ایران پرسمان

آخرين مطالب

سرمقاله وطن امروز/ اقتصاد ملی را به بازی نگیرید خبر خوب

سرمقاله وطن امروز/ اقتصاد ملی را به بازی نگیرید
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - وطن امروز / « اقتصاد ملی را به بازی نگیرید » عنوان یادداشت امروز در روزنامه وطن امروز به قلم حسن رضایی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
دولت آقای روحانی طی 6 سال گذشته، اقتصاد ملی را به معادلاتی خارج از مرزها و خارج از کنترل خود گره‌ زده است؛ معادلاتی که حالا دولتی‌ها هم به معکوس کار کردن آن معترفند. از این 6 سال، ما قریب 2 سال را فقط منتظر اروپایی‌ها بوده‌ایم تا ساز و کار مالی موسوم به اینستکس را راه‌اندازی کنند؛ کانالی که حالا رئیس بانک مرکزی می‌گوید فعلا فقط حرف است! اگر یادتان باشد، یک سال را هم در هول و ولای خروج یا ماندن ترامپ در برجام سر کردیم. وقتی ولی‌الله سیف، رئیس سابق بانک مرکزی به تلویزیون بلومبرگ می‌گفت برجام تاکنون «تقریباً هیچ» دستاورد اقتصادی برای ایران نداشته، هنوز 9 ماه به روی کار آمدن ترامپ باقی مانده بود! گذر زمان اما تغییری در شرایط ایجاد نکرد و 5/1 سال بعد از اظهارنظر سیف هم محمدجواد ظریف اینگونه از بدعهدی دولت‌های اوباما و ترامپ در کمیسیون مشترک برجام سخن گفت: «ایالات متحده آنطور که در توافق هسته‌ای مقرر شده، تحریم‌ها را رفع نکرده و ما هنوز نمی‌توانیم در انگلستان یک حساب بانکی باز کنیم!»
گروگانگیری اقتصاد ایران توسط غرب می‌تواند توصیف بامسمایی برای 6 سال پیشین باشد. چندی پیش همین جا این وضعیت را به تلویزیونی تشبیه کردم که کنترل آن دست همسایه است و ما تنها مجبوریم کانال‌های مورد علاقه او را تماشا کنیم! تمایل تمام نشدنی دولت برای ادامه این مسیر اشتباه، خواه ناخواه در 6 سال گذشته آن را در مقام تقابل با این گروگانگیری قرار نداده است. خبر ناگوارتر اما اینکه دولت ظاهرا همچنان از بن دندان معتقد به ادامه همین مسیر است، چنانکه سعی می‌کند تمام برنامه‌های خود را هم بر همین مبنا تدوین کند. اعتراض گسترده اقتصاددانان موافق و منتقد دولت به لایحه بودجه 99 و بحث‌های نمایندگان عضو کمیسیون تلفیق طی روزهای گذشته، واقعیات تلخ دیگری در همین زمینه را برای افکار عمومی روشن کرد. ظاهرا دولت محترم بیش از آنکه ما تصور کرده‌ایم به سفر ژاپن و آنچه آقای عراقچی «مذاکرات سنگین و فشرده با ژاپنی‌ها» خوانده بود، دل بسته است.
حجت‌الاسلام «نصرالله پژمانفر» از اعضای کمیسیون تلفیق مجلس پیرامون سخنان «محمدباقر نوبخت» در جلسه بررسی بودجه در کمیسیون مذکور گفته است: «آقای نوبخت در این جلسه اعلام کرد ژاپنی‌ها از ما دعوت کرده‌اند که شما پای میز مذاکره بیایید و حتی گفته‌اند ما می‌توانیم بالاتر از تحریم‌ها را برای شما برداریم. آقای نوبخت می‌گفت حالا اگر 95 درصد این وعده دروغ باشد، احتمالا 5 درصد این تحریم‌ها را می‌شود برداشت. 5 درصد هم نشد 2 درصد یا یک درصد احتمال دارد تحریم از بین برود!» نماینده مردم مشهد در مجلس در ادامه به تهدید تلویحی نمایندگان عضو کمیسیون توسط نوبخت اشاره کرده و گفته است: «نوبخت به نمایندگان گفت اگر آقای روحانی در نماز جمعه و خانه این حرف را نزند و در خانه بنشیند و یک کلیپ درست کند و بگوید: مردم! یک راه دیگری وجود داشت که نگذاشتند من این راه را بروم، آن موقع ببینید چه مشکلاتی پیش می‌آید!» پس از انتشار این سخنان اما روزنامه دولتی ایران در مصاحبه با چند نماینده لیست امید به تکذیب روایت پژمانفر از جلسه مذکور پرداخت، نوبخت هم در توئیتی سخنان پژمانفر را توهین به نمایندگان دانست.
علی ‌ای حال با توجه به سابقه روشن دولت در راستگویی و سابقه روشن‌تر مجلس در مسائلی از قبیل استیضاح عباس آخوندی، سلفی با موگرینی و مجموعا نقش‌آفرینی موثر و مردمی(!) آن طی 4 سال گذشته، نمی‌توان بسادگی از کنار این بحث و جدل‌ها عبور کرد. خاصه آنکه تکذیب‌های نمایندگان مصاحبه شونده با روزنامه دولتی ایران نیز بیشتر ناظر بر ادعای برداشت نادرست پژمانفر از سخنان نوبخت است و نه تکذیب اصل وجود مطالب مذکور! این سخنان علی قربانی، یکی از نمایندگان نزدیک به دولت را بخوانید: «متأسفانه روایتی که از آن جلسه گفته شده قلب واقعیت و کاملاً کذب است. حتی با بدبینانه‌ترین نگاه هم نمی‌شد از سخنان آقای نوبخت برداشت تهدید به استعفای رئیس‌جمهوری را داشت و به نظر من تعبیری که انجام شد، قدری غرض‌ورزانه بود!» علی ‌اکبری دیگر نماینده لیست امید هم به روزنامه ایران گفته است: «اینکه از حدود40 نفر حاضر در آن جلسه فقط آقای پژمانفر چنین تفسیری از سخنان آقای نوبخت انجام داده و بقیه ذهن‌شان حتی ذره‌ای هم به آن سو نرفته، نشان می‌دهد موضوع چیزی بیشتر از یک سوءبرداشت ساده است».
تاکید این افراد البته بیشتر ناظر به برداشت غلط پژمانفر از سخنان نوبخت در زمینه تهدید به استعفای رئیس‌جمهور است. جالب اما اینجاست که روزنامه دولتی ایران هم در مصاحبه با نمایندگان حامی دولت در مجلس! در پی تکذیب سخنان پژمانفر پیرامون امید وافر دولت به مذاکرات ژاپن برنیامده است. با این اوصاف، پس از 6 سال آب در هاون کوبیدن، چه می‌توان گفت؟! واقعا ژاپنی‌ها گفته‌اند «ما بالاتر از تحریم‌ها را برای شما برمی‌داریم»؟! و حتی اگر یک درصد احتمال داشته باشد که راست گفته باشند، ما باید بودجه هشتاد و چند میلیون ایرانی را بر اساس آن یک درصد احتمال تدوین کنیم؟ آن هم ژاپنی که در واقع یکی از ایالات آمریکاست؟! واقعا در این دولت چه خبر است؟ نکند دوباره ساختار را زیر و رو کرده‌ایم و خودمان بی‌خبریم!؟ آقای ظریف در شهریور ماه 96 گفته بودند: «اروپا، برجام را بدون آمریکا هم ادامه می‌دهد؛ ما ساختار را زیر و رو کردیم!»
بعدا اما تدریجا فهمیدیم منظورشان از ساختار، ظاهرا ساختار زندگی ما بوده است! زیر و رو شدن این ساختار با تکیه بر مذاکرات برد - برد اما تا همین جا کافی است، لطفا این ساختار را بیش از این به مذاکرات برد- بردتان گره نزنید و زیر و رو نکنید. آیا در مجلس، گوشی برای شنیدن این سخنان هست؟! گوشی که عقلی سلیم آن را هدایت کند و از این همه زیر و رو شدن ساختار زندگی مردم عبرت گرفته باشد تا کمک کند درآمدهای ژاپنی بودجه، ایرانی شود؟ باور کنید جامعه و مستضعفین دیگر طاقت این همه زیر و رو شدن ساختار زندگی‌شان را ندارند آقایان! شما در برابر خدا و مردم مسؤولید و سوگند خورده‌اید به آنها خیانت نکنید!

