ایران پرسمان

آخرين مطالب

چه کسی سر لیست اصلاحات می‌شود تحلیل روز

چه کسی سر لیست اصلاحات می‌شود
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - صبح نو / متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
پس از پایان فرایند ثبت‌نام‌ها، اکنون این سوال با تواتر بیشتری مطرح می‌شود که در انتخابات دوم اسفند، چه کسی قرار است ردای سرلیستی اصلاح‌طلبان را به تن کند. برخی زمزمه‌ها مجید انصاری، عضو مجمع روحانیون مبارز را واگویه می‌کنند.
حزب خودمختار کارگزاران
روزنامه «سازندگی» رسانه تبلیغاتی حزب کارگزاران در شماره روز یکشنبه، 17 آذر خود، با انتشار تصویر بزرگی از مجید انصاری، عضو سنتی جبهه اصلاحات، او را به عنوان قریب‌ترین و مناسب‌ترین گزینه برای سرلیستی اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش رو جا زد. این اعلام موضع از سوی راست‌نشینان جبهه اصلاحات، در حالی است که سنت‌گرایان و چپ‌نشینان این جبهه، همچنان در شش و بش احراز صلاحیت‌ها قرار دارند و صراحتا اعلام کرده‌اند که حتی معلوم نیست در انتخابات اسفند، لیست بدهند. خودمختاری کارگزارانی‌ها در اعلام سرخود سرلیست، مناسبت معناداری با وضعیت جدایی‌طلبی این حزب نسبت به بقیه اصلاح‌طلبان در سال جاری دارد. نفی بی‌پروایانه ریاست خاتمی بر جبهه اصلاحات و حمله تمام‌عیار به عارف به عنوان مسوول اصلی‌ترین و عمده‌ترین ساختار انتخاباتی اصلاح‌طلبان، از سوی کرباسچی، دبیرکل کارگزاران، نشانه‌های متقنی از گرایش راست‌های مدرن به گریز از مرکزیت جبهه اصلاحات دارد. در گفت‌وگو با چهار فعال سیاسی اصلاح‌طلب، نظرشان درباره مجید انصاری به عنوان سرلیست مورد علاقه حزب کارگزاران را جویا شدیم که در ادامه مشروح آن‌ها را از نظر خواهید گذراند.
نمازی: مجید انصاری شایستگی سرلیستی اصلاح‌طلبان را دارد
علی‌محمد نمازی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در گفت‌وگو با خبرنگار «صبح‌نو»، بر گزاره مطرح‌شده از سوی رسانه نزدیک به این حزب صحه گذاشت. وی با اشاره به گزینه موردنظر اصلاح‌طلبان برای سرلیستی اظهار کرد: اطلاعی از این مساله ندارم اما در مجموع، صحبت‌کردن درباره اینکه چه کسی سرلیست خواهد بود، زود است چون فعلا در مرحله اول انتخابات یعنی اعلام نظر هیات‌های اجرایی درباره صلاحیت نامزدها قرار داریم. این عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی درباره گزاره مطرح‌شده توسط رسانه این حزب مبنی بر شایستگی مجید انصاری برای تصدی سرلیستی اصلاح‌طلبان گفت: اگر صلاحیت آقای مجید انصاری تایید شود، با توجه به اینکه چندین دوره نماینده مجلس بوده و یک چهره معتدل و میانه‌رو و بری از هر تندروی هستند و شناخت خوبی هم از مسائل دارند و هم‌اکنون نیز عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هستند، این شایستگی و استحقاق را دارند که سرلیست اصلاح‌طلبان شوند. وی دراین‌باره تاکید کرد: مجید انصاری برای تصدی سرلیستی اصلاح‌طلبان، امکان ایجاد اجماع در جبهه اصلاحات را دارد.
حکیمی‌پور: ماشاءالله امورات مملکت افتاده دست قوچانی و کارگزارانی‌ها
شخص دیگری که به سراغش رفتیم، احمد حکیمی‌پور، عضو پیشین شورای شهر تهران و دبیرکل حزب اصلاح‌طلب «اراده ملت ایران» بود. او در گفت‌وگو با خبرنگار «صبح‌نو»، درباره سرلیستی اصلاح‌طلبان گفت: از این موضوع اصلا اطلاعی ندارم؛ اصلا لیست کجاست که سرلیستش چه کسی باشد؟ وی درباره اظهار نظر حزب کارگزاران سازندگی در معرفی مجید انصاری به عنوان سرلیست اصلاح‌طلبان، اظهار کرد: این هم دیگر از آن کارهای حزب کارگزاران است! ماشاءالله کارگزارانی‌ها دارند برای همه تعیین تکلیف می‌کنند و امورات مملکت دست امثال قوچانی(سردبیر روزنامه سازندگی)
