ایران پرسمان

آخرين مطالب

ورود به آمریکا پیش از تفتیش عقیده ممنوع تحلیل روز

  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - ورود به آمریکا پیش از تفتیش عقیده ممنوع
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6013154
١٦٤
٠
اعتماد / متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
سارا معصومی/ «ما در کنار مردم ایران ایستاده‌ایم.» جمله‌ای که این روزها در توییتر دونالد ترامپ، رییس‌جمهور و مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا به زبان انگلیسی و فارسی بسیار دیده می‌شود. دولتمردان امریکایی در حالی در کارزار فشار حداکثری علیه ایران کار را به بازی روانی و فضاسازی‌های رسانه‌ای رسانده‌اند که حنای دولت ترامپ نزد مردم ایران دیگر رنگی ندارد. دولتی که بیش از یک سال پیش از توافق هسته‌ای چندجانبه با ایران خارج شد، تحریم‌های هسته‌ای را بازگرداند و با هدف به پای میز مذاکره کشاندن ایران بر هیچ‌گونه فشار اقتصادی، سیاسی، امنیتی و نظامی علیه ایران چشم نبست در بزنگاه‌های متفاوت نقش دایه مهربان‌تر از مادر را بازی می‌کند و با مخاطب قراردادن ایرانی‌ها ادعای ایستادن در کنار مردمی که حتی ورود آنها به خاک امریکا را هم محدود کرده، مطرح می‌کند.
این ادعاها در حالی در فضای مجازی مطرح می‌شود که در میدان عمل، دولت ترامپ هر روز بر میزان محدودیت‌های اعمال شده بر ایرانیان مقیم امریکا افزوده است. از منع ورود ایرانی‌ها به این کشور تا بازجویی از دانشجویان یا شهروندان ایرانی – امریکایی که از امریکا خارج شده و قصد بازگشت به داخل را دارند، از اخراج دانشجوی ایرانی در حال تحصیل تا محروم کردن ایرانی‌ها از دریافت ویزای بازرگانی و سرمایه‌گذاری و در تازه‌ترین مورد هم خزانه‌داری امریکا اقدام به مسدود کردن دامنه‌های بین‌المللی وب‌سایت خبرگزاری فارس کرده است. در یکی از عجیب‌ترین موارد که در فضای مجازی نیز بازتاب گسترده‌ای پیدا کرد نیروهای مرزبانی امریکا مانع از ورود یک شهروند ایرانی - کانادایی ساکن تورنتو به دلیل شباهت نام خانوادگی‌اش با سردار قاسم سلیمانی به داخل خاک این کشور شدند.
در نتیجه تداوم این سختگیری‌ها روز گذشته سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به رفتار غیرقانونی و غیرانسانی اخیر مرزبانی امریکا نسبت به اتباع یا متولدین ایران گفت: این گونه اقدامات کاملا تبعیض‌آمیز که صرفا به دلیل نژاد و ملیت و احیانا مذهب افراد صورت می‌گیرد، کاملا از لحاظ قوانین و اصول بین‌المللی حقوق‌ بشر مردود بوده و مسوولیت دولت امریکا را به دنبال دارد. از آنجا که این افراد توسط مرزبانان و نیروهای امنیتی امریکا در مورد عقاید سیاسی و اعتقادی‌شان مورد سوال واقع شده و به حساب‌های آنها در فضای مجازی نیز با اجبار وارد می‌شوند، این اقدام از مصادیق تفتیش عقاید و نقض فاحش حقوق ‌بشر محسوب می‌شود. این اقدامات علیه ایرانیان در راستای سیاست خصمانه و کینه‌جویانه رژیم امریکا با ایران و هویت و موجودیت ایران است که یک بار در قالب تصمیم به منع ورود ایرانیان به امریکا متجلی می‌شود. بار دیگر در تهدید به حمله به مراکز فرهنگی و تمدنی ایران زمین خود را نشان می‌دهد، دیگر بار در ترور بزدلانه قهرمان اسطوره‌ای مبارزه با تروریسم ظاهر می‌شود و اخیرا هم به شکل دیگری در قالب آزار ایرانیان در مرزهای امریکا بروز می‌یابد. قطعا این رفتار دولت امریکا قابل طرح و پیگرد در مراجع حقوق بشری است.
