ایران پرسمان

آخرين مطالب

سرمقاله جمهوری اسلامی/ تحلیل سیاسی هفته خبر خوب

سرمقاله جمهوری اسلامی/ تحلیل سیاسی هفته
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - جمهوری اسلامی / « تحلیل سیاسی هفته » عنوان سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
در این هفته تقویم سال میلادی ورق خورد و جهان مسیحیت وارد سال 2020 میلادی شد؛ سالی که به ‌لحاظ ظاهر عددی آن، سالی رُند است ولی از طلیعه آن همچنان بوی استعمار، استثمار و استحمار جهان توسط سردمداران جهان مسیحیت و سلطه‌گران جهانی به مشام می‌رسد که با تداوم سیاست‌های آمریکای ترامپ، باید در انتظار سالی سخت و پرتنش برای ملت‌های جهان بود.
هفته جاری همچنین با سالروز ولادت خجسته عقیله بنی‌هاشم، مظهر مهر و عطوفت و قهرمان صبر و شجاعت حضرت زینب کبری سلام‌الله‌علیها مصادف بود که این روز به نام روز پرستار نامگذاری شده و طبعاً فرصتی پیش آمد تا مسائل و مشکلات این قشر حاشیه‌ای مورد بررسی قرار گیرد. به همین مناسبت جمعی از پرستاران کشور دیروز با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دیدار کردند. در این دیدار ایشان شغل پرستاری را ترکیبی از مجموعه ارزش‌های اخلاقی و فضائل انسانی خوانده و با تاکید بر مراقبت روحی و جسمی از پرستاران، خاطرنشان کردند: مسائل پرستاران به‌ویژه بانوان پرستار همچون حوصله، نشاط کاری و پاسخگویی به نیازهای خانوادگی آنان باید مورد توجه و اهتمام قرار گیرد و مشکلات آنها به طور جدی رسیدگی و عدالت در مورد پرستاران رعایت شود.
رهبر انقلاب اسلامی همچنین درباره حوادث اخیر عراق، موج تنفر از آمریکا در منطقه به‌ویژه در عراق را واکنش طبیعی مردم نسبت به جنایت‌های آمریکا برشمرده و با اشاره به اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا در مقصر دانستن ایران به‌عنوان عامل اصلی قضایای روز سه‌شنبه عراق و تهدید ملت ایران، تاکید کردند: اینگونه سخنان، بی‌ربط و غیرمنطقی است، چرا که مردم منطقه به‌شدت از آمریکا متنفرند. همه بدانند جمهوری اسلامی به ‌دنبال جنگ نیست اما با هرکس که منافع، مصالح، عزت، عظمت و پیشرفت ملت ایران را تهدید کند، بدون ملاحظه مقابله و ضربه سختی به او وارد خواهد کرد.
در هفته جاری آقای محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان به روسیه و چین سفر کرد. این سفر‌ها در آستانه سال جدید میلادی که با هدف ایجاد تحول پایدار در زمینه روابط راهبردی میان تهران،‌ مسکو و پکن انجام شد، مواردی از قبیل مقابله با یکجانبه‌گرایی آمریکا در جهان،‌ ایجاد صلح و همکاری منطقه‌ای در خلیج فارس و آینده برجام را نیز دربرداشت که هر سه کشور آن را مثبت و پرفایده ارزیابی کردند.
در این هفته حجم انبوهی از پیامک‌ها با مضمون و محتوای مخالفت با تصویب لوایح مرتبط با FATF برای افراد مختلف ارسال شد. اگرچه در تنظیم این پیامک‌ها، سعی شده از قالب‌های متنوعی استفاده شود اما همه آنها از محتوای یکسانی برخوردار بوده که به نظر می‌رسد از یک مرکز واحد هماهنگ شده است. برخی از این پیامک‌ها که برای اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز ارسال شده، تا حدی جنبه تهدید‌آمیز داشته و نشان می‌دهد که جریان خاصی پشت‌ سر این اقدامات قرار دارد.
متاسفانه امروز شاهد هستیم که موافقان دیروز FATF که در زمان دولت دهم با آن موافق بودند به مخالفان آن تبدیل شده‌اند که این مساله شائبه سیاسی بودن این مخالفت‌ها را صرفاً با دولت دوازدهم نشان می‌دهد. آنها به خیال خود تصور می‌کنند با نپیوستن به FATF به مقابله و جنگ با اروپا و آمریکا رفته‌اند که از اجرای تعهدات برجامی‌ شانه خالی کردند در حالی که مساله FATF ربطی به برجام یا تحریم‌های غیرقانونی آمریکا ندارد. بخش‌های دولتی و حتی خصوصی امروز تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا قرار دارند درحالی که اجرا نشدن قوانین FATF موجب می‌شود دست‌های ایران در شرایط فشار حداکثری هر روز بیشتر بسته شود. این روند جز اینکه دولت و حکومت را به تنگنای بیشتری سوق دهد و اعتراضات معیشتی مردم را افزایش دهد و ایران را هرچه بیشتر در موضع اتهام و ضعف قرار دهد، بهره‌ دیگری نخواهد داشت. بخش خصوصی صدمه شدید می‌بیند و کشورهایی که با پول ملی‌شان تمایل به همکاری با ایران برخلاف جریان تحریم‌های آمریکا دارند را ناامید خواهد کرد.