افتاده است. حکیمی‌پور تاکید کرد: بحث درباره سرلیست معمولا بعد از اعلام گزینه‌های تایید صلاحیت‌شده مطرح می‌شود؛ اصلا باید ببینیم چند نفر از اصلاح‌طلبان تایید می‌شوند؛ اصلا آیا می‌توانیم لیستی ببندیم یا نه. برای فرزندی که به دنیا نیامده که لباس نمی‌دوزند(با خنده). دبیرکل حزب اراده ملت ایران درباره برنامه اصلاح‌طلبان برای تعیین لیست و سرلیست انتخاباتی گفت: تازه قرار است اواخر هفته جاری در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات جلسه بگذاریم و ببینیم اصلا می‌خواهیم درباره انتخابات، چه کاری انجام بدهیم.
صوفی: سرلیست باید در حاکمیت مقبولیت داشته باشد
علی صوفی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب که برای انتخابات مجلس یازدهم نیز ثبت‌نام کرده نیز در گفت‌وگو با خبرنگار «صبح‌نو»، در پاسخ به این سوال که چه کسی سرلیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان خواهد شد، گفت: اطلاعی از این موضوع ندارم چون بعد از ثبت‌نام در انتخابات، جلسه‌ای میان اصلاح‌طلبان درباره اینکه چه کسی سرلیست خواهد شد، برگزار نشده است؛ اساسا بحث درباره تعیین لیست و سرلیست، موکول به بعد از اعلام احراز صلاحیت‌هاست. صوفی همچنین درباره اعلام نظر روزنامه سازندگی درباره سرلیستی مجید انصاری گفت: اینگونه مطرح‌کردن و گمانه‌زنی‌ها، یک‌چیز است اما سازوکار موجود برای لیست و سرلیست، یک چیز دیگر. سازوکار موجود اجازه بستن لیست، قبل از اعلام صلاحیت‌ها را نمی‌دهد. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این سوال که سرلیست اصلاح‌طلبان، باید واجد چه ویژگی‌هایی باشد، اظهار کرد: معمولا اینگونه نیست که اول شاخص‌هایی را مشخص و پس از آن، افراد را با آن شاخص‌ها منطبق و در نتیجه سرلیست کنند. اصل بر این است که شخصیت سرلیست، باید به طور خود به خود، میان اصلاح‌طلبان شاخص باشد. مثلا آقای دکتر عارف به واسطه کسب اعتبار اجتماعی در سال 92 و به واسطه اینکه از قبل مشخص بود که ایشان به لحاظ تایید صلاحیت مشکلی نخواهد داشت، در سال 94 به طور خودبه‌خود، سرلیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان شد. وی دراین‌باره تصریح کرد که دو شاخصه «سرمایه اجتماعی» و «مقبولیت در حاکمیت» باید برای تعیین سرلیست اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده، مدنظر باشد.
نورانی‌نژاد: درباره سرلیست حتی فکر هم نکرده‌ایم
حسین نورانی‌نژاد، سخنگوی حزب «اتحاد ملت ایران» نیز در گفت‌وگو با خبرنگار «صبح‌نو»، درباره گمانه‌زنی‌ها درمورد سرلیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان گفت: حزب اصلا شاید لیست ندهد، چه برسد به اینکه بخواهد سرلیست داشته باشد. بقیه اصلاح‌طلبان هم تا جایی که اطلاع دارم، تا الان درباره چگونگی بستن لیست و تعیین سرلیست، بحثی در شورای عالی اصلاح‌طلبان انجام نداده‌اند. وی درباره مجید انصاری به عنوان گزینه سرلیستی گفت: درباره این موضوع باید دوستان روزنامه «سازندگی» نظر بدهند، اما ما هنوز بحثی درباره سرلیستی نداشته‌ایم. نورانی‌نژاد با بیان اینکه روی سرلیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان، حتی فکر هم نشده است، گفت: باید ببینیم روند تایید صلاحیت‌ها چگونه جلو خواهد رفت تا بعد از آن، درباره نحوه بستن لیست و تعیین سرلیست تصمیم بگیریم. وی درباره فعالیت‌های انتخاباتی حزب اتحاد ملت نیز گفت: اگر قرار باشد اتحاد ملت لیست بدهد، سرلیست آن، دبیرکل، یعنی آقای شکوری‌راد خواهند بود. اگر هم قرار باشد اصلاح‌طلبان لیست مشترک بدهند، در آن صورت باید طبق یک فرایند مشترک به تصمیم برسیم.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/78219/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

1500کیلو زعفران فردا در بورس کالا عرضه می‌شود

قیمت طلای جهانی اندکی صعود کرد

رئیس بانک مرکزی اروپا: اقتصاد جهانی در نقطه عطف قرار دارد

تونل وحشت وسط خیابان؛ تلاش مردم برای جبران اقدام عجیب دو برادر!

تصاویر جادویی از رعد و برق در ارتفاع بالا از نمای کابین خلبان هواپیمای ایرباس!

لحظه دلهره‌آور متلاشی شدن کامیون در برخورد با قطار مسافربری در ترکیه

حادثه مرگبار در جریان مسابقه اتومبیل‌رانی در سریلانکا

سیلی هولناکِ در چین

غذا دادن به یک خرس غول پیکر توسط مرد روس با قاشق

جزیره ای رویایی در مالدیو

چهار نکته که لازم است قبل از هر چیزی بدانید

گوناگون/ این کوه آتشفشانی هر روز 80 گرم طلا فوران می‌کند

تمام ماموریت بالگرد مریخی «نبوغ» را در یک دقیقه تماشا کنید

ربات انسان‌نمای Menteebot با قابلیت درک زبان طبیعی معرفی شد

لغو جایزه «انجمن قلم آمریکا» در پی تحریم نویسندگان

استقبال استاندار ایالت پنجاب از رئیسی

توضیح وزیر کشور درباره علت تغییر استاندار مازندران

تصویب لایحه جنجالی اخراج پناهجویان از بریتانیا

تداوم بازدید مقامات ژاپنی از معبد جنگ سوال برانگیز شد

دعوت پوتین از همه کشورها برای گسترش کریدور شمال-جنوب

انتصاب مدیرکل توسعه منابع انسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران

نجار طبیعت اینجوری درخت رو قطع می‌کند

مسابقه بین چهارپایان!

بازی‌ توله خرس قهوه‌ای با دوربین تله‌ای در ارتفاعات رامسر

رخ نمایی پلنگ ایرانی با غرش‌های بلند در صخره‌های دماوند

وقتی برای اولین بار پشت ماشین سنگین میشنی

در قدیم مامان ها اینقدر صبور نبودن!

تا به حال ساعت مچی آفتابی دیده اید؟

طنز/ چگونه در پارک‌ها محل آرامش بقیه بشیم؟

جلوه‌های منحصر به‌فرد از سرزمین بهشتی گیلان

ساخت دستگاهی برای تولید برق از عرق بدن

سخنان جالب دکتر کاکاوند در مورد شاعر مهستی گنجوی

سرلشکر باقری: همه سناریوها را در سطح عملیاتی دقیقا بررسی می‌کنیم

زیباکلام: هزینه‌ای که اسرائیل برای رهگیری موشک‌های ایران داد خیلی بیشتر از هزینه‌ای بود که ایران متحمل شد

نشست سخنگوی دولت؛ از واردات خودرو تا افزایش تعطیلات

راحتی خیال از مرز شرقی؟

بازدارندگی متعارف ایران

تسهیل خدمات سرمایه‌گذاری از مسیر پنجره واحد الکترونیک در قشم/حجم صادرات و صادرات مجدد قشم به 505 میلیون دلار رسید

سقف برداشت از حساب‌های بانکی کاهش یافت؟

گوشت با سبزی در صدر منوی تورم

افزایش قیمت کارخانه ای خودرو‌ را کسی گردن نمی‌گیرد

گوناگون/ کشف کلاه‌خودی از 2500 سال قبل

عجیب ترین پدیده های طبیعی در کره زمین

لحظه هولناک تصادف 2 بالگرد نظامی در مالزی

تلاش های فیلِ مادر برای نجات دادن فرزندش از دریاچه

تبرئه مردی که بدنش الکل تولید می‌کند!

ای مرغ سحر عشق ز پروانه بیاموز

تصاویری که عبدالرضا داوری از تفاوت استقبال از روحانی و رئیسی در فرودگاه پاکستان منتشر کرد

میرسلیم: رئیسی در فرصت باقی‌مانده تدبیر مناسبی بیندیشد وگرنه همه ضرر می‌بینیم

کارگران به دیدار رهبر انقلاب می‌روند ‌