ایران پرسمان

آخرين مطالب

سرمقاله وطن امروز/ دفن رؤیای رئیس‌جمهور خام خبر خوب

سرمقاله وطن امروز/ دفن رؤیای رئیس‌جمهور خام
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - وطن امروز / « دفن رؤیای رئیس‌جمهور خام » عنوان یادداشت در روزنامه وطن امروز به قلم نوید مؤمن است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
رئیس‌جمهور جوان فرانسه روزهای آرامی را سپری نمی‌کند! استمرار اعتصاب‌های عمومی بویژه در بخش حمل‌ونقل ریلی، صنعت توریسم فرانسه را نیز تحت تاثیر منفی خود قرار داده است. این در حالی است که جنبش ضد نظام سرمایه‌داری، موسوم به «جلیقه‌زردها» نیز همچنان به یک نیروی اجتماعی و مدنی قوی در اعتراض به نظام تبعیض‌آمیز حاکم بر فرانسه و اروپا تبدیل شده‌ است. اظهارات اخیر «امانوئل مکرون» در آستانه سال نو میلادی، بخوبی بیانگر استیصال وی در قبال شرایط موجود است: «من همه را به روحیه مسؤولیت‌پذیری فرامی‌خوانم؛ آتش‌بس به معنای پذیرش خواسته مقابل یا کنار گذاشتن خواسته خودمان نیست. خوب است بدانید چگونه می‌توان برای احترام به زندگی خانواده‌ها به طور موقت در این روزهای پایانی سال و جشن‌های سال نو دست از اعتصاب کشید و آتش‌بس موقت اعلام کرد».
این اظهارات در حالی بیان می‌شود که کشور فرانسه از 5 دسامبر (آخرین‌ماه سال 2019 میلادی) تاکنون درگیر اعتصاب‌های گسترده ضد اصلاح قانون بازنشستگی است. اگر چه اعتصاب در بخش حمل‌ونقل ریلی، بیشترین آسیب را به رفت و آمد عمومی وارد کرده است اما نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد اکثر مردم فرانسه از آن حمایت می‌کنند. مردم توقف این اصلاحات بویژه افزایش نیافتن سن بازنشستگی از 62 سال فعلی به 64 سال را خواستارند. با این حال مذاکرات کاخ الیزه و اتحادیه‌های کارگری در این‌باره نتیجه‌بخش نبوده و مکرون حاضر به عقب‌نشینی در برابر خواسته معترضان نیست. بسیاری از تحلیلگران بر این باورند رئیس‌جمهور فرانسه در نهایت ناچار خواهد شد از تمام یا بخش مهمی از طرح اصلاحات بازنشستگی عقب‌نشینی کند. در این میان مکرون امیدوار بود در آستانه جشن‌های سال 2020، اعتصابات پایان یابد اما عزم معترضان فرانسوی در برابر صاحبان قدرت بسیار جدی است! بر اساس اعلام شرکت ملی راه‌آهن فرانسه، 8 میلیون مسافر برای روزهای پایانی سال و جشن‌های سال نو از قبل بلیت تهیه کرده‌اند که با توجه به ادامه اعتصابات، نسبت به رفت و آمد و جابه‌جایی خود در این کشور نگران هستند.
مهم‌ترین ویژگی اعتراضات اخیر در فرانسه، «استمرار» آنهاست. طی 2 دهه اخیر و در دوران ریاست‌جمهوری «شیراک، سارکوزی و اولاند» نیز شاهد بروز اعتصاب‌های زیادی در اعتراض به قوانین حوزه رفاه و بازنشستگی عمومی در فرانسه بودیم اما به نظر می‌رسد ظهور جنبش اعتراضی موسوم به «جلیقه‌زردها» و بیش از یک سال حضور اعضای این جنبش در خیابان‌های پاریس و دیگر شهرهای فرانسه، تاثیر بسزایی درباره «تغییر قواعد اعتراض» در این کشور اروپایی گذاشته است. بر این اساس، اکثر معترضان فرانسوی، دیگر صرفا به ابراز نارضایتی خود از وضعیت موجود نمی‌پردازند، بلکه تا زمان تغییر وضعیت موجود به اعتراض و اعتصاب علیه دولت ادامه می‌دهند. نکته دیگر، به نگرانی سران اروپا در قبال اعتراض‌ها و اعتصاب‌های اخیر در فرانسه بازمی‌گردد. آنها از یک سو نگران تعمیم این الگوی اعتراضی به دیگر نقاط اتحادیه اروپایی و منطقه یورو و از سوی دیگر، نگران تزلزل ارکان و پایه‌های قدرت اروپای واحد هستند. با توجه به تصمیم قطعی انگلیس مبنی بر خروج از اتحادیه اروپایی تا 31 ژانویه سال 2020 (یک ماه دیگر)، تزلزل دولت ائتلافی «آنگلا مرکل» در آلمان و بروز اعتراض‌های عمیق و بنیادین در کشور فرانسه، «تروئیکای اروپایی» دیگر قدرت تمرکز بر معادلات، بحران‌ها و خواسته‌های شهروندان اروپایی و مدیریت نیازهای موجود در قاره سبز را ندارد. سران اتحادیه اروپایی در زمان پیروزی مکرون در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2017، امیدوار بودند رئیس‌جمهور فرانسه به یک بازیگر تازه‌نفس و تعیین‌کننده برای نجات اروپای واحد از بحران‌های اقتصادی و امنیتی تبدیل شود. نباید فراموش کرد که مکرون به عنوان یک «اقتصاددان» و با شعار «اصلاح الگوواره‌های اقتصادی در منطقه یورو» به میدان آمد و متعاقبا، امیدوار بود از طریق ایجاد ثبات و تقویت مولفه‌های رشد اقتصادی در اروپا، دیگر بحران‌های امنیتی، سیاسی و اجتماعی موجود در این مجموعه را نیز مدیریت کند. با این حال، ناتوانی مکرون در اقناع افکار عمومی فرانسه در قبال اصلاحات اقتصادی خود، ظهور جنبش جلیقه‌زردها و در نهایت، افزایش ضریب آسیب‌پذیری فرانسه در حوزه عمومی و داخلی، سبب شد مکرون نیز به نماد یک «سیاستمدار شکست‌خورده اروپایی» تبدیل شود. کار به جایی رسید که در جریان رقابت‌های انتخابات پارلمان اروپا [سال 2019]، حزب متبوع مکرون رقابت را به جبهه ملی فرانسه به رهبری «مارین لوپن» واگذار کرد.
فراتر از آن، مقامات اروپایی نگران هستند اعتراض‌ها نسبت به نظام سرمایه‌داری، از راس هرم (فرانسه) به دامنه و دیگر نقاط آن، بویژه کشورهای آسیب‌پذیرتری مانند یونان، ایتالیا، اسپانیا و لهستان تعمیم پیدا کند. بدون شک مکرون هرگز تصور نمی‌کرد که در فاصله 2 سال باقیمانده تا پایان دوره اول ریاست‌جمهوری خود، به نماد ناکامی و شکست تبدیل شده و رویاهایش مبنی بر «تبدیل شدن به قدرتمندترین فرد اروپا» را در همان محوطه کاخ الیزه دفن کند!

