ایران پرسمان

آخرين مطالب

هت تریک علیه نود؛ سرمایه سوزی صدا و سیما تحلیل روز

  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - آرمان ملی / متن پیش رو در آرمان ملی منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
حمید شجاعی| به جرأت می‌توان گفت که برنامه نود تنها برنامه‌ای بود که مخاطبان صداوسیما را به طرز چشمگیری افزایش می‌داد و تعطیلی آن باعث شد تا صدای همه از نمایندگان مجلس تا کارشناسان، چهره‌ها و حتی سیاسیون درآید. این اقدام صداوسیما باعث شد تا امروز مزدک میرزایی که به خارج مهاجرت کرده در شبکه‌ای برنامه‌ای با عنوان «هت‌تریک» بسازد تا به قرائت برخی بتواند در ذهن مخاطبان جایگزین نود فردوسی‌پور شود. حسام‌الدین آشنا نماینده قوه مجریه در شورای نظارت بر صداوسیما در نامه‌ای به حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای رئیس این شورا آورده است: «دستور فرمایید با توجه به نامشخص بودن دلایل حذف مجری و تعطیلی برنامه90، وارد آمدن صدمه جدی به اعتبار رسانه ملی و اعتماد مخاطبان به این سازمان، افت کیفی گزارشگری فوتبال در شبکه سه و شبکه ورزش، ناموفق بودن برنامه «فوتبال برتر» و آغاز یک برنامه آلترناتیو در شبکه‌ ایران اینترنشنال، بار دیگر موضوع عادل فردوسی‌پور و برنامه نود در دستور کار شورای نظارت بر سازمان صداوسیما قرار گیرد.»
سرمایه سوزی صدا و سیما
صداوسیما به کرات نشان داده که تبحر خاصی در فراری دادن چهره‌های کاربلد دارد. در این راستا کافی است نگاهی به رویکرد این رسانه طی یکی دو دهه بیندازیم تا بفهمیم که صداوسیما چگونه با دست خود سرمایه‌هایی که سال‌ها برایشان زحمت کشیده را از دست می‌دهد. مجریان و برنامه‌سازانی که هر کدام به تنهایی با یک برنامه خیل کثیری از بینندگان را به پای تلویزیون می‌کشیدند. افرادی مثل محمدعلی یحیوی، محمود شهریاری، فرزاد حسنی، عادل فردوسی‌پور، رامبد جوان و البته مزدک میرزایی. با این حال هر کدام از این افراد به لطایف الحیل از تلویزیون کنار گذاشتند تا مخاطبان این رسانه بیش از پیش کاهش یابند. با این حال هر چه در این سال‌ها ‌مدیران تلویزیون با کنار گذاشتن و فراری دادن سرمایه‌ها خود خودزنی کرده‌اند تلویزیون‌های فارسی زبان خارج نشین بیکار ننشسته و مخاطبان را به سمت وسوی خود کشیده‌اند. به گواه کارشناسان رسانه‌ها و همه افراد در داخل و خارج نود عادل فردوسی‌پور با تاثیرگذاری در جامعه به جایی رسیده بود که می‌توانست جریان‌سازی کند و به محبوبیتی زایدالوصف در جامعه دست یافته بود به نحوی که همزمان جایزه بهترین برنامه از نگاه کارشناسان و مخاطبان را از آن خود کرد، اما کج سلیقگی و نگاه سیاسی مسئولان تلویزیون باعث شد تا این برنامه مردمی تعطیل شود و جای خود را به برنامه نه‌چندان موفق فوتبال برتر دهد که با وجود هزینه‌های بسیار برای دیده شدن به جرأت نصف نود هم بازدیدکننده ندارد. این در حالی است که اخیرا مزدک میرزایی گزارشگر و برنامه‌ساز تلویزیون که با تبحر مسئولان صداوسیما به خارج از کشور مهاجرت کرده در شبکه ایران اینترنشنال به اجرای برنامه‌ای می‌پردازد که به‌نظر می‌رسد برای مخاطبان جایگزین نود خواهد بود. «هت‌تریک» برنامه‌ای است که مزدک میرزایی روی آنتن شبکه ایران اینترنشنال می‌برد و به قرائت برخی در آن اتفاقات فوتبال کشور را بسیار بهتر از فوتبال برتر محمدحسین میثاقی با حضور محمد تقوی کارشناس شناخته شده فوتبال به تحلیل می‌نشیند. در نتیجه اگر به این اتفاقات از هر سو بنگریم به باخت صداوسیما برمی‌خوریم که با خودزنی بهترین و محبوب‌ترین برنامه تلویزیون را تعطیل و با ایجاد محدودیت باعث شد تا مزدک میرزایی که دست پرورده خود این سازمان است در خارج برنامه‌ای بسازد که مخاطبین نود به سمت او بروند.
محرومیت دوباره عادل
مشاور رئیس‌جمهور و نماینده قوه مجریه در شورای نظارت در نامه‌ای خطاب به حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای خواستار بررسی مجدد موضوع عادل فردوسی‌پور و برنامه نود در شورای نظارت بر سازمان صداوسیما شد. حسام‌الدین آشنا در این نامه که در تاریخ 10/9/98 برای رئیس شورای نظارت ارسال شده، نوشته است: «برنامه هت‌تریک با توجه به خلأ ایجاد شده در شبکه سه، می‌تواند مخاطبی گسترده جذب کند؛ این درحالی است که با وجود برنامه90، سال‌ها هیچ شبکه ماهواره‌ای فارسی زبانی توان رقابت با آن را نداشت، اما در اسفندماه 1397 با بی‌تدبیری مدیران سازمان صداوسیما، بدون ارائه هیچ ادله مشخصی، بهترین برنامه تلویزیون از نگاه داوران جشنواره جام‌جم و بهترین برنامه تلویزیون از نگاه مخاطبان، تعطیل شد و یکی از بهترین برنامه‌سازان و مجریان تلویزیون خانه‌نشین شد.» وی در ادامه نسبت به محدودیت‌های ایجاد شده برای عادل فردوسی‌پور انتقاد کرده و آورده است: «در حال حاضر عادل فردوسی‌پور نه تنها اجازه اجرای زنده در هیچ یک از شبکه‌های تلویزیون را ندارد و حتی گزارش بازی‌های فوتبال نیز از او گرفته شده است، بلکه شواهد متعددی نشان می‌دهد که امکان اجرای زنده وی در آی‌پی‌تی‌وی‌ها و فضای مجازی نیز به‌صورت غیررسمی ممنوع شده است. متاسفانه در وقوع این اتفاق، عملکرد شورای نظارت بر سازمان صداوسیما هم تسهیل کننده بود. ناکارآمدی این شورا و اتخاذ رویکرد سیاسی در برابر تعطیلی برنامه90، به تصمیم غلط مدیران سازمان مشروعیت بخشید.» آشنا در بخش دیگری از این نامه خطاب به اژه‌ای می‌افزاید: «مستدعی است دستور فرمایید با توجه به نامشخص بودن دلایل حذف مجری و تعطیلی برنامه90، وارد آمدن صدمه جدی به اعتبار رسانه ملی و اعتماد مخاطبان به این سازمان، افت کیفی گزارشگری فوتبال در شبکه سه و شبکه ورزش، ناموفق بودن برنامه «فوتبال برتر» و آغاز یک برنامه آلترناتیو در شبکه‌ ایران اینترنشنال، بار دیگر موضوع عادل فردوسی‌پور و برنامه نود در دستور کار شورای نظارت بر سازمان صداوسیما قرار گیرد.»

