ایران پرسمان

آخرين مطالب

مردم از پنهان کردن واقعیت عصبانی شدند تحلیل روز

  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - روزنامه شهروند / متن پیش رو در شهروند منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
چه حادثه کرمان که جمعی از هم‌وطنان در مراسم تشییع باشکوه جان خود را از دست دادند و چه هواپیمای مسافربری اوکراینی که جمع زیادی از ایرانیان و مسافران خارجی و خصوصا جمعی از نخبگان علمی در آن بودند، افتخارآفرینان میدان دانش که تک‌تک آنها جزو افتخارات علمی کشور محسوب می‌شدند، حوادث خیلی دردناکی بود
معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: «یکی از بزرگ‌ترین ضربه‌هایی که در داستان هواپیما خوردیم این بود که چند روز مبهم نگه داشتیم. مردم بعد از آن خیلی عصبانی شدند که چرا چند روز واقعیت را نگفتیم. بیان واقعیت و شفاف‌بودن واقعا مهم‌ترین کاری است که باید انجام بگیرد.»
اسحاق جهانگیری روز شنبه در آیین تجلیل از شوراهای برتر آموزش و پرورش که در سالن همایش‌های مرکز صداوسیما برگزار شد، افزود: «دی‌ماه امسال خیلی سخت بود. دی‌ماه پردلهره و اضطراب و پر از خبرهای غیرمنتظره که شنیدیم و داغ‌های بزرگی که دیدیم.»
او با اشاره به شهادت سردار قاسم سلیمانی اظهار داشت: «سردار عزیز و بزرگ سپهبد شهید سلیمانی واقعا از سرمایه‌های کم‌نظیر جمهوری اسلامی ایران بود. هم خیلی به ملت ایران عشق می‌ورزید و هم خدمت کرد و نهایتا جان خود را در این راه تقدیم کرد. البته به بهترین وجه ممکن توسط شقی‌ترین افراد و دولت‌هایی که در کره زمین هستند به شهادت رسید.» معاون اول رئیس‌جمهوری اضافه کرد: «شهیدی که رسما رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد من دستور دادم که شهید شود و به تعبیر خودشان کشته شود و نهایتا مسئولیت قبول کرد، آن هم در کشور دیگری که او در آن میهمان بوده است.»
جهانگیری ادامه داد: «چه حادثه کرمان که جمعی از هم‌وطنان در مراسم تشییع باشکوه جان خود را از دست دادند و چه هواپیمای مسافربری اوکراینی که جمع زیادی از ایرانیان و مسافران خارجی و خصوصا جمعی از نخبگان علمی در آن بودند، افتخارآفرینان میدان دانش که تک‌تک آنها جزو افتخارات علمی کشور محسوب می‌شدند، حوادث خیلی دردناکی بود.»
جهانگیری اظهار داشت: «شرایط کشور دشوار است. از نظر سیاست خارجی در شرایط خاصی قرار گرفته‌ایم. آمریکایی‌ها برای اولین‌بار در تاریخ خود، سردار نامی یک کشور را رسما و عملا ترور کردند. می‌دانند که ما هم عکس‌العمل داریم. تهدید هم می‌کنند که اگر عکس‌العمل نشان دهید عکس‌العمل نشان می‌دهیم و 52 نقطه را می‌زنیم. برادران سپاهی عکس‌العمل محکمی نشان دادند. متاسفانه چون این سیستم رسانه‌ای در انحصار آنهاست هرطور می‌خواهند راجع به هر موضوعی فکر می‌کنند و می‌توانند افکار عمومی را جهت بدهند.»
