ایران پرسمان

آخرين مطالب

سرمقاله جمهوری اسلامی/ تحلیل سیاسی هفته خبر خوب

سرمقاله جمهوری اسلامی/ تحلیل سیاسی هفته
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - جمهوری اسلامی / « تحلیل سیاسی هفته » عنوان سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
درود و صلوات خدا بر دخت گرامی رسول خدا و همسر علی‌مرتضی و مادر ائمه هدی حضرت فاطمه‌زهرا سلام‌الله‌علیها که امروز را با ایام شهادتش آغاز می‌کنیم.
اولین ماه زمستان، خاطرات تلخی را برای مردم ایران به همراه دارد و به گفته ظریفی، شاید دیگر به جای خردادهای پرحادثه باید به «دی‌های پرحادثه» عادت کرد. بامداد 13 دی یعنی صبح جمعه 13 دی‌ماه هنگامی که مردم ایران برای نماز صبح از خواب برخاستند، خبر ترور سردار قاسم سلیمانی به دستور ترامپ در فرودگاه بغداد، دست به دست شد به گونه‌ای که مردم هنوز هم پس از گذشت یک هفته در شوک این حادثه بسر می‌برند.
بعد از ظهر 19 دی 95 نیز مردم ایران با یک خبر بهت‌آور مواجه شدند. آیت‌الله هاشمی رفسنجانی سردار بزرگ سازندگی در بیمارستان تجریش درگذشت؛ مردی که به تنهایی شناسنامه انقلاب بود و در همه تصمیم‌گیریها و تصمیم‌سازیها در دوران پیش و پس از انقلاب نقش بی‌بدیلی را ایفا می‌کرد.
جالب اینکه هر دوی این سرداران بزرگ، از کویر برخاسته بودند و نقش خطیری را در مدیریت کشور و عبور از بحران‌ها برعهده داشتند. هرچند زمستان حوادث، این دو سردار بزرگ سرزمین ایران را از ما گرفت؛ شخصیت‌هایی که همچون شهید مظلوم آیت‌الله بهشتی، استوانه‌های نظام بودند و پر کردن جای خالی آنها سخت و شاید محال باشد ولی این رویدادهای تلخ ثابت می‌کند که ایران سردارانی مانند هاشمی و سلیمانی دارد که بتوانند در زمان سخت و عقبه‌های دشوار، به درستی تصمیم بگیرند و کشور را از میان توطئه‌ها عبور دهند.
در این هفته پیکرهای مطهر شهید حاج‌ قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس از فرماندهان حشدالشعبی، سردار حسین پورجعفری‌، سرهنگ پاسدار شهرود مظفری‌نیا، سرگرد پاسدار هادی طارمی و سروان پاسدار وحید زمانی‌نیا در شهرهای اهواز، مشهد، تهران، قم و کرمان در میان حزن و اندوه عمیق میلیونها نفر از مردم ایران تشییع شد و آنهایی که یک عمر، گمنام و بی‌نام زندگی کرده بودند، از این پس و با پوشیدن خلعت زیبای شهادت، برای همیشه نامشان در تاریخ جاودانه شد. این خون‌های مطهر در این چند روز به معنای واقعی، باعث ایجاد وحدت در میان ملت ایران نیز شد. این سرمایه بی‌نظیر، موهبتی است که ثمره خون شهداست و موجب ایجاد سرمایه‌ای بزرگ برای احیاء سرمایه‌های از دست رفته اجتماعی شد، البته اگر بگذارند!
امید می‌رود در سایه اتحاد و اتفاقی که این روزها در پی این حادثه جانسوز در کشور ایجاد شده و به حق بانوی شهیده‌ای – حضرت صدیقه طاهره سلام‌الله‌علیها – که این روزها متعلق به اوست و همه ما در سایه ولایت او و فرزندان گرامش قرار داریم، خداوند همه دل‌ها را به هم نزدیک کرده و مثل شهید سلیمانی به این باور برسیم که سرایی نیز فرای این دنیای فانی وجود دارد و باید خود را برای حضور در محضر عدل الهی آماده کرد.
