ایران پرسمان

آخرين مطالب

سرمقاله قدس/ سه خسارت و یک درس در ماجرای حادثه سرنگونی هواپیمای اوکراینی خبر خوب

  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - قدس آنلاین / « سه خسارت و یک درس در ماجرای حادثه سرنگونی هواپیمای اوکراینی » عنوان یادداشت روز در روزنامه قدس به قلم آرش خلیل‌خانه است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
در ماجرای سقوط پرواز شماره 752 هواپیمایی اوکراین که به شهادت 179 نفر مسافر و خدمه این هواپیما که اکثر آن‌ها را هموطنان ایرانی تشکیل می‌دادند، منجر شد، چندین خسارت مهم به کشور تحمیل گردید که بخش عمده آن را باید خسارت مضاعف ناشی از قلب و واقعیت و تاخیر غیر قابل توجیه در بیان حقیقت دانست.
مهمترین و بزرگترین خسارت البته از دست رفتن جان‌ها و امید و آرزوها و آینده درخشان و طولانی مقابل انسانهای بی‌گناهی بود که مظلومانه تاوان سیاستهای تجاوزکارانه و جنگ‌طلبانه دولت ایالات متحده آمریکا و رئیس جمهور دیوانه این کشور را دادند.
افرادی که قربانی تحمیل فضای تهدید و ارعاب و تجاوز و ایجاد ناامنی فراگیر و عام در منطقه توسط دولت آمریکا شدند. دولت متجاوزی که با حضور نیروهای نظامی خود و تعرض به امنیت ملی و منافع کشورهای منطقه از جمله ترور فرمانده عالی محور مقاومت، سردار سپهبد قاسم سلیمانی شرایط جنگی را بر منطقه حاکم کرده و در شب حادثه نیز با تحرکات تهدیدآمیز جنگنده‌های خود در سایه تهدید حمله به 52 هدف راهبردی کشور، سامانه پدافندی نیروهای مسلح کشور را در بالاترین حالت هشدار و دفاعی قرار داده و با زیر فشار گذاشتن سامانه دفاعی موشکی کشور و پرسنل آن در بروز این حادثه و خطای فنی و انسانی بوجود آمده دخیل بودند.
هیچ چیز مهم‌تر و بالاتر از این خسارت و ضرورت جبران آن که شاید عملی هم نباشد نیست از اینرو پذیرش مسئولیت، تسلای خاطر بازماندگان و عذر خواهی از آنها از سوی دولت و دیگر دستگاه‌های دارای نقش در این فاجعه و مجازات مقصران و خاطیان گام اول در این مسیر است.
خسارت دوم و مضاعف تاخیر و تعلل در اعلام واقعیت از سوی مسئولان داخلی و لطمه‌ای بود که بر اعتماد عمومی به گزارش‌های رسمی و دولتی وارد آمد.
برای افکار عمومی در داخل و خارج از کشور این سوال وجود دارد که چرا در سه روز گذشته تمامی مقامات کشوری و لشکری در مقابل گمانه‌ها و احتمالات مربوط به گزینه‌های دیگر بجز نقص فنی هواپیمای بوئینگ به شدت مقاومت کرده و با قاطعیت تمام از یک حادثه و نقص فنی به عنوان عامل سقوط سخن می‌گفتند. حتی زمانی که نخست وزیر و دیگر مقامات دولت کانادا یک روز پس از حادثه رسما از نشانه‌ها و شواهدی در مورد احتمال هدف قرار گرفتن این پرواز سخن گفت، باز هم مسئولان دولتی این احتمال را رد کرده و و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در تلویزیون حضور یافته و صراحتا این گزینه را ناممکن خواند.
سوال دیگر در این ماجرا اینست که چطور ممکن است سامانه پدافندی نیروهای مسلح اقدام به رهگیری، شلیک و انهدام یک هدف در آسمان پایتخت یا پیرامون آن یا بر فراز یک پایگاه مهم نظامی کرده باشد و این اقدام گزارش نشده و به اطلاع مقامات ارشد و فرماندهی نیرو نرسیده باشد؟.
به بیان ساده‌تر نیروهای نظامی که می‌دانستند سامانه پدافندی آن‌ها به یک هدف شلیک و آن‌را هدف قرار داده است. پس چرا در این مدت سکوت کرده اند.
چرا در این سه روز مقامات سیاسی و کشوری و دولت و شورای عالی امنیت ملی در جریان این گزارش قرار نگرفته‌اند تا دولت به صورت رسمی و با قاطعیت تمام در این مدت در سطح بین‌المللی در مقابل تمامی رسانه‌ها و در تمامی رایزنی‌های دیپلماتیک رسمی بر رد این گمانه‌ها و تاکید بر یک حادثه و نقص فنی هواپیما اصرار نکنند.
در این فضا فشارهای رسانه‌ای و سیاسی کشورهای مرتبط با این اتفاق از جمله دولت اوکراین و کانادا که مدعی شواهدی از اتفاقی دیگر داشتند، سبب شد که سخنگوی دولت در اولین دقایق بامداد جمعه و در نیمه شب، رسما بیانیه صادر کرده و بر موضع دولت در مورد عامل نقص فنی و فضاسازی و شایعه پراکنی بیگانگان، تاکید ورزد.
این اتفاق ضربه قابل توجهی را به اعتماد عمومی نسبت به اطلاع رسانی رسمی و دولتی و حتی نیروهای مسلح کشور وارد می‌آورد تا آنجا که حتی سفیر جمهوری اسلامی ایران در انگلستان ناگزیر به عذر خواهی بابت انتقال اطلاعات رسمی مقامات کشور به رسانه‌های بریتانیایی می‌شود.
فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران امروز در یک برنامه زنده تلویزیونی در تشریح این واقعه گفت که در همان ساعات اولیه از احتمال هدف قرار گرفتن یک پرنده خودی به مسئولان کشور اطلاع رسانی کرده است. البته سردار حاجی زاده اظهار داشت که این گزارش به ستاد کل نیروهای مسلح داده شده و معلوم نیست چرا تا عصر جمعه دولت و رئیس جمهور آنگونه که معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهوری مدعی شده، در جریان این اطلاعات و تحقیقات قرار نگرفته‌اند.
خسارت سوم، لطمه جدی بود که در این میان بر پیکره رسانه‌های رسمی و جامعه خبری کشور در مقابل شبکه‌های غیر رسمی و شایعه ساز در بزنگاه‌ها و شرایط حساس و بحرانی وارد آمد. جامعه رسانه‌ای که به اعتبار موضع‌گیری‌ها و اطلاعات و گزارشهای مقامات رسمی و دولتی و بر اساس فرضیات و اطلاعات کارشناسان کاملا به دفاع از دیدگاه و نظریه حادثه نقص فنی و رد احتمال اصابت موشک به هواپیمای مسافری اوکراینی پرداخته و حالا احساس می‌کند بخشی از اعتبار و جایگاه خود را در جامعه از دست داده است و هیچ توجیهی هم ندارد.
گام اول در جبران این خطا و مدیریت نادرست بحران، امروز و با تکمیل تحقیقات ستاد کل نیروهای مسلح، اعلام واقعیت و دستورات صادر شده از سوی مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و رئیس قوه قضائیه برای برخورد با مقصران این رویداد و انجام اصلاحات و تغییرات لازم برای جلوگیری از تکرار اینگونه حوادث و عذرخواهی از خانواده جان باختگان برداشته شد.
اقدام فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سردار حاجی زاده در پذیرش صادقانه مسئولیت این خطا و عذر خواهی از مردم در رسانه ملی هم اقدامی ارزشمند و بسیار موثر بود که نشان داد نیروهای مسلح در دفاع کیان و امنیت و تمامیت ارضی کشور تا چه حد مسئولیت خطیر و سنگینی را بر عهده دارد و با چه خطرات و شرایط دشوار و حساسی روبروست.
نباید فراموش کرد که نیروهای مسلح کشور، جان بر کف و در سخت‌ترین شرایط در مقابل دشمنان نظام و انقلاب و کشور که به پیشرفته ترین تسلیحات و امکانات نظامی مجهز هستند ایستاده است.
همین نیروها در روز حادثه دست به عملیاتی عظیم برای گرفتن انتقام سردار محور مقاومت سپهبد سلیمانی زدند که شاید در جهان هیچ نیروی مسلح و ارتش و دولت دیگری جرات انجام یا حتی تهدید کلامی و بر زبان راندن آن‌را هم ندارد.
یک پایگاه نظامی ایالات متحده آمریکا برای اولین بار پس از جنگ جهانی دوم هدف ده‌ها موشک قرار گرفت و ویران شد. فرمانده‌ای که مسئول اجرای این عملیات بود مقابل دوربین‌ها قرار گفت و مسئولیت خطای نیروهایش در هدف قرار گرفتن هواپیمای مسافری اوکراینی را پذیرفت تا جلوی خسارت بیشتر به اعتماد عمومی و اعتبار کشور گرفته شود. با وجود همه زیانها این را اما باید به فال نیک گرفت و ارج نهاد.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/90935/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تسهیل خدمات سرمایه‌گذاری از مسیر پنجره واحد الکترونیک در قشم/حجم صادرات و صادرات مجدد قشم به 505 میلیون دلار رسید

سقف برداشت از حساب‌های بانکی کاهش یافت؟

گوشت با سبزی در صدر منوی تورم

افزایش قیمت کارخانه ای خودرو‌ را کسی گردن نمی‌گیرد

گوناگون/ کشف کلاه‌خودی از 2500 سال قبل

عجیب ترین پدیده های طبیعی در کره زمین

لحظه هولناک تصادف 2 بالگرد نظامی در مالزی

تلاش های فیلِ مادر برای نجات دادن فرزندش از دریاچه

تبرئه مردی که بدنش الکل تولید می‌کند!

ای مرغ سحر عشق ز پروانه بیاموز

تصاویری که عبدالرضا داوری از تفاوت استقبال از روحانی و رئیسی در فرودگاه پاکستان منتشر کرد

میرسلیم: رئیسی در فرصت باقی‌مانده تدبیر مناسبی بیندیشد وگرنه همه ضرر می‌بینیم

کارگران به دیدار رهبر انقلاب می‌روند ‌

تماس تلفنی ماکرون با نتانیاهو با درخواست آتش‌بس

تعرض مجدد شهرک‌نشینان با همراهی نظامیان صهیونیست به مسجدالاقصی

حمله وحشیانه جنگنده های رژیم صهیونیستی به خانه‌ای در بیت لاهیا

افشای ابعاد تازه از جنایات صهیونیست‌ها در گورهای جمعی غزه

قالیباف بازنده مشارکت حداقلی

ماجرای جت شخصی؛ 21 سال دیر فهمیدیم!

قالیباف: بانک مرکزی در پایان سال 1402 به تعهداتش درباره تخصیص ارز به دارو عمل کرد

اتحادیه صنف طلا و جواهر: چشم انداز قیمت سکه و طلا صعودی نیست

ایران به زودی به شبکه کارت‌های اعتباری روسیه می‌پیوندد

جلوی لرزش و سروصدای لباسشویی تو بگیر !!!

عاقبت ضرب و شتم یک گاو نر با چوب

صبح زیبا با نمایی از کوه رینیر در آمریکا

اجرای آزمایشی برای اثبات قانون اول نیوتون

شعرخوانی زیبا از دکتر کاکاوند

ادای احترام رئیس جمهور به اقبال لاهوری

موضع ایران درخصوص توافقات اخیر جمهوری آذربایجان و ارمنستان

نمازی: ما می‌توانیم تحریم نباشیم

سپهبد مقتدر

رییس جمهور پس از بازدید آرامگاه اقبال لاهوری: وحدت بین ایران و پاکستان ناگسستنی است

رئیس سازمان انرژی اتمی: تعداد نیروگاه‌های اتمی افزایش می‌یا‌بد

واکنش وزیر خارجه به تصمیم اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم‌ جدید علیه ایران

معاریو: جنگ با حماس سال‌ها طول می‌کشد

مادر فلسطینی پیکر فرزند شهیدش را گل‌باران و معطر کرد

حمله پهپادی اسرائیل به یک خودرو در جنوب لبنان

کی بود کی بود من نبودم؟!

توضیح بانک صادرات درباره دلایل خرید بخشی از سهام پرسپولیس

مدیرعامل سازمان ملی مسکن: زمین 1.8 میلیون واحد نهضت ملی مسکن تامین شد

شرط ادامه کار املاک "دیوار" از زبان مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن

24 آزادراه به عوارضی الکترونیکی مجهز شد

دریاچه‌ی زیبای بَرم اَلوان در شهرستان بهمئی

قایق آسمانی با 600 متر ارتفاع در چین

شببه‌سازی صحنه جالب از برخورد دو سیاهچاله!!

آدمی حسرت سرگردونه

سروده‌ای که رهبر انقلاب یک بیت آن را در آستانه عملیات وعده صادق خواندند

جعفرزاده: اگر صادقانه از مردم کف خیابان بپرسید می‌گویند ما فردی مانند ظریف می‌خواهیم

ادعای گروسی: ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساختن یک بمب اتمی فاصله دارد

حضور رئیس‌جمهور در آرامگاه اقبال لاهوری