ایران پرسمان

آخرين مطالب

چرا به ترکیه سفر می‌کنیم؟ مقالات

چرا به ترکیه سفر می‌کنیم؟
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - اعتماد / متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
گریگور قضاریان/ تصویری که ترکیه در این سال‌ها از خود نشان‌ داده است، تصاویر سواحل آبی و خانه‌های شیک و تمیزند که به ‌طور غیرمستقیم در جذب گردشگر به این کشور تاثیر گذاشته است. این تصاویر به عنوان عوامل جذبی توانسته‌اند به عنوان قلابی عمل کنند و گردشگران را به سوی ترکیه بخوانند اما برای بررسی سازوکار تصویر‌سازی ترکیه از خود به عنوان مقصد گردشگری لازم است بدانیم که نیاز موتور محرکه همه رفتارهای آدمی است، همان‌طور که تشنگی با خوردن آب رفع می‌شود، برخی نیازهای روانی انسان‌ها نیز می‌توانند با ساز و کار سفر رفع شوند، نیاز به امنیت اقتصادی و نیاز به کسب مقبولیت اجتماعی دو نیازی هستند که می‌توانند نقش پررنگی در این زمینه داشته باشند، حال آنکه باید در شکل‌گیری این نیازها به دو عامل انگیزشی و جذبی هم توجه کرد. بسیار طبیعی است که هر شهروندی بعد از 50 هفته کاری تصمیم بگیرد برای عوض کردن آب و هوا و استراحت به گردش و مسافرت برود، در اینجا عاملی از درون خود فرد وی را وا می‌دارد تا سفر و گردش را به مقصدی انتخاب کند و با استراحتی بتواند دوباره انرژی لازم را برای ادامه کار بازیابد. حال فرض کنیم که همین فرد با همان عوامل انگیزشی هفته‌ای را به سفر و استراحت گذراند و به خانه بازگشت و پشت تلویزیون نشست و تصویرهایی زیبا‌ شده از ترکیه را دید و خواست که یک هفته یا یک ماه بعد به این کشور سفر کند. در این صورت عامل جذبی مقدمات سفر این فرد را می‌چیند، در این حال این ترکیه یا هر مقصد گردشگری است که با توسل به تبلیغات رسانه‌ای توانسته است این فرد را به عنوان گردشگر جذب خود کند، نه نیاز واقعی او. ترکیه و کشورهای دیگر با برنامه‌ریزی، گردشگران را با تصویرسازی‌های مثبتی که از خود شکل می‌دهند به سوی خود می‌کشند. مثل تبلیغات و تصویری که کشور ترکیه از جزایر جنوبی خود ساخته و به همین دلیل آنتالیا در ذهن بیشتر گردشگران نقطه‌ای شناخته شده است. متولیان گردشگری کشورهای مختلف با استفاده از ابزارهای تبلیغاتی تلاش می‌کنند تا تصویر مثبتی را از یک منطقه نشان دهند، تصویری که در وهله اول برای گردشگران جذاب باشد و از آن منطقه قطب توریستی بسازد. حتی تصاویر خانه‌های شیک و تمیز، افراد خوش‌پوش و خوش‌سیما در سریال‌های ترکیه‌ای هم جزیی از این سیاست جذب گردشگر و تصویرسازی هستند. ترکیه نمی‌گوید که من زیبا هستم، بلکه زیبایی‌هایی را نشان می‌دهد تا مخاطب خود به این نتیجه برسد که ترکیه زیباست.
از طرفی دیگر انسان‌های مختلفی در دنیا وقتی که خلأیی در زندگی خود داشته باشند و نتوانند این خلأ را در جامعه خود پر کنند، فکر می‌کنند که می‌توانند با سفر این خلأها را پر خواهند کرد، به همین روال ایرانی‌هایی هم که پای این تصاویر می‌نشینند فکر می‌کنند که اگر به ترکیه بروند، می‌توانند این خلأها را پر کنند. فارغ از این دو عامل مطرح شده برای افزایش حضور گردشگران ایرانی در ترکیه، باید به عامل تفاوت، به عنوان عاملی جاذبه‌ساز در گردشگری اشاره کرد. تفاوت‌های فرهنگی فارغ از خوب یا بد بودن‌شان باعث جذب گردشگر می‌شوند. این تفاوت‌ها با احتساب فاصله جغرافیایی و توان مالی گردشگران و البته به کمک تصاویر برساخته از این کشور در جذب گردشگران ایرانی به ترکیه موثر بوده است.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

