ایران پرسمان

آخرين مطالب

تفتیش عقاید در بررسی صلاحیت‌ها؟! تحلیل روز

  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - آرمان ملی / متن پیش رو در آرمان ملی منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
در آستانه برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی اغلب فعالان سیاسی از دولت و دیگر نهادهای حاکمیتی می‌خواهند شرایطی را فراهم کنند تا شور و شوق رقابت‌های انتخاباتی به جامعه بازگردد و مشارکت افزایش یابد؛ زیرا در شرایطی که کشور تحت شدیدترین فشارهای خارجی قرار دارد و ایالات متحده با اتخاذ راهبرد «فشار حداکثری» به دنبال آن است که مقاومت مردم ایران را بشکند، هر ضعفی در داخل دستاویزی برای افزایش فشارهای خارجی و سخت‌تر کردن زندگی برای مردم ایران خواهد بود. در این شرایط اما کماکان برخی جریان‌های سیاسی بدون توجه به منافع ملی و اهمیت مشارکت بالای مردم در انتخابات‌ها برای افزایش مشروعیت و قدرت چانه‌زنی حاکمیت در خارج از کشور، تلاش می‌کنند تا با فشار آوردن به شورای نگهبان قانونی اساسی، اعضای این نهاد را به رد صلاحیت‌های گسترده که فاقد دلایل قانونی است، وادارند و منافع جناحی خود را تأمین کنند؛ اتفاقی که با توجه به حوادث اخیر و ریزش جدی سرمایه اجتماعی می‌تواند فاجعه آفرین باشد. در همین راستا مسئول قرارگاه فرهنگی اجتماعی حضرت بقیه‌ا... ضمن ابراز نارضایتی از روند بررسی صلاحیت می‌گوید که شورای نگهبان «مبانی فکری افراد» را بررسی نمی‌کند. او معتقد است «در کشورهایی که مهد دموکراسی هم هستند باید نگاه فرد با نگاه حکومت بخواند» و «اینکه صرفا هر کسی می‌گوید در چارچوب هستم کافی نیست». این فرمانده پیشین سپاه پاسداران حتی مدعی است که در همه کشورها عقبه فکری افراد را بررسی می‌کنند و مشکلات امروز کشور به این دلیل است که ایران نه با تفکرات انقلابی که با «تفکرات لیبرال» اداره شده است. او همچنین توصیه می‌کند آنان که به علوم انسانی غربی گرایش دارند، اجازه حضور در رقابت‌های انتخاباتی را نداشته باشند.
یک حقوقدان و وکیل دادگستری معتقد است این نوع بررسی و این اظهارنظرها مصداق «تفتیش عقاید» است. محمد جلیلیان به «آرمان ملی» می‌گوید: «قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران از 1358 و پس از بازنگری از 1368 در کشور حاکمیت دارد و بر اساس این قانون مسأله تفکیک قوا یک اصل است. بر اساس اصل 99 قانون اساسی شورای نگهبان نظارت برانتخابات مجلس خبرگان رهبری، ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و مراجعه به آرای عمومی و همه‌‏پرسی را بر عهده دارد و به موجب ذیل قانون اساسی یعنی قوانین عادی، شرایط انتخاب کنندگان وانتخاب شوندگان در قوانین عادی پیش‌بینی شده است». به گفته او، بررسی مبانی فکری نه در قوانین عادی و نه در قانون اساسی جایی ندارد و این نوع بررسی یادآور نوعی دادگاه تفتیش عقاید است. جلیلیان تصریح می‌کند: «شرایط ایجابی و سلبی کاندیداها نیز در قوانین آمده. اینکه‌ انتخاب شوندگان باید دارای چه شرایطی باشند شرایط ایجابی خوانده می‌شود. شرایط سلبی نیز به معنی آن است که یک نامزد انتخاباتی، اعم از نامزد مجلس خبرگان، مجلس شورای اسلامی و شورای شهر باید شامل چه مواردی نباشند؛ مانند محکومیت‌های قطعی کیفری و آن هم صرفا در برخی محکومیت‌های قطعی کیفری که سالب حقوق اجتماعی است. یک نامزد انتخاباتی دارای حقوق اجتماعی است و بر اساس قوانین کشور استدلال یافتن ناظران از مبانی فکری او مبنا و اساس قانونی ندارد».
باید توجه کرد که این اظهارات از سوی یک مقام رسمی در کشور با چه هدفی عنوان شده است اما بخشی دیگر از سخنان سردار جعفری که باید مورد توجه قرار بگیرد، آن است که او می‌گوید در دیگر کشورها نیز چنین شرایطی وجود دارد. نگاهی به انتخابات‌های گذشته کشورهایی که به قول سردار «مهد دموکراسی» هستند، این موضوع را تأیید نمی‌کند. در سال 2017 و در جریان انتخابات ریاست جمهوری فرانسه یکی از بزرگترین رقابت‌های انتخاباتی میان دو قطب تندرو و حتی مخالف برخی ساختارها دراین کشور شکل گرفت، به طوری که از یک سو «ژان لوک ملانشون» رهبر جریان چپ افراطی و از سوی دیگر «مارین لوپن» رهبر جریان راست افراطی فرانسه در رقابت‌ها حاضر بودند. در چنین انتخاباتی بود که امانوئل مکرون میانه‌رو به کرسی ریاست جمهوری فرانسه رسید. انتخابات پارلمانی آلمان نیز چنین شرایطی را که سردار جعفری می‌گوید دارا نیست؛ چرا که در آخرین انتخابات پارلمانی در ایالت باواریا، حزب راستگرای افراطی A.F.D (آلترناتیو برای آلمان) که رهبر آن، جنایات هیتلر و نازی‌ها در جریان جنگ جهانی دوم را اتفاقی «کوچک» می‌نامد و با طرح شعارهای ملی‌گرایانه در مقابل حکومت مستقر در آلمان می‌ایستد، توانست تعدادی از کرسی‌ها را به‌دست آورده و نمایندگان خود را راهی پارلمان کند. در نگاهی به انتخابات دیگر کشورها نیز نمونه‌ای از آنچه فرمانده قرارگاه بقیه‌ا... ذکر می‌کند موجود نیست و انتظار می‌رود فرمانده یک قرارگاه فرهنگی دقیق‌تر، مستندتر و با ذکر نمونه‌های عینی سخن بگوید.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/76704/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