بامداد روز گذشته نیروی موشکی سپاه پاسداران در عملیاتی برق‌آسا دو پایگاه نیروهای متجاوز آمریکایی در عراق را به تلافی جنایت آمریکائیها هدف قرار داد که دنیا را غافلگیر کرد. به همین مناسبت رهبر انقلاب دیروز در دیدار جمعی از مردم قم به مناسبت سالروز قیام تاریخ‌ساز 19 دی 56 گفتند: شهید حاج‌قاسم سلیمانی سرداری شجاع، اهل تدبیر و تعقل بود و در عین‌حال بسیار با اخلاص بود و هرگز اهل ریا و تزویر نبود و مراقب حدود شرعی بود تا به کسی ظلم و تعدی نشود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بیان یکی دیگر از ویژگیهای شهید سلیمانی که او را در چشم مردم برجسته کرده بود، گفتند: شهید سلیمانی در مسائل داخل کشور اهل حزب و جناح و اینگونه عوالم نبود، لکن به شدت انقلابی بود. انقلاب و انقلابی‌گری خط قرمز قطعی او بود. این را بعضی‌ها سعی نکنند کم‌رنگ کنند. او ذوب در انقلاب بود. قائل به تقسیم به احزاب گوناگون و جناح‌های مختلف نبود، اما در عالم انقلابی‌گری بود به شدت پایبند به انقلاب و پایبند به خط نورانی حضرت امام بود.
ایشان تاکید کردند: یک نمونه از تدبیر و شجاعت او که این را دشمنان خوب می‌دانند، این بود که توانست به کمک ملت‌های منطقه همه نقشه‌های نامشروع آمریکا در منطقه غرب آسیا را خنثی کند. نقشه آمریکا در عراق، سوریه و لبنان به کمک و فعالیت این شهید عزیز خنثی شد.
فرمانده کل قوا با اشاره به حمله موشکی بامداد دیروز سپاه به پایگاه‌های آمریکایی‌ها در عراق گفتند: دیشب یک سیلی زده شد، اما انتقام بحث دیگری است. کارهای نظامی به این شکل کفایت نمی‌کند بلکه باید حضور فسادانگیز آمریکا در این منطقه تمام شود.
در این هفته مجلس شورای اسلامی در پاسخ به مطالبات مردمی و در واکنش به اقدام شرورانه و جنایتکارانه آمریکا در ترور شهید قاسم سلیمانی و همراهانش، طرحی سه فوریتی را تصویب کرد. این اولین طرح سه فوریتی در طول تاریخ مجلس بعد از انقلاب اسلامی با امضای 270 نفر از نمایندگان مجلس ارائه شده بود، بلافاصله به تایید شورای نگهبان رسید و برای اجرا ابلاغ شد. به موجب این مصوبه، کلیه اعضای پنتاگون به عنوان تروریست در لیست تروریستی قرار می‌گیرند.
این هفته سرانجام یکسال و نیم پس از خروج آمریکا از توافق برجام، دولت جمهوری اسلامی ایران طی بیانیه‌ای گام پنجم و نهایی در کاهش تعهدات برجامی را برداشت و اعلام کرد دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده و تحقیق و توسعه مواجه نیست و از این پس برنامه هسته‌ای ایران صرفاً براساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت، هرچند کمافی‌السابق همکاری ایران با آژانس انرژی اتمی ادامه خواهد یافت. در این بیانیه به این نکته نیز اشاره شده در صورت رفع تحریم‌ها و منتفع شدن ایران از منافع برجام، جمهوری اسلامی ایران آماده بازگشت به تعهدات برجامی خود می‌باشد.
اگرچه رسانه‌های جهان به ویژه در غرب طی چند روز اخیر تحولات مربوط به تنش میان ایران و آمریکا را مخصوصا پس از دستور ترامپ برای ترور سردار قاسم سلیمانی در صدر اخبار خود قرار داده‌ بودند اما اعلام گام نهایی ایران، باعث شد توجه‌ها بیش از پیش به قاطعیت جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با زورگویی‌های آمریکا معطوف شود.
