ایران پرسمان

آخرين مطالب

حناچی در همایش گام دوم طرح مدرسه آماده مطرح کرد

آموزش در مدارس باعث می شود به جای ترس از زلزله اعتماد به نفس پیدا کنیم/ ضرورت فرهنگسازی درباره پسماند و محیط زیست میان دانش آموزان شهرداری تهران

  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - شهرنوشت: شهردار تهران در همایش گام دوم طرح مدرسه آماده که در برج میلاد برگزار شد، بر ضرورت تقویت آموزش و آمادگی در برابر حوادث در مدارس تاکید کرد و این را یکی از الزامات تاب‌آوری شهر دانست.

به گزارش خبرنگار شهرنوشت، پیروز حناچی شهردار تهران صبح امروز برای شرکت در همایش گام دوم طرح مدرسه آماده و گردهمایی ١5٠٠ مدیر مدرسه شهر تهران که با حضور محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش، غلامرضا جلالی رییس سازمان پدافند غیرعامل، محسن هاشمی رئیس و چند تن از اعضای شورای‌شهر و پروانه مافی نماینده مجلس شورای اسلامی برگزار شد، به مرکز همایش‌های برج میلاد رفت.
او در این مراسم ضمن خیرمقدم خدمت نمایندگان محترم مجلس، اعضای محترم و ریاست شورای شهر، وزیر محترم، همکاران در شهرداری و آموزش و پرورش که امروز به موضوع مهمی پرداختند، گفت: همچنین از همکارانم در ستاد پدافند غیرعامل نیز تشکر میکنم که وظیفه ایجاد آمادگی در کشور را بر عهده دارند.
حناچی گفت: آقای وزیر گفتند از قول من از شورای شهر و شهرداری هم تشکر کنید. من از قول ایشان به این نکته نیز اشاره میکنم که شهرداری تهران به عنوان مسئولیت اجتماعی خود این موضوع را تعقیب می‌کند. حرکتی از سال ٩4 تا امروز آغاز شد که در ٣ بخش عمده جریان داشت: آموزش مدیران و پرسنل مدارس، تهیه سند مخاطره و تجهیز مدرسه به کانکس امداد و تجهیزات و آموزش دانش‌آموزان و اولیا آن‌ها برای افزایش آمادگی ایشان.
او افزود: گزارشی که از این طرح به من دادند حاکی از آن است که ٢٨٨٨ مدرسه در تهران تحت پوشش آن بود و از این تعداد مدارس ارزیابی شده، تعداد ٨٢6 مخاطره غیرسازه‌ای با آسیب کم دارند، ١٢٣5 مدرس وضعیت زرد و ٨٢٧ مدرسه نیز وضعیت قرمز دارند که سازمان توسعه و تجهیز مدارس وظیفه پیگیری و بهبود این امر را بر عهده قرار دارد. ١5٧٩5 پرسنل مدارس به صورت حضوری، ١5٠٠ مدیر و ٣٠٠ هزار دانش‌آموز مقدماتی آموزش دیدند. همچنین ابزارها و اقلام آموزشی زیادی هم برای آموزش در مدارس تهیه شده که سال ٩6 یکی از آنها بهترین کتاب در حوزه مدیریت بحران نیز شد و ٢٠ ساعت آموزش الکترونیکی نیز صورت پذیرفت. طراحی و تولید کانکس تجهیزات و طراحی سامانه الکترونیکی و انشاالله در گام دوم، برگزاری رویدادهای بسیاری نیز در دستور کار داریم. از سوی دیگر هفته‌ای یک کانکس نیز به مدارس داده می‌شود به خاطر این اقدامات باید از وزارت آموزش و پرورش و سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران تشکر کنم.
شهردار تهران ادامه داد: میخواهم به یک تجربه جهانی و اینکه چگونه یک تجربه جهانی می‌تواند در تمام دنیا تأثیرگذار باشد اشاره کنم. در ١٧ ژانویه سال ١٩٩5 ساعت 5 و 46 صبح زلزله‌ای در کوبه ژاپن اتفاق افتاد که ٢٠ ثانیه طول کشید و در تاریخ زلزله‌های شهری قطعا یک نقطه عطف تلقی می‌شود. چرا که ژاپنیها باور دارند با زلزله زندگی میکنند و این زلزله که در ١4 کیلومتر نزدیکی سواحل دریا رخ داد و این احساس را در ژاپنیها ایجاد کرد که با وجود گذشت نیم قرن از جنگ جهانی دوم، هنوز آسیب پذیر هستند. 64٠٠ کشته و ٢5٠ هزار ساختمان در این زلزله از بین رفت و ٣٠٠ هزار نفر بی خانمان شدند. به خاطر این حوادث بود که شهردار کوبه دست به خودکشی زد.
او اظهار داشت: برآورد خسارت‌های این زلزله ١٠٠ میلیارد دلار بود اما مهم این است که ژاپنیها این زلزله را تبدیل کردند به لابراتوار بزرگی برای درس گرفتن؛ پلهای ژاپن قبل و بعد از این رخداد با هم متفاوتند، شاید این خلایی است که ما نیز در کشورمان داریم؛ البته ما در حوزه‌هایی درس گرفتیم؛ به عنوان مثال تجهیزات آتش‌نشانی ماقبل و بعد از حادثه پلاسکو فرق میکنند اما به نظر می‌رسد که باید جدی‌تر نسبت به عبرت گرفتن از حوادث اقدام کنیم. ژاپنیها از این زلزله در موارد بسیار درس گرفتند: ضرورت افزایش ایمنی حتی در مکانهایی با امکان کم؛ میدانید که منطقه بم در نقشه لرزه خیزی ایران آخرین نقطه بود. مورد دیگر سطح آسیب‌پذیری ساختمانهای قدیمی بود؛ همان چیزی که با بافت فرسوده از آن نام می‌بریم. مورد دیگر تقویت و ایمن‌سازی شبکه‌های حیاتی بود؛ در این زلزله پلهای اصلی شهر از بین رفت و خود این موضوع باعث شد که امکان امدادرسانی مختل شود؛ در زلزله بم تعداد کسانی که بر اثر حوادث بعد از زلزله از دنیا رفتند تقریبا معادل کشتگان خود زلزله بود و این نکته بسیار درس آموزی است. آتش‌سوزی‌های گسترده و شکستن لوله‌های اصلی آب و قطع نشدن آن، کمک‌رسانی به ساختمان‌های بلندمرتبه آسیب دیده، لزوم هماهنگی میان نیروهای کمکی و دستگاهها؛ دستگاههایی که الان در سازمان مدیریت بحران شهر تهران از هر کدامشان یک نماینده حضور دارد.
حناچی اضافه کرد: اینها درسهای زلزله کوبه ژاپن بود که بعد از آن تبدیل به آیین نامه‌های جهانی شد. توجه به مشکلات روانی ناشی از شرایط بعد از حادثه، قطع خودکار برق و سوخت، تقویت ایمنی پلها و زیرساخت‌ها. شاید در نگاه نخست این طور به نظر نیاید اما ما در تهران بیش از ٧٠٠ پل اصلی داریم که دایم باید مورد مانیتورینگ قرار بگیرند.
شهردار تهران گفت: ١٠ درصد زلزله‌های ثبت شده در زمین در اطراف ژاپن ثبت شده و این کشور در محل تلاقی چهار گسل اصلی است. ژاپنیها این بزرگترین تهدید خود را به بازبینی کدهایشان تبدیل کردند. در کدهای جهانی مثل بیلدینگ کد، برای هر بند آن تعداد زیادی آدم کشته شده. آیین نامه آتش، آیین نامه زلزله، آیین نامه موسوم به ٢٨٠٠، برای هر کدام از اینها هزینه ای برابر با جان‌های بسیار پرداخته شده است. ما در کشورمان باید به این موضوع بپردازیم؛ برای هر حادثه باید جمع بندی های عبرت آموز داشته باشیم و به آنها توجه کنیم. ما نباید در شرایطی مثل هفته‌های گذشته در بدیهی ترین موارد تلفات دهیم؛ اگر اتفاقها می‌افتند، تقصیر ماست که کدها را تبدیل به ضابطه نکردیم. وقتی جمعیت با تراکم در یک منطقه حضور پیدا میکند، این موضوع باید در قالب تمام قوانین مکانیک سیالات مورد مطالعه قرار گیرد. این موارد قابل پیش بینی است و ما باید این کار را انجام دهیم. این وظیفه ماست تا کاری کنیم که از این وقایع درس گرفته شود و از آنها عبرت بگیریم؛ این حداقل کاری است که متخصصین می‌توانند و باید برای مردم انجام دهند.
حناچی گفت: کاری که در آموزش مدارس میکنیم اهمیت دارد چرا که به جای اینکه از زلزله بترسیم و همیشه خوف داشته باشیم، ایجاد آمادگی و اعتمادبنفس میکنیم. باید شرایطی ایجاد کنیم که دانش آموزان به جای ترس از زلزله یاد بگیرند با آن زندگی کنند. باید بپذیریم که به طور قطع زلزله خواهد آمد. در قرن 6 و ٧ شهر ری 6٠٠ هزار جمعیت داشته و آن چه از زلزله‌های متعدد باقی ماند بخشی از دژ رشکان، بخشی از برج طغرل و دیواره ای از مقبره حضرت عبدالعظیم بود که زیر اینها و شهر ری سه لایه تاریخی نشان داده می شد؛ این یعنی شهر ری بارها زلزله را تجربه کرده است. باید یاد بگیریم تا با زلزله زندگی کنیم و راهی جز افزایش تاب آوری نداریم. به جای ترس، آمادگی را در دستور کار قرار میدهیم و با استفاده از امکانات موجود پیشرفت میکنیم.
حناچی گفت: دیدم یک بخش خصوصی سیمولیتوری در یک اتاق درست کرده تا زلزله های معروف تاریخ را شبیه سازی کند؛ بچه ها باید از این موارد استفاده کنند تا آماده باشند. آموزش صحیح دانش آموزان آمادگی را به داخل خانواده‌ها نیز میبرد.
او تاکید کرد: همکاری ما با آموزش و پرورش وجوه دیگری هم دارد. چهار مسأله اساسی تهران یعنی آلودگی هوا، ترافیک، پسماند و حمل ونقل عمومی و توسعه آن است؛ از سوی دیگر ما شهرداران مدارس را داریم؛ آموزش و برخورد درست با پسماند و محیط زیست را باید از مدارس آغاز کنیم، کاری که هم اکنون صورت می‌پذیرد. انشاالله باید همکاریهای موثرتری را با وزارتخانه محترم اموزش و پرورش آغاز کنیم. بدون شک اگر روی نوباوگان سرمایه‌گذاری کنیم، کم هزینه تر و پربازده تر خواهد بود.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/93293/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ترسیدنِ گربه از یک جوجه

کمک به دیگران

40 مکان مقدس و تاریخی در بقیع تخریب شد

آخرالزمان در دبی

افتخاری از پدافند هوایی ایران که تاکنون نشنیده‌اید!

گوناگون/ چرا برخی نعمت‌ها بر بنی‌اسرائیل حرام شد؟

خداحافظ نبوغ!

زمین گرد است!

توضیحات اژه‌ای درخصوص استعفای معاون اول قوه قضائیه

همه چیز درباره پایگاه هوایی «نواتیم» که مورد اصابت موشک‌های ایران قرار گرفت

رییسی با این تصاویر به شایعات درباره عمل کردنش پایان داد

انهدام 21 پهپاد ارتش اوکراین در «بلگورود» روسیه

پنتاگون: نمی‌خواهیم تنش در منطقه تشدید شود

محمود عباس درخواست دولت بایدن در سازمان ملل را رد کرد

رئیس آنروا: اسرائیل غزه را به ویرانه تبدیل کرده است

تابلوی طلا و سکه یکدست سبز پوش شد؛ دلار در سودای رسیدن به کانال بالاتر

تلاش دیدنی یک لاکپشت برای همراهی با گربه

معبدی که 1200 سال قبل در دل کوه با ابزار تراشیده شده است!

محافظت شجاعانه گورخر از فرزندش در برابر حمله شیر

تا به حال زبان مورچه خوار را دیده اید؟

وضعیت خیابان‌های دبی بعد از سیل

Astypalaia جزیره کوچکی در یونان

معاون اول دولت احمدی‌نژاد درگذشت

نیویورک‌تایمز: اسرائیل تصور نمی‌کرد پاسخ ایران تا این اندازه شدید باشد

رئیسی: برخی‌ها می‌گفتند روی موشک‌هایتان «مرگ بر اسرائیل» ننویسید اما امروز موشک‌های ما بر سر آنها فرود می‌آید

هوادار فلسطین سخنرانی رئیس کمیسیون اروپا را قطع کرد

بازنگری قطر در نقش خود به عنوان میانجی در مذاکرات آتش‌بس غزه

کلید افزایش قیمت بلیت هواپیما در دستان ستاد تنظیم بازار

مبارزه نفس‌گیر دو زرافه

لحظه جذاب و تماشایی خارج شدن پروانه از پیله‌اش

تکنیک جالب یک شتر برای بالا رفتن از تپه شنی

گوناگون/ با عجایب هستی بیشتر آشنا شوید؛ جانوری آبی با بادبانی کوچک

لحظه هیجان‌انگیز برخورد رعدوبرق با آب رودخانه!

آیا تا به حال خرچنگی را در حال وزنه‌برداری دیده‌اید؟

غافلگیری و سکوت جگوار هنگام شکار طعمه خود

یک "I LOVE YOU"ی زیبا

کاروان جدید ماهواره‌های «استارلینک» به مدار زمین رفتند

کتاب؛ ابزاری برای ایجاد رزومه یا عکس یادگاری

امیر سلیمانی: تجهیزات جدیدی به نیروی زمینی ارتش الحاق می‌شود

پیام مقامات آمریکایی به صهیونیست‌ها: در صورت تکرار حملات ایران، قادر به مقابله نیستیم

راهپیمایی حمایت از عملیات «وعده صادق» در سراسر کشور برگزار می‌شود

حمله فسفری رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان

حماس: نتانیاهو جدیتی برای آزادی اسرا ندارد

هشدار رئیس ناسا نسبت به توانایی‌های فضایی چین

رئیس «شورای روابط خارجی آمریکا»: اسرائیل گزینه‌های خوبی در برابر ایران ندارد

لحظه پیوستن روباه مادر به توله‌اش در ولنجک تهران

مشاهده پلنگ نر در منطقه حفاظت‌شده دربند مشکول

بلعیده شدن یک سنجاب توسط یک مرغ دریایی

ساحل سیاه ایسلند یکی از غیرمعمول‌ترین ساحل‌های جهان

لحظه تیک آف از فرودگاه میامی از نمای کابین خلبان