ایران پرسمان

آخرين مطالب

انتخاب‌های غلط برای اداره استقلال و پرسپولیس تحلیل روز

  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - نود / امیرحسین فتحی تنها مدیرعامل ضعیف استقلال در چند سال گذشته نبوده است.
به گزارش وبسایت نود، بالاخره بعد از کش و قوس‌های فراوان صبح امروز استعفای امیرحسین فتحی مدیرعامل باشگاه استقلال تهران پذیرفته شد. فتحی که هیچ وقت نتوانسته بود از حمایت هواداران استقلال بهره‌مند شود، با استعفای استراماچونی، مجبور به ترک باشگاه استقلال شد. البته این فقط استقلالی‌ها نیستند که در این سال‌ها با بحران مدیریتی رو‌به‌رو شده‌اند. باشگاه رقیب آن‌ها پرسپولیس هم با مدیریت ضعیفی که داشت بهترین سرمربی تاریخ لیگ برتر خود را برای لیگ نوزدهم از دست داد. به بهانه کنار رفتن فتحی از مدیریت باشگاه استقلال، انتخاب‌های غلط وزارت ورزش و جوانان برای مدیریت دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در 5 سال گذشته بررسی شده‌ است.
دو مدیر شناخته شده برای سرخابی‌ها
محمود گودرزی وزیر سابق ورزش و جوانان در اردیبهشت ماه سال 1393 دو مدیر ورزشی را برای مدیرعاملی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس انتخاب کرد. بهرام افشارزاده مدیر شناخته شده آن روزها برای مدیرعاملی استقلال انتخاب شد و علیرضا رحیمی هم با سابقه‌ی مدیرعاملی سپاهان به عنوان مدیرعامل پرسپولیس انتخاب شد.
عمر مدیریت رحیمی در پرسپولیس کمتر از 6 ماه بود و با اتفاقاتی که بر سر برکناری علی دایی سرمربی وقت باشگاه پرسپولیس افتاد، رحیمی با حمایت از دایی مجبور به ترک باشگاه پرسپولیس شد. بعد از رحیمی، بهروز منتقمی مدت کوتاهی به عنوان سرپرست پرسپولیس را اداره کرد.
عمر مدیریت افشارزاده در استقلال که در دوران مدیریتش در ورزش هرگز در فوتبال کار نکرده بود، بیشتر از رحیمی بود. استقلال در زمان مدیریت افشارزاده نتایج خوبی کسب نکرد و هواداران این باشگاه حسابی از وضعیت فنی آبی‌پوشان گلایه‌مند بودند. در نهایت افشارزاده بعد از دو سال حضور در استقلال به دلیل دو شغله بودن از مدیریت این باشگاه کنار گذاشته شد. مرد با تجربه ورزش ایران نتوانست خاطره‌ای خوب از دوران مدیریتی خود در استقلال به جای بگذارد.
عادل شیحی و پروپیچ دو بازیکنی بودند که در زمان افشارزاده جذب باشگاه استقلال شدند و در سال‌های بعد حسابی مدیران این باشگاه را با دردسر روبه‌رو کردند.
مردی که هیچ وقت محبوب نشد
حمیدرضا سیاسی که در دوران برکناری علی دایی از او به عنوان شخصی که نقش پررنگی در برکناری دایی داشت نام می‌بردند، به ریاست هیات مدیره پرسپولیس بسنده نکرد و مدیرعامل این باشگاه هم شد. بعد از مشکلاتی که برای سیاسی پیش آمد، چند ماهی علی اکبر طاهری سرپرست باشگاه پرسپولیس بود. با نارضایتی هواداران از وضعیت تیم و نتایج بد پرسپولیس، محمد حسین نژادفلاح که در گذشته عضو هیات مدیره باشگاه پرسپولیس بود، زمام امور این باشگاه را بعد از طاهری بر عهده گرفت. در روزهایی که نژادفلاح مسوول باشگاه پرسپولیس بود، برانکو ایوانکوویچ به عنوان سرمربی سرخپوشان پایتخت انتخاب شد. انتخابی که در سال‌های حضورش در پرسپولیس 7 جام قهرمانی برای آن‌ها به همراه داشت.
بعد از مدیرعاملی سیاسی و مدت کوتاه حضور طاهری و نژاد فلاح، برای لیگ پانزدهم علی اکبر طاهری دوباره مسوولیت باشگاه پرسپولیس را بر عهده گرفت.
دوران پر فراز و نشیب طاهری
علی اکبر طاهری در دوره دوم حضورش در پرسپولیس روزهای پر فراز و نشیبی داشت. عصر طلایی پرسپولیس برانکو در دوران مدیریت او آغاز شد و این تیم در لیگ شانزدهم بعد از یک نایب قهرمانی با برانکو، قهرمانی لیگ برتر را تجربه کرد. برانکو ایوانکوویچ بعد از جدایی از جمع سرخپوشان، از علی اکبر طاهری به عنوان مدیرعاملی که رابطه‌ی خوبی با او داشت، نام برد. اتفاقاتی که سر پرونده مهدی طارمی در زمان حضور طاهری در باشگاه پرسپولیس افتاد و محرومیت این باشگاه از دو پنجره نقل و انتقالات، حسابی طاهری را با انتقادات جدی مواجه کرد و در نهایت او در آذرماه سال 1396 از مدیریت باشگاه پرسپولیس استعفا داد و حمیدرضا گرشاسبی مدیریت این باشگاه را بر عهده گرفت. درست است که در زمان طاهری نتایج پرسپولیس دلخواه هواداران بود اما گاف مدیریتی که در پرونده طارمی رخ داد و جذب بازیکنان اوکراینی باعث شد تا عملکرد مدیریتی این مدیر از سوی برخی کارشناسان زیر سوال برود.