بسیاری از تحلیل‌ها، گام پنجم جمهوری اسلامی را مهمترین جنبه از اقدامات پس از خروج کاخ سفید از توافق هسته‌ای عنوان کردند. خبرگزاری «آسوشیتدپرس» در گزارشی با اشاره به این موضوع که تهران محدودیت‌های هسته‌ای را کنار گذاشته نوشت تحولاتی که در چند روز گذشته در منطقه رخ داده است، احتمال تسریع فعالیت‌های هسته‌ای ایران را افزایش داده است.
خبرهای خارجی این هفته تحت‌الشعاع عملیات تروریستی آمریکا در حمله به خودرو حامل سردار سلیمانی فرمانده سپاه قدس و ابومهدی المهندس، فرمانده حشدالشعبی عراق و همراهان آنها و پیامدهای این اقدام قرار داشت.
ترور سردار سلیمانی علاوه بر اینکه یک رسوایی بزرگ بین‌المللی برای دولت آمریکا به دلیل زیرپا گذاشتن آشکار قوانین و مقررات بین‌المللی به بار آورد، عاملی شد تا اتحاد ملی در داخل ایران تقویت شود، روابط ایران و عراق که به دلیل شیطنت‌های ماه‌های اخیر دچار خدشه شده بود، به مسیر اصلی بازگردد و اقتدار منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران تثبیت شود.
پاسخ جمهوری اسلامی به این جنایت نیز، این واقعیت را پیش چشم جهانیان قرار داد که دوران یکه‌تازی آمریکا به سر آمده و ایران مصمم است تا هر ضربه‌ای را با ضربه‌ای متقابل پاسخ دهد. عمق حماقت آمریکایی‌ها در اقدام تروریستی اخیر، انتقادهای شدیدی در داخل آمریکا نیز در پی داشت و محافل سیاسی و مطبوعاتی آمریکا، خشمگینانه، توجیهات دولت این کشور در اقدام به این جنایت را رد کرده و آنرا به تمسخر گرفتند.
مصوبه مجلس عراق درباره لزوم خروج فوری نیروهای آمریکایی از خاک آن کشور، دیگر پیامد مهم اقدام تروریستی آمریکا بود. مجلس عراق با اکثریت آرا دولت این کشور را ملزم کرد نیروهای آمریکایی را از این کشور اخراج کند. این ضربه آنچنان سنگین بود که دونالد ترامپ تهدید کرد اگر عراقی‌ها در خواسته خود جدیت به خرج دهند، آن کشور را «آنچنان تحریم خواهد کرد که تحریم‌های ایران در برابر آن ناچیز باشد»!
ترامپ همچنین از عراقی‌ها خواست میلیاردها دلار هزینه ساخت پایگاه‌های عراق را بدهند تا از آن کشور خارج شود. این اظهارات عجیب، چیزی جز حاکم بودن آشفتگی و سردرگمی بر هیات حاکمه آمریکا نمی‌باشد. آمریکایی‌ها به‌خصوص برنامه‌ریزان سیاست خاورمیانه‌ای آن کشور از شرایط به وجود آمده بشدت ناراحت هستند. آنها می‌بینند که مقاومت در منطقه بار دیگر قوی شده و رژیم صهیونیستی در موضع آسیب‌پذیرتری قرار گرفته است و همه این‌ها را از چشم سیاست‌های حماقت‌آمیز دونالد ترامپ می‌بینند.
سردمداران رژیم صهیونیستی به عنوان آتش‌بیار معرکه و محرک اصلی ترامپ در اقدام تروریستی اخیر، به دلیل شکست توطئه خود، سکوت پیشه کرده‌اند و گزارش شده است که نتانیاهو نخست‌وزیر این رژیم از وزرای کابینه خواسته است درباره اقدام تروریستی اخیر آمریکا در عراق هیچگونه اظهارنظری نکنند تا ابعاد رسوایی آنها بیش از این که هست، گسترده‌ نشود.
ترور شهید سلیمانی، آنچنانکه سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان گفته، نقطه عطفی در تاریخ دشمنی‌های آمریکا با ایران تلقی می‌شود و خاورمیانه در پی این حادثه وارد دوره جدیدی شده است.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/90020/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تسهیل خدمات سرمایه‌گذاری از مسیر پنجره واحد الکترونیک در قشم/حجم صادرات و صادرات مجدد قشم به 505 میلیون دلار رسید

سقف برداشت از حساب‌های بانکی کاهش یافت؟

گوشت با سبزی در صدر منوی تورم

افزایش قیمت کارخانه ای خودرو‌ را کسی گردن نمی‌گیرد

گوناگون/ کشف کلاه‌خودی از 2500 سال قبل

عجیب ترین پدیده های طبیعی در کره زمین

لحظه هولناک تصادف 2 بالگرد نظامی در مالزی

تلاش های فیلِ مادر برای نجات دادن فرزندش از دریاچه

تبرئه مردی که بدنش الکل تولید می‌کند!

ای مرغ سحر عشق ز پروانه بیاموز

تصاویری که عبدالرضا داوری از تفاوت استقبال از روحانی و رئیسی در فرودگاه پاکستان منتشر کرد

میرسلیم: رئیسی در فرصت باقی‌مانده تدبیر مناسبی بیندیشد وگرنه همه ضرر می‌بینیم

کارگران به دیدار رهبر انقلاب می‌روند ‌

تماس تلفنی ماکرون با نتانیاهو با درخواست آتش‌بس

تعرض مجدد شهرک‌نشینان با همراهی نظامیان صهیونیست به مسجدالاقصی

حمله وحشیانه جنگنده های رژیم صهیونیستی به خانه‌ای در بیت لاهیا

افشای ابعاد تازه از جنایات صهیونیست‌ها در گورهای جمعی غزه

قالیباف بازنده مشارکت حداقلی

ماجرای جت شخصی؛ 21 سال دیر فهمیدیم!

قالیباف: بانک مرکزی در پایان سال 1402 به تعهداتش درباره تخصیص ارز به دارو عمل کرد

اتحادیه صنف طلا و جواهر: چشم انداز قیمت سکه و طلا صعودی نیست

ایران به زودی به شبکه کارت‌های اعتباری روسیه می‌پیوندد

جلوی لرزش و سروصدای لباسشویی تو بگیر !!!

عاقبت ضرب و شتم یک گاو نر با چوب

صبح زیبا با نمایی از کوه رینیر در آمریکا

اجرای آزمایشی برای اثبات قانون اول نیوتون

شعرخوانی زیبا از دکتر کاکاوند

ادای احترام رئیس جمهور به اقبال لاهوری

موضع ایران درخصوص توافقات اخیر جمهوری آذربایجان و ارمنستان

نمازی: ما می‌توانیم تحریم نباشیم

سپهبد مقتدر

رییس جمهور پس از بازدید آرامگاه اقبال لاهوری: وحدت بین ایران و پاکستان ناگسستنی است

رئیس سازمان انرژی اتمی: تعداد نیروگاه‌های اتمی افزایش می‌یا‌بد

واکنش وزیر خارجه به تصمیم اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم‌ جدید علیه ایران

معاریو: جنگ با حماس سال‌ها طول می‌کشد

مادر فلسطینی پیکر فرزند شهیدش را گل‌باران و معطر کرد

حمله پهپادی اسرائیل به یک خودرو در جنوب لبنان

کی بود کی بود من نبودم؟!

توضیح بانک صادرات درباره دلایل خرید بخشی از سهام پرسپولیس

مدیرعامل سازمان ملی مسکن: زمین 1.8 میلیون واحد نهضت ملی مسکن تامین شد

شرط ادامه کار املاک "دیوار" از زبان مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن

24 آزادراه به عوارضی الکترونیکی مجهز شد

دریاچه‌ی زیبای بَرم اَلوان در شهرستان بهمئی

قایق آسمانی با 600 متر ارتفاع در چین

شببه‌سازی صحنه جالب از برخورد دو سیاهچاله!!

آدمی حسرت سرگردونه

سروده‌ای که رهبر انقلاب یک بیت آن را در آستانه عملیات وعده صادق خواندند

جعفرزاده: اگر صادقانه از مردم کف خیابان بپرسید می‌گویند ما فردی مانند ظریف می‌خواهیم

ادعای گروسی: ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساختن یک بمب اتمی فاصله دارد

حضور رئیس‌جمهور در آرامگاه اقبال لاهوری