شناسایی خالکوبی‌های پنهان در مومیایی‌های مصر باستان خردنامه

ایران پرسمان - سیناپرس / تیمی از پژوهشگران باستان‌شناس با کمک تصویربرداری مبتنی بر امواج ماورا سرخ موفق به شناسایی خال‌کوبی‌هایی مخفی در مومیایی‌های مصری شدند. این خالکوبی‌ها جنبه آئینی داشته و احتمالاً نشان‌دهنده موقعیت اجتماعی افراد مومیایی‌شده در زمان حیاتشان بود.
باستان‌شناسان با بهره بردن از فناوری مدرن موفق به شناسایی خال‌کوبی‌های پنهان در مومیایی‌های مصر باستان شدند. آنه اوستین (Anne Austin) باستان‌شناس و استاد دانشگاه میسوری در مطالعات اخیر خود موفق به شناسایی بقایای خال‌کوبی و جوهر استفاده‌شده جهت ایجاد نقش روی یک مومیایی مؤنث مصری شد.
وی با استفاده از امواج ماورا سرخ توانست این نقوش را که با چشم مسلح دیده نمی‌شدند، کشف کند. وی در این رابطه اعلام کرد: «کار کردن در مقبره‌های باستانی کاملاً شگفت‌انگیز است و این خیلی هیجان‌انگیز خواهد بود که شما در حین پژوهش روی یک مومیایی، ناگهان یک خال‌کوبی پیدا کنید.»
این اکتشافات جدید، ایده قدیمی را به چالش می‌کشد که بر این اساس ادعا می‌شد خالکوبی کردن زنان مصری باستان مربوط به باروری است. پژوهشگران این تیم تحقیقاتی احتمال می‌دهند که خالکوبی‌ها ممکن است با نقش زنان به‌عنوان شفادهنده یا کشیش مرتبط باشد.
به باور پژوهشگران، این روش می‌تواند آنچه را که تاکنون در مورد نحوه خال‌کوبی کردن در مصر باستان شناخته‌شده است، دگرگون کند. دکتر اوستین و همکارانش در سال‌های 2016 و 2019 میلادی در محوطه‌ای باستانی در مصر به نام دیرالمدینه موفق به شناسایی و مطالعه تعدادی مومیایی شدند.
این شهر مصر باستان متعلق به افرادی بود که مقبره‌های سلطنتی را ساخته و تزئین می‌کردند. در بین مومیایی‌های کشف‌شده، حداقل هفت نفر دارای خال‌کوبی بودند و تخمین زده می‌شود این مومیایی‌ها به دستکم 3 هزار سال پیش تعلق داشته باشند.
در یکی از جالب‌ترین موارد، عکس‌های مادون‌قرمز 30 خال‌کوبی را روی قسمت‌های مختلف یک مومیایی نشان داد. دکتر آستین در این رابطه گفت: «الگوهای متقاطع روی بازوهای او روی هیچ‌یک از نمونه‌های پیشین دیده نشده بود.
چند نمونه از خال‌کوبی‌های این فرد مانند نوشته‌های هیروگلیف به نظر می‌رسند. این‌ها نمادهایی هستند که در نوشته‌های مصر باستان به‌کاررفته‌اند. این خال‌کوبی‌ها نشان می‌دهد که این زن احتمالاً یک شخصیت مهم مذهبی است.»
یکی دیگر از این مومیائی‌ها که اتفاقاً مومیایی یک زن است، روی گردن خود خال‌کوبی داشت. در این خال‌کوبی چشم انسان به تصویر شده است که این‌یک نماد مقدس در مصر باستان برای محافظت محسوب می‌شود. او همچنین در هر طرف گردن خود یک خال‌کوبی بابون (نوعی میمون) نشسته داشت.
کری مولستین (Kerry Muhlestein) مصر شناس دانشگاه بیرمنگام و از اعضای این تیم پژوهشی اعلام کرد: «همه‌چیز در مورد اکتشافات جدید خال‌کوبی شگفت‌آور است.»
پیش‌ازاین تاکنون تنها شش نمونه خال‌کوبی در مومیایی‌های مصر باستان کشف‌شده بود. اولین مورد یک مومیایی زن بود که در سال 1891 میلادی شناسایی‌ شده بود. اخیراً، تصویربرداری مادون‌قرمز دو مومیایی را با خال‌کوبی در موزه بریتانیا در لندن نشان داد. این افراد حدود 5 هزار و 100 سال پیش در مصر زندگی می‌کردند.

گفتنی است خالکوبی در دنیای مومیایی‌ها به مصر باستان خلاصه نشده و چندی پیش تیمی از پژوهشگران ایتالیایی در حین بررسی و مطالعه مومیائی مرد یخی موسوم به اوتزی با کمک دوربین‌های ویژه این مطالعه که به فیلترهای ماورا بنفش مجهز بوده، موفق به شناسایی یک خالکوبی در قفسه سینه این مومیایی یخی شدند که در مرز ایتالیا و اتریش و در ارتفاعات آلپ کشف‌شده بود.
این خال‌کوبی دقیقاً در سمت راست قفسه سینه مرد یخی قرار داشت و با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شد. در همین زمینه مارکو سامادلی Marco Samadelli اعلام کرد: «نخستین خال‌کوبی کشف‌شده عبارت‌اند از چهار خط ممتد و موازی که بر روی سینه وی در بخش پیچ‌خورده بدن نقش زده‌شده است.»
پژوهشگران اعتقاددارند، برخلاف نمونه‌های مصری، تمامی خالکوبی‌های موجود در بدن مومیایی مرد یخی یا اوتزی، جنبه پزشکی و درمانی داشته و مطالعات آن‌ها نشان می‌دهد که محل این خالکوبی‌ها، دقیقاً مطابق با نقاطی است که در طب سوزنی سنتی چینی از آن استفاده می‌شود.

لینک کوتاه:

مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

حمایت جالب فعالین رسانه‌ای دنیا از اعتراضات ضد صهیونیستی دانشجویان آمریکا

نماهنگ «فلسطین تنها نیست» با نوای مهدی سلحشور

اگر کسی به یاد گناهان گذشته اش افتاد بداند ذات اقدس الهی به یادش انداخته

تقویم تاریخ/ بیانیه سازمان ملل علیه سلاح‏های شیمیایی عراق بر ضد ایران

تفال/ سالها دل طلب جام جم از ما می‌کرد

دریاچه ای زیبا در نیوزلند

اسب آبی نر پس از هفت سال ماده از آب درآمد!

حکمت/ گناهِ ثروتمندی

محافظت دانشجویان هاروارد از دانشجویان مسلمان هنگام خواندن نماز

آیا جن‌ها هم زاد و ولد دارند؟

سگ رباتیک با قابلیت شعله‌افکنی تا فاصله 10 متری

تصاویری از لحظه فرود آپولو 11 بر سطح ماه در سال 1969

دانشمندان تنها در 150 دقیقه الماس ساختند

میدان مغناطیسی زمین 3.7 میلیارد ساله است

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید