ایران پرسمان

آخرين مطالب

تمجید ظریف از امام خمینی سیاست روز

  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - فارس / وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه امام (ره) در ما خودباوری ایجاد کرد، گفت: انقلاب در ما این واقعیت را پروراند که ما باور کنیم قدرت های بزرگ صاحب اختیار ما نیستند.
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان امشب در مراسم جشن بیست سالگی ایسنا طی سخنانی به همه کسانی که با حضور در عرصه رسانه صدای غرورآفرین مردم ایران در جهان هستند، تبریک گفت.
وی به تشریح شرایط کنونی ایران پرداخت و گفت: جمهوری اسلامی ایران یکی از ایجاد کنندگان تحول جدید در جهان و یکی از بهره گیران از این تحول جدید در جهان است. شرایطی را امروز در دنیا داریم که شرایط متصلبی نیستند بلکه سیال هستند.
وزیر خارجه بیان کرد: شرایط سیال برای کشورها و افرادی که به خودشان و به توانمندی خود باور دارند، مقهور نیستند و فکر نمی کنند دنیا در اختیار یک یا دو ابرقدرت نظامی است، شرایط ویژه و استثنایی است و اگر لااقل بتوانیم روی یک موضوع توافق کرده و به اجماع ملی برسیم، موضوعی که همه ما از دیدگاه های مختلف در جمهوری اسلامی به صرف اینکه ما ایرانی، مسلمان و انقلابی هستیم به آن باور داریم، فکر می کنم می توانیم به جهش ده ساله در کشور برسیم.
ظریف با بیان اینکه امام (ره) در ما خودباوری ایجاد کرد، اظهار داشت: انقلاب در ما این واقعیت را پروراند که ما باور کنیم قدرت های بزرگ صاحب اختیار ما نیستند و ما هم می توانیم برای خودمان در صحنه بین المللی حضور داشته باشیم.
رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: این به نظر من یکی از با اهمیت ترین میراث انقلاب و یادگار امام راحل است که بفهمیم اختیارمان دست خودمان است. یک قدرت به صرف اینکه توان نظامی و اقتصادی دارد و یک یا چندین امپراتور رسانه ای در اختیارش است، اختیاردار ما و قَدر قدرت نیست. امروز این واقعیتی که امام فهم و درک آن را برای ما روشن کرد و این پرده را کنار زد. من اهل شعار نیستم، شما به نامه امام به گورباچف نگاه کنید، خیلی قبل از زمانی که این پرده های تصلب در شرایط بین المللی کنار زده شود، امام در نامه به گورباچف با یک اعتماد به نفس ویژه ای به رهبر یک قدرت اتمی که هزاران سلاح هسته ای که هر کدام آن برای نابود کردن یک کشور کافی است، پیامی را داد که نشانگر پایان یک دوره و پیش بینی پایان یک دوره بود.
وی افزود: امروز وقتی ما درباره شرایط جهان صحبت می کنیم، می گوییم ما امروز شرایط انتقالی داریم. اگر شما ادبیات 30 سال گذشته یعنی از 1991 که پایان بلوک شرق و حکومت شوروی بود را نگاه کنید، می بینید اصطلاح دوران انتقالی در ادبیات جهانی خیلی رایج است. همه می گویند ما یک دوران انتقالی را تجربه می کنیم.
به گزارش فارس، وزیر خارجه درباره دوران انتقالی توضیح داد: این دوران یعنی یک شرایطی را برای مدتی داشتیم و داریم به سمت یک شرایط جدید می رویم، اما در بین آن شرایط ایستایی که در گذشته بوده و شرایطی که این دفعه ممکن است ایستا هم نباشد، ولی شرایط پایدارتری که در آینده خواهد بود، یک دوران است و این دوران می تواند طولانی هم باشد.
وی افزود: آمریکایی ها خیال می کردند، دوران انتقالی بسیار کوتاه است، یعنی جهان دو قطبی که در سال 91 خاتمه یافته به زودی به یک جهان تک قطبی آمریکایی مبدل می شود. اگر خاطرتان باشد، بوش پدر یک سال و دو سال بعد از سقوط امپراتوری شوروی در مجمع عمومی سازمان ملل راجع به نظم نوین جهانی صحبت کرد. یعنی یک عجله و شتاب درباره شرایط جدید؛ فکر می کرد دوران انتقالی کوتاه خواهد بود و از نظام دوقطبی به نظام تک قطبی حرکت خواهد شد.
به گزارش فارس، وزیر امور خارجه کشورمان اضافه کرد:واقعیات ثابت کرد که این دوران انتقالی کوتاه نیست و همه کسانی که خواستند این دوران انتقالی را کوتاه کنند، ضرر کردند. آمریکایی ها از ابتدای دهه 90 میلادی تا اواسط دهه اول قرن 21 هزینه های بسیار زیادی کردند که این دوران انتقالی را کوتاه کرده و به جهان آمریکایی تبدیل کنند. شاید سالانه یک عملیات نظامی بین سال 1991 تا 2003 صورت گرفت، برخی معروف تر بود مثل حمله به افغانستان و حمله اول و دوم به عراق و برخی کمتر معروف بود مثل حمله به سودان، لیبی و سومالی، کوزوو و یوگسلاوی؛ حرکت هایی که تقریبا به صورت سالانه در دولت دموکرات و جمهوریخواه در آمریکا شکل می گرفت.
