشیه هفتادوچهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با هم دیدار کرده بودند.
اینگونه تعاملات درحالی میان ایران و کشورهای منطقه خلیج‌فارس صورت می‌گیرد که گفته می‌شود «یمن» مسأله و محور اصلی این گفتمان‌هاست و برقراری صلح یمن پس از پنج سال جنگ و بمباران توسط ائتلاف سعودی، یکی از پیشنهادات کشورمان برای برقراری تعاملات سیاسی است؛ موضوعی که عربستان هم آن را جدی گرفته و گفت‌وگوهای خود با صنعا را «جدی» خوانده است.
روحانی: مذاکرات صلح یمنی - یمنی ایجاد شود
البته حسن روحانی، رییس‌جمهوری کشورمان هم در نشست روز گذشته خود با «بن علوی» بر موضوع یمن تاکید کرد و گفت: جنگ یمن جز ویرانی، کشتار مردم، ایجاد عداوت و کینه میان مردم دو کشور و تهدید تمامیت ارضی یمن هیچ دستاورد دیگری نداشته است.متأسفانه اروپا و آمریکا علی‌رغم اظهارنظرهای ظاهری خود، علاقه‌ای به برقراری صلح در یمن ندارند چرا که به این واسطه توانسته‌اند، سلاح بسیار زیادی را به فروش برسانند. همه باید تلاش کنیم تا جنگ در یمن هر چه سریع‌تر به پایان رسیده و ثبات و امنیت در این کشور در سایه مذاکرات صلح یمنی -یمنی ایجاد شود. آنگونه که وزیر خارجه عمان می‌گوید عربستان سعودی هم مانند صنعا درگفت‌وگوها برای
پایان دادن به جنگ دریمن، جدی است و طرفین در حال فراهم‌کردن مقدمات دیدار هیأتی از عربستان سعودی و هیأتی از صنعا در مسقط هستند و عربستان برای دیدار با مقامات دولت نجات ملی یمن (در صنعا) جدی است. گفته می‌شود مسقط در تلاش است تا توافقی بین عربستان و صنعا امضا شود و این تلاش عمان در ادامه تلاش‌های این کشور برای نزدیکی دیدگاه‌های ایران، امارات و عربستان درباره یمن است. ازسوی دیگر، یک مسوول عالی‌رتبه در جنبش انصارالله در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی گفت که گفت‌وگوهای این جنبش با ریاض به‌دنبال حمله پهپادی به تأسیسات نفتی آرامکو آغاز شده است.
کشورهای عربی منطقه خلیج فارس که دریافته‌اند راهکار جنگ، تحریم و تنش نتیجه‌ای جز ناامنی برای خودشان در منطقه ندارد، درصدد هستند تا جنگ یمن پایان یابد و همچنین تحریم‌های سه ساله علیه دوحه را هم لغو کنند.
هانی‌زاده: سفر بن‌علوی با سیاست «چکش تعادل»
«حسن هانی‌زاده»، کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه سفر «بن‌علوی» به تهران دارای دو پیام است، به خبرنگار روزنامه صبح‌نو، گفت: عمان در چهاردهه گذشته حلقه ارتباط ایران با کشورهای منطقه و جهان بوده است و نقش تاثیرگذاری میان ایران و کشورهای مختلف داشته است که مهم‌ترین آن‌ها برجام بود. اکنون هم این نقش‌آفرینی و میانجیگری مسقط را در تنش‌های شکل گرفته میان تهران و برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس شاهد هستیم.
وی ادامه داد: وزیر خارجه عمان با «چکش تعادل» به تهران سفر کرده است و با در نظر گرفتن شرایط بحرانی که در لبنان، عراق وجود داردهمچنین استیضاح دونالد ترامپ و سردرگمی او که در آمریکا شکل گرفته است، می‌خواهد آشتی و تعادلی در منطقه غرب آسیا برقرار کند تا در کنار این موضوعات عربستان سعودی بتواند از باتلاق یمن نیز به راحتی خارج شود.
هانی‌زاده با بیان اینکه غربی‌ها از فشارهای اقتصادی بر ایران نتیجه‌ای نگرفتند، یادآور شد: با شرایط استیضاحی که برای ترامپ به‌وجود آمده بیم آن می‌رود که نتواند در انتخابات‌2020 آمریکا موفق باشد، این امر وجود دارد که «جوبایدن» دیگر رقیب ترامپ در این انتخابات پیروز شود، در اینجاست که عربستان که حامی ترامپ است به انزوای سیاسی می‌رسد.
وی با اشاره به چرایی نزدیک شدن ریاض به تهران، تاکید کرد: شکست‌های ترامپ که پس از استیضاحش بیشتر هم دیده خواهد شد موجب شده تا ریاض به سمت ایران متمایل شود و این نزدیکی و تعامل بیشتر در نشست منطقه‌ای کویت که به‌زودی برگزار می‌شود دیده خواهد شد. کنفرانسی که اگر گفتمان‌های بن‌علوی در تهران به نتیجه‌ای برسد ممکن است شاهد دیدارهای وزرای خارجه ایران وعربستان درکویت باشیم.
یوسف بن‌علوی، وزیر امور خارجه عمان نیز در دیدارهای اخیرش با مقامات کشورمان شرایط منطقه‌ای را نیازمند گفت‌وگو و تفاهم هر چه بیشتر دانسته و تاکید کرد در این زمینه برگزاری یک کنفرانس جامع و فراگیر با حضور همه کشورهای ذی‌نفع می‌تواند مفید باشد. کنفرانسی که به گفته رسانه‌ها و تحلیلگران کشورهای عربی منطقه ممکن است به‌زودی در کویت برگزار شود و به دیدارهای وزرای خارجه تهران و ریاض منجر شود.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/74464/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مرغ کیلویی چند؟

