ایران پرسمان

آخرين مطالب

علیخانی در صحن شورای شهر:

سردار شهید سلیمانی، سرمایه‌ای متعلق به تمام ملت ایران است شهرداری تهران

  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - عضو شورای شهر تهران گفت: سردار شهید حاج قاسم سلیمانی برای بسیاری از ما نه تنها یک چهره نظامی بلکه تبلور مردی بود که برخلاف بسیاری دیگر تمایلی به وسوسه‌های سیاسی و یا طرفداری از یک جناح خاص پیدا نکرد و خواست تا سرمایه‌ای متعلق به همه ملت ایران باشد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی شهر، محمد علیخانی در صد و هشتاد و هفتمین جلسه شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور خود اظهار کرد: هفته گذشته از هیئت رئیسه محترم شورا درخواست وقت کردم تا امروز به مناسبت سومین سالگرد رحلت حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی نطقی داشته باشم، اما هرگز تصور نمی‌کردم که نطق امروزم مصادف شود با شهادت سردار بزرگ لشکر اسلام حاج قاسم سلیمانی که آن شهید والامقام نیز از خطه‌ی کرمان قهرمان پرور است.
وی ادامه داد: لذا ضمن عرض تسلیت این حادثه‌ی تروریستی و غمبار به ملت بزرگوار ایران و خانواده بزرگوار این شهید عزیز و سایر همرزمانش، بخش اول نطق خودم را به این موضوع و بخش دوم را به ضایعه‌ی خسارت بار فقدان آیت الله هاشمی رفسنجانی اختصاص می‌دهم.
وی با بیان اینکه سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی که همچون هاشمی بزرگ فرزند کویر بود، امروز دیگر در میان ما نیست، گفت: حیات او از آغاز تا شهادت که به واقع حیات جاویدان است، در مسیر مجاهدت و حضور در سخت‌ترین صحنه‌های آتش و خون رقم خورد. بعد از شهادت او مقامات آمریکایی تلاش کردند چنین وانمود کنند که ترور او با شائبه حمایت از ملت ایران بوده است، اما آنگاه که ترامپ گفت در صورت واکنش ایران 52 سایت را مورد حمله قرار می‌دهیم که برخی در فرهنگ ایرانی ارزش بالایی دارد نشان داد که این تقابل، تقابل با همه آن چیز‌هایی است که به ایران تعلق دارد.
رییس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر تهران تصریح کرد: حاج قاسم برای بسیاری از ما نه تنها یک چهره نظامی بلکه تبلور مردی بود که برخلاف بسیاری دیگر تمایلی به وسوسه‌های سیاسی و یا طرفداری از یک جناح خاص پیدا نکرد و خواست تا سرمایه‌ای متعلق به همه ملت ایران باشد. حضور در میادین جبهه و جنگ علیه متجاوزین بعثی تا نقش غیر قابل انکارش در محو داعش، برگ زرینی در کارنامه این سردار رشید ایرانی است که نام او را تا ابد در دل این ملت زنده نگه خواهد داشت.
وی با بیان اینکه در پی خبر جانگداز و ناگهانی شهادت سردارسلیمانی، یکپارچگی صریح و همدلانه بعد از مدت‌ها بین بیشتر گروه‌های سیاسی و اجتماعی اتفاق افتاده است، عنوان کرد: همدلی، آن هم وسط بحران‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ایران. سلبریتی و راستی و چپی و فتنه‌گر و عمار و بابصیرت و خلاصه تمام نیرو‌های قهر و آشتی داخلی، سر بغض خود نسبت به این اقدام بزدلانه و جنون‌آمیز آمریکا با هم گریستند.
وی تاکید کرد:، اما قطعا گروه‌های فتنه‌ساز و انقلابی‌نمایی هستند که یا عامدا یا از سر غفلت، لشکر بی‌جیره و مواجب قاتلان حاج قاسم هستند و طبق عادت خویش، تا مردم را به جان هم نیاندازند آرام نمی‌شوند.