او افزود: «بلافاصله بعد از حمله موشکی ایران گفتند اینکه چیزی نبود، گفته بودند خیلی کارها می‌کنند، چند تا موشک زدند که اصلا معلوم نیست کجا خورده است، نه کسی زخمی و نه کشته شده است. طوری حرف می‌زنند انگار ما شهوت این را داشتیم که بزنیم صد تا آدم را بکشیم.» معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: «به هرحال بعد از جنگ جهانی دوم کسی به آمریکایی‌ها نگاه چپ نکرده بود. اگر کسی بخواهد از کنار پادگان‌ آمریکایی‌ها رد شود، در همان عراق باید از کیلومترها رد می‌شد. ایران رسما اعلام کرد و پادگان آنها را موشک‌باران کرد. الان دارند کم‌کم تلفات را اعلام می‌کنند، چرا که نمی‌توانند خیلی مسائل را در فضای جامعه مخفی کنند، البته هیچ‌کس در این دنیا نمی‌تواند مسائل را مخفی کند.» او تأکید کرد: «هر کس در هر مسأله‌ای پنهان‌کاری کرد، ضرر کرد و بعد مجبور شد به دلیل مسائل فضا بیاید رو کند که طوری دیگر مردم در موردش قضاوت کردند. ما خودمان یکی از بزرگ‌ترین ضربه‌هایی که در داستان هواپیما خوردیم، بیش از سقوط هواپیما و کشته شدن 176 نفر انسان محترمی که در این هواپیما بودند، همین بود که چند روز مبهم نگه داشتیم که چرا این اتفاق افتاده است. مردم بعد از آن خیلی عصبانی شدند که چرا چند روز واقعیت را نگفتیم. بیان واقعیت و شفاف‌بودن واقعا مهم‌ترین کاری است که باید انجام بگیرد.»
​​جهانگیری در ادامه به شرایط سخت اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: «ما باید با مردم رو راست باشیم. وضع معیشت مردم دشوار است. زندگی مردم دشوار شده است. ما در دو مقـطع دو شوک تورمی داشتیم؛ یکی در ‌سال 90، یکی هم در سال‌های 97 و 98 یعنی در یک دهه دو شوک تورمی پشت هم که قدرت خریـد مـردم را به‌شدت کاهش می‌دهد؛ این واقعیتی است که پیش روی ماست.»
او افزود: «آمریکایی‌ها هم ایستادند و بی‌سابقه‌ترین تحریم‌ها و بدترین تحریم‌ها در تاریخ بین‌الملل علیه کشور ما در حال اعمال است. این تحریم‌ها و پیگیری اعمال آن خیلی خاص است که این‌طور آمریکا کشتی را دنبال کند که کجا می‌رود و نفت ایران است؛ با کاپیتان کشتی تمـاس بگیرد؛ اگر در این بندر تخلیه نکنی جای دیگر بروی چقدر جایزه می‌دهیم. دولت بزرگی مثل آمریکا حاضر می‌شود به کاپیتان یک کشتی باج و رشوه دهد که نفت کشور دیگر را به جایی که گفته نبرد و جایی که من می‌گویم ببر.»
معاون اول رئیس‌جمهوری ادامه داد: «من به شما بگویم امروز شرایط اقتصادی ما آن‌گونه که آمریکایی‌ها فکر می‌کردند می‌توانند آن را دچار فروپاشی کنند، نیست. وضع اقتصاد ما در ثبات و آرامش، چه در تولید و چه در صادرات و واردات، قرار دارد و همه چیز آن خوب است. امروز هیچ کالایی نیست که بخواهیم وارد کنیم و نتوانیم و بخواهیم صادر کنیم و نتوانیم صادر کنیم؛ البته در موضوع نفت خام شرایط طور دیگری اسـت که باید راهکارهای جدیدتری پیدا کرد.» او یادآور شد: «منبع مهم بودجه دولت نفت خام است؛ یکی از منابع مهم درآمدی که وقتی کاهش پیدا می‌کند دستگاه‌های دولتی در بودجه خود این کاهش را احساس می‌کنند.»
ارتباط اقتصاد با دنیا عین انقلاب است
جهانگیری اضافه کرد: «گاهی اوقات وقتی گفته می‌شود اقتصاد باید با دنیا ارتباط داشته باشد بعضی‌ها فکر می‌کنند این حرف غیر انقلابی است، در حالی ‌که این حرف عین انقلاب است. اقتصاد به‌عنوان یک مجموعه یک محیط درونی خود اقتصاد دارد و همین سازوکــارهایی است که همه می‌گویند و نقدهایی هم در این زمینه وجود دارد که فضای کسب و کار باید درست شود. بخش خصوصی باید فعال شود و کالاهایی که صادراتی است بیشتر مورد حمایت قرار بگیرد. نظام بانکی باید بتواند به بخش اقتصاد کشور خوب سرویس دهد که اینها مسائل داخل اقتصاد است.»

