ایران پرسمان

آخرين مطالب

غریبه‌ای در واشنگتن؛ دیدار تاریخی در پاریس تحلیل روز

  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - شرق / متن پیش رو در شرق منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
وزیر خارجه روسیه قرار است برای مذاکره با مقام‌های ایالات متحده روز سه‌شنبه به واشنگتن سفر کند. این سفر یادآور آخرین سفر سرگی لاوروف به واشنگتن در می ‌2017 و دیدار جنجالی او و سفیر روسیه در واشنگتن با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکاست. آن دیدار در شرایطی انجام شد که ترامپ اجازه ورود رسانه‌های آمریکایی به کاخ سفید را نداد و تنها رسانه‌های روسی اجازه تهیه عکس و خبر از این دیدار را داشتند. خوش‌و‌بش گرم ترامپ با این دو مقام روسی، گمانه‌های رسانه‌های منتقد ترامپ نسبت به رابطه ترامپ و حکومت روسیه و احتمال مداخله مسکو در انتخابات سال 2016 آمریکا به سود ترامپ را تقویت کرد.
مقام‌های آمریکایی پس از آن دیدار لاوروف و ترامپ اعلام کردند رئیس‌جمهور ایالات متحده اطلاعات طبقه‌بندی‌شده و محرمانه‌ای درباره داعش در اختیار وزیر خارجه روسیه و سفیر روسیه در واشنگتن قرار داده و این موضوع خشم بیشتر رسانه‌های آمریکایی علیه ترامپ را برانگیخت.
یک روز قبل از آن دیدار جنجالی، ترامپ جیمز کومی، رئیس وقت پلیس فدرال آمریکا را از سمت خود اخراج کرده بود. کومی مدیریت و هدایت تحقیقات درباره ارتباط کمپین انتخاباتی ترامپ و روسیه را بر عهده داشت. ترامپ در دیدار با مقام‌های روسیه از جمله لاوروف، کومی را فردی «دیوانه» معرفی کرده بود.
سفر پیش‌روی لاوروف به واشنگتن هم در شرایطی انجام می‌شود که مجلس نمایندگان ایالات متحده در آستانه رأی‌گیری برای استیضاح ترامپ قرار دارد. ترامپ متهم است که از کمک‌های مالی و نظامی آمریکا به اوکراین به‌عنوان ابزاری برای فشار و گروکشی در برابر رهبران اوکراین استفاده کرده بود تا مقام‌های این کشور را متقاعد کند که به‌صورت علنی و رسمی تحقیقات درباره جو بایدن، رقیب اصلی انتخاباتی‌اش در سال 2020 را اعلام کنند. جلسات استماع و شهادت در کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا حاکی از آن بود که اوکراین نیز در کنار روسیه در انتخابات سال 2016 آمریکا مداخله کرده است.
لاوروف در این سفر قرار است با مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده دیدار کند. این در حالی است که پیش از این اغلب ارتباطات و مذاکرات با مقام‌های روسی از سوی جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید یا فرستادگان ویژه انجام می‌شد و پمپئو تلاش می‌کرد فاصله خود را با مقام‌های روسی حفظ کند؛ اما به نظر می‌رسد این روند تغییر کرده و پمپئو قصد دارد مستقیم با مقام‌های مسکو مذاکره کند.
هنوز مشخص نیست لاوروف در این سفر با ترامپ هم دیدار داشته باشد و کاخ سفید نیز از اظهارنظر در این مورد خودداری کرده است.
یکی از مقام‌های ارشد آمریکایی می‌گوید وزرای خارجه آمریکا و روسیه قرار است درباره موضوعات مختلفی از جمله اوکراین، سوریه، ونزوئلا و نیز آغاز مذاکره بر سر معاهده جدید کنترل تسلیحات گفت‌وگو کنند. لاوروف و پمپئو در ماه می ‌2019 نیز در سوچی روسیه با هم مذاکره کرده بودند و دیپلمات‌های آمریکایی می‌گویند وزرای خارجه آمریکا و روسیه در آن دیدار هم درباره موضوع مداخله روسیه در انتخابات سال 2016 آمریکا به سود ترامپ اختلاف نظر دارند.
از زمانی که ترامپ در واشنگتن روی کار آمده، بارها به تمجید از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه پرداخت و ابراز امیدواری کرد که رابطه آمریکا و روسیه از دوران پرتنش خود در زمان ریاست‌جمهوری اوباما فاصله بگیرد.
بااین‌حال در عمل هنوز هیچ اتفاق مثبتی میان دو کشور رخ نداده و تنها پوتین و ترامپ در دیدار‌هایی که با هم داشتند از لزوم بهبود در رابطه دوجانبه سخن گفتند. ایالات متحده و روسیه در بسیاری از موضوعات به هم اعتمادی ندارند و موضوع مداخله روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نیز مزید بر علت شد تا فشارها بر کاخ سفید حتی از سوی جمهوری‌خواهان در مخالفت با عادی‌سازی روابط مسکو و واشنگتن افزایش یابد.
دیدار تاریخی در پاریس
یک روز قبل از دیدارهای لاوروف در واشنگتن، دیداری هم در پاریس انجام می‌شود که بی‌ارتباط با تنش‌های میان روسیه و آمریکا و نیز بحران «اوکراین‌گیت» که ترامپ را در آستانه استیضاح قرار داده، نیست. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، قرار است امروز در کاخ الیزه با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، دیدار کند. این دو رهبر اوکراین و روسیه در حالی در پاریس به میزبانی امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، دیدار می‌کنند که دو کشور در پنج سال گذشته در شرایط جنگی به سر می‌برند و درگیری‌های حکومت اوکراین با شورشیان جدایی‌طلب در شرق این کشور که مورد حمایت روسیه قرار دارند، حداقل 13 هزار کشته بر جا گذاشته است. انتظار می‌رود در این دیدار گشایش‌هایی در رابطه کی‌یف و مسکو ایجاد شود.
علاوه بر حمایت روسیه از شورشیان جدایی‌طلب شرق اوکراین، دو کشور در ماه‌های گذشته نیز تنش‌هایی در سواحل جنوب اوکراین داشتند. دیدار زلنسکی، کمدین تلویزیونی که ماه می‌2019 در اوکراین به قدرت رسید با پوتین دوجانبه نیست و رهبران کشورهای اروپایی نیز در این نشست حضور خواهند داشت. دعوت از رهبران روسیه و اوکراین به نشست پاریس به ابتکار آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، انجام شده است، با این هدف که مذاکرات پوتین و زلنسکی بتواند تنش در روابط روسیه و اوکراین را کاهش دهد. زلنسکی با تأکید بر اینکه قصد ندارد دنباله‌رو سیاست‌های پوتین باشد، ابراز امیدواری کرده بود که تنش‌ها میان کی‌یف و مسکو در مذاکرات رودررو با پوتین کاهش یابد. این دیدار از جهتی دیگر هم اهمیت زیادی دارد. رئیس‌جمهور اوکراین به‌تازگی تحت فشار شدید ترامپ قرار داشته تا درباره جو بایدن رقیب اصلی انتخاباتی‌اش در سال 2020 و خانواده‌اش تحقیقاتی انجام دهد تا بتواند به ضربه‌زدن به بایدن کمک کند. پوتین نیز همچنان متهم ردیف اول در مداخله در انتخابات 2016 آمریکا محسوب می‌شود و گفته شده این اقدام با کمک اوکراین انجام شده است.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/76095/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

دارندگان کارت سوخت بخوانند

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

عکس های کاملا به موقع

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: مسئولان متوجه اطرافیان کذاب و هتاک باشند

قدردانی امیرعبداللهیان از نقش الجزایر در کمک به توقف نسل‌کشی اسرائیل در غزه

عراق از حملات امروز به اصفهان ابراز نگرانی کرد

شهادت فرمانده گردان طولکرم در سرایاالقدس

حمله مقاومت فلسطین به شهرک «سدیروت»

خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ

شهادت یک جوان فلسطینی در کرانه باختری

حزب‌الله: از رویارویی با اسرائیل و حمایت غزه عقب نمی‌کشیم

محاکمه ترامپ وارد چهارمین روز شد

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

ترفند عجیب گراز برای فرار از دست سگ‌های شکارچی!

تصاویری فوق‌العاده زیبا از عبور زیبای فالکون 9 از مقابل ماه

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

روایت سفیر ایران در فرانسه از ماجرای تهدید به انفجار یک فرد در مقابل کنسولگری ایران

راهپیمایی تهرانی‌ها در حمایت از عملیات «وعده صادق»

لاوروف: روسیه از طریق کانال‌های دیپلماتیک به اسرائیل اطلاع داده که ایران خواهان افزایش درگیری نیست

واکنش معنادار وزیر روحانی درخصوص تذکر دفتر رهبری به مسئولان بخاطر رفتار بی‌قاعده در حجاب

سرقت 250 هزار سند در حمله هکری «انانیموس» به ارتش رژیم صهیونیستی

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

شمار شهدای غزه از 34 هزار نفر گذشت

اوربان: اروپا یک قدم تا ارسال سرباز به اوکراین فاصله دارد

پیشرفت در مذاکرات صلح باکو و ایروان

اظهارات لاوروف درخصوص صحبت‌های جنجالی بورل

هشدار صندوق بین‌المللی پول نسبت به تبعات تصرف دارایی‌های روسیه

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

گوناگون/ دستاوردهای عملیات «کربلای10»

پلی زیبا و بزرگ در میان ابرها در چین

خرس خانگی یک روس

بیگانگان فضایی ممکن است در واقعیت بنفش باشند

من پیر فنا بدم جوانم کردی

رویترز: کشورهای غربی با هدف تنش‌زدایی از طریق ترکیه به ایران پیام داده‌اند

وزیر خارجه انگلیس خطاب به نتانیاهو: سپاه را به عنوان نهاد تروریستی شناسایی نمی‌کنیم

یکی از همراهان امیرعبداللهیان در جواب یک خبرنگار درباره حمله شب گذشته: «چه حمله‌ای؟!»

امیرعبداللهیان: به هرگونه خطای محاسباتی پاسخ می‌دهیم

وضع تحریم‌های جدید علیه نفت ایران در بسته کمک‌های مالی آمریکا به اسرائیل و اوکراین

سی‌ان‌ان: شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

ادعای یک نشریه انگلیسی: بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است

درگیری لفظی میان نتانیاهو و وزیر خارجه آلمان

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم