ایران پرسمان

آخرين مطالب

پروانه سلحشوری: عقب نمی‌نشینم تا روزی که هستم تحلیل روز

پروانه سلحشوری: عقب نمی‌نشینم تا روزی که هستم
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - شرق / متن پیش رو در شرق منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
دو روز از روز دانشجو گذشته؛ اما همچنان دانشجویان برای این روز برنامه دارند و مسئولان و سیاسیون را برای سخنرانی و پرسش و پاسخ دعوت می‌کنند. در روز 16 آذر رئیس دستگاه قضا به دانشگاه تهران رفته بود و امروز رئیس‌جمهوری به دانشگاه فرهنگیان می‌رود تا در حضور دانشجویان، استادان، وزیر علوم، وزیر بهداشت و معاونان دو وزارتخانه سخنرانی کند. همچنین هشت نفر از فعالان و نمایندگان دانشجویان در این مراسم سخنرانی خواهند داشت.
سلحشوری: همکارانم دل خوشی دارند و ثبت‌نام کردند
چند نفر از نمایندگان مجلس نیز در این روزها به دانشگاه‌های مختلف رفته‌اند. روز گذشته پروانه سلحشوری، عضو فراکسیون امید مجلس که برای انتخابات مجلس یازدهم نام‌نویسی نکرده است، به دانشگاه شهید بهشتی رفت. او که شایعه استعفایش از مجلس دهم نیز به گوش رسیده بود، دلیل استعفا‌ندادنش را با وجود انتقادهایی که دارد، «عقب نمی‌نشینم تا روزی که هستم» بیان کرد و گفت: «خیلی از همکاران من هستند که دل خوشی دارند و ثبت‌نام کردند. بعضی‌ها معتقدند که می‌شود به صندوق رأی اعتماد داشت. ما هم استعفا ندادیم و طرح کمیسیون ویژه را با فوریت امضا کردیم».به گزارش ایلنا، سلحشوری در پاسخ دانشجویی که پرسیده بود شما دائم مشکلات را به گردن دیگران می‌اندازید؛ در‌حالی‌که سهم خود را نمی‌بینید، عنوان کرد: «من هیچ‌گاه در دولت نبودم. سال‌ها معلم بودم و چند سالی در دانشگاه تدریس کردم. در تاریخ مجلس فقط مجالس سوم و ششم اصلاح‌طلب بودند و دیگر مجالس دست اصولگراها بوده است. برخلاف نظر شما چیزی در دست ما نبود. اگر دست من بود، در کنار مجلس و نهادهای دیگر نمی‌گذاشتم که بتوانند قانون‌گذاری کنند. چیزی در دست اصلاح‌طلبان نبوده است.» او درباره راهکار مجلس برای آزادی دانشجویان، گفت: «تقابل بسیجی با انجمن اسلامی، تقابل نماینده مجلس و دولت با مردم را قبول ندارم. ‌‌ما پیگیر آزاد‌کردن دانشجویان و غیر‌دانشجویان در حوادث 96 بودیم و الان هم در ادامه همان تلاش‌ها کار آزادی دستگیرشدگان را ادامه می‌دهیم و تماس‌های زیادی هم در‌این‌باره داریم».نماینده مجلس دهم با بیان اینکه «این ویژگی ساختاری را داریم که دولت‌ها را همیشه مقصر دانسته‌ایم» بدنه اجتماعی را بی‌تأثیر ندانست و خطاب به دانشجویان، عنوان کرد: «از شما خواهش دارم با هم دوست باشید و به هم احترام بگذارید».
مقصود فراستخواه: صدای من به مسئولان نمی‌رسد
مقصود فراستخواه، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس و محمود صادقی، نماینده تهران و عضو فراکسیون امید مجلس، نیز روز شنبه میهمان دانشجویان در سالن جابر‌ بن حیان دانشگاه تربیت مدرس بودند. فراستخواه درباره «نسبت دانشگاه با جامعه»، گفت: «مطالعات سه دهه گذشته من این نتیجه را می‌دهد که جامعه به طرز عجیب و با‌ شتاب در حال تغییر است؛ ولی این تغییرات خودشان نامتجانس هستند و از سوی دیگر شکل اداره جامعه که در حال دگرگونی است، به لحاظ استفاده جمعیت جامعه با تغییرات اصلا مناسب نیست؛ یعنی تغییرات جامعه ایران حتی مدیریت هم نمی‌شوند».‌او افزود: «مردم ارتباطات و اطلاعات‌شان بیشتر شده و هر روز احساس بی‌قدرتی بیشتری می‌کنند و از طرفی هر روز نیز برابری قدرت خریدشان هم کاهش پیدا می‌کند».فراستخواه با اشاره به شاخص مصرفی ایرانیان در بهار 98 گفت: «ایرانیان دو ساعت‌ و 12 دقیقه از زمان خودشان را به طور میانگین به رسانه‌ها از‌جمله تلگرام مشغول می‌کنند. این رسانه ممنوع است عده‌ای از آن استفاده می‌کنند. 14 میلیون باسواد (سواد پایه) داریم که در تهران از 90 درصد گذشته است. در این جامعه هشت تا 10 میلیون بی‌سواد وجود دارد؛ این جامعه ناهمگن است».این جامعه‌شناس افزود: به گفته جامعه‌شناسان این جامعه خواصی پیدا کرده اما نمی‌تواند آن را مدیریت و توانمند کند. ما حتی در کشور رویه‌‌ای به معنی کنترل و مدیریت جمعیت هم نداریم. همه اینها باعث می‌شود که به کشوری عصبی تبدیل شویم و پنجمین کشوری هستیم که بر اساس مقاله نشریه گالوپ مردمی با رویکرد منفی نسبت به محیط اطراف داشته باشیم».فراستخواه افزود: «صدای من به مسئولان نمی‌رسد، اما آن‌چیزی که جامعه کم دارد این است که جامعه باید فعال شود و مشارکتی و عامل شود. باید هیجان جامعه به هوش هیجانی تبدیل شود. کنش جامعه ایرانی کم است و عاملیت کمی دارند. ای کاش ما تاریخ کمی داشتیم، چون عاملیت جامعه کم است، این وزن تاریخی اجازه حرکت به ما نمی‌دهد، کشورهایی با تاریخ‌های جدید به جلو می‌روند و با دنیا پیشرفت می‌کنند اما ما باوجود علاقه‌ای که به فرهنگ و تاریخمان داریم، پیشرفت نداریم».او با بیان اینکه دانشجویان معرف کل جامعه و نمایندگی مردم ایران با همه طبقه‌بندی‌های اجتماعی هستند، گفت: «دانشجو مدام در حال یادگیری است و مدام کنش فعال دارد و دیگر ایدئولوگ نیست و یک کنشگر متمرکز است. دانشجو نمی‌خواهد فقط جایگاه را نقد کند بلکه مسئولان را نقد می‌کند، از طرفی دانشجو توان بالایی در سازمان‌یافتگی دارد؛ بنابراین دانشجو می‌تواند در حرکت‌های دموکراسی‌خواهانه فعال باشند».
محمود صادقی: رویکرد قوه قضائیه تغییر کرده است
همچنین محمود صادقی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس که برای مجلس یازدهم نیز ثبت‌نام کرده است، با اشاره به حوادث اخیر و با بیان اینکه بعضی از اجتماعات به‌صورت گرامیداشت است، عنوان کرد: «بعضی از اجتماع‌کنندگان به دلیل موقعیت ویژه‌ای که دارند، اساسا نیازی به اخذ مجوز نمی‌بینند و بعضی از اجتماع‌کنندگان هم با اینکه بارها درخواست مجوز کرده‌اند اما به آنها مجوز داده نشده است و فقط به خانه کارگر در روز کارگر مجوز دادند اما به گفته آقای محجوب مجوز به آنها هم نمی‌دهند اما آنها راهپیمایی برگزار می‌کنند».نماینده تهران با بیان اینکه همه‌روزه در مقابل مجلس تجمعاتی برگزار می‌شود، گفت: «گردهمایی و اجتماع در شرایط عادی هم می‌تواند اتفاق بیفتد؛ یعنی یک گروه اجتماعی و سیاسی بدون به‌وجود‌آمدن تشنج، اجتماعی داشته باشد که این می‌تواند خیلی در نشان‌دادن و انعکاس خواسته‌های مردم مؤثر باشد».او با بیان اینکه دلسردی و ناامیدی در جامعه وجود دارد اما حوادث اخیر نشان داد که راه درست برای اصلاح امور کنش‌های مدنی است، افزود: «برخی یک نهاد را آن‌قدر ضعیف و ضعیف می‌کنند و بعد می‌گویند این نهاد دیگر به درد نمی‌خورد. اصلاح‌طلبان‌ مجبور شدند نیروهای دست‌چندم را انتخاب کنند و نتوانستیم به این طیف فرصت بدهیم».صادقی در پاسخ به سؤال یک دانشجو مبنی‌بر اینکه اگر فکر می‌کنید در جریان امور قرار نمی‌گیرید، چرا دوباره می‌خواهید به مجلس بروید، گفت: «ما می‌توانیم درباره اینکه چرا تلاش می‌کنیم به مجلس برویم، بحث کنیم اما آیا راه‌حل پیشنهادی دیگری هم وجود دارد یا نه؟ برخی نظرشان شرکت‌نکردن در انتخابات و برخی شرکت در آن بود اما تصمیم بر این شد که از فرصت حداقلی برای نقش‌آفرینی مردم استفاده کنیم و در جهت ارتقای عملکرد مجلس تلاش کنیم».او همچنین درباره آمار دانشجویان بازداشت‌شده‌ گفت: «طبق آماری که گرفتم، حدود صد دانشجو دستگیر شده بودند که حدود 95 نفر آنها آزاد شده‌اند و طبق آماری که از دکتر غفاری، معاون وزیر علوم در روز چهارشنبه گرفته‌ام، گفتند که 12 نفر در بازداشت هستند اما آقای اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه گفت سه نفر در بازداشت هستند».صادقی ادامه داد: «وزارت اطلاعات دانشجویان به‌ویژه دانشجویان شورای صنفی را به‌عنوان اقدام پیشگیرانه دستگیر کرده است اما عملکرد قوه قضائیه نسبت به شیوه قبلی به‌شدت متفاوت است، در سال 96 من با هیچ مقام قضائی‌ای نمی‌توانستم تماس بگیرم اما امسال خود قوه قضائیه اساس را بر تعامل گذاشته است و خوشبختانه این تغییر رویکرد وجود داشته است».