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/76130/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

یادواره شهدای معلم حوادث تروریستی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان

رئیس جمهور در پیامی درگذشت پدر شهیدان «خرسندیان» را تسلیت گفت

مادر گرامی شهیدان «فرشیدفر» به فرزندان شهیدش پیوست

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام «دهنوی»

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان دره شهر

حملات موشکی به سرزمین صهیونیستی دل خانواده‌های شهدا و ایثارگران را شاد کرد

گردهمایی از جنس غرور و اقتدار ملی در جزیره کیش/ شادی وصف ناپذیرکیشوندان از عملیات وعده صادق سپاه

بیانیه مرکز مقاومت بسیج بنیاد شهید و امور ایثارگران در حمایت از اقدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در تنبیه رژیم صهیونیستی

با لغو پروازها، اقامت هتلی مسافران کیش تمدید شد

حمایت بنیاد شهید و امور ایثارگران یزد از اقدام شجاعانه سپاه پاسداران

تمدید اقامت هتلی مسافرانی که پروازشان لغو شده در جزیره کیش

برنامه ریزی جهادی برای استفاده حداکثری از آزمون استخدامی خاص فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد

اجتماع بزرگ مردم انقلابی کیش در حمایت از پاسخ دندان شکن رزمندگان اسلام به رژیم صهیونیستی

تقدیر بنیاد شهید و امور ایثارگران از شرکت بیمه دی

برگزاری مراسم اختتامیه فعالیت‌های قرآنی ماه مبارک رمضان بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس

تکریم 5 عضو جامعۀ ایثارگری تبریز توسط سلمانی

مادران شهدا آیه های ایثار و گنجینه های استواری و صبر هستند

هفتمین روز شهادت شهید مدافع امنیت محسن حسین نیا در بهنمیر مازندران برگزار شد

وعده صادق هژمونی اسرائیل و استکبار جهانی را در هم شکست

نتیجه جابه جایی غیر اصولی سنگ

پیچ پیچید ولی راننده نپیچید

افزایش مقاومت به خوردگی و سایش فولاد با نیتروژن‌دهی پلاسمایی

ارائه کاتالیستی برای سنتز نانولوله‌کربنی که از آهن و کبالت بهتر عمل می‌کند

معرفی کتاب «سینمای آمریکا»

پدر قصه‌گویی عرفانی کیست؟