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

قسمت هایی واقعی از کارتون تام و جری!

حکمت/ کجای مجلس بنشینیم؟

وقوع حادثه امنیتی در مقابل سفارت ایران در پاریس

آمریکا: در هیچ اقدام تهاجمی علیه ایران شرکت نکردیم

چین: در کنار مردم فلسطین هستیم

هدیه یک میلیارد دلاری بایدن به اسرائیل

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

قانون اساسی برخاسته از نماز

گوناگون/ برج یاقوت کبود بعد از 20 سال گل داد!

4 گوشه دنیا/ پرموترین پسر جهان که مبتلا به «سندرم گرگینه» است

محافظت اردک مادر از جوجه اردک هایش در برابر حواصیل

درگیری حیوانات در طبیعت

یک بمب‌افکن میکرومقیاس برای مقابله با تومور سرطانی ساخته شد

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

جزئیات مقابله سامانه‌های پدافند هوایی با اشیای مشکوک در آسمان اصفهان

دستور فرمانده به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

فنلاند قواعد پناهندگی را تشدید می‌کند

10 هزار بی خانمان در پی تخریب دو هزار خانه در مرکز غزه

آپارتمان مخفی در نوک برج ایفل

آبشار زیبای شن لونگ در چین

خوش و بش جالب خرس با یک راننده!

بادبان ناسا بر فراز زمین برافراشته می‌شود!

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

راهپیمایی حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق در مشهد، گرگان و کرمان

کرملین: از ایران و اسرائیل می‌خواهیم خویشتن‌داری کنند

حاج‌علی‌اکبری: عملیات وعده صادق یک طوفان‌الاقصی ایرانی بود

درخواست وزرای خارجه گروه 7 از ایران و اسرائیل: از هرگونه تشدید تنش اجتناب کنید

وضع بهداشتی وخیم فلسطینی‌ها در اردوگاه جبالیا

سفر مقام‌های ارشد بلاروس به کره شمالی

گروه 7: با هرگونه عملیات نظامی اسرائیل در رفح مخالف هستیم

وقتی زنبور محو شهد گل ها می شود

دره خزینه یکی از دره‌های زیبا و شگفت‌انگیز استان لرستان

صحنه هایی دیدنی از خانواده خرس های قطبی

باهنر: وحدت شکنی بلای مجلس است

آذری جهرمی: در صورت اعلام جهاد توسط فرماندهی کل قوا، لباس سربازی خواهم پوشید

حماس و فتح وتوی ضد فلسطینی آمریکا را محکوم کردند

شلاگیم؛ ماجرای ضربه به پایگاه امنیتی رژیم اسرائیل

اوپک می‌تواند مانع 100 دلاری شدن قیمت نفت شود

فعال کارگری: شیفت کار پنجشنبه کارگر باید «اضافه کاری» حساب شود

اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار سه دهک اول درآمدی

تماشای خلیج فارس از ایستگاه فضایی

شور و شادی مردم اصفهان با اجرای سرود ای ایران در کنار زاینده رود

4 گوشه دنیا/ بزرگترین مارِ تاریخ طبیعت کشف شد

مهارت شگفت‌انگیز جانی دپ در کشیدن نقاشی

اخترشناسان پرجرم‌ترین سیاه‌چاله ستاره‌ای کهکشان راه شیری را کشف کردند

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

استقبال دامغانی‌ها از رئیس‌جمهور ساعاتی پس از زلزله