ایران پرسمان

آخرين مطالب

شهر شهروندکُش تحلیل روز

شهر شهروندکُش
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - همدلی / متن پیش رو در همدلی منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
ستاره لطفی/ چهره پایتخت باز خاکستری شده و هوای سمی نفس‌ شهروندان را به تنگ آورده است. غول آلودگی هوا با قدمت چندین و چند ساله دیگر برای مردم غریبه نیست. هر سال با شروع فصل سرما بیدار می‌شود و روزهای زیادی را در آسمان پایتخت و برخی از کلانشهرها جولان می‌دهد و نفس‌ها را بند می‌‎آورد. امسال نیز این غول بی‌شاخ و دم حتی زودتر از موعد هوای پایتخت و برخی از کلانشهرها را قرق کرده است، به نحوی که روزی نیست خبری از آلودگی هوا یا تبعات منفی آن بر سرتیتر رسانه‌ها نقش نبندد.
روزی نمایندگان شورای شهر از مرگ و میر روزانه 15نفر در تهران به خاطر آلودگی سخن می‌گویند و روزی دیگر از ناموفق بودن طرح‌های شهرداری برای کنترل این معضل و... دلیل آلودگی و تبعات آن هر چیزی باشد، ولی راهکار مقابله با آن همان راهکارهای همیشگی است، دست به آسمان بلند کردن و دعا برای وزیدن باد و بارش باران و خانه‌نشین کردن دانش‌آموزان یا همان تعطیلی مدارس دو راهکاری است که سال‌ها مدیران شهری هر طیف و جناحی برای شکستن غول آلودگی از آستین خود بیرون آورده‌اند.
50 روزآلودگی
همین دیروز باز تهرانی‌ها هوای ناسالم را تنفس کردند تا پایتخت پنجاهمین روز آلوده خود را به نظاره بنشیند. دیروز هوای تهران با شاخص 133 در وضعیت ناسالم برای گرو‌ه‌های حساس جامعه قرار گرفت و جلسه اضطرار برای چندمین بار در این فصل تشکیل شد.
آلودگی هوای تهران در شرایطی امسال در فصل پاییز به مرز اخطار و اضطرار رسیده است که در سال‌های گذشته مردم اغلب در فصل زمستان آلودگی هوا را احساس می‌کردند، اما امسال آلودگی هوا از مهرماه نفس مردم را تنگ کرد و در آبان به مرز اخطار رسید، این به این معناست که سال به سال به تعداد روزهای آلوده پایتخت افزوده می‌شود. البته آلودگی هوا فقط سوغات تهران نیست، شهرهای دیگر نیز در این آلودگی پایتخت را تنها نگذاشتند، به نحوی که خبر آلودگی هوای مشهد و چند شهر دیگر این روزها به چالشی جدی برای شهروندان آن تبدیل شده است.
وسایل نقلیه مقصر آلودگی
اگرچه نمی‌توان نقش صنایع آلاینده اطراف تهران در آلودگی هوای پایتخت را انکار کرد، اما به اعتقاد کارشناسان محیط زیست مقصر بخش زیادی از آلودگی هوای پایتخت وسایل نقلیه است، آنها می‌گویند: خودرو و موتورسیکلت دو خط موازی معضل امروزه آلودگی هوا در کلان‌شهرهای کشور به‌ویژه تهران هستند.
برخی معتقدند که وسایل نقلیه تولید داخل استانداردهای لازم زیست محیطی را ندارند که این مساله بر شدت آلودگی هوا می‌افزاید. علاوه بر نقض قانون هوای سالم از روی خودروسازان، خودروهای فرسوده و وسایل حمل و نقل عمومی پیر و فرتوت این موضوع را چالشی‌تر کرده است.
بر اساس آمار اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور، اکنون 150هزار دستگاه تاکسی فرسوده در ایران وجود دارد که تا سال آینده به 192هزار دستگاه خواهد رسید و اگر اقدامی صورت نگیرد، این تعداد تا سال 1400 به 240 هزار تاکسی فرسوده افزایش می‌یابد که سهم زیادی در آلودگی هوا به‌ویژه در کلان‌شهرها خواهند داشت. پیمان سنندجی مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران نیز خبر داده است که 50درصد اتوبوس‌های تهران فرسوده هستند.
توجه به خودروها و وسایل نقلیه عمومی نباید ما را از نقش موتورسیکلت‌ها در آلودگی هوا غافل کند. به گواه آمارها یک میلیون و 700 هزار دستگاه موتورسیکلت فرسوده در تهران رفت و آمد می‌کنند که سال به سال هم به آنها اضافه می‌شود.
کارشناسان معتقدند آلودگی یک موتورسیکلت چهار زمانه برابر با آلودگی 8خودرو با استاندارد یورو 4 و 26 خودروی هیبریدی است، 96درصد موتورسیکلت‌ها کاربراتوری هستند که 61درصد آنها فرسوده‌اند، همچنین یک خودروی کاربراتوری در هر کیلومتر پیمایش 60گرم آلودگی تولید می‌کند که این آلودگی معادل 21خودرو با استاندارد یورو 2 و 283 خودروی هیبریدی است.
جالب است بدانیم 9درصد سواری‌ها در تهران فرسوده‌اند که سهم 51درصدی در ایجاد آلودگی دارند، 22درصد وانت‌ها نیز فرسوده هستند، 85درصد آلودگی هوای تهران از خودروهای سنگین است.
خودروسازان قانون شکن