محدودسازی صدور روادید
در حالی که خزانه‌داری امریکا هر روز سوژه جدیدی برای تحریم ایران پیدا می‌کند و همزمان بر لیست کشورها، کمپانی‌ها یا شرکت‌هایی که بدون توجه به تحریم‌های یک‌جانبه امریکا علیه ایران به کار تجاری یا ارتباط‌های مالی با تهران ادامه می‌دهند، می‌افزاید همزمان فشار بر ایرانی‌های مقیم امریکا و همچنین متقاضیان ورود به این کشور نیز افزایش پیدا کرده است. اقدامی که در راستای تحقق سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ علیه مردم ایران اما در تناقض کامل با شعارهای ایرانی‌دوستی رییس‌جمهور امریکا و وزیرخارجه‌اش است.
اواخر هفته گذشته بود که در تازه‌ترین زنجیره این دومینوی فشار حداکثری اداره خدمات شهروندی و مهاجرت در امریکا اعلام کرد که از این پس برای اتباع ایرانی روادید بازرگانی و سرمایه‌گذاری برای ورود به ایالات متحده صادر نمی‌شود. در بیانیه اداره خدمات شهروندی و مهاجرت امریکا تصریح شده که این تصمیم پس از انقضای پیمان مودت میان دو کشور و با صلاحدید مقامات امریکایی اتخاذ شده و از روز پنجشنبه (سوم بهمن ماه) به اجرا درخواهد آمد.
دو کشور ایران و امریکا سال 1955 میلادی/1334 شمسی قراردادی موسوم به پیمان مودت را برای تسهیل در روابط اقتصادی و حقوق کنسولی به امضا رسانده بودند. دولت دونالد ترامپ سال 2018 میلادی پس از آنکه دیوان بین‌المللی دادگستری حکمی به نفع ایران در خصوص تحریم‌های این کشور صادر کرد به صورت یک‌طرفه از پیمان مودت خارج شد. در حکم دیوان بین‌المللی دادگستری از امریکا خواسته شده بود موانع موجود برای صدور اقلام ضروری نظیر مواد غذایی، دارو، تجهیزات پزشکی و قطعات یدکی هواپیماهای مسافربری به ایران را بردارد. دولت امریکا این حکم را رد کرد و دیوان بین‌المللی را فاقد صلاحیت لازم برای دیکته کردن ترکیب و نحوه مجازات‌ها و تحریم‌ها بر ضد ایران دانست. بر اساس یکی از بنده‌های پیمان مودت خروج یک‌جانبه یکی از طرفین سبب می‌شود تا این پیمان تنها یک‌ سال اعتبار داشته باشد و پس از آن منقضی شود.
به موجب تصمیم جدید مقامات امریکایی شهروندان ایران از این پس از حق دریافت ویزای بازرگانی و سرمایه‌گذاری محروم می‌شوند و آن دسته از ایرانی‌ها که به واسطه این ویزا به همراه خانواده‌های‌شان در امریکا اقامت دارند باید پس از انقضای مهلت روادید خود خاک ایالات متحده را ترک کنند.
علاوه بر این محدودیت جدید، گزارش‌ها حاکی از آن است برخی از دانشجویان ایرانی که پس از طی کردن بخشی از دوران تحصیل در امریکا به ایران بازگشته بودند پس از منقضی شدن ویزای دانشجویی برای دریافت مجدد ویزا و ادامه تحصیل در این کشور به تازگی با مشکلاتی روبه‌رو شده‌اند. گفته می‌شود که برخی از دانشجویان حتی پس از دریافت ویزا در فرودگاه‌های امریکا گرفتار شده و در نهایت اجازه ورود به خاک ایالات متحده را دریافت نکرده‌اند.
