ایران پرسمان

آخرين مطالب

به خاطر مغزتان هم که شده کتاب بخوانید! خردنامه

  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - مجله دیجی کالا / با دنبال کردن روش‌هایی مانند مصرف مکمل روغن ماهی و خوراکی‌های مقوی، ثبت نام در کلاس‌های آموزش زبان، ساخت پازل یا ورزش منظم در هفته حافظه و عملکردهای مغزی تقویت می‌شوند. البته افزایش یادگیری و ترفندهای مختلف تقویت حافظه به نوعی تجارت و روش کسب درآمد نیز تبدیل شده است و به طور سالانه افراد زیادی از هزینه‌های دریافتی بابت این ترفندها، زندگی خود را سپری می‌کنند. ولی ارزان‌ترین، ساده‌ترین و مطمئن‌ترین روش برای تقویت ذهن و بهبود مغز تحت عنوان مطالعه کتاب شناخته می‌شود. کتاب تنها ذهن را از اطلاعات و دانش جدید پر نمی‌کند، بلکه تغذیه رسانی و تقویت آن را نیز بر عهده دارد.
شنیدن این جمله که مطالعه کتاب فواید زیادی برای مغز دارد، چندان شگفت‌آور نیست و حتما شما هم تا به حال آن را شنیده‌اید. احتمالا در زمان کودکی مادرتان برای آنکه بتواند شما را نیز به کتاب خواندن تشویق کند تا دست از تلویزیون بکشید، جمله‌های مشابهی بیان کرده است تا با تشویق شدن به این کار، به سراغ تقویت ذهن خود بروید. ولی نکته جالب در مورد حقیقت فواید مطالعه آنجایی برجسته می‌شود که چگونه یک فعالیت ساده می‌تواند مغز را به طرق مختلف بهبود ببخشد.
اساسی‌ترین تاثیر مطالعه کتاب در ناحیه‌ای از مغز اتفاق می‌افتد که با درک زبان در ارتباط است، یعنی کورتکس گیجگاهی چپ مغز. پردازش موارد نوشتاری از حروف تا کلمه، جمله و داستان کامل، توجه نورون‌ها را به خود جلب می‌کند تا بتوانند اطلاعات را منتقل کنند. این اتفاق زمانی که صحبت می‌کنیم نیز پدید می‌آید، ولی مطالعه طبیعی مغز را تشویق می‌کند تا بیشتر فعالیت داشته باشد و عملکرد بهتری ارائه دهد. به طور معمول زمانی که مطالعه می‌کنید، زمان بیشتری برای فکر کردن دارید. مطالعه مثل یک دکمه مکث برای ادراک و بینش بهتر عمل می‌کند. در حالی که با استفاده از زبان شفاهی (در هنگام تماشای فیلم یا شنیدن یک صدای ضبط شده) مکث و توقفی نخواهید داشت.
فواید مطالعه کتاب تا چه زمانی دیده می‌شود؟
فواید مطالعه بعد از کنار گذاشتن کتاب هم ادامه پیدا می‌کند. مطالعه کوچکی که در دانشگاه ایموری انجام شد، نشان می‌دهد بعضی از این فواید حتی تا 5 روز بعد نیز باقی می‌مانند. این تاثیرات با نام فعالیت سایه شناخته می‌شود و مانند ماهیچه ذهن عمل می‌کنند.
در حقیقت می‌توان این‌گونه تعبیر کرد که مطالعه کتاب برای بخش زبانی مغز همچون فعالیت فیزیکی و ورزشی عمل می‌کند. ولی این کتاب خواندن بخشی که مسئول فعالیت حرکتی است، یعنی شیار مرکزی مغز را نیز تقویت می‌کند، زیرا مغز یک اندام پرکار محسوب می‌شود. برای مثال زمانی که کتابی در مورد انجام فعالیت‌های فیزیکی می‌خوانید، نورون‌هایی که این فعالیت‌ها را کنترل می‌کنند نیز درگیر می‌شوند. شاید در زمان خواندن کتابی که فردی در حال دویدن با اسب است، بدن شما درست مانند زمانی که در حال اسب‌سواری هستید، نباشد، ولی مغزتان مانند همان زمان عمل می‌کند. هرچه قسمت‌های بیشتری از مغز شما فعالیت داشته باشد، نتیجه به دست آمده برای عملکرد کلی شناختی ذهن بهتر است.
ولی باید این نکته را نیز ذکر کرد که مطالعه کتاب از هر نوع و دسته‌ای، نتیجه مساوی به جای نمی‌گذارد. نتایج اولیه‌ای که در تحقیقی از دانشگاه استنفورد انجام شد نشان می‌دهد مطالعه کتاب با محتوای نزدیک به ادبیات، ورزش اصلی برای مغز به شمار می‌روند. بررسی اسکن‌های ام آر آی انجام شده از افرادی که رمان جین آستین را عمیقا مطالعه می‌کردند، نشان می‌دهد جریان خون در بخش‌هایی از مغز که عملکرد شناختی و اجرایی را هم‌زمان کنترل می‌کند، افزایش یافته است. در صورتی که مطالعه کتاب به صورت تفریحی تاثیرات محدودتری را نشان می‌دهد.

اگر فردی یک کتاب‌خوان ضعیف است یا به ناتوانی در خواندن یا دیسلکسیا (اختلال یادگیری ناشی از مطالعه کتاب) مبتلا باشد، احساس می‌کند نمی‌تواند از فواید مطالعه کتاب بهره ببرد، در این صورت باید برای آنها چه کرد؟ راه حل این مشکل هم با کتاب برطرف می‌شود. در این زمینه تحقیقی روی کودکان 8 تا 10 سالی انجام گرفت که میزان مطالعه کتاب آنها از حد معمول کمتر بود. کلاس‌های مطالعه درمانی صد ساعته به طور چشمگیری کیفیت ماده سفید مغزشان را تقویت کرد. ماده سفید بافتی از مغز است که سیگنال و پیام‌های بین ماده خاکستری مغز، محلی که اطلاعات پردازش می‌شوند را حمل می‌کند. نتیجه محققان نشان می‌دهد: مغز این کودکان بعد از انجام کلاس‌ها، شروع به بازگردانی خود کرده است تا بتوانند از کل مغز و نه فقط از کورتکس گیجگاهی خواندن محور بهره ببرند.
مطالعه را در خود تقویت کنید

توانایی مطالعه کتاب چیزی است که باید پرورش یابد. نویسنده‌ای در کتاب جدید خود به این نکته اشاره می‌کند که خودش، به عنوان فردی که مطالعه کتاب را برای زنده ماندن و ادامه زندگی انجام می‌دهد، توانایی تمرکز بیشتری بر کلمه‌های نوشته شده در کتاب نسبت به آنچه روی صفحات الکترونیکی خوانده می‌شود، پیدا کرده است. به گفته او متاسفانه مطالعه از صفحات کامپیوتری تداوم، پایداری و تمرکز کمتری دارند. در حقیقت مطالعه به سبک جدید یک چرخه نادرست است: بدون وجود ورزش پایدار برای ماهیچه‌های مغزی که با مطالعه کتاب حاصل می‌شود، مغز توانایی کنترل فرآیندهای پیچیده را از دست می‌دهد، در واقع که این توانایی است که امکان مطالعه عمیق را ایجاد می‌کند.
یک راه حل ساده برای مطالعه به طور صحیح وجود دارد: تلفن همراه و کامپیوتر خود را خاموش کنید و آنها را برای یک تا دو ساعت کامل کنار بگذارید. کتاب مورد نظرتان را از قفسه و کتابخانه بردارید و بدون دغدغه مطالعه کنید. فواید به زودی در زندگی‌تان مشهود می‌شوند.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/93051/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

یک دهه حرف‌های تکراری؛ آیا مواضع فرزین با رئسای سابق بانک مرکزی تفاوتی دارد؟!

جزئیات افزایش حقوق سرایداران مدارس اعلام شد

طرح تامین مالی ⁧تولید⁩ و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

بهترین روش برای تشخیص هندوانه رسیده

نماهنگ نسخه طوفان

دستامو بگیر، آقای دلم

ابداع روش جدیدی برای نابودی سرطان

فرود فضانورد روسی با سرعت ونتاج کوپه استون مارتین بر روی قطب شمال!

‌زبان فارسی‌ را مدیون زبان متعادل سعدی هستیم

ارسال اقلام مورد نیاز به سیستان و بلوچستان توسط سپاه و ارتش

توصیه میرسلیم به دولت رئیسی درباره ریشه‌کنی فساد: جرأت‌مندانه عمل کنید!

گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای درباره میزان خسارات عملیات تنبیهی «وعده صادق»

تحسین حمله تنبیهی ایران توسط نمایندگان پارلمان ترکیه

اذعان آمریکا و غرب به دست برتر روسیه در جنگ با اوکراین

مجروح شدن نوزاد 20 روزه فلسطینی بر اثر بمباران ارتش اسرائیل

معاریو: ایران، روز قیامت را به اسرائیل نشان داد

روایت چتم‌هاوس از موفقیت راهبردی ایران در حمله به اسرائیل

ماجرای شایعه خروج ایران از ایکوم و ایکوموس چیست؟

پادشاه لخته

هم میهن: پایان گشت ارشاد و روسیاهی تندروها

صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس تأیید شد

آغاز فروش اینترنتی دارو از ماه آینده

مهلت تبدیل مجوزهای قدیمی فعالان اقتصادی به مجوزهای جدید اعلام شد

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

وقتی در لاین خودت رانندگی نمی کنی!

هدفش اینکه ببینه چند نفر زنده میان بیرون

حرکت خفن این راننده کامیون پربازدید شد

انیمیشن دیدنی ناسا از قمر سیاره مشتری

یک لرزه‌سنج مسافر ماه می‌شود!

به دنیا دل مبند ای دل به فکر توشه ره باش ‏

به بهانه اول اردیبهشت یادروز سعدی شاعر بلند آوازه ایران و جهان‌

عضو کمیسیون امنیت ملی: اقدام روز گذشته اسرائیل گوشمالی دیگری خواهد داشت

شوخی های جالب کاربران فضای مجازی با حمله اسرائیل به اصفهان

شورای ائتلاف در مرحله دوم انتخابات، لیست 16 نفره می‌دهد

کدام چهره‌های سیاسی در مراسم ترحیم معاون اول احمدی‌نژاد حضور داشتند؟

اعلام زمان برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی

روایت مقام سازمان ملل از وضعیت بیمارستان‌های غزه

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

دستگاه های صدرنشین و قعر نشین تبدیل مجوزهای کاغذی را بشناسید

مقام مسئول: 6 دهک جامعه توان خرید خانه را ندارند

آیت‌الله جوادی آملی: بانک‌ها جلوی اختلاس‌ها را بگیرند

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

صحنه ای جالب از تخم گذاشتن شاهین پشت پنجره

ایده های جالب یک آدم خوش ذوق!

سعدی‌خوانی مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی

مارک زاکربرگ: دستگاه جدیدمان مغز را می‌خواند

بزرگداشت شاعری که پیشانی زبان پارسی است/ گوته تا شجریان از «سعدی» اعتبار گرفتند

به مناسبت روز بزرگداشت شاعر و نویسنده بزرگ قرن هفتم، سعدی شیرازی

تمجید امیرعبداللهیان از ابتکار تاریخی آفریقای جنوبی