ایران پرسمان

آخرين مطالب

اعتماد نهادی و ماجرای بنزین تحلیل روز

اعتماد نهادی و ماجرای بنزین
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - تجارت فردا / متن پیش رو در تجارت فردا منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
مریم زارعیان| بازگشت تحریم‌ها بر اقتصاد ایران، تاثیر زیادی بر معیشت خانوارهای ایرانی داشت، فشار مضاعف بر فروش نفت نیز دولت را با کسری بودجه قابل توجهی مواجه کرده است. بخش عمده‌ای از خانوارها در این شرایط با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند.
این فشار هم به اشکال مختلف خود را نشان می‌دهد، تازه‌ترین نمونه فشار اقتصادی که مردم را نگران کرد، اعلام نرخ جدید بنزین و سهمیه‌بندی حامل‌های انرژی بود. طبق اعلامیه دولت برای خودروهای شخصی ماهانه 60 لیتر بنزین در کارت سوخت شارژ می‌شود و قیمت هر لیتر بنزین سهمیه‌ای 1500 تومان و نرخ آزاد بنزین 3000 تومان خواهد بود.
دلایل زیادی برای افزایش قیمت سوخت و حامل‌های انرژی از سوی کارشناسان مطرح شده است. از جمله آنکه 180 هزار میلیارد تومان یارانه برای مصرف بنزین در کشور پرداخت می‌شود، اما مساله اصلی عدم توازن پرداخت این حجم یارانه بین مردم است. زیرا تنها صاحبان خودرو که حدود 50 درصد خانوارهای ایرانی هستند، به صورت مستقیم از این یارانه بهره‌مند می‌شوند و نیم دیگر که اتفاقاً جزو اقشار ضعیف هستند از این یارانه‌ای که از جیب همه مردم است، بی‌بهره‌اند. همچنین تفاوت زیاد قیمت سوخت در ایران با کشورهای همسایه که تا 15 برابر بیش از ایران بود، باعث قاچاق سوخت به کشورهای همسایه شده است. در نتیجه قسمتی از یارانه‌ای که برای رفاه مردم هزینه می‌شود، به دست قاچاقچیان و مردمان کشورهای همسایه می‌رسد.
از سوی دیگر، پایین بودن قیمت بنزین رابطه مستقیمی با آلودگی هوا دارد. معصومه ابتکار رئیس اسبق سازمان حفاظت محیط زیست در این باره اعلام کرد که بر اساس مطالعات صورت‌گرفته در سال 89 مردم حدود 9 میلیارد دلار به خاطر مسائل محیط زیستی خسارت دیدند و میزان این خسارت هم‌اکنون به حدود 30 میلیارد دلار در سال رسیده است. هزینه اقتصادی آلودگی هوای تهران بین 12 تا 15 هزار میلیارد تومان است. این در حالی است که با اصلاح قیمت بنزین، به نوعی مصرف نیز منطقی‌تر می‌شود و آلودگی‌های زیست‌محیطی نیز کاهش می‌یابد.
پایین بودن قیمت سوخت با تعداد کشته‌های سوانح رانندگی نیز رابطه مستقیمی دارد. پایین بودن قیمت بنزین، مسافرت با وسیله نقلیه شخصی را به صرفه‌تر از وسایل حمل‌ونقل عمومی می‌کند. این در حالی است که هر سال تعداد زیادی از هموطنانانمان در حوادث رانندگی جاده‌ای و با وسیله نقلیه شخصی خود جان خود را از دست می‌دهند. بنابراین با اصلاح قیمت بنزین و منطقی شدن مصرف می‌توان از چنین خسارت بزرگی که با جان مردم ارتباط دارد جلوگیری کرد.
در حالی که بهبود وسایل حمل‌ونقل عمومی درون‌شهری و برون‌شهری از الزامات کاهش سوانح جاده‌ای و آلودگی‌های محیطی است، محدودیت‌های بودجه اجازه توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی را که به‌طور معمول نیازمند منابع مالی هنگفتی است، نمی‌دهد. با اصلاح قیمت بنزین عملاً امکان برنامه‌ریزی بهتر برای این مساله و تخصیص بخشی از این درآمد به آن به وجود می‌آید.
بر این اساس شکی نیست که اصلاح قیمت بنزین تصمیم سختی بود که دولت ناگزیر بود آن را هرچه سریع‌تر اتخاذ کند. گرچه به‌جای آنکه دیرهنگام و ناگهانی اعلام شود، می‌بایست قیمت بنزین به صورت پلکانی و به تدریج در طول سالیان گذشته افزایش می‌یافت.
اما نکته مهم برای ایجاد همراهی مردم با تصمیمات سخت این روزهای دولت آن است که در درجه نخست دولت می‌بایست با مردم با استدلال و ادبیات اقناعی سخن می‌گفت. اتخاذ چنین تصمیماتی که به نوعی همه مردم آن را در وضعیت خود موثر می‌دانند، نیازمند مقدمه‌چینی در عرصه عمومی و ایجاد همدلی در جامعه است. چگونه مسوولان انتظار داشتند مردم را با تصمیمی فی‌البداهه، یکباره و شبانه مواجه کنند و بی‌هیچ اعتراضی همراهی کنند؟
