ایران پرسمان

آخرين مطالب

چرا به ترکیه سفر می‌کنیم؟ تحلیل روز

چرا به ترکیه سفر می‌کنیم؟
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - اعتماد / متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
گریگور قضاریان/ تصویری که ترکیه در این سال‌ها از خود نشان‌ داده است، تصاویر سواحل آبی و خانه‌های شیک و تمیزند که به ‌طور غیرمستقیم در جذب گردشگر به این کشور تاثیر گذاشته است. این تصاویر به عنوان عوامل جذبی توانسته‌اند به عنوان قلابی عمل کنند و گردشگران را به سوی ترکیه بخوانند اما برای بررسی سازوکار تصویر‌سازی ترکیه از خود به عنوان مقصد گردشگری لازم است بدانیم که نیاز موتور محرکه همه رفتارهای آدمی است، همان‌طور که تشنگی با خوردن آب رفع می‌شود، برخی نیازهای روانی انسان‌ها نیز می‌توانند با ساز و کار سفر رفع شوند، نیاز به امنیت اقتصادی و نیاز به کسب مقبولیت اجتماعی دو نیازی هستند که می‌توانند نقش پررنگی در این زمینه داشته باشند، حال آنکه باید در شکل‌گیری این نیازها به دو عامل انگیزشی و جذبی هم توجه کرد. بسیار طبیعی است که هر شهروندی بعد از 50 هفته کاری تصمیم بگیرد برای عوض کردن آب و هوا و استراحت به گردش و مسافرت برود، در اینجا عاملی از درون خود فرد وی را وا می‌دارد تا سفر و گردش را به مقصدی انتخاب کند و با استراحتی بتواند دوباره انرژی لازم را برای ادامه کار بازیابد. حال فرض کنیم که همین فرد با همان عوامل انگیزشی هفته‌ای را به سفر و استراحت گذراند و به خانه بازگشت و پشت تلویزیون نشست و تصویرهایی زیبا‌ شده از ترکیه را دید و خواست که یک هفته یا یک ماه بعد به این کشور سفر کند. در این صورت عامل جذبی مقدمات سفر این فرد را می‌چیند، در این حال این ترکیه یا هر مقصد گردشگری است که با توسل به تبلیغات رسانه‌ای توانسته است این فرد را به عنوان گردشگر جذب خود کند، نه نیاز واقعی او. ترکیه و کشورهای دیگر با برنامه‌ریزی، گردشگران را با تصویرسازی‌های مثبتی که از خود شکل می‌دهند به سوی خود می‌کشند. مثل تبلیغات و تصویری که کشور ترکیه از جزایر جنوبی خود ساخته و به همین دلیل آنتالیا در ذهن بیشتر گردشگران نقطه‌ای شناخته شده است. متولیان گردشگری کشورهای مختلف با استفاده از ابزارهای تبلیغاتی تلاش می‌کنند تا تصویر مثبتی را از یک منطقه نشان دهند، تصویری که در وهله اول برای گردشگران جذاب باشد و از آن منطقه قطب توریستی بسازد. حتی تصاویر خانه‌های شیک و تمیز، افراد خوش‌پوش و خوش‌سیما در سریال‌های ترکیه‌ای هم جزیی از این سیاست جذب گردشگر و تصویرسازی هستند. ترکیه نمی‌گوید که من زیبا هستم، بلکه زیبایی‌هایی را نشان می‌دهد تا مخاطب خود به این نتیجه برسد که ترکیه زیباست.
از طرفی دیگر انسان‌های مختلفی در دنیا وقتی که خلأیی در زندگی خود داشته باشند و نتوانند این خلأ را در جامعه خود پر کنند، فکر می‌کنند که می‌توانند با سفر این خلأها را پر خواهند کرد، به همین روال ایرانی‌هایی هم که پای این تصاویر می‌نشینند فکر می‌کنند که اگر به ترکیه بروند، می‌توانند این خلأها را پر کنند. فارغ از این دو عامل مطرح شده برای افزایش حضور گردشگران ایرانی در ترکیه، باید به عامل تفاوت، به عنوان عاملی جاذبه‌ساز در گردشگری اشاره کرد. تفاوت‌های فرهنگی فارغ از خوب یا بد بودن‌شان باعث جذب گردشگر می‌شوند. این تفاوت‌ها با احتساب فاصله جغرافیایی و توان مالی گردشگران و البته به کمک تصاویر برساخته از این کشور در جذب گردشگران ایرانی به ترکیه موثر بوده است.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/75651/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

گردشگری/ آبشار دوقلوی زمرد حویق در دل کوه‌های تالش

فرار کردن اسب‌ها در مرکز لندن

طبیعت چشم‌نواز دشت لاله‌های واژگون

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

هلاکت 2 تروریست با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی در اطراف زاهدان

سردار اشتری: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

العربیه: مصر به اسرائیل پیشنهاد ازسرگیری مذاکرات در مقابل تعلیق عملیات رفح را داد

هشدار چین به آمریکا: بین تقابل و همکاری یکی را انتخاب کنید

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

هوای تازه/ نه اژدهاست که کرم شب است اسرائیل

4گوشه دنیا/ کشف کلاه‌خودی از 2500 سال قبل

نماهنگ سرود «حریفت مُنُم»

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟

بزرگترین چاپگر 3بعدی جهان یک خانه را در 80 ساعت می‌سازد

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

رئیسی: هرکجای کشور فسادی دیده شود مطلقا به فساد و مفسد رحم نخواهد شد

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم

ایران: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

ریابکوف: کاهش روابط با آمریکا را بررسی می‌کنیم

آخرین وضعیت از گورهای دسته جمعی بیمارستان ناصر

نجات روسیه با اقتصاد موازی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

شیائومی نیامده رکورد زد!

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

راه جلب عنایت امام زمان (عج)

خالد نبی؛ زیارتگاهی شگفت‌انگیز در دل طبیعت

تصاویری از پنل‌های خورشیدی جدیدی که در هر مکانی امکان نصب آن وجود دارد

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

تحریم‌ مشترک انگلیس، آمریکا و کانادا علیه ایران

تداوم حملات حزب‌الله لبنان به شمال فلسطین اشغالی

ادامه سرکوب دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا

202 روز جنگ غزه به روایت آمار و ارقام

تصاویر جدید از سرکوب تظاهرات همبستگی با غزه در دانشگاه سوربن فرانسه

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نحوه تنظیم آینه ها در خودروی فورد کراون