ایران پرسمان

آخرين مطالب

انتخابات را فقط با اصولگرایان برگزار کنید تحلیل روز

  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - آرمان ملی / متن پیش رو در آرمان ملی منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
نمایندگان زیادی تایید نشدند و در میان چهره‌های شاخص سیاسی از بین تایید صلاحیت شده‌ها، نام افرادی همچون سیدمصطفی میرسلیم، مرتضی آقاتهرانی، مجید انصاری، مسعود پزشکیان، الهام امین‌زاده، عبدالحسین روح‌الامینی، علی احمدی، علی صوفی، مصطفی کواکبیان، سهیلا جلودارزاده، احمد مازنی، پروانه مافی، محمدرضا بادامچی، سیدفرید موسوی، فریده اولادقباد، ابوالفضل سروش، علیرضا رحیمی، محمدباقر قالیباف، سیدمحمد حسینی، الیاس نادران، حمیدرضا حاجی‌بابایی، مجتبی ذوالنوری، غلامرضا مصباحی مقدم، علیرضا محجوب، سکینه الماسی، علیرضا زاکانی و الهه راستگو به چشم می‌خورد و نزدیک به 90 نماینده فعلی مجلس ردصلاحیت شده‌اند. در این میان برخی مشمول بند 1 ماده 28 یعنی عدم التزام عملی به اسلام شده‌اند و برخی هم با استناد به بند 2 یعنی عدم التزام عملی به نظام جمهوری اسلامی گویا قرار است از گردونه انتخابات جدا شوند، دو بندی که برخی کاندیداها از مستندات آن بی‌خبرند. مهلت شکایت داوطلبان رد صلاحیت شده یازدهمین دوره مجلس هم در حالی پایان یافت که عملکرد شورای نگهبان و رد صلاحیت گسترده زمینه‌ساز بحث‌های گسترده‌ای ‌در فضای سیاسی کشور شده است. عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان گفت: «بیش از 3700 نفر از نامزدهای رد صلاحیت شده تاکنون شکایت کرده‌اند که بخشی در سایت و بخشی در شهرستان‌ها شکایت کرده‌اند. از این تعداد حدود 3400 نفر آقا و حدود 300 نفر هم خانم هستند که شکایتشان در سامانه ثبت می‌شود و مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.» یکی از عوامل تحقق مشارکت بالا حضور همه سلایق سیاسی درون خانواده انقلاب اسلامی است که انتظار می‌رود شورای نگهبان، توصیه‌ها، آینده‌نگری و سخنان مشفقانه رئیس‌جمهوری و دلسوزان نظام را با حسن نظر در چارچوب قانون و تحقق ارکان چهارگانه (مشارکت، سلامت، امنیت و رقابت) در انتخابات پیش رو، تلقی کرده و در فرصت باقی مانده قانونی بررسی شکایات، امکان حضور و رقابت و مشارکت بیشتر گروه‌های سیاسی را فراهم کند تا بار دیگر وحدت ایرانیان و حماسه ایران را در پایان سال 98 جشن بگیریم تا التیام بخش تمام زخم‌ها و دردهای ماه‌های اخیر شود. 25 دی هم آیت‌ا... جنتی دبیر شورای نگهبان گفت: نتایج اعلام شده درباره صلاحیت داوطلبان نهایی نیست و همچنان امکان بازبینی و بازنگری در نظرات اولیه توسط اعضای شورای نگهبان وجود دارد. معصومه ابتکار معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده نوشت: انتظار است در روند بررسی صلاحیت‌های نامزدهای انتخابات مجلس تجدیدنظر و ایران با همه تنوع و تکثرش دیده شود. باتوجه به رویکرد اخیر شورای نگهبان در رد صلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان، نمایندگان این جریان سیاسی در مجلس و فعالان سیاسی این طیف در احزاب واکنش‌های بسیاری نسبت به این رویکرد نظارتی این نهاد داشتند. یکی از این واکنش‌ها مربوط به عبدالرضا هاشم‌زایی نماینده اصلاح‌طلب مجلس است، او در خصوص رد صلاحیت گسترده نمایندگان مجلس برای دور بعدی گفت: رد صلاحیت نمایندگان فعلی مجلس به استناد عدم التزام به اسلام و عدم التزام به نظام با تداوم وظیفه نمایندگی آنها طی چهار ماه آینده تناقض دارد. او افزود: من احساس می‌کنم با حرف‌هایی که شده ما دیگر در مجلس مشروعیت نداریم و باید از مرجع تقلیدی بپرسیم که‌ آیا حقوقی که نمایندگان در چهار ماه باقی‌مانده از مجلس دهم می‌گیرند حلال است یا خیر؟
انتخابات درون جناحی است نه ملی