علیخانی با بیان اینکه گمانه‌زنی‌های متعددی برای میدان تلافی ایران علیه آمریکا انجام گرفته است؛ اما معتقدم تا همین امروز هم بزرگ‌ترین انتقام حاج‌قاسم گرفته شده است، گفت: همین که در تلگرام و اینستاگرام دیگر نمی‌توانستی به راحتی کسی را بشناسی! اکثر پروفایل‌ها عکس حاج‌قاسم، تمام مطالب حاج‌قاسم، همه حرف‌ها حاج‌قاسم. خیابان‌های کشور حاج‌قاسم! نه تشییعی، نه خبر خاصی، نه مراسم تبلیغ‌شده‌ای، اما کشور یکپارچه غم و اندوه شد. حتی کسی که اصلا خوراکش حمله و مخالفت با نظام بود، ناراحت بود! دیگری که می‌گفت دیگر رأی نمی‌دهم، می‌گفت اسلحه بدهند، می‌روم جنگ! آن یکی که همیشه دم از نان می‌زد، امروز می‌گفت دماغ آمریکا را به خاک بمالیم عیبی ندارد هر چه بشود، این‌ها آسان نیست. این‌ها گران‌ترین صحنه‌ها در پیش چشم دنیاست تا بفهمند که سیستم تروریستی آمریکا چه اشتباهی کرده است. مگر بزرگ‌ترین انتقام چیست؟ ناکامی اهداف دشمن. بزرگ‌ترین هدف دشمن، اختلاف بین ملت بود نه همدلی آنان.
عضو شورای شهر تهران ادامه داد: روز‌های تشییع حاج‌قاسم در ایران، به لطف خدا برای دشمنان کورکننده و حیرت‌آور خواهد بود و عظمت ملت ایران به رخ جهانیان کشیده خواهد شد. اما نشود که مثل تشییع پیکر شهدای غواص، تریبون را بدهیم به چند خوش‌سلیقه که یک میدان حماسی ملی را تبدیل به میتینگ تند و سخیف انتخاباتی کنند! مردم ما ساده‌لوح و دمدمی‌مزاج نیستند، چپ و راست، انتقادات و مواضع سیاسی‌شان به جای خود، الان چشم روی همه دعوا‌ها بسته‌اند و به دلایل مختلف به عزای سردار دل‌ها نشسته و خروش برای دفاع از حیثیت ایران را در سر دارند و آماده‌اند تا با تاریخی‌ترین تشییع جنازه ملی، دنیا را حیرت‌زده و ظالم را سخت پشیمان کنند.
علیخانی تاکید کرد که کار نیفتد دست آن‌ها که از ساعات اولیه دریافت خبر شهادت حاج‌قاسم، با شروع تندترین تنش‌های سیاسی حتی خیانت برخی از سران کشور و لو دادن اطلاعات حاج قاسم توسط مسئولین کشور را عامل شهادت سردار دل‌ها اعلام کردند.
وی با بیان اینکه یادمان نرود چرا حاج‌قاسم آنقدر محبوب همه است، گفت: اگر فقط شهادت بود، شهدای گرانقدر دیگری در سال‌های اخیر داشتیم که هرگز چنین طوفانی را در بدنه کشور ایجاد نکردند. اگر مقاومت وی مهم بود، سرداران مقاومت کم نیستند. حاج قاسم، در اخلاق و سیاست، متعادل و علوی بود. او سرباز رهبر و ایران اسلامی بود. او زبان و تفنگش سمت دشمن بود و جان و دلش سمت مردم. او توان ارتباط با تمامی گروه‌ها را داشت و از همه مهم‌تر، فارغ از هر اختلافی برای دیگران، احترام و حرمت واقعی قائل بود. او برای ملت ارزش و حرمت قائل بود و خود را قیم نمی‌دید. هرگز نگفت مثل آدم رأی بدهید تا این بلا‌ها سرتان نیاید!
علیخانی تصریح کرد: این موضع حاج‌قاسم در مرداد 96 را بخوانید تا بدانیم حرمت نگه داشتن واقعی چیست؛ «اینکه در جامعه مدام بگوییم او بی‌حجاب و این باحجاب است یا اصلاح‌طلب و اصولگراست، پس چه کسی می‌ماند؟ اینا همه مردم ما هستند. آیا همه بچه‌های شما متدین‌اند؟ آیا همه مثل هم هستند؟ نه. اما پدر، همه این‌ها را جذب می‌کند و جامعه هم خانواده شماست. اینکه بگوییم من هستم و بچه‌های حزب‌اللهی خودم، اینکه نمی‌شود حفظ انقلاب. امام جماعت باید بتواند با‌حجاب و بی‌حجاب را باهم جذب کند». *
رییس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر تهران اضافه کرد: اعضای شورای اسلامی شهر تهران به نمایندگی از مردم قدرشناس تهران، ری و تجریش امروز یکی از بزرگراه‌های شهر را به نام این شهید بزرگوار نام گذاری خواهند کرد و فردا نیز با آحاد مردم شریف ایران در مراسم پرشکوه تشییع پیکر پاک او و یارانش همگام خواهند شد.
وی در ادامه با بیان اینکه امسال سومین سالی است که آیت الله هاشمی در میان ما نیست، گفت: وقتی از فقدان زیانبار این شخصیت بی‌نظیر تاریخ معاصر سخن می‌گوییم، بنا نداریم تا به طور معمول از نبودش قلم فرسایی کنیم، بلکه برآنیم تا از خود بپرسیم که چه عاملی باعث می‌شود که همچنان از او یاد کنیم و از نبودش در این روز‌های سخت افسوس بخوریم؛ آیت الله هاشمی در خاطره سیاسیون بیش از هر چیز با سه مشخصه‌ی بارز دور اندیشی، صبوری، نگاه فراگیر و توجه به توسعه شناسایی شده است.
این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: دوراندیشی آیت الله هاشمی شاید در زمانه خویش آنچنان که بایسته بود درک نشد، جناح‌های موافق و مخالف او این خصیصه را، اما به درستی دریافته بودند، زیرا نام آیت الله هاشمی مترادف با ایده‌های مختلف و نویی بود که وقتی مطرح می‌شد چنان برخلاف معمول جدید می‌نمود که واکنش‌های تندی را از سوی مخالفان بر می‌انگیخت، اما گذشت زمان به تدریج نشان می‌داد که این سخن نو در جو انقلابی چه شجاعتی می‌طلبیده است و اینجاست که صبر مثال زدنی ایشان بر نقد‌ها که گاهی به شدت غیرمنصفانه می‌نمود، جلوه می‌کرد.
علیخانی تصریح کرد: آیت الله هاشمی سعه صدر مثال زدنی داشت که در پی هر ایده جدید و برانگیخته شدن مخالفت‌ها به کمک ایشان می‌آمد و عجیب اینکه جامعه سیاسی به شدت نابردبار ما هیچگاه خللی در این صبوری و شکیبایی ایجاد نکرد.
علیخانی با بیان اینکه نگاه فراگیر و توجه ویژه به مقوله توسعه نیز جنبه دیگری از شخصیت مدیریتی آیت الله هاشمی بود، گفت: او به خوبی دریافته بود که انقلاب پس از تثبیت بیش از هر چیزی نیازمند مشارکت، امنیت، عقلانیت کاربردی و تطبیق با نیاز‌های به روز جامعه است. آیت الله هاشمی انقلاب را نقطه آغاز تحول می‌دید، اما استمرار انقلابی بودن را نه در تکرار رفتار‌های انقلابی که در درک ضرورت‌های جدید انقلاب و نیاز‌های واقعی و به روز مردم انقلابی می‌دید.
عضو شورای شهر تهران اظهار کرد: اگرچه پاره‌ای از سیاست‌های او در ظرف امروز در محک نقد، مردود به نظر برسد، اما نکته مهم این است که ایشان دریافته بود که انقلاب ناگزیر از پاسخ‌های جدید به پرسش‌ها و نیازمندی‌های جدید نسل نو است و نمی‌توان بر اسلوب، پاسخ‌ها و سیاست‌های آغازین بدون توجه به مطالبات رو به گسترش مردم بی‌اعتنا بود.
وی با بیان اینکه درسی که زندگی سیاسی مرحوم هاشمی به ما می‌دهد به جز صبوری و به جز نگاه رو به جلو، درس بردباری و پذیرش دیگران است، گفت: این نگاه در خود آیت الله هاشمی رفته رفته کامل شد و اوج آن در حیات مظلومانه سال‌های واپسین ایشان نمود داشت. ایشان به خوبی دریافته بود که پیشرفت و توسعه و آبادانی ایران در گرو عزمی همگانی است و تا مردم را، ولی نعمتان انقلاب و کشور نبینیم و زمینه را برای مشارکت آنان در قدرت فراهم نکنیم، به هیچ وجه نمی‌توان به اصلاح امور پرداخت.
علیخانی اظهار کرد: آیت الله هاشمی برای حفظ این تعادل جفا‌های بسیاری دید و همیشه می‌کوشید که توازن منطقی میان مردم و حاکمیت را برقرار کند. او هیچگاه یکی از این دو را فدای دیگری نکرد و هیچگاه از ملامت تندرو‌های یکی از این دو طرف، خسته نشد. خدایش بیامرزد و یاد و سلوک او را همواره زنده و پویا نگه دارد.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/88464/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

