دعوای خاکستری درباره جعبه سیاه
تحلیل روز
بزرگنمايي:
ایران پرسمان - آرمان ملی / متن پیش رو در آرمان ملی منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
قریب به دو هفته از حادثه سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی در آسمان تهران میگذرد و چالشهای سیاسی بر سر این موضوع همچنان ادامه دارد. طی روزهای گذشته کشورهای اوکراین، کانادا، آمریکا و فرانسه خواستار انتقال جعبه سیاه به بیرون از ایران و خوانش اطلاعات آن در پاریس یا آمریکا شده بودند. وزیر خارجه اوکراین در این زمینه گفته بود که وظیفه ایران است در صورت نداشتن امکانات فنی لازم، از کشورهای دیگر برای تحلیل اطلاعات جعبه سیاه کمک بگیرد. «وادیم پریستایکو» روز دوشنبه اظهار داشت: «ما به ایران فشار میآوریم تا جعبه سیاه را تحویل اوکراین دهد، تحویل جعبه سیاه نشان میدهد که ایران خواستار بررسی بیطرفانه این سقوط است». پریستایکو گفت: «ما باید فراتر از بحثهای سیاسی حرکت کنیم اما قبل از هرچیز باید جعبه سیاه تحویل داده شود. آنها در ابتدا گفتند که جعبه سیاه را تحویل میدهند بعد اعلام کردند که تحویل نمیدهند باید ببینیم که آیا جعبه سیاه تحویل ما داده میشود یا خیر؟» مقامات ایران اما اصرار دارند که تحلیل جعبه سیاه در داخل کشور صورت بگیرد؛ هرچند که امکانات فنی مورد نیاز آن در ایران وجود ندارد. در همین زمینه سازمان هواپیمایی کشوری شامگاه دوشنبه 30 دی در بیانیهای کمبود تجهیزات پیشرفته در ایران برای تحلیل اطلاعات جعبه سیاه را تأیید کرد. در گزارش سازمان هواپیمایی کشوری درباره دو دستگاه ثبت و ضبط اطلاعات پروازی نیز آمده است که «این نوع دستگاهها از بهروزترین دستگاههای موجود دنیا بوده و امکانات بازخوانی آن در کشور موجود نیست» اما با این حال سازمان در ادامه گزارش خود تاکید کرده است: «اگر لوازم و تجهیزات جانبی فراهم شود، با صرف مدت زمانی کوتاه میتوان بازسازی و تخلیه اطلاعات را انجام داد». این سازمان گفته است که «فهرست لوازم مورد نیاز از لابراتوارهای بررسی سوانح کشورهای فرانسه (BEA) و آمریکا (NTSB) و امکان انتقال به کشور استعلام شده است اما این کشورها نسبت به انتقال تجهیزات به کشور تاکنون پاسخ مثبتی ندادهاند، ولی لیست مورد نیاز را ارائه داده که در اختیار مقامها جهت تلاش بهمنظور خریداری ارسال شده است». این در حالی است که ولادیمیر زلنسکی، رئیسجمهوری اوکراین روز دوشنبه در دیدار با محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی از او خواست تا جعبههای سیاه هواپیمای سرنگون شده اوکراینی به کشورش تحویل داده شود. بنا به اعلام دفتر رئیسجمهوری اوکراین قرار است ایران به زودی گروهی را برای آگاهی یافتن از تواناییهای فنی اوکراین در این زمینه به این کشور اعزام کند.
پدافند ساخت روسیه؛ عامل سانحه
پیرامون علت سرنگونی هواپیما نیز مسائلی مطرح و رسما تأیید شده است که هواپیما بر اثر شلیک «دو» موشک ساقط شده است. سازمان هواپیمایی کشوری در بخشی از دومین گزارش خود درباره سانحه برای هواپیمای مسافربری اوکراینی با تایید اصابت دو موشک به این هواپیما اعلام کرد: «با توجه به اعلام عمومی مورخه 21دیماه 98 مبنی بر پذیرش یکی از نهادهای داخلی درخصوص عملیات دفاعی موشکی در زمان پرواز این هواپیما، دسترسی مسئول بررسی سانحه به اطلاعات آن نهاد فراهم و مشخص گردید که دو موشک مجاورتی از نوع TOR-M1 از سمت شمال به سوی هواپیما شلیک شده است». این سازمان با این حال تاکید کرد که نحوه تاثیر این موشکها بر وقوع سانحه و همچنین تحلیل این اقدام تحت بررسی است.
ملیت مسافران و خدمه پرواز
در گزارش سازمان هواپیمایی کشوری اشاره شده است که طبق مدارک موجود 167 مسافر به گیشه شرکت خدمات فرودگاهی سامان در ترمینال مراجعه کرده و تمامی آنها سرنشین هواپیما شدهاند. فقط یکی از مسافران که بهصورت اینترنتی از شب قبل کارت پرواز را رزرو کرده بود، به فرودگاه مراجعه نکرده و لذا از فهرست اعلامی توسط شرکت هواپیمایی اوکراین حذف شد. سازمان هواپیمایی کشوری درباره ملیت مسافران و خدمه این هواپیما گفت: «براساس گزارش پلیس گذرنامه فرودگاه امام خمینی 146 نفر از مسافران با گذرنامه ایرانی، 10 نفر با گذرنامه افغانستانی، 5 نفر با گذرنامه کانادایی، 4 نفر با گذرنامه سوئدی و 2 نفر با گذرنامه اوکراینی از مرز هوایی رد شده و همچنین هر 9 نفر خدمه پرواز، تبعه کشور اوکراین بودهاند». این سازمان همچنین توضیح داده است: «ممکن است تعدادی از مسافران دارای تابعیت چندگانه باشند و درسایر گزارشها باملیتی دیگر معرفی شده یا با گذرنامه دیگر خود بلیت پرواز را دریافت کرده باشند. فهرست فوق، مربوط به گذرنامههایی است که با آن از مرز هوایی جمهوری اسلامی ایران خارج شدهاند». در این گزارش با ساعتهای دقیق ورود ابتدایی این هواپیما به فرودگاه امام خمینی تهران و مراحل آماده شدن برای پرواز بازگشت به سمت کییف اشاره شده است. در بخش مربوط به سقوط هواپیما آمده است: «مسیر برخورد هواپیما نشان دهنده این است که هواپیما ابتدا به سمت شمال غرب در حال خروج از محدوده فرودگاه بوده و پس از بروز یک مشکل در هواپیما (اعم از قطع ارتباط راداری، مکالمهای و شروع آتش سوزی) به سمت راست گردش کرده و در زمان سقوط دارای خط سیری در مسیر بازگشت به فرودگاه بوده است.» سازمان هواپیمایی کشوری در پایان گزارش خود تاکید کرده است که تمامی بررسیهای صورت گرفته، اقدامات اولیه بوده و نتیجه نهایی بررسی سانحه محسوب نمیشود و مراحل جمعآوری و بررسی اطلاعات بهمنظور تحلیل و نتیجهگیری سانحه، کماکان ادامه خواهد داشت.
لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/94825/