گردشگری/ آبشار دوقلوی زمرد حویق در دل کوه‌های تالش

فرار کردن اسب‌ها در مرکز لندن

طبیعت چشم‌نواز دشت لاله‌های واژگون

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

هلاکت 2 تروریست با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی در اطراف زاهدان

سردار اشتری: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

العربیه: مصر به اسرائیل پیشنهاد ازسرگیری مذاکرات در مقابل تعلیق عملیات رفح را داد

هشدار چین به آمریکا: بین تقابل و همکاری یکی را انتخاب کنید

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

هوای تازه/ نه اژدهاست که کرم شب است اسرائیل

4گوشه دنیا/ کشف کلاه‌خودی از 2500 سال قبل

نماهنگ سرود «حریفت مُنُم»

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟

بزرگترین چاپگر 3بعدی جهان یک خانه را در 80 ساعت می‌سازد

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

رئیسی: هرکجای کشور فسادی دیده شود مطلقا به فساد و مفسد رحم نخواهد شد

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم

ایران: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

ریابکوف: کاهش روابط با آمریکا را بررسی می‌کنیم

آخرین وضعیت از گورهای دسته جمعی بیمارستان ناصر

نجات روسیه با اقتصاد موازی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

شیائومی نیامده رکورد زد!

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

راه جلب عنایت امام زمان (عج)

خالد نبی؛ زیارتگاهی شگفت‌انگیز در دل طبیعت

تصاویری از پنل‌های خورشیدی جدیدی که در هر مکانی امکان نصب آن وجود دارد

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

تحریم‌ مشترک انگلیس، آمریکا و کانادا علیه ایران

تداوم حملات حزب‌الله لبنان به شمال فلسطین اشغالی

ادامه سرکوب دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا

202 روز جنگ غزه به روایت آمار و ارقام

تصاویر جدید از سرکوب تظاهرات همبستگی با غزه در دانشگاه سوربن فرانسه

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نحوه تنظیم آینه ها در خودروی فورد کراون