ایران پرسمان

آخرين مطالب

فرار جمهوریخواهان از واقعیت تحلیل روز

  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - اعتماد / متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
بالاخره پرونده استیضاح دونالد ترامپ رییس‌جمهور ایالات متحده از مجلس نمایندگان به سنای امریکا رسید تا پرونده استیضاح وارد فاز جدید و سرنوشت‌ساز شود. هر چند سنای امریکا به ‌طور کامل در اختیار جمهوریخواهان قرار دارد اما نمی‌توان چشم‌ها را به روی جرایم و اتهاماتی که دونالد ترامپ با آن روبه‌روست بست و جمهوریخواهان به راحتی جرایم و تخلفات را نادیده بگیرند و بدون هیچ هزینه‌ای او را تبرئه کنند. در اولین جلسه استیضاح که با حضور رییس دیوان عالی امریکا برگزار شد، همه سناتورها سوگند یاد کردند که بر مبنای بی‌طرفی و عدالت در این دادگاه عمل کنند. در این دادگاه سناتورها نقش هیات منصفه را ایفا می‌کنند که از بین 100 سناتور 53 نفر آنها جمهوریخواهانی هستند که اکثریت قریب به اتفاق آنها از جمله حامیان دونالد ترامپ محسوب می‌شوند و از هم‌اکنون می‌توان نتیجه نهایی دادگاهی که در سنا برگزار می‌شود را نیز حدس زد. ولی یک نکته در این بین وجود دارد. 53 سناتور جمهوریخواه باید بنشینند و به مستنداتی که نمایندگان مجلس نمایندگان به وسیله اطلاعات و شاهدانی که در اختیار دارند، ارایه دهند.
آنها معتقدند که ترامپ نه تنها از قدرت خود استفاده کرده بلکه قصد داشته از یک کشور خارجی علیه معاون رییس‌جمهور سابق یعنی جو بایدن استفاده کند. اگرچه برخی جمهوریخواهان مخالف مطرح شدن استیضاح از سوی دموکرات‌های مجلس نمایندگان بودند اما از طرفی دیگر برخی سناتورها بیان کردند که قصد دارند، مباحث و مدارک موجود را بشنوند ولی برخی دیگر از حامیان سرسخت وجود دارند که به ‌رغم همه مدارک موجود و اطلاعاتی که به دست آمده، اعتقاد دارند این یک فریبکاری بزرگ از سوی دموکرات‌های مجلس نمایندگان است. اما افشاگری‌های روزانه و درز کردن مطالب جدید علیه ترامپ در این پرونده حتی شرایط را برای سناتورهای مطمئن به خود و رییس‌جمهور محبوبشان نیز سخت کرده است. به خصوص اینکه لو پارناس، دستیار رودی جولیانی وکیل رییس‌جمهور امریکا و متهم اصلی این پرونده عنوان کرد که از ابتدا دونالد ترامپ در جریان این پرونده بوده است. حتی برخی شواهد حاکی از آن است که جاسوسی‌هایی نیز از سفیر سابق امریکا در اوکراین نیز صورت گرفته است. یکی از نهادهای غیردولتی و غیرحزبی ناظر بر دولت در امریکا نیز رسما اعلام کرده که کاخ سفید کمک‌های مالی و نظامی خود به اوکراین را تنها به دلایل سیاسی متوقف کرده و هیچگونه دلیل واضح و مشخصی وجود نداشته است. حتی مجموعه شرایط نشان می‌دهد این احتمال وجود دارد که شواهد خسارت‌بار‌تری نیز مطرح شود که می‌تواند باعث افزایش فشار روی متحدین ترامپ شود و امیدهای دموکرات‌ها را در به سرانجام رساندن محاکمه تقویت کند. اما در مجموعه شرایطی که اکنون این گزارش را نگارش می‌کنیم هیچ شانسی وجود ندارد که دو سوم اعضای مجلس سنا رای به برکناری دونالد ترامپ دهند و او را از کاخ سفید اخراج کنند.
اما به نظر می‌رسد یک کمپین جدی و ارایه شواهد جدید می‌تواند فشارها را بر جمهوریخواهان طرفدار رییس‌جمهور نیز بیشتر و امریکا را نیز تا حدی از این فضای دو قطبی خارج کند. در حال حاضر نکته قابل بحث اینجاست که آیا سناتورها تایید می‌کنند، ترامپ از قدرت اجرایی خود برای استفاده منافع شخصی بهره برده است یا خیر. برخی جمهوریخواهان حتی این موضوع را تایید می‌کنند اما معتقدند که این اقدام در حدی نبوده که او از سمت خود اخراج شود. البته چنین استدلالی در زمان استیضاح بیل کلینتون، رییس‌جمهور سابق امریکا در دهه 90 میلادی نیز مطرح بود اما استدلال‌ها با پرونده ترامپ قابل مقایسه نبود. نکته اینجا بود که در آن زمان بیل کلینتون خطای خود را پذیرفت و نسبت به آن نیز عذرخواهی کرد اما دونالد ترامپ هیچ یک از خطاهای خود را نپذیرفته و تمام شواهد و مدارکی که علیه او مطرح شده را نیز انکار می‌کند و آن را یک اقدام فریبکارانه می‌داند در صورتی که مدارک علیه کلینتون و ترامپ اصلا با یکدیگر قابل مقایسه نبودند. از طرفی جمهوریخواهان از یک جهت دیگر نگران هستند چراکه همه رای‌دهندگان حزب جمهوریخواه را طرفداران راست افراطی حزب تشکیل نمی‌دهند بلکه رای‌دهندگان مستقل و حتی میانه‌رو‌تری هستند که جمهوریخواهان نمی‌توانند آنها را نادیده بگیرند. به خصوص اینکه در انتخابات نوامبر 2018 مشاهده کردند که از این طریق چقدر ضربه خوردند. و اکنون که سال 2020 بار دیگر باید آرای مردمی را گردآوری کنند هر تصمیمی می‌تواند بر آینده حزب نیز اثرگذار باشد چراکه برای پیروزی نهایی نمی‌توانند تنها رای‌دهندگان کلاسیک حزب را در نظر بگیرند. به نوشته استفان کالینسون در سی‌ان‌ان در طول 250 سال تاریخ امریکا تنها دو رییس‌جمهور بودند که به ‌طور رسمی در سنا محاکمه شدند. اما اکنون سنای امریکا در شرایطی باید این محاکمه را برگزار کند که بسیار نگران نتیجه نهایی این جلسه هستند. هر چند جمهوریخواهان پیش‌تر این محاکمه را به سیرک تشبیه کرده بودند اما جان رابرتز به عنوان رییس دیوان عالی امریکا که ریاست دادگاه را برعهده خواهد داشت بر رسمیت داشتن دادگاه تاکید و عنوان کرد که باید شأن این دادرسی توسط همه رعایت شود، نشانی از تاکید او بر جدی گرفتن جلسه محاکمه بود. با این حال رهبران دموکرات مجلس سنا یک کارزار جدی را آغاز و اظهار کردند که شواهد و مدارک جدیدی را در اختیار دارند که می‌تواند در مجلس سنا، اسناد تازه مورد بررسی قرار گیرد. چاک شومر، رهبر اقلیت سنای امریکا گفت: هر محاکمه استیضاح در تاریخ ماه 15 مورد شاهد در آن حضور یافته است اما سناتور میچ مک کانل قصد دارد جلوی حضور شاهدان را در جلسه محاکمه بگیرد و این به معنی اولین دادگاه استیضاح رییس‌جمهور بدون شاهد است.
اکنون اگرچه مسوولیت پیشبرد استیضاح از سمت نانسی پلوسی به عنوان رییس مجلس نمایندگان امریکا به پایان رسیده اما کماکان به حملات و افشاگری علیه جمهوریخواهان ادامه می‌دهد. پلوسی به خبرنگاران گفت که آنها(جمهوریخواهان) از حقیقت می‌ترسند. آنها نمی‌خواهند اسناد را ببینند، آنها نمی‌خواهند مطالب شاهدان عینی را بشنوند. آنها می‌خواهند هر چیز جدیدی که پیش می‌آید را نیز نادیده بگیرند. با این حال جمهوریخواهانی مانند لیندسی گراهام بر این عقیده هستند که مطالب مربوط به شاهدان مشتی یادداشت‌های بیهوده است که هیچ ارتباطی با موضوع استیضاح ندارد. مایک پنس، معاون رییس‌جمهور امریکا نیز دموکرات‌ها را متهم به پیشبرد یک استیضاح حزبی کرده است. حال باید دید که مجموعه استیضاح دونالد ترامپ باب میل کدام جناح پیش خواهد رفت.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/93184/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رسانه صهیونیستی: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد

تصویب چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه

واکنش وزارت خارجه ایران به اقدام آمریکا برای تمدید تحریم نفتی ونزوئلا

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

دارندگان کارت سوخت بخوانند

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

عکس های کاملا به موقع

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: مسئولان متوجه اطرافیان کذاب و هتاک باشند

قدردانی امیرعبداللهیان از نقش الجزایر در کمک به توقف نسل‌کشی اسرائیل در غزه

عراق از حملات امروز به اصفهان ابراز نگرانی کرد

شهادت فرمانده گردان طولکرم در سرایاالقدس

حمله مقاومت فلسطین به شهرک «سدیروت»

خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ

شهادت یک جوان فلسطینی در کرانه باختری

حزب‌الله: از رویارویی با اسرائیل و حمایت غزه عقب نمی‌کشیم

محاکمه ترامپ وارد چهارمین روز شد

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

ترفند عجیب گراز برای فرار از دست سگ‌های شکارچی!

تصاویری فوق‌العاده زیبا از عبور زیبای فالکون 9 از مقابل ماه

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

روایت سفیر ایران در فرانسه از ماجرای تهدید به انفجار یک فرد در مقابل کنسولگری ایران

راهپیمایی تهرانی‌ها در حمایت از عملیات «وعده صادق»

لاوروف: روسیه از طریق کانال‌های دیپلماتیک به اسرائیل اطلاع داده که ایران خواهان افزایش درگیری نیست

واکنش معنادار وزیر روحانی درخصوص تذکر دفتر رهبری به مسئولان بخاطر رفتار بی‌قاعده در حجاب

سرقت 250 هزار سند در حمله هکری «انانیموس» به ارتش رژیم صهیونیستی

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

شمار شهدای غزه از 34 هزار نفر گذشت

اوربان: اروپا یک قدم تا ارسال سرباز به اوکراین فاصله دارد

پیشرفت در مذاکرات صلح باکو و ایروان

اظهارات لاوروف درخصوص صحبت‌های جنجالی بورل

هشدار صندوق بین‌المللی پول نسبت به تبعات تصرف دارایی‌های روسیه

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

گوناگون/ دستاوردهای عملیات «کربلای10»

پلی زیبا و بزرگ در میان ابرها در چین

خرس خانگی یک روس

بیگانگان فضایی ممکن است در واقعیت بنفش باشند

من پیر فنا بدم جوانم کردی

رویترز: کشورهای غربی با هدف تنش‌زدایی از طریق ترکیه به ایران پیام داده‌اند

وزیر خارجه انگلیس خطاب به نتانیاهو: سپاه را به عنوان نهاد تروریستی شناسایی نمی‌کنیم

یکی از همراهان امیرعبداللهیان در جواب یک خبرنگار درباره حمله شب گذشته: «چه حمله‌ای؟!»

امیرعبداللهیان: به هرگونه خطای محاسباتی پاسخ می‌دهیم

وضع تحریم‌های جدید علیه نفت ایران در بسته کمک‌های مالی آمریکا به اسرائیل و اوکراین

سی‌ان‌ان: شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

ادعای یک نشریه انگلیسی: بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است