وضع محدودیت‌های جدید برای ایرانی‌ها در حالی از سوی دولت ترامپ با حساسیت بیشتری پیگیری می‌شود که تابستان گذشته واشنگتن با وضع بخشنامه‌هایی برای دیپلمات‌های ایرانی در سازمان ملل متحد محدودیت تردد در نیویورک وضع کرده و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران را نیز در فهرست تحریم‌های خود قرار داده بود. در تازه‌ترین مورد نیز وزارت خارجه امریکا رسما به سازمان ملل اعلام کرد که برای حضور محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در نیویورک به منظور شرکت در یکی از نشست‌های این سازمان ویزا نخواهد داد.
بازجویی در مرز
از نخستین روزهای ماه ژانویه گزارش‌های پراکنده درباره آزار و اذیت ایرانی‌های مقیم امریکا افزایش قابل توجهی پیدا کرده است. در هفته نخست سال نوی میلادی، گزارش‌هایی مبنی بر وجود دستور بازداشت و بازجویی مسافران ایرانی‌تبار از سوی مقام‌های امریکایی در برخی فرودگاه‌های ورودی به این کشور منتشر شد. خبری که از سوی مقام‌های امریکا تکذیب شد اما شبکه خبری سی‌بی‌سی صحت آن را تایید کرد. این شبکه در گزارشی در تارنمای خود نوشت که به ایمیلی در این ارتباط دست یافته که توسط یک مامور مرزی امریکایی در اختیار «لن ساندرز» وکیل مهاجرت قرار داده شده است. در این ایمیل که ساندرز آن را به سی‌بی‌سی ارسال کرده، مامور مرزی امریکایی تایید کرده که اداره گمرک و محافظت مرزی امریکا دستور داده افراد ایرانی‌تباری که قصد ورود به ایالات متحده دارند، مورد بازجویی قرار گیرند. به گفته این مامور مرزی، دست‌کم اداره مرزی سیاتل که مسوول محافظت از مرز امریکا و کانادا در محدوده واشنگتن است، این دستور را دریافت کرده است. بر این اساس ماموران گذرگاه مرزی «پیس آرک» در مرز کانادا با امریکا موظف به پرسیدن سوال‌های مربوط به تروریسم از ایرانی‌تباران شده‌اند. ساندرز همچنین به سی‌بی‌سی گفته است که یک مامور مرزی دیگر که در همان زمان در گذرگاه «پیس آرک» بوده، در گفت‌وگو با او این موضوع را تایید کرده است.
سلیمانی‌ها وارد نشوند!
در تازه‌ترین مورد نیز بابک سلیمانی، شهروند ایرانی-کانادایی ساکن تورنتو به دلیل شباهت نام خانوادگی‌اش با سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی، اجازه ورود به امریکا را پیدا نکرد. به گزارش رسانه‌ها، بابک سلیمانی راننده کامیون است و برای شغلش تا پیش از این به ‌شکل معمول به خاک امریکا رفت و آمد داشت، اما مرزبانان ایالات متحده اخیرا در مرز کانادا او را متوقف کرده و از او درباره نام خانوادگی، چگونگی خدمت وظیفه و اعتقادش به حکومت ایران پرسیده‌اند. او می‌گوید ماموران پس از این کار موبایل و پاسپورت او را گرفته‌اند و اجازه ورود به خاک امریکا را نداده‌اند.این شهروند کانادا در گفت‌وگو با رادیوی محلی سی.بی.سی گفت: «سعی کردم برای مرزبانان توضیح بدهم که نام خانوادگی من در خاورمیانه، نام بسیار رایجی است.»
نصف روز بازجویی
