ایران پرسمان

آخرين مطالب

سرمقاله دنیای اقتصاد/ لزوم حفظ خانه خبر خوب

  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - دنیای اقتصاد / « لزوم حفظ خانه » عنوان سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد به قلم دکتر روح‌اله اسلامی(عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی) است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
جمعه صبح خبر ترور سردار قاسم سلیمانی شوک بزرگی برای ایران بود. حاج قاسم سلیمانی در دوران دفاع مقدس در لشکر 41 ثارالله کرمان در عملیات‌های مختلف حضور داشت و پس از جنگ نیز تا آخرین لحظه در دفاع از کشور، هر اقدامی لازم بود انجام داد. در آخرین صحنه نیز با هوش فراوان داعش را زمین‌گیر و نابود کرد و با توجه به هوش راهبردی با جان و دل منافع ملی ایران را حفظ می‌کرد.
لبخند سلیمانی آرامش شهروندان بود و بازوی قدرتمند نظامی که در کنار فعالیت‌های دیپلماتیک توانسته بود در اغلب بازی‌های سیاسی و امنیتی دولت-کشور را حفظ کند. سلیمانی به تمام معنا ایران را ام‌القرای جهان اسلام می‌دانست و زمانی که ایران در فضای بین‌الملل در قالب مذاکرات دیپلماتیک آمریکا، اسرائیل و کشورهای مرکز را به حاشیه کشانده بود در منطقه همه نقشه‌‌های امنیتی را به نفع ایران بر هم می‌زد. ایران با دو بازوی نظامی و دیپلماتیک توانست روسیه را به بازی خاورمیانه وارد کند و سرزمین‌های از دست رفته عراق و سوریه را از داعش باز پس گیرد. در رفراندوم کردستان عراق به نفع دولت مرکزی عراق واسطه‌گری کرد و در حال تدارک ارتش ملی و مردمی برای عراق بود. بدون توان نظامی و سازوبرگ‌های ارتش و سپاه ملی نمی‌توان از کشور دفاع کرد و لازمه سیاست‌ورزی خردورزانه، نخبگان نظامی ثابت قدم است و سلیمانی یکی از نخبگان نظامی و سرمایه ملی ایران بود که نقش بزرگی در استقلال ایران داشت.
سلیمانی در دعواهای سیاسی همانند نظامیان ملی و حرفه‌ای بی طرف بود و چون ایران را در نظر داشت، سوی هیچ جناح سیاسی را نمی‌گرفت. برای او دولت-کشور ایران اهمیت داشت و در میان همه احزاب، طبقات و جریان‌ها محبوبیت داشت. او نظامی‌ای بود که هیچ‌گاه از جایگاه خویش عدول نکرد و سعی کرد در مقام دفاع از تمامیت ارضی ایران مسوولیتش را به بهترین شکل ممکن انجام دهد. زمانی که از او درمورد حضور در سوریه و عراق سوال می‌شد، اعلام می‌کرد که اگر با دشمنان ایدئولوژیک و شبه نظامیان وابسته در اطراف مرزهای خود نجنگیم آنها به درون کشور رخنه می‌کنند و امنیت و منافع ملی ما در حضور منطقه‌ای است. او لازمه دولت-کشور قدرتمند را سازوبرگ نظامی و خرد راهبردی امنیتی می‌دانست و این مورد را با هماهنگی کامل با نخبگان سیاست داخله و خارجه عملیاتی می‌ساخت. تواضع و اطاعت شخصیتی کاریزماتیک از او ایجاد کرد که توانسته بود نه تنها در ایران بلکه در کشورهای همسایه و حتی در میان دشمنان خویش به بزرگی و خردمندی یاد شود.
ترور سردار سلیمانی نقشه هماهنگ و تغییری در سیاست خارجی ترامپ به شمار می‌آید. ترامپ به انتخابات نزدیک می‌شود و رای آوردن استیضاح او در کنگره کاهش حمایت افکار عمومی از او را به دنبال دارد. برای انتخابات نیاز به مذاکره یا ضربه زدن به ایران دارد و از هر شیوه ممکن برای تغییر در روابط آمریکا و ایران استفاده می‌کند. نوع ترور نشان از عملیات‌هایی دارد که اسرائیل انجام می‌دهد و هر چه فضای ایران و آمریکا تنش‌آلود و منطقه به سمت جنگ حرکت کند، مخاطرات اسرائیل کمتر خواهد شد. عربستان نیز بعد از حمله به آرامکو همه توان خود را برای ایجاد بی‌ثباتی سیاسی در داخل ایران و شکست‌های منطقه‌ای علیه ایران به خصوص در عراق به کار بسته است. مذاکرات هسته‌ای و برجام باعث نگرانی اسرائیل و عربستان شد و توان نظامی ایران در منطقه به‌خصوص همکاری کشورهای اسلامی عمق استراتژیک ایران را افزایش داد. اکنون عربستان و اسرائیل همه تلاش خود را برای رویارویی ایران و آمریکا انجام خواهند داد. بازی پیچیده‌ای شروع شده است که برای نگه‌داشتن خانه ایران باید سیاستی پیچیده و در عین حال هوشمندانه در پیش گرفت. در تاریخ معاصر نخبگان ایرانی همیشه توانسته‌اند خردمندانه کشور را حفظ کنند و اکنون نیز با همسبتگی ملی و خرد سیاسی نخبگان حاکم چنین خواهد شد.
سیاست کوتاه‌مدت آمریکا نسبت به ایران تغییر کرده است و ترامپ قصد راه‌اندازی جنگ منطقه‌ای دارد که هزینه‌های اقتصادی آن پرداخت می‌شود. در چنین شرایطی خرد و تدبیر حکم می‌کند تصمیمات متکثر و هماهنگ گرفت. ایران ضمن حفظ حق پاسخگویی متناسب به این جنایت و تروریسم دولتی برای خویش می‌تواند از طریق دیپلماتیک نیز به سازمان ملل شکایت کند و پیمان‌های امنیتی خود با عراق و سوریه را محکم کند. ما در خانه خود هستیم و رعایت قواعد بازی پیچیده می‌تواند موازنه در منطقه را به نفع ایران شکل دهد. اکنون بیش از هر زمان به هماهنگی، رعایت سلسله‌مراتب و همبستگی ملی نیاز داریم. شرایط عادی نیست و بازیگران بین‌المللی و منطقه‌ای با مقاصد شوم، نقشه‌های هماهنگ شده‌ای برای راه‌اندازی جنگ کشیده‌اند. بازیگران شکست‌خورده و کشورهای تروریست سعی دارند خانه ایران را با زیرساخت‌های فراوان و جمعیت تحصیلکرده به سمت ویرانی سوق دهند. بهترین اقدام فعال کردن همزمان بازوان دیپلماتیک و نظامی و اقدامات سیاسی هوشمندانه‌ای است که منافع ملی کشور را حفظ کند؛ یعنی همان مواردی که حاج قاسم سلیمانی سردار ملی و شهید زنده در طول عمر سرافرازانه خویش انجام داد تا خانه ایران آباد بماند.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/87839/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

دارندگان کارت سوخت بخوانند

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

عکس های کاملا به موقع

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: مسئولان متوجه اطرافیان کذاب و هتاک باشند

قدردانی امیرعبداللهیان از نقش الجزایر در کمک به توقف نسل‌کشی اسرائیل در غزه

عراق از حملات امروز به اصفهان ابراز نگرانی کرد

شهادت فرمانده گردان طولکرم در سرایاالقدس

حمله مقاومت فلسطین به شهرک «سدیروت»

خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ

شهادت یک جوان فلسطینی در کرانه باختری

حزب‌الله: از رویارویی با اسرائیل و حمایت غزه عقب نمی‌کشیم

محاکمه ترامپ وارد چهارمین روز شد

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

ترفند عجیب گراز برای فرار از دست سگ‌های شکارچی!

تصاویری فوق‌العاده زیبا از عبور زیبای فالکون 9 از مقابل ماه

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

روایت سفیر ایران در فرانسه از ماجرای تهدید به انفجار یک فرد در مقابل کنسولگری ایران

راهپیمایی تهرانی‌ها در حمایت از عملیات «وعده صادق»

لاوروف: روسیه از طریق کانال‌های دیپلماتیک به اسرائیل اطلاع داده که ایران خواهان افزایش درگیری نیست

واکنش معنادار وزیر روحانی درخصوص تذکر دفتر رهبری به مسئولان بخاطر رفتار بی‌قاعده در حجاب

سرقت 250 هزار سند در حمله هکری «انانیموس» به ارتش رژیم صهیونیستی

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

شمار شهدای غزه از 34 هزار نفر گذشت

اوربان: اروپا یک قدم تا ارسال سرباز به اوکراین فاصله دارد

پیشرفت در مذاکرات صلح باکو و ایروان

اظهارات لاوروف درخصوص صحبت‌های جنجالی بورل

هشدار صندوق بین‌المللی پول نسبت به تبعات تصرف دارایی‌های روسیه

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

گوناگون/ دستاوردهای عملیات «کربلای10»

پلی زیبا و بزرگ در میان ابرها در چین

خرس خانگی یک روس

بیگانگان فضایی ممکن است در واقعیت بنفش باشند

من پیر فنا بدم جوانم کردی

رویترز: کشورهای غربی با هدف تنش‌زدایی از طریق ترکیه به ایران پیام داده‌اند

وزیر خارجه انگلیس خطاب به نتانیاهو: سپاه را به عنوان نهاد تروریستی شناسایی نمی‌کنیم

یکی از همراهان امیرعبداللهیان در جواب یک خبرنگار درباره حمله شب گذشته: «چه حمله‌ای؟!»

امیرعبداللهیان: به هرگونه خطای محاسباتی پاسخ می‌دهیم

وضع تحریم‌های جدید علیه نفت ایران در بسته کمک‌های مالی آمریکا به اسرائیل و اوکراین

سی‌ان‌ان: شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

ادعای یک نشریه انگلیسی: بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است

درگیری لفظی میان نتانیاهو و وزیر خارجه آلمان

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم