ایران پرسمان

آخرين مطالب

سرمقاله فرهیختگان/ شلیک دروغ و نقض حقوق‌بشر خبر خوب

سرمقاله فرهیختگان/ شلیک دروغ و نقض حقوق‌بشر
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - فرهیختگان / « شلیک دروغ و نقض حقوق‌بشر » عنوان یادداشت روزنامه فرهیختگان به قلم دکتر اکبر نصراللهی(رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی) است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد و قبلا هشدار داده ‌بودم حضور بی‌سابقه مردم در مراسم تشییع شهید سردار سلیمانی و مطالبه بحق آنان برای انتقام سخت و متعاقب آن هدف قرار گرفتن پایگاه عین‌الاسد، با افزایش بمباران خبری رسانه‌های غربی جایش را به ابهامات و نگرانی‌های دیگری داده است. شلیک دروغ مسئولان و رسانه‌های غربی ازجمله ترامپ، ‌بوریس جانسون، ‌بی بی‌سی و ایران‌اینترنشنال به اذهان مردم در ماجرای تلخ سقوط هواپیمای بوئینگ 737 چهارشنبه هجدم دی 98 و اعلام تحریم جدید آمریکا در عصر دیروز، ازجمله تلاش‌های ضدحقوق‌بشر است. شلیک دروغ ابتدا از طرف ترامپ به نقل از منابع خودساخته و پنتاگون شروع و اعلام شد هواپیمای اوکراینی با موشک شلیک‌شده ایران سقوط کرده است. رسانه‌های غربی هم بدون انتظار برای بررسی جعبه‌سیاه هواپیما و اعلام نتایج از مرجع تخصصی موضوع را پرحجم و کم‌سابقه پوشش داده‌اند؛ ‌بی‌بی‌سی فارسی روز اول، اخبار مربوط به سقوط هواپیما را در اولویت پایین و در حد یک خبر عادی پخش کرد و پوشش خبری آن به هدف قرار گرفتن پایگاه آمریکا در عراق و بازتاب‌های آن اختصاص داشت؛ ‌به نظر می‌رسد علت پوشش کم‌حجم و کوچک‌نمایی سقوط هواپیما در روز اول، این بود که اقدام جهت‌دار، ‌مغرضانه و پرحجم را عادی و بدون قصد و هدف قبلی بنمایاند. پرواضح است جنگ از حوزه‌های نظامی و جغرافیایی به حوزه‌های غیرنظامی و رسانه‌ای کشیده شده است؛ ‌ابزار این جنگ رسانه‌ها و ‌هدف افکار عمومی است. تاکتیک‌های مورد استفاده بسیار پیچیده و متنوع شده و آموزه‌های اخلاقی هم هر روز می‌شود. چند نکته و تاکتیک مهم در مورد جنگ رسانه‌ای جدید غرب مهم و درخور تامل است:
1- سقوط هواپیمای بوئینگ 737 اوکراین چهارشنبه 18 دی حدود ساعت 6 بامداد اتفاق افتاد و 147 نفر از قربانیان آن ایرانی بودند. چند ساعت قبل از این سقوط، ‌پایگاه نظامی عین‌الاسد با موشک‌های ایران هدف قرار گرفت؛ متاسفانه مطبوعات ایران به دلیل بستن صفحات خود موفق به انتشار این خبر در روز چهارشنبه نشدند. خبرگزاری‌ها و بخش‌های خبری صداوسیما نیز به این موضوع مهم، متناسب با اهمیت خبر در زمان مناسب و با چینش مناسب نپرداختند، به‌عنوان مثال خبر ساعت 14 سیما آن را در هدلاین پخش نکرد و در خبر مشروح این بخش خبری هم بعد از حدود یک ساعت بعد از شروع خبر یعنی حدود ساعت 15 آن را پخش کرده است.
2- شبکه‌های ماهواره‌ای ازجمله بی‌بی‌سی فارسی هم این خبر را در اولویت پایین پخش کردند. با توجه به پیچیدگی جنگ روانی شاید علت این کم‌توجهی و کوچک‌نمایی در روز اول این بود که اقدام معنادار و جهت‌دار و مغرضانه خود را در روز بعد توجیه و القای بی‌طرفی کنند اما از روز بعد با پوشش خبری و تحلیل پرحجم و پخش ویژه این رویداد و شروع بخش‌های خبری سه ساعت زودتر از زمان عادی در روز جمعه بیستم دی 98، بمباران شدید رسانه‌ای را تدارک دیدند.
3- ترامپ و هم‌پیمانان او برای انحراف افکار عمومی از توجه به حضور بی‌سابقه مردم در مراسم تشییع سردار قهرمان شهید سلیمانی و هدف قرار گرفتن پایگاه آمریکایی عین‌الاسد در عراق، به تاکتیک‌های موازی‌سازی، دروغ و نقل مطالب از منابع مجعول و غیرمرتبط متوسل شده و با سوءاستفاده از احساسات مردم، اعلام کردند هواپیمای بوئینگ با شلیک موشک ایران سقوط کرده است. علت دیگر این دروغ‌پراکنی‌ها، ‌جلوگیری از ورشکستگی و سقوط سهام بوئینگ بود؛ ترامپ از سهامداران عمده این شرکت آمریکایی است، از 857 قربانی سوانح هوایی در حدود یک سال و نیم گذشته، ‌600 نفرشان از سقوط بوئینگ بودند. بنابراین ترامپ برای جلوگیری از سقوط سهام این شرکت و ورشکستگی آن؛ این دروغ را مطرح کرده است.
4- مسئولان و رسانه‌های غربی علاوه‌بر تاکتیک‌های دروغ، ‌موازی‌سازی و نقل مطالب از منابع مجعول و غیرمرتبط از تاکتیک‌های شروع قبل از دیگران، دربانی، تکرار، استفاده از کارشناسان و صدای مردم بهره برده‌اند. پرواضح است وقتی رسانه‌های داخلی بموقع و جامع با استفاده از نظر مسئولان و کارشناسان به نیازهای خبری و تحلیلی و سوالات افکار عمومی متناسب با اهمیت موضوع توجه نکنند و رویکرد دولتمردان سنتی و راهبرد آنها انفعالی و واکنشی باشد، رسانه‌های رقیب و دشمن با تاکتیک شروع قبل از دیگران و استفاده از منابع و کارشناسان همسو و مغرض، ‌‌افکار عمومی را در جهتی که می‌خواهند شکل می‌دهند. ‌اذهان مردم مانند لوح سفید است که هر کسی زودتر بنویسد، ‌برنده است و هر کسی دیرتر وارد میدان شود، ‌معلوم نیست جایی برای نوشتن او باشد و بتواند شبهات و دروغ‌های قبلی را خنثی کند. متاسفانه در ماجرای سقوط هواپیمای اوکراینی، از طرف مسئولان و رسانه‌ها همانند اعلام شهدا، ‌قربانیان و کشته‌های اعتراضات و اغتشاشات آبان گذشته، فرصت‌سوزی و غفلت شده است و این فرصت‌سوزی برای دشمن فرصت‌سازی شده است تا خبرگزاری رویترز به علت تاخیر و انفعال مسئولان و رسانه‌های داخلی بعد از حدود 40 روز، به دروغ آمار را 1500 نفر اعلام کند.
5- بدیهی است مسئول اعلام علت دقیق سقوط هواپیماها، ‌رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر کشورهایی مثل آمریکا و انگلیس نیستند بلکه مراجع تخصصی بعد از بررسی اسناد و مدارک و جعبه‌سیاه هواپیما آن را اعلام می‌کنند. استناد به عکس کلاهک موشک که سه روز قبل از حادثه منتشر شده و در گوگل قابل مشاهده است و احساس ترامپ براساس اطلاعات پنتاگون و تکرار این اظهارات و اطلاعات غلط نمی‌تواند مبنای قضاوت باشد.
6- رسانه‌ها و مسئولان باید سواد رسانه‌ای مردم را افزایش دهند و مردم بدانند درخصوص این موضوع مهم باید منتظر باشند تا نتیجه تحقیقات رسمی اعلام شود. اعلام علت دقیق سقوط بوئینگ 737 در مالزی، هفت ماه زمان برد. چرا باید نتیجه سقوط هواپیمای بوئینگ در ایران چند ساعت بعد آن هم از زبان دشمنان ایران اعلام شود؟ ایران چه سودی از این سقوط می‌برد و آمریکا از این نوع موضع‌گیری‌ها چه چیزی عایدش می‌شود؟
7- ایران از کشورهای درگیر موضوع برای بررسی و تحقیق دعوت کرده است و خبرنگاران رسانه‌های‌خارجی ازجمله ‌ای‌اف‌پی، فرانس‌پرس و ‌آسوشیتدپرس را به محل حادثه برده است و حتی با هلی‌کوپتر منطقه را دیده‌اند، اما چرا کسی از آمریکایی‌ها سوال نمی‌کند چرا با وجود ادعایشان مبنی‌بر حق مردم به دانستن و آزادی اطلاعات خبرنگاران را به بازدید از عین‌الاسد نبرده‌اند و چرا ترامپ و بوریس جانسون قبل از شروع تحقیق و نتیجه آن به خود اجازه اظهارنظر در موضوع تخصصی می‌دهند؟
8- نقض حقوق‌بشر فقط درمورد زندان‌ها، قومیت‌ها و زنان، ‌فعالیت‌های کنشگران سیاسی و... نیست بلکه شلیک دروغ به روح و روان مردم و عوض شدن جای ظالم و مظلوم، حق و باطل و تحریم‌های مختلف ازجمله اقتصادی و دارویی هم نقض حقوق‌بشر است که ضرورت دارد رسانه‌ها به قیام و روشنگری درمورد این نوع نقض حقوق‌بشر به‌وسیله رسانه‌های غربی و آمریکا بپردازند.
9- مسئولان کشور و رسانه‌ها به اندازه توجه به ادوات و اهداف نظامی، ‌باید بیش و پیش از آن به مدیریت افکار عمومی و توانمندی رسانه‌ای توجه داشته باشند تا همانند توفیقات ایران در بازدارندگی در عرصه‌های نظامی، ‌بازدارندگی رسانه‌ای هم حاصل شود. مدیریت و اهمیت افکار عمومی نه‌تنها کمتر از حوزه‌های نظامی نیست بلکه مقدم و مهم‌تر از آن است. مسئولان و رسانه‌ها باید سرداران رسانه‌ای را سازماندهی و تقویت و تجهیز و حمایت کنند.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/90569/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دستگاه های صدرنشین و قعر نشین تبدیل مجوزهای کاغذی را بشناسید

مقام مسئول: 6 دهک جامعه توان خرید خانه را ندارند

آیت‌الله جوادی آملی: بانک‌ها جلوی اختلاس‌ها را بگیرند

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

صحنه ای جالب از تخم گذاشتن شاهین پشت پنجره

ایده های جالب یک آدم خوش ذوق!

سعدی‌خوانی مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی

مارک زاکربرگ: دستگاه جدیدمان مغز را می‌خواند

بزرگداشت شاعری که پیشانی زبان پارسی است/ گوته تا شجریان از «سعدی» اعتبار گرفتند

به مناسبت روز بزرگداشت شاعر و نویسنده بزرگ قرن هفتم، سعدی شیرازی

تمجید امیرعبداللهیان از ابتکار تاریخی آفریقای جنوبی

بحرین میزبان نشست آینده سران اتحادیه عرب

پلیس آمریکا یکصد دانشجوی حامی فلسطین را بازداشت کرد

رسوایی‌های گسترده در پارلمان انگلیس

جزئیات آخرین تحولات منطقه از زبان خبرنگار صداوسیما در مرز لبنان

پیامدهای اِل‌نینو؛ اعلام وضعیت اضطراری و جیره‌بندی برق در اکوادور

حماس: درحال حاضر زمینه‌ای برای مذاکره وجود ندارد

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

روز خوش بورس؛ جهش 78 هزار واحدی شاخص

اسنپ تخفیف ویژه مؤسسات نیکوکاری را تمدید کرد

صدور و تمدید 3259 مجوز سرمایه گذاری در سال 1402 در قشم/ 54 طرح جدید اقتصادی به بهره برداری رسید

قاضی زاده هاشمی: بنگاه های اقتصادی بنیاد شهید واگذار می شود

یکی از زیباترین مناظر گله اسب‌های وحشی

صحنه ای نفس گیر از کمک به یک کوسه برای بازگشت به آب

پنگوئن رباتیک با سرعت و چالاکی در زیر آب حرکت می‌کند

نمایی از داخل کپسول فضانوردی Orion

طلبِ عشق زهر بی سروپایی نکُنیم….!

جعفرزاده: نه رئیسی، رئیس جمهور دو دوره ای می شود نه بایدن

سپاه درخصوص «عملیات وعده صادق» پیام داد؛ تشکر از مردم و خط‌و‌نشان برای دشمنان

رسانه‌های صهیونیستی: 250 هزار فلسطینی رفح را ترک کرده‌اند

آلمان 4 پاتریوت دیگر می‌خرد

اهدای 100 هزار گل لاله به شهر جنگ‌زده اوکراین

افت محسوس قیمت سکه امامی؛ عقبگرد دلار به کانال 65 هزار تومانی

فعال سیاسی: بدون تغییر در تیم اقتصادی دولت نباید منتظر بهبود اوضاع بود

خط فقر 150 هزار تومانی در سال 84

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

نسبت به ادامه زندگی تا ابدیت چه آمادگی باید داشته باشیم؟

شگفت‌زدگی جالب یک بلاگر خارجی بعد از دیدن شیراز

گوناگون/ روش پاسخ به حمله دشمن در کلام امیرالمؤمنین (ع)

دره های زیبای الموت قزوین

کاخ رسانه تصاویر جالبی از فرود مجدد فالکون 9

یک اردیبهشت سالروز درگذشت شاعر و نویسنده ممتازِ معاصر، ملک‌الشعرا بهار

حسین شریعتمداری: حمله اسرائیل مانند توپ میرزا آقاسی، صدراعظم محمدشاه قاجار بود

رضا نصری: زبان ایران باید در مقابل اسرائیلِ یاغی و قانون‌شکن زبان قانون و منطق و متانت باشد!

صفر تا صد برنده و بازنده عملیات ایران علیه اسرائیل در 3 دقیقه

شمار شهدای غزه به 34 هزار و 49 نفر رسید

آوارها در غزه وسیله‌ای برای سرگرمی کودکان شد

اعتراض مردم انگلیس به وتوی آمریکا علیه فلسطین