چرا دولت دوازدهم به اجرای معاهده پاریس اصرار دارد؟

مصائب اهواز

هندسـه شغـل‌یابی دنیـا در سـال 2040

انتخابات 2020، تمرکز بر حوزه سیاست خارجی

المانیتور: آیا تب جنگ از بین رفته است؟

نشست بازنده‌ها

مدیرعامل ایران‌خودرو: 120هزار خودروی معوق داریم

چگونه پروژه‌های نیمه‌کاره سیلاب شد

ورود به آمریکا پیش از تفتیش عقیده ممنوع

خشم ظریف

انتخابات و راه ناهموار دست‌راستی‌ها

مذاکره با‌ قاتل‌ حاج‌ قاسم؟!

مجید تفرشی: بریتانیا در کوتاه‌مدت قصد خروج از برجام را ندارد

تراژدی رقت‌بار آمریکایی عین‌الاسد

متوقف در کوچه بن‌بست

پلکان پولی صعود بورس

روایت مطهری از دیدار با یکی از اعضای شورای نگهبان

شام جنجالی شیوخ چه بود؟

سقفی برای جدایی

چه مواردی مشمول جرم تبلیغ علیه نظام است؟

بیماری درمان‌ناپذیری به ‌نام «جهل»

دروغ‌های شاخدار رد صلاحیت شده‌ها برای فرار از تعقیب قضائی!

زمینه‌های نفوذ

بازگشت دموکرات‌ها به برجام یک خیال خام است

اگر صنعت‌ هسته ای نابود شد، چطور سانتریفیوژهای پیشرفته الان‌ کار می کند؟

آسوشیتدپرس: سوچی با دفاع از نسل‌کشی، روی باقیمانده اعتبارش قمار کرد

نیویورک‌تایمز: پیشتازی سندرز در آیووا مایه نگرانی جریان اصلی دموکرات‌هاست

المانیتور ارزیابی کرد: آرامش قبل از طوفان در خلیج فارس؟

روایت "علی واعظ" از موقعیت مناسب برای توافق میان ایران و آمریکا

افشای 10 گام آمریکا برای تقویت مواضع خود در مرز عراق-سوریه

کشنده‌تر از سارس؛ منشاء ویروس تازه‏ کشف‏ شده‏ کرونا چیست؟

سورپرایز ترامپ برای خاورمیانه

شیرین هانتر مطرح کرد: دیپلماسی با ایران در چه شرایطی جواب می دهد؟

کاخ سیاه ترور

هراس نفت از ویروس چینی

سخنگوی حزب اتحاد ملت: بازی یک نفره برنده ندارد

رقبای بنی‌صدر چه کسانی بودند؟

گذر از تونل‌های برفی؛ روزگار سخت دانش‌آموزان روستایی در آذربایجان‌ شرقی

ایدئولوژیک یا استراتژیک؟!؛ گفت‌وگوی وحید جلیلی و محمد قوچانی درباره سینمای ایران

سفیر سابق ایران در بغداد: تظاهرات مردم عراق رفراندوم حضور آمریکا بود

دو سناریوی ترمیم دستمزد کارگران

سید حسن خمینی: ایران متعلق به همه است

یک تیر و دو نشان قالیباف

معامله تمام اسراییلی

پساسلیمانی و خطر تفکر هوکی

استفاده ویترینی از بورس

نشست انتخاباتی در کاخ

یکی از رهبران یهودیان ایران: پنس و نتانیاهو نعل وارونه می‌زنند

دیپلماسی سیگنال ریاض- تهران

اتمام حجت مردم عراق با آمریکا