رئیس دستگاه دیپلماسی پرسید چرا این کارها را می کردند و چرا این میزان درگیری ها ایجاد شد؟ پاسخ داد: چون می خواستند این دوران انتقالی را کوتاه کنند و تفوق ظاهری نظامی خود را به یک تفوق نهادینه درازمدت تبدیل کنند، ولی موفق نشدند. در ابتدای دوران اوباما، آنچنان ناموفق بودن سیاست آمریکا بارز شد که نیاز داشتند یک چهره متفاوت هم از آمریکا به دنیا نشان دهند. یعنی نه تنها نیاز بود که تغییر ظاهری داده شود، بلکه گفتند چهره آمریکا را جدید کنند. کم هزینه ترین تغییر برای آمریکا، اوباما بود. هر تغییر دیگری می خواستند بدهند هزینه اش سنگین تر بود برای اینکه می خواستند دوران انتقالی را کوتاه کنند.
وی افزود: این دوران انتقالی چه اهمیتی دارد که آنها می خواستند کوتاه کنند؟ اهمیت این دوران انتقالی در این است که منابع قدرت در آن متنوع شده است. دیگر قدرت نظامی و قدرت اقتصادی حرف اول و آخر را نمی زند.دیگر راه های دستیابی به قدرت علمی متنوع شده است. شما آن زیرساخت هایی که در برخی جاها هست و در گذشته نیاز بود برای پیشرفت علمی این زیرساخت ها را بسازید دیگر به آن شکل وابسته به آن زیرساخت ها نیست. برای اینکه بتوانید یک قدرت رسانه ای داشته باشید و پیام خود را به دنیا بفرستید، دیگر نیازی به امپراتوری رسانه ای رویترز، آسوشیتدپرس و .. ندارید. شرایط شکلی شده که ابزار قدرت و مراکز قدرت متنوع شده است.
ظریف اضافه کرد: یک زمانی قدرت در اختیار اروپا بود و همه چیز در اروپا شکل می گرفت، هر تصمیمی برای دنیا یا در اروپا واقع می شد، یا توسط اروپایی ها برای بقیه دنیا گرفته می شد؛ جهان غرب محور بود. غربی ها هیچ وقت نمی خواستند این مونوپولی قدرت را از دست بدهند. حالا چه مونوپولی قدرت اقتصادی، نظامی و یا هنجاری. یعنی اینکه بتوانند روش فکر کردن ما در آینده را شکل دهند، بگویند راجع به حقوق بشر، محیط زیست، زندگی اجتماعی و نظام سیاسی و ... چگونه باید فکر کنیم.
وزیر خارجه گفت: یعنی هنجارها را آنها بسازند و بتوانند ابزارهای مختلف قدرت را در یک مرکز جغرافیایی متمرکز کنند، به همین خاطر عجله داشتند که شرایط انتقالی را به یک شرایط پایدار نهادینه که در آن قدرت خودشان نهادینه شده و در حوزه های مختلف فرهنگ و ارتباطات، صنعت و اقتصاد ... متمرکز شده آن را نهادینه کنند و دنیای تک قطبی برای آینده از دید آنها پایان تاریخ شوند.
وی افزود: این شرایط امروز برای آنها فراهم نشده و این برای ما شرایط ویژه ای است. اینکه گفتم امام و انقلاب هم پیشرو این حرکت بودند و هم بهره بردار این حرکت، اگر بتوانیم این اجماع را پیدا کنیم که امروز می توانیم از شرایط ویژه جهانی استفاده کنیم.
در حال تکمیل.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/75790/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر

نخستین نشست ستاد شاهد شهرستان‌های استان تهران در سال جدید برگزار شد

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «انصاری رامندی»

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «فرشیدفر»

جانباز گرانقدر 70 درصد «سلمان کلیوند عباسی» به خیل شهدا پیوست

تعظیم روز ارتش

مولدسازی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است

پیگیری فشرده‌ی سازمان منطقه آزاد کیش برای تعیین تکلیف مالیات بر ارزش افزوده/ جلسه اختصاصی کمیسیون اقتصادی مجلس با سرهنگی

همدلی همکاران در مسیر تحقق اهداف سازمانی ضرورت دارد

پیام تبریک بنیاد شهید وامور ایثارگران استان گیلان به مناسبت فرا رسیدن روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی زمینی

ارتش جمهوری اسلامی ایران افتخار و مایه سربلندی کشور

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعان رسیدگی کرد

سه‌شنبه‌های ایثارگری در مازندران

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام دهنوی

قدرت و اقتدار نیروهای مسلح ایران امروز در اوج است

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

یادواره شهدای معلم حوادث تروریستی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان

رئیس جمهور در پیامی درگذشت پدر شهیدان «خرسندیان» را تسلیت گفت