ایران پرسمان

آخرين مطالب

سرمقاله اطلاعات/ افزایش قدرت خرید مردم ویژگی اصلی بودجه 99 خبر خوب

  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - اطلاعات / « افزایش قدرت خرید مردم ویژگی اصلی بودجه 99 » عنوان ستون "محک" در روزنامه اطلاعات به قلم ابوالقاسم قاسم زاده است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
رئیس جمهور لایحه بودجه 99 را به مجلس ارائه داد و در سخنرانی خود ضمن شرح شرایط کنونی دولت و کشور، اصلی‌ترین و مهم‌ترین ویژگی بودجه سال 99 را، افزایش قدرت خرید مردم نامید. ما (دولت و مردم) همچنان در تحریم همه جانبه و سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ قرار داریم که بیش از سه سال از اجرای آن می‌گذرد. در این مدت مشکلات دولت در مواجهه با تحریم‌ها، به‌ویژه تحریم نفتی و مبادلات پولی و بانکی مرحله به مرحله افزایش یافته، اما سیاست مقاومت را دولت روحانی تا اینجای کار بخوبی مدیریت کرده است. اکنون همه اقتصاددانان می‌دانند که دولت در چنین شرایطی نمی‌تواند بودجه‌ای «انبساطی» داشته باشد. زیرا درآمدها محدودند و مدیریت هزینه‌ها نیز بسیار سخت و مشکل شده است. دولت می‌خواهد با ارائه بودجه تا حدودی انقباضی، کنترل مدیریتی خود را افزایش دهد و تناسب درآمدها و هزینه‌ها را چنان در سال آینده (99) به اجرا درآورد که هم اجرای پروژه‌های بزرگ ملی متوقف نشود و هم رشد تورم به کنترل درآید و شاید حساس‌تر و مهم‌تر از آن، کشور به «رکود تورمی» فاجعه‌بار دچار نشود. شاخص‌های چنین مدیریتی را تنظیم بودجه و دورنمای اجرایی آن نشان می‌دهد. نقد بودجه کار کارشناسان و اقتصاددانان است که درباره تنظیم بودجه کشور براساس واقعیت‌های گوناگون نظرپردازی کنند و در روزهای آینده نمایندگان مجلس و کارشناسان مالی، اقتصادی و برنامه‌ریزی‌ در این‌باره نظر خواهند داد. قصد نوشته امروز محک، پرداختن به شاخص یا ویژگی‌ اصلی بودجه 99 است که روحانی رئیس جمهوری آن را «افزایش قدرت خرید مردم» خوانده است.
1ـ هیچ دولتی در هیچ کشوری با شرایط گوناگون، هرگز در ارائه بودجه ادعا نمی‌کند که نتیجه و اجرای بودجه سالانه آنها، افول یا کاهش قدرت خرید مردم خواهد شد. افزایش قدرت خرید مردم، اصل رایج در وعده همه دولت‌ها به مردم است. اما دو فراز، یکی نوسان قدرت خرید مردم در چند سال از دولت مستقر و مدیریت اجرایی آن و دوم، چگونگی تغییرات یا رفروم‌ها در آینده‌نگری اجرایی بودجه، تعیین‌کننده وضعیت خرید جامعه است. واقعیت این است که در سه سال گذشته از عمر دولت کنونی، گام به گام قدرت خرید مردم سیر نزولی داشته است تا امروز که برای تهیه مایحتاج اصلی از سبد نیازهای خود به شدت با مشکلات مواجه شده‌اند. بخش قابل ملاحظه از این نارضایتی عمومی از نظر مردم، اگرچه به منحنی درآمدها، پدیده رو به گسترش بی‌کاری و فسادهای کلان مالی و… در کشور برمی‌گردد، اما اغلب مردم، همه این عناوین را ناشی از سوء مدیریت به‌ویژه در سطح مدیریت کلان کشور می‌دانند. مردم امروز می‌گویند، بودجه مجموعه ارقام و نشانه‌ها و تقسیم‌بندی مالی برروی کاغذ است و تا رفروم یا جراحی اساسی در نگاه مدیریت کلان کشور آن هم در اجرا عیان نشود، تنظیم بودجه خوب به مثابه سخنرانی عالی خواهد بود که گوش‌ها می‌شنوند اما در عمل منشاء تحول نخواهد شد. اغلب مردم بعد از شنیدن سخنان خوب و عالی از مدیران ارشد نظام به ذهنیت تاریخی خود برمی‌گردند و می‌گویند «بعمل کار برآید، به سخن‌دانی (سخنرانی) نیست.»