به‌جای آنکه مسوولان بدون هیچ توضیحی به یکباره قیمت بنزین را افزایش دهند، می‌شد با همراهی رسانه‌ها دلایل اجرای این سیاست، نحوه اجرای آن، چگونگی کنترل تورم پس از افزایش قیمت حامل‌های سوخت، نحوه هزینه‌کرد مابه‌التفاوت و... به اطلاع مردم رسانده شود. واضح است که در شرایط نگرانی مردم همیشه مخالفان سیاسی درون ساخت قدرت و فرصت‌طلبان خارج از ساخت قدرت با ابزارهای قوی تخریبی درصدد ماهیگیری در هوای مه‌آلود و آب‌های گل‌آلود هستند.
شاید گفته شود که حتی اگر این اطلاعات به مردم داده می‌شد، اعتراضات شکل می‌گرفت. این گفته از آن جهت درست است که پیش‌نیاز همراهی با درخواست‌های مسوولان، فضای اعتماد متقابل بین مردم و حاکمیت است. در حالی که سال‌هاست جامعه‌شناسان هشدار می‌دهند که تخریب سرمایه اجتماعی و ابعاد آن باعث می‌شود روزی که به این سرمایه احتیاج است از ما دریغ شود. سطح پایین اعتماد نهادی بین مردم و حاکمیت باعث شده که مردم حرف‌هایی را که از دولتمردانشان می‌شنوند، باور نکنند و تسلی‌های مسوولان نگرانی‌هایشان را برطرف نسازد. تخریب اعتماد نهادی زمانی سرعت می‌گیرد که مردم بین خود و حاکمانشان مرزبندی خودی و غیرخودی می‌بینند؛ مختلسانی را می‌بینند که میلیارد میلیارد ثروت جامعه را بالا کشیدند و برخی از آنها وقتی از کشور رفته‌اند، رسوا شده‌اند. اعتماد نهادی زمانی تخریب می‌شود که مردم احساس می‌کنند بین مصالح ملی و منافع حزبی شکافی پرنشدنی است، وقتی نمی‌توانند درک کنند چه همسویی در اقدامات داخلی و خارجی دولتمردان با منافع ملی‌شان است. وقتی هر جور حساب می‌کنند نمی‌فهمند چرا ارزش پول ملی‌شان روزبه‌روز کاهش می‌یابد، یا چرا فرزند جوانشان پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه بیکار است. اینکه چرا دائماً در شرایط حساس کنونی قرار دارند، هرچقدر هم هر سال ریاضت اقتصادی می‌کشند، سال بعد بهتر نمی‌شود؟
افسانه نیست که مردمی آنقدر به دولت خود اعتماد داشته باشند که باارزش‌ترین دارایی‌های خود را تقدیمش کنند. در مقطعی دولت کره جنوبی که با بحران بدهی خارجی قابل توجهی مواجه شده بود، دست یاری به سمت مردم دراز کرد و مردم با دادن دارایی‌های خود اعم از طلا و ارزهای خارجی بیش از نیاز دولت مشکل کشورشان را حل کردند. یا چرا راه دور برویم در زمان جنگ تحمیلی همین مردم عزیزترین‌هایشان را در راه کشور دادند.
تخریب اعتماد نهادی فرآیندی نبوده است که یک شبه اتفاق افتد و بنابراین انتظار نیست که یک دفعه ترمیم شود، مهم آن است که حاکمان به این باور برسند که یک حکومت بدون اعتماد مردم به آن نمی‌تواند در عرصه‌های مختلف توسعه پیدا کند و بدون تکیه به نیروی مردم به ‌تنهایی از پس مشکلاتش برآید.
یکی از راه‌های بهبود ارتباط بین حکومت و مردم تقویت آزادی‌های اجتماعی است. چه دلیلی دارد دولت برای موارد کوچک و بی‌اهمیت خود را مقابل مردم قرار دهد. مثلاً با ورود زنان به ورزشگاه‌ها کلیت نظام دچار چه تهدیدی می‌شود که آن را تا زمانی که فیفا ورود نکند، به تعویق می‌اندازیم؟ برخی به گونه‌ای عمل می‌کنند که گویی زنان ایرانی اصلاً در جامعه حضور ندارند، در حالی که زنان ایرانی سال‌هاست در همه عرصه‌های اجتماعی حضور پررنگی دارند.
زنان از صبح با مردان به سر کار می‌روند، چه در قامت پزشک، چه در قامت مهندس، چه در هیات استاد، چه در حوزه‌های ورزشی، حتی در مردانه‌ترین ورزش‌ها، زنان ایرانی حضور دارند و هیچ کس هم تاکنون نتوانسته آنها را از حضور در این عرصه‌ها باز دارد. یا آنکه سختگیری افراطی برای حجاب، در حالی که تجربه ثابت کرده است هرچه سختگیری بیشتر، مخالفت نیز بیشتر.
مسوولان و حاکمیت برای بهبود رابطه خود با مردم، می‌بایست خود را با مردم در یک جناح ببینند، مثل پدری خیرخواه که از خطاهای کوچک فرزندش چشم می‌پوشد چون معتقد است خطرات بزرگ‌تری در کمین فرزندش است و می‌بایست آن نگرانی‌ها را برای موارد بزرگ‌تر نگه دارد.
مردم اگر ببینند دغدغه مسوولانشان بهبود شرایط اقتصادی کشور است نه چهار تار موی دخترکان نوجوان، با دولت‌هایشان همراهی بیشتری می‌کنند تا زمانی که ببینند بین دغدغه مردم و مسوولان فاصله از زمین تا آسمان است.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/77402/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

یادواره شهدای معلم حوادث تروریستی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان

رئیس جمهور در پیامی درگذشت پدر شهیدان «خرسندیان» را تسلیت گفت

مادر گرامی شهیدان «فرشیدفر» به فرزندان شهیدش پیوست

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام «دهنوی»

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان دره شهر

حملات موشکی به سرزمین صهیونیستی دل خانواده‌های شهدا و ایثارگران را شاد کرد

گردهمایی از جنس غرور و اقتدار ملی در جزیره کیش/ شادی وصف ناپذیرکیشوندان از عملیات وعده صادق سپاه

بیانیه مرکز مقاومت بسیج بنیاد شهید و امور ایثارگران در حمایت از اقدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در تنبیه رژیم صهیونیستی

با لغو پروازها، اقامت هتلی مسافران کیش تمدید شد

حمایت بنیاد شهید و امور ایثارگران یزد از اقدام شجاعانه سپاه پاسداران

تمدید اقامت هتلی مسافرانی که پروازشان لغو شده در جزیره کیش

برنامه ریزی جهادی برای استفاده حداکثری از آزمون استخدامی خاص فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد

اجتماع بزرگ مردم انقلابی کیش در حمایت از پاسخ دندان شکن رزمندگان اسلام به رژیم صهیونیستی

تقدیر بنیاد شهید و امور ایثارگران از شرکت بیمه دی

برگزاری مراسم اختتامیه فعالیت‌های قرآنی ماه مبارک رمضان بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس

تکریم 5 عضو جامعۀ ایثارگری تبریز توسط سلمانی

مادران شهدا آیه های ایثار و گنجینه های استواری و صبر هستند

هفتمین روز شهادت شهید مدافع امنیت محسن حسین نیا در بهنمیر مازندران برگزار شد

وعده صادق هژمونی اسرائیل و استکبار جهانی را در هم شکست

نتیجه جابه جایی غیر اصولی سنگ

پیچ پیچید ولی راننده نپیچید

افزایش مقاومت به خوردگی و سایش فولاد با نیتروژن‌دهی پلاسمایی

ارائه کاتالیستی برای سنتز نانولوله‌کربنی که از آهن و کبالت بهتر عمل می‌کند

معرفی کتاب «سینمای آمریکا»