در گزارشی که INTERCEPT در این باره نوشته‌ به سراغ یکی از افرادی که در مرز ایران و کانادا بازداشت شده رفته و از وی خواسته ماجرا را روایت کند. در مقدمه این گزارش آمده که به نظر می‌رسد سیاست‌های دونالد ترامپ در خاورمیانه اوضاع را بر ایرانی‌های مقیم امریکا سخت‌تر کند. یک دانشجوی پزشکی که در امریکا به دنیا آمده و بزرگ شده اما پدر و مادرش ایرانی – امریکایی محسوب می‌شوند در میان افرادی بوده که در مرز کانادا و امریکا مورد بازخواست نیروهای مرزبانی قرار گرفته و نصف روز را در حالتی شبیه بازداشت موقت گذرانده‌ است. او در این باره می‌گوید: برای گذراندن تعطیلات به ونکوور کانادا رفته بودیم و در مسیر بازگشت برای نخستین‌بار در سال‌های گذشته مورد بازخواست قرار گرفتیم. در حالی که ما با ماشین شخصی پشت مرز ایستاده بودیم از پدرم که راننده بود سوال شد آیا ایرانی و پناهنده هستیم؟ پس از آن سیل سوال‌های بیشتر سرازیر شد مانند اینکه شغل هر کدام ما چیست و آخرین بار چه زمانی به ایران سفر کرده‌ایم. پس از این سوال‌ها ما به سمت یک پارکینگ هدایت شدیم و از ما خواسته شد که پیاده شویم. مادرم از مامور مرزبانی سوال می‌کرد که آیا مشکل ایرانی بودن ماست و مامور هم که گویا گیج شده بود و نمی‌دانست به چه دلیل باید ما را متوقف کند دائما عذرخواهی می‌کرد. پرسش و پاسخ از ما قریب به نصف روز طول کشید و از پدرم سوال می‌شد که آیا با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در تماس بوده یا خیر؟ نکته بامزه این بود که آنها حتی نمی‌دانستند IRGC مخفف چیست و صرفا مامور بودند سوال‌های مشخصی را از ما پرسیده و پاسخ را ثبت کنند.
بازجویی‌های غیرقانونی
Northstar نیز در گزارشی در این باره می‌نویسد: پس از ترور (سردار شهید) سلیمانی توسط نیروهای امریکایی میزان نظارت بر ایرانی‌های مقیم امریکا هم افزایش پیدا کرده است. بر اساس گزارش‌های رسیده تا نیمه ماه ژانویه، بیش از 200 ایرانی توسط نیروهای مرزبانی در ورودی‌های مختلف امریکا مورد بازجویی قرار گرفته‌اند. بر اساس گزارشی که نیویورک تایمز در این باره داده از آنها درباره نگاه‌شان به ایران و تحولات در خاورمیانه سوال شده است. این اقدام دولت ترامپ واکنش‌های منفی بسیاری را به دنبال داشته و برخی از چهره‌های سیاسی و حتی فرماندارهای ایالت‌های مختلف این سوال را مطرح کرده‌اند که این بازجویی‌ها چه مبنای قانونی دارند. برخی از آنها در مصاحبه با رسانه‌های امریکایی این سوال را مطرح کرده‌اند که چرا باید افراد را صرفا به دلیل محل تولد آنها و بدون آنکه جرمی مرتکب شده ‌باشند مورد پرس‌وجو قرار داد. نگاه حکمتی که از کانادا به امریکا آمده بود در این باره می‌گوید: نیروهای مرزبانی ما را به مدت چند ساعت نگاه داشتند و درباره اعضای خانواده ما که در ایران زندگی می‌کنند سوالاتی را مطرح کردند. همچنین از ما سوال شد که آیا در ایران آموزش نظامی دیده‌ایم یا خیر. فرزندانم بسیار ترسیده بودند و دختر کوچکم دائم سوال می‌کرد که آیا ممکن است ما را بازداشت کنند؟ یکی از اعضای اتحادیه آزادی‌های شهروندی در امریکا با طرح پرسش‌هایی در این باره می‌گوید: شهروندان امریکا و کسانی که اقامت قانونی دائمی در این کشور دارند، نباید مجبور شوند به پرسش‌هایی درباره نگاه‌های سیاسی یا مذهبی خود پاسخ بدهند یا زمانی که طبق حق قانونی از چنین پاسخ‌هایی پرهیز می‌کنند از ورود آنها به امریکا جلوگیری به عمل‌ آید.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/96338/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