2ـ‌ واقعیت این است که سال‌های سال از اجرای «طرح یارانه‌ها» می‌گذرد. نویسنده محک در همان ایام که زمزمه آن را احمدی‌نژاد رئیس جمهور وقت، به میان آورد، در چند نوشته محک از آن به «ویروس» اقتصاد صدقه‌ای یاد کرد (آن نوشته‌ها در آرشیو روزنامه اطلاعات وجود دارد). امروز «ویروس یارانه» با توجه به اداره مالی جامعه و حتی جابجایی ارقام مالی برای پروژه‌ها، مفهوم و تعریف «صدقه» پیدا کرده است. افزایش قدرت خرید مردم از طریق انجام پروژه‌های یارانه‌، همچون «آسپرین» دادن دولت به مردم برای درمان «تب مالت» می‌ماند که باز در ضرب‌المثل تاریخی مردم است «تب‌بر، دوای درد نیست!» و گمان نباید برد که افزایش قدرت خرید مردم از نگاه و باور اقتصاد «صدقه‌ای» برمی‌آید.
3ـ از نگاه جامعه‌شناسی و نظرپردازان اقتصادی با گرایش‌های فکری «راست یا چپ»، تقسیم‌بندی‌هایی گوناگون از جامعه ارائه می‌شود. از جمله شاخص‌های این تقسیم‌بندی‌ها، قشر مرفه (دهک بالای درآمدی)، قشر یا طبقه متوسط (به‌‌صورت سه طیف بالا، میانی و پایین) و اقشار آسیب‌پذیر، فقرزده و… هستند.
بحران کنونی در کشور، به‌ویژه با عیان‌سازی فسادهای مالی چندین میلیاردی، این است که کشور دچار ریزش فاجعه‌بار طبقه متوسط به اقشار آسیب‌پذیر و فقرزده، شده است. مادام که این سیر و جهت‌گیری متوقف نشود، افزایش درآمدی به پر کردن «چاه ویل» شباهت می‌یابد و نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت.
4ـ کار و بیکاری دو پدیده‌ای است که به‌صورت مستقیم با افزایش قدرت خرید مردم مرتبط است. مردم می‌گویند، دولت اگر خواهان افزایش قدرت خرید ما است، لطفاً دستش را از جیب ما بیرون بکشد و در کنار آن میدان کار و کارآفرینی را برای بخش خصوصی باز و بازتر کند. ساده‌تر بنویسم، نگاهی به انواع و اقسام درآمدها و عوارض‌ بخش‌های گوناگون خدماتی دولتی و غیردولتی از بانک‌ها تا رشد عوارض شهرداری‌ها و جریمه‌های سرسام‌آور نیروهای انتظامی و ارگان‌های گوناگون داشته باشید تا بهم خوردن معادله درآمد و هزینه را در جامعه دریابیم. اکنون بلبشوی تغییر نرخ کالاهای اساسی برای تأمین معیشت و تهیه نسبی مخارج سبد خانوارها، خود مشکل محوری شده است و با تعزیرات حکومتی برطرف نمی‌شود.
همه این موارد و بسیاری دیگر را دولتمردان ما بهتر و دقیق‌تر از نویسنده محک می‌دانند. پیام رئیس جمهور در نامیدن ویژگی اصلی بودجه 99 در افزایش قدرت خرید مردم، پیامی مردمی و ملی است؛ همه باید برای تحقق آن تلاش کنیم.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/75860/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جایزه خودرو برای صرفه‌جویی‌کنندگان برق

انتقال املاک، خودرو، طلا و ارز ‌مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می شود

سقف جدید برداشت از حساب های بانکی ابلاغ شد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

برگزاری دومین کنگره 8 هزار شهید گیلان با حرکت جهادی

دکتر قاضی‌زاده هاشمی: یادواره شهدا از جنس کار زینبی و رساندن پیام شهدا است

ابتکار گوگل به مناسبت روز زمین

آتش گرفتن قطار حین حرکت در کانادا

رعد و برق وحشتناک در چین

برگی از تاریخ/ 14 سال پرستاری از جانبازی که بی‌نام و نشان بود

جشنی سه هزار ساله که در ساری برگزار می‌شود

تاتاکوآ؛ دره ای فرسوده در کلمبیا

شکار بچه آهو توسط یوزپلنگ در مقابل چشمان مادرش!

خوابیدن یک سگ روی ریل هنگام عبور قطار

«متاورس» بازگشته است

به ظاهر دوست اما دشمنانند

بلومبرگ: تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران روی کاغذ می‌ماند

توئیت جدید کریمی قدوسی؛ این بار موشک مورد توجه قرار گرفت

خاندوزی به ریاض می‌رود

دبیر شورای عالی امنیت ملی وارد سن‌پترزبورگ شد

عزیمت به کراچی، مرحله سوم سفر رسمی رئیس جمهور به پاکستان

واکنش یک حقوقدان به توئیت‌های جنجالی کریمی قدوسی: بنزین به آتش ایران‌هراسی نریزید

زلنسکی: روسیه کمپین ارعاب به راه انداخته است

کاهش نرخ سکه و ارز در بازار؛ طلا 18 عیار پرچم دار کاهش ها

قالیباف: تنها کمتر از نیم درصد مردم مشمول قانون مالیات بر سوداگری می‌شوند

گوناگون/ رمزگشایی از روستایی که یک شبه ناپدید شد!

بخشی از سوئیس که متعلق به ایتالیاست

با دَمنده ی هوا، پهپاد درست کرد!

یکی از پربازدیدترین جاذبه های مصر

جوانمردی امیرالمؤمنین(ع) در جنگ ها

نمایی زیبا از چالکندی دزفول

نقش عجیب جنسیت پزشک بر درمان بیماران

خودروِ ترکیبی یا دورگه؟

نزاع و درگیری لفظی تحلیلگران اینترنشنال در آنتن زنده

جزئیات دیدار رئیسی و مریم نواز شریف؛ توافق برای گسترش آموزش زبان فارسی در پاکستان

احکام جدید قاضی‌القضات؛ خلیلی و قطبی جایگزین مصدق و لاریجانی شدند

شهادت 30 کودک بر اثر گرسنگی در غزه

روزنامه آمریکایی: ترکیه احتمالا به زودی اس 400 را عملیاتی می‌کند

انهدام برج تلویزیونی 140 متری در اوکراین

قیمت نفت اندکی بالا رفت

قیمت خودرو 4 اردیبهشت 1403

مصوبات دور اول سفر رییس جمهور در حوزه بنیاد شهید ایلام به صورت 100 درصد اجرایی شد

یکی از باورنکردنی ترین مکان های فیلیپین

خیلی خوب برای نجات جون زنش تلاش کرد!

دره زیبای باشو در پاکستان

وقتی همزمان هم خوشانسی و هم بدشانس

برخورد وحشتناک کودک با شیشه مغازه حین دوچرخه‌سواری

پیاده شدن مسافر از اتوبوس در حال حرکت

یک جاده کوهستانی در کارپات رومانیایی

عاقبت رانندگی با سرعت بالا در هوای مه آلود