ایران پرسمان

آخرين مطالب

هشدار اتحادیه اروپا به نشست آب و هوایی مادرید جهان ما

  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - ایرنا / اتحادیه اروپا روز شنبه به برگزار کنندگان نشست آب و هوایی مادرید در خصوص کاهش گازهای گلخانه ای هشدار جدی داد.
به گزارش خبرگزاری رویترز، در حالی که خبرهای امیدوار کننده ای از نشست آب و هوایی مادرید به گوش نمی رسد، اتحادیه اروپا خواستار صدور پیامی قدرتمند و جدی از این نشست شد.
هشدار اتحادیه اروپا در شرایطی مطرح می‌شود که نگرانی‌ ها درباره اینکه تلاش‌ های بین‌ المللی برای مبارزه با تغییرات اقلیمی به جای حرکت رو به جلو، عقب‌گرد کند، افزایش یافته است.
کنفرانس جهانی تغییرات آب و هوایی سازمان ملل موسوم به COP25 دوم دسامبر (11 آذر) آغاز به کار کرد و قرار بود سیزدهم دسامبر ( جمعه 22 آذر) در مادرید پایتخت اسپانیا به کار خود پایان دهد اما همچنان امروز شنبه ادامه دارد.
این نشست قرار بود در شیلی برگزار شود ولی به دلیل اوضاع این کشور در مادرید برگزار شد و به گفته وزیر محیط زیست اسپانیا، اجلاس تغییرات آب و هوایی که با نام COP25 برگزار شد تاکید دارد که چند جانبه گرایی بهترین ابزار برای حل چالش های جهانی از جمله تغییرات آب وهوایی است .
"کریستا میکونن" وزیر محیط زیست فنلاند به‌ عنوان فرستاده اتحادیه اروپا در آخرین نشست این اجلاس گفت: "ترک این اجلاس بدون دستیابی به یک توافق به‌ منظور ارسال یک پیام قوی در مورد لزوم دو برابر کردن تعهدات‌مان برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، غیرممکن است.
وزیر محیط زیست فنلاند افزود: "این همان پیامی است که جهان از اجلاس مادرید انتظار دارد و ما باید صدای آنها را بشنویم.»
کشورهایی چون نپال، سوئیس، اروگوئه و جزایر مارشال با درخواست اتحادیه اروپا همراه بودند و خواستار بلند پروازی بیشتری برای مبارزه با تغییرات اقلیمی شدند.
اجلاس تغییرات آب و هوایی مادرید در حالی همچنان بدون هیچ گونه تصمیم گیری نهایی به کار خود ادامه می دهد که بر اساس اعلام سازمان سازمان بین المللی هواشناسی ، غلظت گازهای گلخانه ای به بالاترین سطح در سال 2018 رسیده است. برنامه محیط زیست سازمان ملل نشان داده که شکاف بزرگی بین طرح های دولت ها برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و نیازها برای حفظ دمای زمین زیر 1.5 درجه سانتی گراد وجود دارد.
اگرچه خروج یکجانبه آمریکا از پیمان آب و هوایی پاریس بخشی از امیدها برای به ثمر نشستن تلاش های مشترک کشورهای عضو این پیمان را برای جلوگیری از افزایش فجایع اقلیمی و زیست محیطی در جهان از بین برد، اما اراده کشورها برای حضور موثر در نشست مادرید حکایت از آن دارد که جامعه جهانی همچنان با تقبیح یکجانبه گرایی ها، معتقد به چندجانبه گرایی برای حل چالش ها از جمله درخصوص مسائل اقلیمی است.
امید می رود که این اجلاس توجه دیپلمات های بین المللی را به میزان بزرگی چالش کنونی جلب کند. دولت ها وعده داده اند تعهدات خود در قبال مسائل اقلیمی را تا سال 2020 به روز رسانی کنند. در این سال قرار است اجلاس آب وهوایی در گلاسکو برگزار شود.
اما تاکنون به رغم اصرار دانشمندان، پیشرفت ها در تحقق تعهدات کُند بوده است.
به گفته «سونام وانگدی» رئیس گروه کشورهای کمتر توسعه یافته در مذاکرات تغییرات آب وهوایی، حدود 10 کشور جهان متعهد شده اند تا سال 2025 میلادی انتشار دی اکسید کربن را به صفر برسانند.
در سال 2013 میلادی تحت فشار کشورهای درحال توسعه، مذاکرات آب و هوایی محلی را برای بحث و گفت و گو درباره ضرر و زیان ناشی از تغییرات آب و هوایی فراهم کرد. در مادرید هیات ها باید درباره چگونگی پیشرفت در این زمینه تصمیم گیری کنند. کشورهای فقیرتر به دنبال نیروی موثری برای مقابله با زیان ها در درون تشکیلات سازمان ملل و مهم تر از آن سرمایه گذاری بیشتر در این زمینه هستند.
امسال می تواند آخرین سالی باشد که تیم آمریکایی در مذاکرات ایفای نقش می کند. در 4 نوامبر (13 آبان) دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا نامه ای رسمی به سازمان ملل ارسال کرد و رسما قصد خود برای خروج از توافق اقلیمی پاریس را اعلام کرد.
قرار است آمریکا روز 4 نوامبر 2020 یعنی یک روز بعد از انتخابات ریاست جمهوری این کشور و 5 روز مانده تا اجلاس آب و هوایی مهم COP26 در گلاسکو از توافق پاریس خارج شود. آمریکا تمایلی به حضور در مذاکرات مربوط به مسائل آب و هوایی نداشته و با پیوستن به عربستان ، کویت و روسیه از استقبال کنفرانس آب و هوایی از گزارش مهم ارگان بین دولتی علمی هیات بین المللی تغییرات اقلیمی (IPCC) درباره این که جهان چگونه می تواند دمای زمین را زیر 1.5 درجه سانتی گراد در قرن حاضر نگه دارد، جلوگیری کرده است.
هیات بین المللی تغییرات اقلیمی اقدام به ارزیابی جامع از اطلاعات علمی ، فنی و اجتماعی- اقتصادی جاری در مورد مخاطرات تغییرات آب و هوایی بر اثر فعالیت‌ های انسانی در سراسر جهان می‌کند.
حتی اگر آمریکا سال آینده به طور کامل از توافق آب و هوایی پاریس خارج شود این فقط از توافق پاریس به عنوان بخشی از مذاکرات خواهد بود. آمریکا همچنین عضو کنوانسیون آب و هوایی سازمان ملل است و بعید است که از اعزام هیات های خود به کنفرانس ها خودداری کند.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/77825/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مقام ایرانی وقوع «حمله» در ایران را رد کرد