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/86181/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

یادواره شهدای معلم حوادث تروریستی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان

رئیس جمهور در پیامی درگذشت پدر شهیدان «خرسندیان» را تسلیت گفت

مادر گرامی شهیدان «فرشیدفر» به فرزندان شهیدش پیوست

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام «دهنوی»

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان دره شهر

حملات موشکی به سرزمین صهیونیستی دل خانواده‌های شهدا و ایثارگران را شاد کرد

گردهمایی از جنس غرور و اقتدار ملی در جزیره کیش/ شادی وصف ناپذیرکیشوندان از عملیات وعده صادق سپاه

بیانیه مرکز مقاومت بسیج بنیاد شهید و امور ایثارگران در حمایت از اقدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در تنبیه رژیم صهیونیستی

با لغو پروازها، اقامت هتلی مسافران کیش تمدید شد

حمایت بنیاد شهید و امور ایثارگران یزد از اقدام شجاعانه سپاه پاسداران

تمدید اقامت هتلی مسافرانی که پروازشان لغو شده در جزیره کیش

برنامه ریزی جهادی برای استفاده حداکثری از آزمون استخدامی خاص فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد

اجتماع بزرگ مردم انقلابی کیش در حمایت از پاسخ دندان شکن رزمندگان اسلام به رژیم صهیونیستی

تقدیر بنیاد شهید و امور ایثارگران از شرکت بیمه دی

برگزاری مراسم اختتامیه فعالیت‌های قرآنی ماه مبارک رمضان بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس

تکریم 5 عضو جامعۀ ایثارگری تبریز توسط سلمانی

مادران شهدا آیه های ایثار و گنجینه های استواری و صبر هستند

هفتمین روز شهادت شهید مدافع امنیت محسن حسین نیا در بهنمیر مازندران برگزار شد

وعده صادق هژمونی اسرائیل و استکبار جهانی را در هم شکست

نتیجه جابه جایی غیر اصولی سنگ

پیچ پیچید ولی راننده نپیچید

افزایش مقاومت به خوردگی و سایش فولاد با نیتروژن‌دهی پلاسمایی

ارائه کاتالیستی برای سنتز نانولوله‌کربنی که از آهن و کبالت بهتر عمل می‌کند

معرفی کتاب «سینمای آمریکا»

پدر قصه‌گویی عرفانی کیست؟

بلینکن: به دنبال تنش نیستیم

طرح اصلاح قانون مجازات اسلامی در دستور کار مجلس

فریاد «مرگ بر اسرائیل» نمایندگان در صحن مجلس

بازتاب‌های رسانه‌ای در پی عملیات ترکیبی ایران در پاسخ به جنایت صهیونیست‌ها

شادی مردم عراق در مقابل کنسولگری ایران در کربلا