ایران پرسمان

آخرين مطالب

نزدیک شدن بمب‌افکن‌های راهبردی روسیه به مرزهای آمریکا و ناتو جهان ما

  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - تسنیم / روسیه علاوه بر مدرنیزه کردن هواپیماهای حامل موشک دوربرد راهبردی خود، برای خلاص شدن از مشکل سوخت گیری هوایی، می‌تواند آنها را در فرودگاه‌های نظامی کوبا، ونزوئلا و حتی آفریقای جنوبی، سوریه و مصر نیز مستقر کند.
روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا»، چاپ مسکو در تحلیلی نوشته است: در صورت عدم تمدید پیمان کاهش تسلیحات راهبردی تهاجمی (معروف به "استارت-"3) که مهلت اعتبار آن در ماه فوریه 2021 منقضی خواهد شد، روسیه دست به اقدامات مضاعفی برای اطمینان یافتن از تامین امنیت خود دست خواهد زد. یکی از این این اقدامات، توسعه ناوگان حمل و نقل هوایی نیروهای هسته‌ای راهبردیفدراسیون روسیه و نزدیک ساختن آنها به مرزهای دشمنان بالقوه خواهد بود.
یک مقام آگاه در مجتمع صنایع نظامی روسیه که نخواست نامش فاش شود، به این روزنامه گفت که تعداد هواپیماهای مجهز به موشک‌های راهبردی در نیروهای هوا-فضای روسیه نه تنها با ساخت هواپیماهای جدید توپولف-160M ​​، بلکه با مدرنیزه کردن عمیق بمب‌افکن‌های راهبردی توپولف- 95MS و توپولف- 22M3M افزایش خواهد یافت.
در واقع، در نظر است تا هواپیماهای توپولف- 95MS مجهز به سیستم قدرتی پیشرفته شود که این امکان را به این بمب‌افکن خواهد داد تا قابلیت پرواز آن در مسافت بسیار، بدون سوخت گیری در هوا گسترش داده و تعداد واحدهای تسلیحات قابل حمل این هواپیما نیز به دو برابر افزایش پیدا کند.
علاوه بر این، تمام هواپیماهای حامل موشک عملیاتی-راهبردی توپولف- 22M3M دوباره به میله‌های مخصوص سوخت گیری در هوا مجهز خواهند شد که باعث افزایش قابل توجه شعاع جنگی استفاده از این نوع هواپیما می شود.
به گفته منبع خبری این روزنامه در مجتمع صنایع دفاعی، «پس از امضای توافقنامه مربوط به محدود سازی سلاح‌های راهبردی با ایالات متحده در سال 1979، بشکه‌های سوخت گیری در هوا از هواپیماهای توپولف- 22M3M خارج شد و دیگر به روی انواع جدید این بمب‌افکن نصب نگردید. در آینده نزدیک این نقض برطرف خواهد شد و پس از آن با در نظر گرفتن قابلیت سوخت گیری در هوا ، محدوده پرواز نمونه‌های مدرن توپولف- 22M3M از 6 به 12 الی 15 هزار کیلومتر افزایش خواهد یافت.
طبق آمار رسمی، در نیروهای مسلح روسیه 16 فروند هواپیمای راهبردی موشک انداز توپولف-160 در مدل‌های مختلف وجود دارد. علاوه بر این، پیش بینی می شود که 10 فروند هواپیمای دوربرد "استراتژیک" دیگر توپولف-160M نیز تولید شود که طبق قراردادی که در ژانویه سال 2018 امضاء شده ، ارزش هر یک از آنها 15 میلیارد روبل است.
نیاز به هواپیماهای راهبردی بیشتر، با توجه به تغییرات ژئوپلیتیکی در مرزهای روسیه
این هواپیماها از ابتدا در کارخانه حمل و نقل هوایی قازان ساخته خواهند شد. براساس اطلاعات رسانه‌های گروهی ، دو فروند از این هواپیماهای سری جدید در حال آماده سازی برای آزمایشات اولیه هستند. البته مسلماً با توجه به تغییر اوضاع ژئوپلیتیکی در نزدیکی مرزهای روسیه، واضح است که این تعداد هواپیمای مدرن راهبردی کافی نخواهد بود و گزینه‌های دیگرینیز برای تقویت بخش هوایی نیروهای هسته‌ای-راهبردی روسیه در دست اقدام است. از جمله بیش از 60 فروند هواپیمای توپولف-95MS نیروهای هوا-فضای روسیه قرار است بزودی آماده مدرنیزه سازی شوند.
البته نکته هم آن است که ظاهراً ، تقریباً به همان اندازه نیز هواپیمای دوربرد "استراتژیک" در نیروهای هسته‌ای راهبردی وجود دارد که آنها نیاز به بازسازی ندارند و مدرن سازی فنی این هواپیماهای موشک انداز به اندازه ساخت یک فروند توپولف-160M ​​از ابتدا، سنگین نخواهد شد.
واقعیت این است که برای افزایش شعاع راهبردی هواپیمای توپولف-22M3M ، نیاز به سوخت گیری مجدد آن در هوا با کمک تانکرهای هوایی ایل-78 است که از این نوع تانکر تعداد محدودی در نیروی هوا-فضای روسیه باقی مانده است (کمی بیشتر از 10 واحد) و مدل های جدید ایل-78 تازه برای تولید انبوه آماده می شوند.
در دوران اتحاد جماهیر شوروی ، تمام تانکرهای هوایی ویژه سوخت گیری در هوا در کارخانه هواپیمای تاشکند (در جمهوری ازبکستان) تولید می شدند. اکنون برای تولید این نوع هواپیمای تانکر چندین سال تلاش شده تا خط تولید آن در کارخانه هواپیماسازی اولیانوفسک روسیه برقرار شود، ولی تاکنون فقط یک نمونه اولیه از آن ساخته شده است.
در عین حال ، مسکو علاوه بر بهبود وضعیت هواپیماهای موجود ، اقداماتی را با هدف نزدیک‌تر کردن پایگاه‌های هوایی خود به زیرساختارهای نظامی ایالات متحده و ناتو انجام می دهد که تا حدی نیاز به هواپیماهای ایل-78 (برای سوخت گیری در هوا) را برطرف می‌کند.
به گفته منابع آگاه در مجتمع صنایع نظامی روسیه، همین هفته گذشته در کرملین، برنامه‌های مربوط به توسعه سازمان‌های نظامی روسیه برای دهه آینده با مشارکت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
این امکان وجود دارد که موضوع نزدیک کردن امکانات نظامی روسیه به زیرساختارهای آمریکا و ناتو که می توان از آن‌ها برای واکنش موشکی-هسته‌ای به اقدامات دشمن احتمالی استفاده شود ، در محتوای دکترین نظامی روسیه نیز مطرح شده باشد. البته چنین وضعیت مشابهی ممکن است برای استفاده از سایر مؤلفه‌های نیروهای هسته‌ای-راهبردی (نیروهای موشکی، نیروهای ناوگان دریایی و نیروهای راهبردی موشکی) نیز در نظر گرفته شده باشد.
در ارتش روسیه پیش از این مانورهایی برای حل و فصل چنین وظایفی انجام شده است. همانطور که وزارت دفاع گزارش داده ، در آگوست سال جاری ، یک مانور هوایی تاکتیکی برگزار شد که در آن حدود 10 فروند 160 انواع هواپیماهای توپولف و همچنین تانکرهای ایل-78 مشارکت داشتند.
طبق اطلاعات رسانه‌های گروهی ، هواپیماهای نظامی "استراتژیک" توپولف-22M3M دوباره اجازه استقرار در شبه جزیره کریمه را دریافت کرده‌اند. پایگاه استقرار موقت آنها در خاک بلاروس و ارمنستان نیز منتفی نیست.
در مورد استقرار احتمالی هواپیماهای ایل-78 و هواپیماهای "استراتژیک" در فرودگاه‌های نظامی در خاک کوبا، ونزوئلا و الجزایر نیز پیشنهاداتی به روسیه ارائه شده است. به طور مشروط می توان آفریقای جنوبی ، سوریه و مصر را نیز به این فهرست اضافه کرد. بدین ترتیب توان نظامی-هوایی راهبردی روسیه به زیرساختارهای مهم آمریکا و ناتو بسیار نزدیک‌تر خواهند شد.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/78114/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام دهنوی

