ایران پرسمان

آخرين مطالب

گونه زبان فارسی در فضای مجازی را به رسمیت بشناسیم خردنامه

  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - ایرنا / استاد دانشگاه شهید بهشتی و مدیر گروه رایانه و زبان در فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به اهمیت فضای مجازی، فرصت‌ها و تهدیدهای آن گفت: باید گونه زبان فارسی در این فضا را به رسمیت بشناسیم و برای ارتقای آن تلاش کنیم.
مهرنوش شمس‌فرد امروز (سه‌شنبه) در نشست زبان فارسی در فضای مجازی؛ پدیده‌شناسی و آسیب‌شناسی در فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به رسانه‌های موجود گفت: دو رسانه گفتار و خط رسانه‌هایی هستند که عمر زیادی دارند و از مدت ها قبل با انسان بوده اند، تغییر زیادی نکرده اند هر چند ممکن است به زودی رسانه هایی مانند رسانه انتقال مفهوم از مغز یک انسان به مغز انسانی دیگر ظهور کنند فعلا همین دو رسانه را داریم.
وی در اولین نشست از نشست های گروه زبان و رایانه فرهنگستان زبان و ادب فارسی ادامه داد: با وجود تغییر ناچیز در این دو رسانه، بستر انتقال اطلاعات آنها بسیار تغییر کرده است و یکی از این تغییرات ظهور فضای مجازی به عنوان بستر انتقال بوده است. زبان به عنوان هویت ملی و ابزار اصلی انتقال اخبار، دانش و اطلاعات است.
مدیر گروه زبان و رایانه فرهنگستان با اشاره به ویژگی های فضای مجازی افزود: سرعت، دسترسی بالا، انتشار محتوای متنی، ارتباط برخط، تمایل بیشتر به نوشتار، دربرگیری گونه های مختلف در بسترهای مختلف انتقال اطلاعات رقمی از جمله این ویژگی‌هاست.
شمس‌فرد فضای مجازی را از منظرهای مختلف مهم شمرد و گفت: از منظر قدرت، اهمیت آن برای دولت ها و غول‌های تجاری زیاد است طوری که روی آن سرمایه گذاری می کنند و به زبان فارسی توجه دارند تا روی این فضا تاثیر گذارند و اطلاعات خود را وارد کنند که در پی این بحث مهندسی اجتماعی پیش می‌آید.
استاد دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به تولیدنشدن ابزار قدرتمندی در فضای مجازی برای انتقال محتوا به زبان فارسی گفت: متاسفانه فقط کاربر ابزارهایی هستیم که در خارج از کشور تولید شده اند.
وی به کنفرانس فناوری های زبانی برای همه اشاره کرد که دسامبر (آذر) گذشته توسط یونسکو برگزار شد و گفت: موسسات مختلف فرهنگی و بین المللی اقدامات زیادی برای حفظ زبان در فضای مجازی انجام می دهند.
شمس فرد با طرح پرسشی گفت: آیا فضای مجازی فرصتی برای خط و زبان است یا تهدید؟ از این جهت که حوزه نفوذ زبانی را افزایش می دهد، آموزش زبان را آسان و دسترسی به محتوای خبر و علمی را تسهیل کرده، محتوای فارسی را در سراسر فضای مجازی گسترش دادخ و کسب و کارهای جدیدی خلق می‌کند، یک فرصت است.
اما مشکل از ‌آنجایی آغاز می شود که محتوای ناسالم در حوزه خط، زبان و فرهنگ در فضای مجازی منتشر شود، با وجود این نمی‌توانیم بگوییم فضای مجازی تهدیدی برای خط و زبان است؛ زیرا پاسخ درست به این سوال به نمونه‌برداری ما از داده‌ها بستگی دارد و اینکه در کدام زیربخش فضای مجازی از توئیتر، اینستاگرام، وبلاگ ها یا رسانه‌های برخط به نمونه برداری می پردازیم.
وی ادامه داد: فرهنگ‌سازی، ایجاد ابزارهای پالایش محتوا و دیگر اقدامات در این زمینه مهم است؛ زیرا ارتقای آموزش زبان، فرمایشی و دستوری نیست.
گونه زبان در فضای مجازی خصوصیات خاص خود را دارد
مدیر گروه زبان و رایانه فرهنگستان زبان و ادب فارسی با تاکید بر پذیرش گونه زبانی جدید گفت: تعامل بهترین راه برای بهبود وضعیت خط و زبان فارسی در فضای مجازی است. این زبان سرعت، واژگان خاص خود، علائم زبانی و غیرزبانی مخصوص به خود را دارد.
وی در مقایسه گونه معیار زبان فارسی با گونه فضای مجازی گفت: اگر هر کدام از این گونه ها در جای خود استفاده شوند، مشکلی نخواهیم داشت مشکل از آنجایی شروع می شود که زبانور آن قدر در گونه زبانی خاص غرق شود که وقتی وارد گونه جدید شود نتواند خود را تطبیق دهد.
شمس فرد در پایان به تدوین برنامه ملی خط و زبان فارسی در فضای مجازی در مرکز ملی فضای مجازی اشاره کرد و گفت: این برنامه که گروه زبان و رایانه فرهنگستان زبان و ادب فارسی در تدوین آن مشارکت داشته است، ایجاد نهضت ملی صیانت از زبان فارسی، توسعه زیرساخت های فنی و انسانی، ضابطه گذاری و حمایت از زبان فارسی را در ذیل خود دارد.
عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: سه قدم ضروری در ارتقای خط و زبان فارسی در فضای مجازی به رسمیت شناختن گونه زبان در فضای مجازی، استفاده از ظرفیت عظیم آن برای توسعه زبان فارسی و خلق ازرش افزوده از محتوای زبان فارسی است.
نشست یک‌روزه زبان فارسی در فضای مجازی، پدیده‌شناسی و آسیب‌شناسی به عنوان اولین نشست گروه زبان و رایانه فرهنگستان زبان و ادب فارسی و با هدف شناخت جایگاه خط و زبان فارسی و آسیب‌های آن در فضای مجازی در تالار شهیدی فرهنگستان زبان و ادب فارسی برگزار شد.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/94496/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کاهش نرخ سکه و ارز در بازار؛ طلا 18 عیار پرچم دار کاهش ها

قالیباف: تنها کمتر از نیم درصد مردم مشمول قانون مالیات بر سوداگری می‌شوند

گوناگون/ رمزگشایی از روستایی که یک شبه ناپدید شد!

بخشی از سوئیس که متعلق به ایتالیاست

با دَمنده ی هوا، پهپاد درست کرد!

یکی از پربازدیدترین جاذبه های مصر

جوانمردی امیرالمؤمنین(ع) در جنگ ها

نمایی زیبا از چالکندی دزفول

نقش عجیب جنسیت پزشک بر درمان بیماران

خودروِ ترکیبی یا دورگه؟

نزاع و درگیری لفظی تحلیلگران اینترنشنال در آنتن زنده

جزئیات دیدار رئیسی و مریم نواز شریف؛ توافق برای گسترش آموزش زبان فارسی در پاکستان

احکام جدید قاضی‌القضات؛ خلیلی و قطبی جایگزین مصدق و لاریجانی شدند

شهادت 30 کودک بر اثر گرسنگی در غزه

روزنامه آمریکایی: ترکیه احتمالا به زودی اس 400 را عملیاتی می‌کند

انهدام برج تلویزیونی 140 متری در اوکراین

قیمت نفت اندکی بالا رفت

قیمت خودرو 4 اردیبهشت 1403

مصوبات دور اول سفر رییس جمهور در حوزه بنیاد شهید ایلام به صورت 100 درصد اجرایی شد

یکی از باورنکردنی ترین مکان های فیلیپین

خیلی خوب برای نجات جون زنش تلاش کرد!

دره زیبای باشو در پاکستان

وقتی همزمان هم خوشانسی و هم بدشانس

برخورد وحشتناک کودک با شیشه مغازه حین دوچرخه‌سواری

پیاده شدن مسافر از اتوبوس در حال حرکت

یک جاده کوهستانی در کارپات رومانیایی

عاقبت رانندگی با سرعت بالا در هوای مه آلود

نحوه صحیح حمل کیسه‌های سنگین

«وویجر 1» پس از 5 ماه با زمین تماس گرفت

جایزه کتاب سال فراخوان داد

گیتی آذرپی درگذشت

فلاحت پیشه: دیپلمات‌های خانه نشین و دیپلماسی حاشیه نشین شده دوباره به متن بازگردد

حمله به سایت اس 300 اصفهان؛ از ادعا تا واقعیت

تعیین سرکنسول جدید عربستان در مشهد

جزئیات دادگاه منافقین/ قاضی: مردم آلبانی استرداد و خروج اعضای گروهک منافقین را از دولت خود مطالبه کنند

گذشت 200 روز از جنگ غزه؛ تعداد شهدا به 34183 نفر رسید

کشتار رژیم صهیونیستی در بیمارستان "ناصر" غزه؛ اجساد کشف شده گور‌های دسته‌جمعی به 310 نفر رسید

1500کیلو زعفران فردا در بورس کالا عرضه می‌شود

قیمت طلای جهانی اندکی صعود کرد

رئیس بانک مرکزی اروپا: اقتصاد جهانی در نقطه عطف قرار دارد

تونل وحشت وسط خیابان؛ تلاش مردم برای جبران اقدام عجیب دو برادر!

تصاویر جادویی از رعد و برق در ارتفاع بالا از نمای کابین خلبان هواپیمای ایرباس!

لحظه دلهره‌آور متلاشی شدن کامیون در برخورد با قطار مسافربری در ترکیه

حادثه مرگبار در جریان مسابقه اتومبیل‌رانی در سریلانکا

سیلی هولناکِ در چین

غذا دادن به یک خرس غول پیکر توسط مرد روس با قاشق

جزیره ای رویایی در مالدیو

چهار نکته که لازم است قبل از هر چیزی بدانید

گوناگون/ این کوه آتشفشانی هر روز 80 گرم طلا فوران می‌کند

تمام ماموریت بالگرد مریخی «نبوغ» را در یک دقیقه تماشا کنید