اسماعیل گرامی مقدم از اعضای ارشد حزب اعتمادملی نیز در گفت‌وگو با «آرمان ملی» در خصوص رد صلاحیت گسترده نمایندگان و چهره‌های اصلاح‌طلب برای انتخابات مجلس پیش رو گفت: خروجی هیات نظارت نشان می‌دهد اکثر نامزدهای اصلاح‌طلب در سراسر کشور ردصلاحیت شدند. بسیاری از نامزدهای وابسته به احزاب هم احراز صلاحیت نشدند. این موضوع به خودی خود نشان می‌دهد صحنه انتخابات این دوره از مجلس یک انتخابات درون جناحی میان اصولگرایان خواهد بود. آن هم نه اصولگرایان معتدل بلکه اصولگرایانی با تفکرات رادیکالی و تندرو. اسماعیل گرامی مقدم تاکید کرد: با شرایطی که شاهد آن هستیم، رقابت در انتخابات زیر سوال می‌رود که چرا صرفا احزاب اصلاح‌طلب به دلیل داشتن گرایش سیاسی رد صلاحیت شدند. به عنوان مثال در جبهه اصلاحات و میان احزاب سیاسی اکثرا رد صلاحیت شدند. باتوجه به اتفاقاتی که در منطقه و درون کشور رخ داده، بهترین و ممتازترین واکنش نظام تا فرارسیدن انتخابات، وجهه دموکراتیک و انتخاباتی نظام سیاسی کشور خواهد بود آن هم با مشارکت بالا. بنابراین اگر مشارکت کاهش پیدا کند اصلا به نفع کشور نیست چراکه نظام جمهوری اسلامی همواره در زمینه مشارکت مردم در انتخابات مدعی بوده است. این فعال سیاسی با اشاره به اینکه اصلاح‌طلبان تمام تلاش خود را برای حضور در انتخابات و اصلاح شرایط، به کار گرفتند، خاطر نشان کرد: ما به عنوان احزاب اصلاح‌طلب در چارچوب قانون اساسی وارد انتخابات شدیم اما امروز دست ما خالی است و در اکثر حوزه‌ها نمی‌توانیم نامزد معرفی کنیم. به عنوان مثال حزب اعتماد ملی به اندازه انگشتان یک دست هم نامزدی در صحنه انتخابات ندارد. با این اوصاف بهتر است وزارت کشور احزاب را به کلی تعطیل کند و هر کاندیدایی هم که منتسب به احزاب است رد صلاحیت شود. گرامی مقدم با بیان اینکه انتخابات با ادامه این شرایط معنای خود را از دست می‌دهد تصریح کرد: با رویکردی که در احراز صلاحیت‌ها شاهد آن هستیم راهکار منطقی این است که انتخابات‌ها از این پس از قبل اعلام شود و از اصولگرایان هم برای ثبت نام دعوت شود، اصلاح‌طلبان حتی ثبت نام هم نکنند که رد صلاحیت شوند تا از هدر رفتن هزینه‌ها در کشور هم جلوگیری شود. او افزود: امیدوارم در تجدید نظر شورای نگهبان شاهد حداقل یک رقابت جدی در جریان انتخابات باشیم. در حال حاضر تنها نیرویی که بتواند مردم را پای صندوق‌های رای بیاورد اصلاح‌طلبان هستند و با این رد صلاحیت‌ها انگیزه حضور مردم در انتخابات را کاهش می‌دهد. در آن زمان این کاهش مشارکت مردم مسئولیت‌هایی دارد و این مسئولیت بر دوش کسانی خواهد افتاد که باعث و بانی آن هستند. گرامی مقدم با تاکید براینکه جایگاه مجلس نباید از بین برود گفت: زمانی که مجلس از جایگاه اصلی خود یعنی راس امور تنزل پیدا کرد، در دو حوزه قانونگذاری و نظارت شاهد مشکلات بسیاری خواهیم بود.
بیانیه اعتراضی احزاب به ردصلاحیت‌ها
همانطور که گرامی مقدم اشاره کرد احزاب دارای کاندیدای تایید شده نیستند و حزب اعتماد ملی دیروز در بیانیه‌ای با انتقاد از رویه بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس از ردصلاحیت تمامی کاندیداهای این حزب خبر داد و بر لزوم اصلاحات اساسی در قانون انتخابات تاکید کرد. در بخشی از این بیانیه آمده است: «[این موضوع] آینده کشور را در شرایطی که شدیدا نیازمند انسجام و وحدت ملی در مقابل تهدیدهای خارجی هستیم، با خطرات جدی روبه‌رو خواهد کرد؛ لذا به صاحبان قدرت اعلام می‌کنیم که با اتخاذ سیاست‌های کثرت‌گرایانه، سرنوشت کشور و زندگی مردم عزیز ایران را در مواجهه با خطرات پیش رو مصون نگه دارند.» همچنین حزب مجمع ایثارگران با صدور بیانیه‌ای در واکنش به نتیجه بررسی صلاحیت‌ها در شورای نگهبان به آن‌چه «رد صلاحیت نمایندگان منتقد و نامزدهای دلسوز مجلس» خوانده، انتقاد کرد.
ماجرای وام 18 درصدی
احمد بیگدلی نماینده خدابنده از نمایندگان ردصلاحیت شده است. او درباره علت رد صلاحیتش گفت: من به استناد بند 1 ماده 28 یعنی عدم التزام به اسلام رد صلاحیت شدم. بیگدلی در پاسخ به این سوال که مستنداتی در این رابطه به شما ارائه شده است اظهارکرد: اعلام کرده‌اند چرا تعداد زیادی وام‌های 18 درصد گرفته‌اید و به مردم داده‌اید؟ دیگر اینکه چرا کمک‌های زیادی از بهزیستی گرفته‌اید و به مردم داده‌اید؟

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/93179/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

جزئیات دیدار امیرعبداللهیان با دبیرکل سازمان ملل

حماس: مواضع بایدن متناقض است

نماینده روسیه در شورای امنیت: آمریکا با هر قطعنامه آتش بس در غزه مخالفت کرده است

کاخ سفید: آمریکا در مورد رفح با اسرائیل در حال گفت و گو است

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

نماهنگ «تنبیه متجاوز»

عملیات انتقال بیمار 300 کیلویی به بیمارستان مسکو!

تلاوت دلنشین سوره قیامت با صدای استاد عبدالباسط

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

تصویر احوالپرسی ظریف از ولایتی

چرا به شاهد 136، «کلاشنیکف دنیای پهپاد‌ ها» می گویند؟

تاریخ سازی جعلی

سیل برای دبی گران تمام شد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

گیر افتادن گربه‌ای در سیل دبی

نماهنگ حماسی «الله اکبر» با صدای محمود کریمی

اوضاع فرودگاه کیش و دبی یک روز پس از باراش شدید باران

با بزرگترین ستاره شناخته شده آشنا شوید

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

هشدار صریح ایران به رژیم صهیونیستی؛ در پاسخ دادن به هرگونه ماجراجویی آنی عمل می‌کنیم

سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود

رئیسی: اگر اهل مذاکره‌اید، ما میز مذاکره را ترک نکرده‌ایم

روایت هاشمی رفسنجانی از درخواست وزیر نفت برای صدور نفت مجانی به سوریه

سپاه ادعای آسیب نیروگاه دیمونا در حمله ایران را تکذیب کرد

6 پیشنهاد وزیر امور خارجه کشورمان در شورای امنیت سازمان ملل

اردن: باید مانع حمله به رفح شد

رویترز: آمریکا عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو می‌کند

تظاهرات علیه نتانیاهو امروز هم ادامه یافت

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

هوای تازه/ آی قابیل! آی اســرائیل! نوبت انتقام‌ هابیل است

دام دنیا در بیان عطار نیشابوری

بیانیه بایدن درباره تحریم‌های جدید ضدایرانی آمریکا

امیرعبداللهیان: در صورت تعرض به منافع ایران، در پاسخ‌گویی لحظه‌ای تردید نخواهیم کرد

امیرعبداللهیان: عملیات دفاع مشروع و اقدام متقابل ایران پایان یافته است

اردن: ایران قصد تشدید تنش ندارد

سلامت جسمی- روانی صهیونیست‌ها وخیم‌تر شده است

سازمان بهداشت جهانی: حجم ویرانی بیمارستان‌های غزه فاجعه‌آمیز است

ادعای رسانه عبری درباره اصابت موشک به دیمونا جنگ روانی است