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/75977/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

بوسه‌ای که سانسور نشد

مورخ مشهور اسرائیلی: در یک قدمی شکست هستیم

چرا رئیس سازمان آمان استعفا کرد؟

توافقی که از دست رفت؛ پشت‌ پرده مذاکرات روسیه و اوکراین

تلاقی هیجان و ترس روی پلی در آسمان

چرا جن‌ها دیده نمی‌شوند؟

برای چند کار عجله کنید...

نومید نشو! بهاری خواهد آمد

دانشمندان حلقه‌ مفقوده بین رژیم غذایی نامناسب و سرطان را کشف کردند

چه کسی می داند...

جهانگیری: در سال 84 که دولت را به احمدی‌نژاد تحویل دادیم خودروسازی ایران از ترکیه و چین جلوتر بود

درگوشی حرف زدن میرسلیم و بادامچیان در یک مراسم سیاسی

سانسور گسترده رسانه‌های جهان بخاطر حفظ منافع رژیم صهیونیستی

جت شخصی چند؟

چالش اعتماد مصرف‌کنندگان به محصولات داخلی

یک آپارتمان مخفی در برج ایفل!

4گوشه دنیا/ خاص‌ترین خانه در ژاپن

تلاقی هیجان و ترس در پلی در آسمان

وضعیت عجیب زیرگذرها در پورتلند آمریکا

هند به دنبال ماموریت‌های فضایی بدون زباله تا سال 2030

ای بیخبران چه جای خواب است مرا

متقی: بعد از جنگ غزه و عملیات وعده صادق، اسرائیل مجبور شد سفارتخانه‌هایش را در کشورهای منطقه ببندد

عملیات «وعده صادق» از نگاه شخصیت‌های سیاسی ترکیه

داوری خطاب به دولت رئیسی: کاش برای دستاوردسازی‌های کاذب، حداقل کمی عدد بیاموزید

هشدار قاهره درباره یورش زمینی رژیم صهیونیستی به رفح

کودک فلسطینی: خواب دیدم توسط ارتش رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدم!

همبستگی با غزه مقابل سفارت رژیم صهیونیستی در امان

روزنامه‌نگار اسرائیلی: همه اهالی غزه مستحق شکنجه و مرگی دردناک هستند

7 ستونی که از اسرائیل فروریخت

برای از ما بهتران؟

تحریم ایران و شرایط شکننده بازار نفت

عدم بیمه کارگران ساختمانی با وجود دستور فوری رئیس جمهور

کدام بانک‌ها به تعهدات ارزی خود عمل نکرده اند؟

بورس صعودی می‌ماند؟

توضیح بهادری جهرمی در مورد طرح ساماندهی اجاره‌بها

آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس

شتر‌ها در محوطه کاخ وینسنس فرانسه

دریاچه‌ زیبای بَرم اَلوان در شهرستان بهمئی

خیاط زبردست طبیعت

چه چیز داری با خویشتن که دیدارت...

روایتی از همکاری‌های اطلاعاتی مجاهدین با ارتش صدام

آمریکا تحریم‌هایی مرتبط با ایران اعمال کرد

وزیر کشور: 45 نماینده در مرحله دوم انتخابات راهی خانه ملت می‌شوند

در دومین روز از سفر رئیس‌جمهور به پاکستان چه‌ گذشت؟

فرمانده 26 ساله فلسطینی که عملیات‌های بسیاری در کرانه باختری علیه ارتش اسرائیل انجام داده، کیست؟

رزمایش دریایی مشترک سوریه و روسیه آغاز شد

موضع جدید عربستان در رابطه با توقف تجاوز اسرائیل

پادوی سابق ترامپ علیه ترامپ

پیدایش ابرقدرت اسلامی