شاید سماجت و پافشاری بر تصویب نشدن FATF از سوی برخی افراد وابسته به یک جریان خاص برای آن است که آنها احتمال روی کار آمدن دولتی همسو با دیدگاه‌های خود را در دولت آینده پیش‌بینی می‌کنند و سعی دارند امتیاز پیوستن به FATF و اجرای این قوانین و احتمالاً گشایش‌های بعد از آن را به عنوان دستاورد به آن دولت موکول کنند اما بدون شک افکار عمومی زنده است و در این‌باره قضاوت خواهد کرد.
از این جهت صاحبنظران و کارشناسان مستقل و غیرسیاسی و اساتید دانشگاه‌ها در این هفته همچنان بر پیوستن به کارگروه ویژه اقدام مالی (FATF) تاکید داشته و پذیرش آن را به‌عنوان یک مصلحت در شرایط کنونی غیرقابل اجتناب می‌دانند. آنها معتقدند غلبه تفکر سیاسی به جای تفکر کارشناسی، مهمترین مانع تصمیم‌گیری در این مورد در مجمع تشخیص مصلحت است و باید از معطل‌ کردن آن در مجمع به امید سررسیدن زمان یکساله بررسی آن و تعلیق خودکار آن، جلوگیری شود!
در صحنه بین‌المللی، این هفته تحولات عراق و تجاوز ددمنشانه آمریکا به مواضع گروه حشدالشعبی در صدر اخبار و رویدادها قرار داشت.
آمریکا یکشنبه شب مواضع گروه حشدالشعبی عراق را در دو منطقه در مرز عراق هدف حملات سنگین هوایی قرار داد. در این حمله ناجوانمردانه دست‌کم 25 نیروی حشدالشعبی به شهادت رسیده و بیش از 50 نفر زخمی شدند. بهانه آمریکا برای این حمله وحشیانه، تلافی حمله چند روز قبل به یک پایگاه نظامی عراق بود که در آن یک پیمانکار آمریکایی کشته شد. آمریکایی‌ها بدون اینکه هیچ مدرکی دال بر دخالت حشدالشعبی در این حمله ارائه دهند، وحشیانه مواضع این گروه را آماج حمله قرار داده و گروهی از عراقی‌ها را به خاک و خون کشیدند.
این، نخستین حمله آمریکا به حشدالشعبی نبوده و پیش از این نیز در چند نوبت آمریکایی‌ها مواضع این گروه را بدون هیچ توجیهی هدف حمله قرار داده بودند. واقعیت این است که آمریکا از این نیروهای مردمی به دلیل نقش آنها در قلع و قمع گروه‌های تکفیری در عراق و همچنین نزدیکی دیدگاه آنها به جمهوری اسلامی ایران عصبانی است. آمریکا بر روی گروه‌های تکفیری در عراق حساب زیادی باز کرده بود و ریشه‌کن شدن این گروه‌ها، نقشه‌های آمریکا را نقش بر آب کرد.
از سوی دیگر، دولت ترامپ که در داخل آمریکا به خصوص پس از استیضاح شدنش، وضعیت مفتضحی دارد سعی می‌کند با اینگونه تحرکات، به رسوایی‌های خود در داخل سرپوش بگذارد. درحالی که حشدالشعبی یک گروه رسمی در عراق است و رسمیت آن توسط دولت تصویب شده است. حمایت گسترده مردم عراق از حشدالشعبی که در تظاهرات توام با خشم در اطراف سفارت آمریکا در بغداد نمایان شد ادعاهای آمریکا درباره تروریست بودن این گروه را مردود ساخت. علاوه بر مردم، حمله آمریکا به مقرهای حشدالشعبی با محکومیت گسترده شخصیت‌ها، دولت و احزاب سیاسی عراق نیز مواجه شد و آیت‌الله سیستانی هم با صدور بیانیه‌ای این حمله را محکوم کرد. مرجعیت عراق این جنایت را که «جمعی از مبارزان تحت لوای نیروهای رسمی عراق» را هدف قرار داده محکوم و بر ضرورت احترام به حاکمیت عراق و عدم نقض آن به بهانه پاسخ به اقدامات برخی طرف‌ها تاکید کرد.
اقدام اخیر دولت ترامپ نیز همانند سایر اقدامات غیرقانونی آمریکا در منطقه با شکست مواجه خواهد شد همچنانکه بسیاری از ناظران غربی، این اقدام را نسنجیده و با تبعات سوء توصیف کرده‌اند که جز به افزایش انزجار از آمریکا در میان کشورهای منطقه، نتیجه‌ای برای واشنگتن نخواهد داشت.
این هفته، ادامه کارشکنی جریان حامی غرب در لبنان، این کشور را در بلاتکلیفی «تعیین دولت» باقی نگاه داشت. پس از هفته‌ها تنش، اغلب گروه‌های سیاسی لبنان بر روی نخست‌وزیری «حسان دیاب» توافق کردند که در آخرین لحظه، جریان المستقبل وابسته به سعد حریری با مخالفت خود، راه معرفی وی برای تشکیل کابینه را سد کرد.
سعد حریری برای چندمین بار طی هفته‌های اخیر است که در راه تعیین نخست‌وزیر کارشکنی می‌کند به طوری که هم میشل عون رئیس‌جمهور و هم نبیه‌بری رئیس مجلس به این رفتار حریری اعتراض کرده‌اند. بهانه حریری این است که این دولت‌ها محوریت سیاسی دارند و قادر به حل مشکل لبنان، که درحال حاضر اقتصادی است، نیستند. ولی ناظران این ایرادها را بهانه‌ای بیش نمی‌دانند برای اینکه جریان وابسته به حریری تمامی مسیرها را ببندد تا باردیگر این جریان با تحمیل شروط جدید خود، دوباره بر مصدر کار بنشیند.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/87172/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

گردشگری/ آبشار دوقلوی زمرد حویق در دل کوه‌های تالش

فرار کردن اسب‌ها در مرکز لندن

طبیعت چشم‌نواز دشت لاله‌های واژگون

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

هلاکت 2 تروریست با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی در اطراف زاهدان

سردار اشتری: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

العربیه: مصر به اسرائیل پیشنهاد ازسرگیری مذاکرات در مقابل تعلیق عملیات رفح را داد

هشدار چین به آمریکا: بین تقابل و همکاری یکی را انتخاب کنید

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

هوای تازه/ نه اژدهاست که کرم شب است اسرائیل

4گوشه دنیا/ کشف کلاه‌خودی از 2500 سال قبل

نماهنگ سرود «حریفت مُنُم»

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟

بزرگترین چاپگر 3بعدی جهان یک خانه را در 80 ساعت می‌سازد

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

رئیسی: هرکجای کشور فسادی دیده شود مطلقا به فساد و مفسد رحم نخواهد شد

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم

ایران: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

ریابکوف: کاهش روابط با آمریکا را بررسی می‌کنیم

آخرین وضعیت از گورهای دسته جمعی بیمارستان ناصر

نجات روسیه با اقتصاد موازی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

شیائومی نیامده رکورد زد!

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

راه جلب عنایت امام زمان (عج)

خالد نبی؛ زیارتگاهی شگفت‌انگیز در دل طبیعت

تصاویری از پنل‌های خورشیدی جدیدی که در هر مکانی امکان نصب آن وجود دارد

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

تحریم‌ مشترک انگلیس، آمریکا و کانادا علیه ایران

تداوم حملات حزب‌الله لبنان به شمال فلسطین اشغالی

ادامه سرکوب دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا

202 روز جنگ غزه به روایت آمار و ارقام

تصاویر جدید از سرکوب تظاهرات همبستگی با غزه در دانشگاه سوربن فرانسه

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نحوه تنظیم آینه ها در خودروی فورد کراون