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/93558/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویم تاریخ/ بیانیه سازمان ملل علیه سلاح‏های شیمیایی عراق بر ضد ایران

داستانک/ راه نجات

آغاز ثبت‌نام برنامه‌های روز و هفته جهانی نجوم از فردا

آیا ماه به زمین نزدیک است؟

ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار

تشخیص نارسایی قلبی توسط هوش مصنوعی با اسکن پا

فرود زیبای مجدد فالکون 9

راه‌حل گران‌قیمت ناسا برای گردگیری در ماه

چرا با افزایش سن سرعت حرکت ما کم می‌شود؟

عشق زندگی می بخشد

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

داستان دلنشین لیلی و‌ مجنون

با آنکه دلم از غم هجرت خون است

نظر رهبر انقلاب درباره اهمیت تاریخی و راهبردی عملیات وعده صادق

وعده خودرو و وام به نمایندگان در عوض رأی دادن به ریاست قالیباف صحت دارد؟

توصیه محسن رضایی به دولتمردان غربی: دست از حماقت بردارید

رئیسی: نگاه ایران به آفریقا راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی است

اظهارات سخنگوی وزارت خارجه پاکستان درباره سفر رئیس جمهور ایران

دست ردِ پاکستان به سینه آمریکا در ارتباط با ایران

سخنگوی بورل: گنجاندن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی ممکن نیست

اظهارات جدید معاون پارلمانی رئیسی: تعطیلی پنجشنبه‌ یا شنبه در صحن مجلس مشخص می‌شود

کاخ معروف خاطرات هاشمی رفسنجانی!

درخواست وزیر خارجه آمریکا از چین در رابطه با ایران و کره شمالی

صدور حکم بمب گذار میدان تقسیم استانبول

طرح احتمال سرقت اعضای بدن قربانیان توسط رژیم اسرائیل با کشف گورهای دسته‌جمعی

انتقاد برنی سندرز از اظهارات نتانیاهو در محکوم کردن اعتراضات دانشگاهی در آمریکا

کودک فلسطینی: آرزو داشتم بازیکن فوتبال شوم اما اشغالگران صهیونیست پاهایم را از من گرفتند

بلاروس: ناتو باعث سلطه آمریکا بر اروپا شده و گسترش آن را نمی‌پذیریم

کدام دانشگاه‌های آمریکا شاهد برگزاری اعتراضات دانشجویی در حمایت از غزه است؟

پولیتیکو: اتحادیه اروپا تحریم گاز طبیعی مایع روسیه را بررسی می‌کند

طالبان سه کشور همسایه افغانستان را به حمایت از داعش متهم کرد

فریادهای اعتراض دانشجویان دانشگاه کلمبیا علیه رئیس کنگره آمریکا

ترکیه روابط تجاری خود را با اسرائیل قطع کرد

آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟

هاآرتس مطرح کرد: اسرائیل در تله‌ای استراتژیک

تسلیحات، واجب تر از نان شب

صدام و هیتلر؛ از میل به ویرانگری تا قهرمان پرستی

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

علت گرانی شدید قیمت پیاز

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

حمایت جالب فعالین رسانه‌ای دنیا از اعتراضات ضد صهیونیستی دانشجویان آمریکا

نماهنگ «فلسطین تنها نیست» با نوای مهدی سلحشور

اگر کسی به یاد گناهان گذشته اش افتاد بداند ذات اقدس الهی به یادش انداخته

تفال/ سالها دل طلب جام جم از ما می‌کرد

دریاچه ای زیبا در نیوزلند

اسب آبی نر پس از هفت سال ماده از آب درآمد!

حکمت/ گناهِ ثروتمندی

محافظت دانشجویان هاروارد از دانشجویان مسلمان هنگام خواندن نماز