گوناگون/ دستاوردهای عملیات «کربلای10»

پلی زیبا و بزرگ در میان ابرها در چین

خرس خانگی یک روس

بیگانگان فضایی ممکن است در واقعیت بنفش باشند

من پیر فنا بدم جوانم کردی

رویترز: کشورهای غربی با هدف تنش‌زدایی از طریق ترکیه به ایران پیام داده‌اند

وزیر خارجه انگلیس خطاب به نتانیاهو: سپاه را به عنوان نهاد تروریستی شناسایی نمی‌کنیم

یکی از همراهان امیرعبداللهیان در جواب یک خبرنگار درباره حمله شب گذشته: «چه حمله‌ای؟!»

امیرعبداللهیان: به هرگونه خطای محاسباتی پاسخ می‌دهیم

وضع تحریم‌های جدید علیه نفت ایران در بسته کمک‌های مالی آمریکا به اسرائیل و اوکراین

سی‌ان‌ان: شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

ادعای یک نشریه انگلیسی: بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است

درگیری لفظی میان نتانیاهو و وزیر خارجه آلمان

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم

ناتو تعداد بیشتری سامانه پدافند هوایی به اوکراین ارسال می کند

دیدار نماینده دائم پاکستان در سازمان ملل با امیرعبداللهیان

امیرعبداللهیان در نیویورک: ریزپرنده‌های ساقط‌ شده، هیچ خسارت مالی و جانی در بر نداشته‌اند

کوثری: شلیک به ریزپرنده‌ها بخاطر آماده‌باش پدافند هوایی است

آمریکا به کمک آرژانتین می‌رود

هشدار وزیر فرهنگ لبنان نسبت به تجاوز رژیم صهیونیستی به کشورش

اسرائیل به دنبال جاسوسی در ایران بود؟

رویترز: تشدید تحریم‌های ایران در بسته کمک‌های خارجی آمریکا گنجانده شده است

غیبت احمدی‌نژاد در مراسم تشییع پیکر معاونش

مهاجری: گمان کرده‌اید اگر اسم «گشت ارشاد» را به «طرح‌ نور» تبدیل کنید قضیه تغییر ماهیت می‌دهد؟

اذعان صهیونیست ها به تداوم قدرت مقاومت فلسطین در غزه

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

جنگل حرا خلیج نایبند عسلویه

بزرگترین مار جهان در هند پیدا شد/ 15 متر طول و 1000 کیلو وزن !

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

اتحادیه اروپا: گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم، نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

سی ان ان: حملات مستقیم اسرائیل و ایران به یکدیگر پایان یافته است

رئیسی شاهرود را به مقصد تهران ترک کرد

فرانسه، کمک به اسرائیل برای مقابله با پاسخ ایران را تایید کرد

وزیر خارجه اردن در تماس با امیرعبداللهیان: مصممیم در تحولات غزه، آسمان اردن مورد سوءاستفاده اسرائیل قرار نگیرد

واکنش ظریف به «آتش بازی‌های بی‌پروای امروز در اصفهان»

لغو پروازهای شرکت‌های اروپایی به اراضی اشغالی

ارمنستان 4 روستای منطقه «قزاق» را به آذربایجان واگذار کرد

لاوروف: برای مذاکره در مورد اوکراین آماده‌ایم

بایدن در آستانه شکست؟

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

مطالعه رفتار آب و یخ در نانوحفره و غول‌های یخی منظومه شمسی!

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل از سوی آمریکا

جزئیات حادثه امنیتی در بخش کنسولی سفارت ایران در پاریس

گفتگوی امیرعبداللهیان و فیدان؛ تاکید ایران و ترکیه بر ضرورت آتش‌بس فوری در غزه

همکاری اسلامی: حق وتو آمریکا، ناقض مفاد سازمان ملل متحد است

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود