ایران پرسمان

آخرين مطالب

احتمال دو دولتی شدن افغانستان تحلیل روز

  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - صبح نو / متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
روح‌الله فرقانی‌/ سه ماه پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، فرایند انتخابات به بن‌بست رسیده و هریک از کاندیداهای مطرح خود را پیروز میدان معرفی می‌کنند، موضوعی که هشدار مقامات و رسانه‌های افغانستانی را به همراه داشته که این امر می‌تواند خطری برای ثبات این کشورنسبت به انتخابات گذشته به‌وجود آورد، مسأله‌ای که «محمد پیرملازهی» کارشناس مسائل شبه قاره در مصاحبه با «صبح‌نو»، از دوگانگی قدرت و سوق دادن افغاستان به سمت تجزیه سخن گفت و افزود؛ اگر آرای مشکوک باطل اعلام شود، «عبدالله عبدالله» پیروز است.
درحالی از نتایج آرای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان خبری تا کنون اعلام نشده و محور اختلاف به گونه‌ای است که رسانه‌های این کشور می گویند: اختلاف اصلی بر سر 300‌هزار رأی مشکوک است که بدون شفافیت لازم شمارش شده است. موضوعی که اعتراض و انتقاد «عبدالله عبدالله» یکی از شانس‌های رسیدن به قدرت در کابل را برانگیخته و معتقد است: « در قلب اختلافات 300هزار ‌رأی مشکوک وجود دارد و مقامات کمیسیون انتخابات بدون شفافیت آن‌ها را شمارش کرده‌اند که می‌تواند به سود آقای غنی باشد.» «عبدالله عبدالله» معتقد است که سیستم بایومتریک( رأی الکترونیکی) مشخص کرده که حدود 100هزار رای از این آرا در خارج از ساعت رأی‌دهی داده شده‌اند.
به گفته رسانه‌های محلی افغانستان، «عبدالله عبدالله» رییس اجرائیه افغانستان در دوره قبلی انتخابات ریاست جمهوری این کشور از شانس زیادی برای رسیدن به قدرت برخوردار بود اما، با حمایت‌های غرب، اشرف غنی بر صندلی قدرت تکیه کرد و با ورود غربی‌ها، مسوولیت اجرایی دولت افغانستان را بر عهده گرفت، به روایتی، قدرت میان غنی و عبدالله به صورت مشترک تقسیم شد. اما امروز «عبدالله عبدالله» خود را پیشتاز این رقابت‌ها می‌داند و برای به‌دست گرفتن دولت، آخرین تلاش‌های خود را انجام می‌دهد، تا قصور و کوتاهی در شمارش دقیق آرا صورت نگیرد.
تلاش آمریکا در بی‌ثباتی سیاسی افغانستان
هرچند انتخابات ریاست جمهوری افغانستان با مشکلات عدیده‌ای همچون تحریم طالبان، عدم امنیت، قطعی برق و... با استقبال نه چندان زیاد مردم در نقاط مختلف این کشور برگزار شد، اما اوضاع سیاسی این کشور محصور در خشکی همچنان به سمت ناآرامی و بی‌ثباتی دیگری می‌رود، کما اینکه دونالد ترامپ با سفر اخیری که به این کشور داشت، دیداری با اشرف غنی در پایگاه نظامی آمریکا در افغانستان انجام داد و به نوعی حمایت خود را از رییس‌جمهوری کنونی افغان‌ها نشان داد و با این اقدام خود این کشور را یک گام دیگر به بی‌ثباتی سوق داد.
دلجویی پمپئو از «عبدالله عبدالله»
افزون بر این، ترامپ که در هفته‌های اخیر مذاکرات صلح با طالبان را دستخوش تبلیغات رسانه‌ای خود کرده است، تا کنون به توافقی در این‌باره دست نیافته و هیچ قراردادی را برای ایجاد صلح امضاء نکرده است.
دیدارغنی با ترامپ در سفرغیرمنتظره رییس‌جمهوری آمریکا به افغانستان عصبانیت مشاوران عبدالله از نادیده گرفتن شدن وی در بحبوحه انتخابات را به‌دنبال داشت.خشمی که با تلفن پمپئو برای دلجویی از رییس اجرائیه افغانستان تا حدی تسکین یافت.
پیرملازهی: اگر آرای مشکوک باطل اعلام شود «عبدالله عبدالله» پیروز است
«محمد پیرملازهی» کارشناس مسائل افغانستان در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه «صبح‌نو»، با اشاره به اینکه انتخابات افغانستان دو مدعی پیروزی دارد، عنوان کرد: نتایج انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در حالی روزهای آتی اعلام خواهد شد که «عبدالله عبدالله» و اشرف غنی هریک خودشان را پیروز این انتخابات می‌دانند، یکی معتقد است بخشی از آرای اعلام شده باطل و دیگری می‌گوید صحیح است. اگر نتیجه 300‌هزار رأی مورد اختلاف اعلام شود «اشرف غنی» پیروز است و اگر این آرا باطل اعلام شود «عبدالله عبدالله» پیروز اعلام می‌شود.
احتمال تقسیم قدرت و دوگانه شدن آن وجود دارد
این کارشناس مسائل افغانستان، با اشاره به اینکه اختلاف میان دو کاندیدای مطرح جدی است، افزود: نه «عبدالله عبدالله» و نه «اشرف غنی»، هیچ‌کدام از نظرات خود کوتاه نمی‌آیند و هر‌کدام خودشان را پیروز این رقابت اعلام می‌کنند، این احتمال وجود دارد که همانند دوره گذشته انتخابات که «جان کری» وزیر وقت امور خارجه آمریکا سفری به کابل داشت و قدرت را میان طرفین تقسیم کرد، را شاهد باشیم، «عبدالله عبدالله» در آن دوره، معاونت اجرایی را بر عهده گرفت و «اشرف غنی» دولت را عهده‌دار شد.
احتمال شکل‌گیری دولت مستقل توسط «عبدالله عبدالله»
وی با بیان اینکه «عبدالله عبدالله» به نوعی با دولت مدارا کرده است، تصریح کرد: هرچند «عبدالله عبدالله» با دلایل منطقی خود خواستار مخدوش‌شدن یا شفافیت 300‌هزار رأی است اما باید گفت که شانس وی برای دستیابی به قدرت کمتر از «اشرف غنی» است. چرا که طالبان که در حال مذاکره با آمریکا هستند، به نوعی به دولت کنونی کابل نزدیکترند و همچنین پشتوها نیز به‌خاطر نزدیکی طالبان به دولت، به «اشرف غنی» نزدیکتر هستند، اما این احتمال هم وجود دارد که «عبدالله عبدالله» در شمال اقدام به تشکیل یک دولت مستقل با حمایت روسیه داشته باشد. موضوعی که بعید به نظر نمی‌رسد، اما دولت کنونی کابل تلاش‌هایی داشته است تا حامیان «عبدالله عبدالله» را به سمت خود ببرند همانند ژنرال دوستم که با نزدیک شدنش به «اشرف غنی» تا اندازه‌ای از انگیزه «عبدالله عبدالله» برای دولتی مستقل در شمال افغانستان کاسته شده است.
این کارشناس مسائل منطقه با اشاره به اینکه کشورهای اروپایی و آمریکایی برای مقابله با دوگانگی دولت در افغانستان وارد کارزار شدند، گفت: با ورودی که غرب برای حل مشکلات سیاسی افغانستان به راه انداخته است اگر طرحی همانند دوره قبل یا راهکاری دوستانه پیدا نشود احتمال چندگانگی قدرت در افغانستان وجود دارد، «عبدالله عبدالله»، «طالبان» و «اشرف غنی» سه محور این اختلافات هستند که با ادامه اختلافات، کشورشان را به سمت تقسیم‌شدن سوق می‌دهند.
تلاش غرب در بی‌ثباتی افغانستان
درحالی‌ که اختلافات در اعلام آرای انتخابات ریاست جمهوری این کشور به بالاترین حد خود رسیده است، آمریکا هم از توقف مذاکرات صلح خود با گروه طالبان خبر داده و در رسیدن به یک توافق نهایی به طالبان پشت کرده است و برتجهیز پایگاه‌های نظامی خود در این شبه قاره همچنان ادامه می‌دهد. ترامپ؛ انفجار در برخی پایگاه‌های نظامی خود دراین کشور را بهانه چنین اقدامی عنوان کرد و با دخالت درامور سیاسی و نظامی این کشورهمچنان برطبل اختلافات و بی‌ثباتی در افغانستان ادامه می‌دهد.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/77685/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

قانون اساسی برخاسته از نماز

گوناگون/ برج یاقوت کبود بعد از 20 سال گل داد!

4 گوشه دنیا/ پرموترین پسر جهان که مبتلا به «سندرم گرگینه» است

محافظت اردک مادر از جوجه اردک هایش در برابر حواصیل

درگیری حیوانات در طبیعت

یک بمب‌افکن میکرومقیاس برای مقابله با تومور سرطانی ساخته شد

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

جزئیات مقابله سامانه‌های پدافند هوایی با اشیای مشکوک در آسمان اصفهان

دستور فرمانده به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

فنلاند قواعد پناهندگی را تشدید می‌کند

10 هزار بی خانمان در پی تخریب دو هزار خانه در مرکز غزه

آپارتمان مخفی در نوک برج ایفل

آبشار زیبای شن لونگ در چین

خوش و بش جالب خرس با یک راننده!

بادبان ناسا بر فراز زمین برافراشته می‌شود!

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

راهپیمایی حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق در مشهد، گرگان و کرمان

کرملین: از ایران و اسرائیل می‌خواهیم خویشتن‌داری کنند

حاج‌علی‌اکبری: عملیات وعده صادق یک طوفان‌الاقصی ایرانی بود

درخواست وزرای خارجه گروه 7 از ایران و اسرائیل: از هرگونه تشدید تنش اجتناب کنید

وضع بهداشتی وخیم فلسطینی‌ها در اردوگاه جبالیا

سفر مقام‌های ارشد بلاروس به کره شمالی

گروه 7: با هرگونه عملیات نظامی اسرائیل در رفح مخالف هستیم

وقتی زنبور محو شهد گل ها می شود

دره خزینه یکی از دره‌های زیبا و شگفت‌انگیز استان لرستان

صحنه هایی دیدنی از خانواده خرس های قطبی

باهنر: وحدت شکنی بلای مجلس است

آذری جهرمی: در صورت اعلام جهاد توسط فرماندهی کل قوا، لباس سربازی خواهم پوشید

حماس و فتح وتوی ضد فلسطینی آمریکا را محکوم کردند

شلاگیم؛ ماجرای ضربه به پایگاه امنیتی رژیم اسرائیل

اوپک می‌تواند مانع 100 دلاری شدن قیمت نفت شود

فعال کارگری: شیفت کار پنجشنبه کارگر باید «اضافه کاری» حساب شود

اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار سه دهک اول درآمدی

تماشای خلیج فارس از ایستگاه فضایی

شور و شادی مردم اصفهان با اجرای سرود ای ایران در کنار زاینده رود

4 گوشه دنیا/ بزرگترین مارِ تاریخ طبیعت کشف شد

مهارت شگفت‌انگیز جانی دپ در کشیدن نقاشی

اخترشناسان پرجرم‌ترین سیاه‌چاله ستاره‌ای کهکشان راه شیری را کشف کردند

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

استقبال دامغانی‌ها از رئیس‌جمهور ساعاتی پس از زلزله

لاپید: بن‌گویر با یک توئیت یک‌کلمه‌ای اسرائیل را مضحکه دنیا کرد

روایت خبرگزاری روسی از سخنان سفیر ایران درباره پاسخ قاطع ایران به حمله تل آویو

دیدار محسن رضایی با اعضای شورای نگهبان

رئیس جمهور: «وعده صادق» اقدامی ضروری و نماد اقتدار کشور بود

پکن: با هر رفتاری که تنش را در خاورمیانه زیاد کند مخالفیم

حملات توپخانه‌ای ارتش رژیم صهیونیستی به رفح

آمریکا از پاسخ به استفاده از پایگاه نظامی پاکستان طفره رفت

کارشناس اقتصادی: سیاست ارز 28500 تومان برخلاف ارز 4200 هیچ آثار سوء پولی نداشته است

گربه علاقه‌مند به موسیقی!