روزهای تلخ استقلالی‌ها
بعد از کنار رفتن بهرام افشارزاده از مدیریت باشگاه استقلال، در تابستان سال 1395 رضا افتخاری مدیریت این باشگاه را بر عهده گرفت. افتخاری تا اوایل تابستان سال 97 مدیرعامل استقلال بود اما او هم عملکرد قابل قبولی در استقلال نداشت. در زمان مدیریت افتخاری برای اولین بار استقلالی‌ها با بسته شدن پنجره نقل و انتقالات خود مواجه شدند. دلیل محرومیت استقلال به بدهکاری این باشگاه به عادل شیحی بر می‌گشت که در زمان حضور افشارزاده به باشگاه آمده بود، اما محرومیت آن نصیب افتخاری شد.
بزرگترین چالش افتخاری در استقلال به نقل و انتقالات لیگ هجدهم برمی‌گشت. جایی که استقلالی‌ها با وجود اینکه از جذب بازیکن محروم نبودند، نتوانستند بازیکنان قابلی در تابستان جذب کنند و باشگاه رقیب آن‌ها پرسپولیس با وجود محروم بودن از جذب بازیکن مهدی ترابی، سروش رفیعی، مهدی شیری و مهدی شریفی را جذب کرده بود که از نیم فصل دوم رقابت‌ها برای پرسپولیسی‌ها بازی کنند.
حاصل کار حدود دو سال افتخاری در استقلال، یک قهرمانی جام حذفی بود. از طرفی اقتدار پرسپولیس در لیگ و ناکامی استقلال در کسب جام در لیگ باعث شد تا افتخاری هرگز نتواند نمره قبولی از سوی هواداران بگیرد.
روزهای خوب با گرشاسبی
حمیدرضا گرشاسبی در زمانی مدیریت باشگاه پرسپولیس را بر عهده گرفت که این تیم روزهای خوبش همراه با برانکو ایوانکوویچ فرا رسیده بود. با این وجود اولین حضور پرسپولیسی‌ها در فینال لیگ قهرمانان آسیا در دوران مدیریت گرشاسبی رقم خورد. گرشاسبی حدود یک سال مدیریت باشگاه پرسپولیس را بر عهده داشت و به دلیل قانون منع به کارگیری بازنشستگان مجبور به ترک این باشگاه شد. قهرمانی پرسپولیسی در لیگ برتر، فینالیست شدن در آسیا و رابطه‌ی خوب کادر فنی و بازیکنان با گرشاسبی از دوران کاری او در پرسپولیس خاطرات خوب را برای هواداران این تیم به جای گذاشت.
ضعیف‌ترین مدیران
بدون شک ایرج عرب و امیرحسین فتحی در بین ضعیف‌ترین مدیران تاریخ دو باشگاه پرسپولیس و استقلال قرار می‌گیرند. عرب در روزهایی به پرسپولیس آمد که عصر طلایی برانکو فرا رسیده بود و این تیم قدرت اول فوتبال ایران بود. با وجود اینکه در زمان حضور عرب در پرسپولیس، این تیم هم قهرمان لیگ برتر شد و هم به قهرمانی جام حذفی رسید اما او هیچ وقت نتوانست نزد هواداران این باشگاه به محبوبیت برسد. با پایان لیگ هجدهم، جدایی برانکو مرد محبوب پرسپولیسی‌ها از جمع سرخپوشان ایرج عرب را به فردی منفور نزد هواداران پرسپولیس تبدیل کرد.
امیرحسین فتحی هم که در ابتدای لیگ هجدهم به عنوان مدیرعامل استقلال انتخاب شد مانند عرب نتوانست محبوبیتی در این باشگاه کسب کند. استقلالی‌ها بعد از اینکه در پرونده سوپر جام نتوانستند پیروز شوند، فتحی با انتقاد شدید رو‌به‌رو شد. بعد از چندین سال که استقلالی‌ها پایین‌تر از پرسپولیس در لیگ قرار می‌گرفتند و نتوانسته بودند به صدر جدول رده بندی برسند، آبی‌های تهران با یک بازی بیشتر نسبت به سایر مدعیان همراه با استراماچونی حضور در صدر جدول رده بندی را تجربه کردند اما استعفای این سرمربی ایتالیایی و فشار شدید هواداران باعث شد فتحی از سمت خود استعفا دهد.
در 5 سال گذشته وزارت ورزش و جوانان بارها مدیریت دو باشگاه دولتی استقلال و پرسپولیس را عوض کرده است، در این میان بیشتر این مدیران نتوانستند از دید هواداران و کارشناسان عملکرد قابل قبولی داشته باشند، در نهایت اعتراض هواداران باعث یک تغییر دیگر شد. بهرام افشارزاده، رضا افتخاری و امیرحسین فتحی در استقلال، حمیدرضا سیاسی، علی اکبرطاهری و ایرج عرب در پرسپولیس مدیرانی‌اند که عملکرد آن‌ها مورد انتقاد قرار می‌گیرد.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/76436/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رسانه صهیونیستی: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد

تصویب چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه

واکنش وزارت خارجه ایران به اقدام آمریکا برای تمدید تحریم نفتی ونزوئلا

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

دارندگان کارت سوخت بخوانند

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

عکس های کاملا به موقع

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: مسئولان متوجه اطرافیان کذاب و هتاک باشند

قدردانی امیرعبداللهیان از نقش الجزایر در کمک به توقف نسل‌کشی اسرائیل در غزه

عراق از حملات امروز به اصفهان ابراز نگرانی کرد

شهادت فرمانده گردان طولکرم در سرایاالقدس

حمله مقاومت فلسطین به شهرک «سدیروت»

خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ

شهادت یک جوان فلسطینی در کرانه باختری

حزب‌الله: از رویارویی با اسرائیل و حمایت غزه عقب نمی‌کشیم

محاکمه ترامپ وارد چهارمین روز شد

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

ترفند عجیب گراز برای فرار از دست سگ‌های شکارچی!

تصاویری فوق‌العاده زیبا از عبور زیبای فالکون 9 از مقابل ماه

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

روایت سفیر ایران در فرانسه از ماجرای تهدید به انفجار یک فرد در مقابل کنسولگری ایران

راهپیمایی تهرانی‌ها در حمایت از عملیات «وعده صادق»

لاوروف: روسیه از طریق کانال‌های دیپلماتیک به اسرائیل اطلاع داده که ایران خواهان افزایش درگیری نیست

واکنش معنادار وزیر روحانی درخصوص تذکر دفتر رهبری به مسئولان بخاطر رفتار بی‌قاعده در حجاب

سرقت 250 هزار سند در حمله هکری «انانیموس» به ارتش رژیم صهیونیستی

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

شمار شهدای غزه از 34 هزار نفر گذشت

اوربان: اروپا یک قدم تا ارسال سرباز به اوکراین فاصله دارد

پیشرفت در مذاکرات صلح باکو و ایروان

اظهارات لاوروف درخصوص صحبت‌های جنجالی بورل

هشدار صندوق بین‌المللی پول نسبت به تبعات تصرف دارایی‌های روسیه

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

گوناگون/ دستاوردهای عملیات «کربلای10»

پلی زیبا و بزرگ در میان ابرها در چین

خرس خانگی یک روس

بیگانگان فضایی ممکن است در واقعیت بنفش باشند

من پیر فنا بدم جوانم کردی

رویترز: کشورهای غربی با هدف تنش‌زدایی از طریق ترکیه به ایران پیام داده‌اند

وزیر خارجه انگلیس خطاب به نتانیاهو: سپاه را به عنوان نهاد تروریستی شناسایی نمی‌کنیم

یکی از همراهان امیرعبداللهیان در جواب یک خبرنگار درباره حمله شب گذشته: «چه حمله‌ای؟!»

امیرعبداللهیان: به هرگونه خطای محاسباتی پاسخ می‌دهیم

وضع تحریم‌های جدید علیه نفت ایران در بسته کمک‌های مالی آمریکا به اسرائیل و اوکراین

سی‌ان‌ان: شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

ادعای یک نشریه انگلیسی: بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است