تو ژاپن موسیقی رو اینجوری آموزش میدن!

دیدار نماینده دائم پاکستان در سازمان ملل با امیرعبداللهیان

امیرعبداللهیان در نیویورک: ریزپرنده‌های ساقط‌ شده، هیچ خسارت مالی و جانی در بر نداشته‌اند

روایت رئیسی از دیدار با مادر 3 شهید در دامغان

کوثری: شلیک به ریزپرنده‌ها بخاطر آماده‌باش پدافند هوایی است

آمریکا به کمک آرژانتین می‌رود

هشدار وزیر فرهنگ لبنان نسبت به تجاوز رژیم صهیونیستی به کشورش

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

ارتش سوسک‌های رباتیک مجهز به کوله‌پشتی رایانه‌ای در بیابان

تو مثل منی برف...

اسرائیل به دنبال جاسوسی در ایران بود؟

رویترز: تشدید تحریم‌های ایران در بسته کمک‌های خارجی آمریکا گنجانده شده است

غیبت احمدی‌نژاد در مراسم تشییع پیکر معاونش

تصاویری از تجمع و حمایت از عملیات تنبیهی «وعده صادق» در صنعای یمن

مهاجری: گمان کرده‌اید اگر اسم «گشت ارشاد» را به «طرح‌ نور» تبدیل کنید قضیه تغییر ماهیت می‌دهد؟

اذعان صهیونیست ها به تداوم قدرت مقاومت فلسطین در غزه

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

جنگل حرا خلیج نایبند عسلویه

بزرگترین مار جهان در هند پیدا شد/ 15 متر طول و 1000 کیلو وزن !

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

اتحادیه اروپا: گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم، نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

سی ان ان: حملات مستقیم اسرائیل و ایران به یکدیگر پایان یافته است

رئیسی شاهرود را به مقصد تهران ترک کرد

فرانسه، کمک به اسرائیل برای مقابله با پاسخ ایران را تایید کرد

تصاویری از محل حادثه نزدیک سفارت ایران در پاریس

وزیر خارجه اردن در تماس با امیرعبداللهیان: مصممیم در تحولات غزه، آسمان اردن مورد سوءاستفاده اسرائیل قرار نگیرد

واکنش ظریف به «آتش بازی‌های بی‌پروای امروز در اصفهان»

لغو پروازهای شرکت‌های اروپایی به اراضی اشغالی

ارمنستان 4 روستای منطقه «قزاق» را به آذربایجان واگذار کرد

لاوروف: برای مذاکره در مورد اوکراین آماده‌ایم

بایدن در آستانه شکست؟

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

مطالعه رفتار آب و یخ در نانوحفره و غول‌های یخی منظومه شمسی!

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

تصاویری از بازداشت عامل حمله به کنسولگری ایران در پاریس

واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل از سوی آمریکا

کنایه همتی به رئیسی با انتشار این ویدئو: مردم همچنان در انتظار چنین دولت کارآمدی هستند

جزئیات حادثه امنیتی در بخش کنسولی سفارت ایران در پاریس

گفتگوی امیرعبداللهیان و فیدان؛ تاکید ایران و ترکیه بر ضرورت آتش‌بس فوری در غزه

همکاری اسلامی: حق وتو آمریکا، ناقض مفاد سازمان ملل متحد است

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

سقوط سهام آسیا

نتیجه‌ی عدم توجه به جلو در رانندگی

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

دانشجو: حادثه امنیتی سفارت ایران در پاریس پایان یافت

موضع اردوغان درخصوص حادثه اصفهان