اگر چه در آلودگی هوا همواره انگشت اتهام به سمت خودروها و وسایل حمل و‌نقل نشانه می‌رود، اما نه وسایل حمل و نقل فرسوده از چرخه حمل‌ونقل کشور حذف می‌شود و نه شرکت‌های خودروساز داخلی به قوانین هوای پاک متعهد هستند. همین دیروز برخی از رسانه‌ها به قانون‌شکنی خودروسازان در این امر اشاره کردند. فارس نوشت: شرکت ایران خودرو با نقض قانون هوای پاک به پیش فروش 4محصول دارای استاندارد آلایندگی یورو 4 برای آذر ماه سال 99 اقدام کرده است و در این خصوص محیط زیست اعلام کرد: در صورت عدم توقف پیش فروش خودرو، برخورد قانونی در دستور کار قرار می‌گیرد.
سیدمحمد میرزایی قمی رئیس مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست در واکنش به این قانون‌شکنی با ارسال نامه‌ای خطاب به مقیمی مدیرعامل شرکت ایران خودرو خواستار توقف این پیش فروش شده و گفته است: در صورت انجام پیش فروش محصولات این سازمان، پیگیری قانونی را دردستور کار خود قرار خواهد داد.
آلودگی هوا معضلی جهانی
آلودگی هوا معضلی است که بسیاری از کشورها با آن دست به گریبان هستند. چین، آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی که تا چند سال پیش شهرهایشان در فهرست آلوده‌ترین شهرهای جهان بودند با تغییر سیاست‌های حمل و نقل و ترافیکی خود توانستند این معضل را تا حدود زیادی مهار کنند. به عنوان مثال پکن اولین قدم را با نوسازی و بهسازی سیستم حمل‌ونقل عمومی آغاز کرد. آن‌ها از حدود یک دهه قبل 13هزار تاکسی و دو هزار اتوبوس فرسوده را از رده خارج کردند و به جای آن‌ها خودروهایی را با استانداردهای «یورو 3» وارد سیستم تاکسیرانی کرده‌اند. همین نوسازی اثرات مثبت چشمگیری به همراه داشته، به‌طوری‌که این استانداردهای جدید توانستند 30درصد از مواد آلاینده ناشی از وسایط نقلیه موتوری را کاهش دهند.
اروپا نیز چشم‌اندازی بلندمدت طراحی و طرحی را به نام «بسته آب‌وهوایی 20-20-20» پیشنهاد داده است. این بسته برای تمام کشورهای اروپایی افزایش 20درصدی میزان اثربخشی انرژی، کاهش 20درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای و افزایش 20درصدی میزان انرژی‌های تجدیدپذیر زیستی را تا سال 2020 پیش‌بینی می‌کند.
آلودگی هوا با خود مرگ‌ومیر و مشکلات جسمی را به همراه می‌آورد. همین دیروز بود که معاون بهداشت وزارت بهداشت، آلودگی هوا را ششمین عامل مرگ ومیر و دومین علت مرگ در بیماری‌های غیرواگیر در دنیا اعلام کرد. چند وقت پیش شهربانو امانی، نماینده شورای شهر تهران نیز گفت روزی 15 نفر در تهران به علت آلودگی هوا می‌میرند. در حقیقت تهران و دیگر شهرهای کشور به دلیل آلودگی هوایشان در ردیف شهرهایی قرار دارند که عملا نفس شهروندان خود را می‌گیرد که می‌توان به آنها لقب «شهر شهروندکش» را داد. در کشور ما آلودگی هوا، بیش از هر آلودگی دیگر، نزدیک به 13درصد از مرگ‌ومیرهای کشور را به خود اختصاص می‌دهد. بنابر گزارشی که نشریه «لنست» در سال 96 اعلام کرد، حدود 50هزار نفر در ایران براثر آلودگی جان خود را از دست می‌دهند که بیشتر این مرگ‌ومیر در شهرهای آلوده ایران و خصوصا تهران رخ می‌دهد.
استعفای معاون حمل و نقل شهرداری تهران
البته آلودگی هوای تهران برخی از مسئولان را نیز از مسند قدرت پایین کشید. دیروز خبر رسید که معاون حمل و نقل شهرداری تهران استعفا داده است و پیروز حناچی، شهردار تهران نیز استعفای وی را پذیرفته است. برخی استعفای معاون شهردار را به آلودگی هوا گره می‌زنند و می‌گویند چون که امسال شاهد افزایش روزهای آلوده هوا در شهر تهران بودیم و در پی تداوم این وضعیت چندین بار کمیته اضطرار آلودگی هوا نیز تشکیل شده است و حتی دیروز نیز این کمیته تشکیل جلسه داده است. با این شرایط به نظر می‌رسد آلودگی هوای پایتخت یکی از دلایل استعفای معاون شهردار تهران باشد.
البته لازم به یادآوری است که معمولا استعفاء رویه مدیران کشور ما نیست و مسئولان کشور ما با این مقوله بیگانه‌اند، بسیاری از مدیران کشور با هر اشتباه و حتی گاف بزرگ نه تنها استعفا نمی‌دهند بلکه حتی حاضر به یک عذرخواهی هم نیستند. اگر استعفای معاون حمل و نقل شهرداری تهران به دلیل ناتوانی در کنترل آلودگی هوا باشد، می‌توان امیدوار بود که این رویه به مدیران ناکارآمد دیگر تسری پیدا کند.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/78221/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