قدرت و اقتدار نیروهای مسلح ایران امروز در اوج است

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

یادواره شهدای معلم حوادث تروریستی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان

رئیس جمهور در پیامی درگذشت پدر شهیدان «خرسندیان» را تسلیت گفت

مادر گرامی شهیدان «فرشیدفر» به فرزندان شهیدش پیوست

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام «دهنوی»

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان دره شهر

حملات موشکی به سرزمین صهیونیستی دل خانواده‌های شهدا و ایثارگران را شاد کرد

گردهمایی از جنس غرور و اقتدار ملی در جزیره کیش/ شادی وصف ناپذیرکیشوندان از عملیات وعده صادق سپاه

بیانیه مرکز مقاومت بسیج بنیاد شهید و امور ایثارگران در حمایت از اقدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در تنبیه رژیم صهیونیستی

با لغو پروازها، اقامت هتلی مسافران کیش تمدید شد

حمایت بنیاد شهید و امور ایثارگران یزد از اقدام شجاعانه سپاه پاسداران

تمدید اقامت هتلی مسافرانی که پروازشان لغو شده در جزیره کیش

برنامه ریزی جهادی برای استفاده حداکثری از آزمون استخدامی خاص فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد

اجتماع بزرگ مردم انقلابی کیش در حمایت از پاسخ دندان شکن رزمندگان اسلام به رژیم صهیونیستی

تقدیر بنیاد شهید و امور ایثارگران از شرکت بیمه دی

برگزاری مراسم اختتامیه فعالیت‌های قرآنی ماه مبارک رمضان بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس

تکریم 5 عضو جامعۀ ایثارگری تبریز توسط سلمانی

مادران شهدا آیه های ایثار و گنجینه های استواری و صبر هستند

هفتمین روز شهادت شهید مدافع امنیت محسن حسین نیا در بهنمیر مازندران برگزار شد

وعده صادق هژمونی اسرائیل و استکبار جهانی را در هم شکست

نتیجه جابه جایی غیر اصولی سنگ