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/83587/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

یادواره شهدای معلم حوادث تروریستی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان

رئیس جمهور در پیامی درگذشت پدر شهیدان «خرسندیان» را تسلیت گفت

مادر گرامی شهیدان «فرشیدفر» به فرزندان شهیدش پیوست

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام «دهنوی»

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان دره شهر

حملات موشکی به سرزمین صهیونیستی دل خانواده‌های شهدا و ایثارگران را شاد کرد

گردهمایی از جنس غرور و اقتدار ملی در جزیره کیش/ شادی وصف ناپذیرکیشوندان از عملیات وعده صادق سپاه

بیانیه مرکز مقاومت بسیج بنیاد شهید و امور ایثارگران در حمایت از اقدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در تنبیه رژیم صهیونیستی

با لغو پروازها، اقامت هتلی مسافران کیش تمدید شد

حمایت بنیاد شهید و امور ایثارگران یزد از اقدام شجاعانه سپاه پاسداران

تمدید اقامت هتلی مسافرانی که پروازشان لغو شده در جزیره کیش

برنامه ریزی جهادی برای استفاده حداکثری از آزمون استخدامی خاص فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد

اجتماع بزرگ مردم انقلابی کیش در حمایت از پاسخ دندان شکن رزمندگان اسلام به رژیم صهیونیستی

تقدیر بنیاد شهید و امور ایثارگران از شرکت بیمه دی

برگزاری مراسم اختتامیه فعالیت‌های قرآنی ماه مبارک رمضان بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس

تکریم 5 عضو جامعۀ ایثارگری تبریز توسط سلمانی

مادران شهدا آیه های ایثار و گنجینه های استواری و صبر هستند

هفتمین روز شهادت شهید مدافع امنیت محسن حسین نیا در بهنمیر مازندران برگزار شد

وعده صادق هژمونی اسرائیل و استکبار جهانی را در هم شکست

نتیجه جابه جایی غیر اصولی سنگ

پیچ پیچید ولی راننده نپیچید

افزایش مقاومت به خوردگی و سایش فولاد با نیتروژن‌دهی پلاسمایی

ارائه کاتالیستی برای سنتز نانولوله‌کربنی که از آهن و کبالت بهتر عمل می‌کند

معرفی کتاب «سینمای آمریکا»

پدر قصه‌گویی عرفانی کیست؟

بلینکن: به دنبال تنش نیستیم

طرح اصلاح قانون مجازات اسلامی در دستور کار مجلس

فریاد «مرگ بر اسرائیل» نمایندگان در صحن مجلس

بازتاب‌های رسانه‌ای در پی عملیات ترکیبی ایران در پاسخ به جنایت صهیونیست‌ها

شادی مردم عراق در مقابل کنسولگری ایران در کربلا

آمریکا به اسرائیل: قبل از پاسخ به ایران، به ما اطلاع بدهید

واکنش جالب پاکبان شهرداری پس از شنیدن خبر حمله ایران به اشغالگران صهیونیست

شادمانی مردم کربلا پس از پاسخ کوبنده ایران به رژیم صهیونیستی

مداحی زیبای حاج مهدی رسولی در خصوص انتقام سختگیرانه سپاه‌

صالحی: وعده صادق محقق شد

تعبیر جالب فرمانده انگلیسی از گستردگی حملات ایران

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی: باید هوشیار باشیم

گزارش پاسخ موشکی ایران به رژیم صهیونیستی؛ دیشب در سرزمین‌های اشغالی چه گذشت؟