یادواره شهدای معلم حوادث تروریستی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان

رئیس جمهور در پیامی درگذشت پدر شهیدان «خرسندیان» را تسلیت گفت

مادر گرامی شهیدان «فرشیدفر» به فرزندان شهیدش پیوست

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام «دهنوی»

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان دره شهر

حملات موشکی به سرزمین صهیونیستی دل خانواده‌های شهدا و ایثارگران را شاد کرد

گردهمایی از جنس غرور و اقتدار ملی در جزیره کیش/ شادی وصف ناپذیرکیشوندان از عملیات وعده صادق سپاه

بیانیه مرکز مقاومت بسیج بنیاد شهید و امور ایثارگران در حمایت از اقدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در تنبیه رژیم صهیونیستی

با لغو پروازها، اقامت هتلی مسافران کیش تمدید شد

حمایت بنیاد شهید و امور ایثارگران یزد از اقدام شجاعانه سپاه پاسداران

تمدید اقامت هتلی مسافرانی که پروازشان لغو شده در جزیره کیش

برنامه ریزی جهادی برای استفاده حداکثری از آزمون استخدامی خاص فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد

اجتماع بزرگ مردم انقلابی کیش در حمایت از پاسخ دندان شکن رزمندگان اسلام به رژیم صهیونیستی

تقدیر بنیاد شهید و امور ایثارگران از شرکت بیمه دی

برگزاری مراسم اختتامیه فعالیت‌های قرآنی ماه مبارک رمضان بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس

تکریم 5 عضو جامعۀ ایثارگری تبریز توسط سلمانی

مادران شهدا آیه های ایثار و گنجینه های استواری و صبر هستند

هفتمین روز شهادت شهید مدافع امنیت محسن حسین نیا در بهنمیر مازندران برگزار شد

وعده صادق هژمونی اسرائیل و استکبار جهانی را در هم شکست

نتیجه جابه جایی غیر اصولی سنگ

پیچ پیچید ولی راننده نپیچید

افزایش مقاومت به خوردگی و سایش فولاد با نیتروژن‌دهی پلاسمایی