رفع محدودیت‌های پروازی در فرودگاه‌های کشور

بلوف حمله به ایران؛‌ کوه تهدیدات اسرائیل موش زایید

المیادین: هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است

آخرین وضعیت سامانه‌های پدافندی و مراکز حساس نظامی و امنیتی در کشور

برقراری امنیت کامل در تاسیسات هسته‌ای اصفهان

منابع آگاه: تاسیسات هسته‌ای اصفهان در امنیت کامل قرار دارد

شورای عالی امنیت ملی جلسه اضطراری تشکیل داد؟

روایت یک رسانه درباره انفجارها در آسمان اصفهان و تبریز

آمریکا قطعنامه عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد

پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد؛ باطل شدن پروازها تا 10 صبح

منشا صدای انفجار در تبریز، شلیک پدافند بوده است

انهدام ریزپرنده‌ها؛ شرایط در اصفهان عادی است

تسنیم: هیچ گزارشی از انفجار بزرگ یا موشک در اصفهان گزارش نشده است

شنیده شدن صدای چندین انفجار در اصفهان

المیادین: 5 هدف از سوی پدافند هوایی اصفهان رهگیری شده است

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

جزئیات دیدار امیرعبداللهیان با دبیرکل سازمان ملل

حماس: مواضع بایدن متناقض است

نماینده روسیه در شورای امنیت: آمریکا با هر قطعنامه آتش بس در غزه مخالفت کرده است

کاخ سفید: آمریکا در مورد رفح با اسرائیل در حال گفت و گو است

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

نماهنگ «تنبیه متجاوز»

عملیات انتقال بیمار 300 کیلویی به بیمارستان مسکو!

تلاوت دلنشین سوره قیامت با صدای استاد عبدالباسط

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

تصویر احوالپرسی ظریف از ولایتی

چرا به شاهد 136، «کلاشنیکف دنیای پهپاد‌ ها» می گویند؟

تاریخ سازی جعلی

سیل برای دبی گران تمام شد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

گیر افتادن گربه‌ای در سیل دبی

نماهنگ حماسی «الله اکبر» با صدای محمود کریمی

اوضاع فرودگاه کیش و دبی یک روز پس از باراش شدید باران

با بزرگترین ستاره شناخته شده آشنا شوید

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

هشدار صریح ایران به رژیم صهیونیستی؛ در پاسخ دادن به هرگونه ماجراجویی آنی عمل می‌کنیم

سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود

رئیسی: اگر اهل مذاکره‌اید، ما میز مذاکره را ترک نکرده‌ایم

روایت هاشمی رفسنجانی از درخواست وزیر نفت برای صدور نفت مجانی به سوریه

سپاه ادعای آسیب نیروگاه دیمونا در حمله ایران را تکذیب کرد

6 پیشنهاد وزیر امور خارجه کشورمان در شورای امنیت سازمان ملل

اردن: باید مانع حمله به رفح شد

رویترز: آمریکا عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو می‌کند