ایران پرسمان

آخرين مطالب

هر آنچه که در مورد موشک بالستیک قاره‌پیما باید بدانید؛ از سرعت تا بُرد و شیوه پرتاب خردنامه

هر آنچه که در مورد موشک بالستیک قاره‌پیما باید بدانید؛ از سرعت تا بُرد و شیوه پرتاب
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - هر آنچه که در مورد موشک بالستیک قاره‌پیما باید بدانید؛ از سرعت تا بُرد و شیوه پرتاب
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6013401
k ٣
٧
روزیاتو / موشک بالستیک قاره پیما (Intercontinental Ballistic Missile (ICBM)) قوی ترین و ترسناک ترین سلاحی است که تا به امروز ساخته شده است. در کمتر از یک ساعت، این موشک می تواند هر کشوری را بدون توجه به مکان پرتاب، با دقتی مثال زدنی و سرعتی که غیرقابل توقف به نظر می رسد مورد هدف قرار داده و با کلاهک های هسته ای که هر یک به طور مستقل چندین هدف را نشانه می گیرند، ضربه ای مهلک به کشور مورد هدف قرار گرفته وارد کنند.


ایران پرسمان


شاید باورکردنی نباشد اما ایده ساخت موشک بالستیک قاره پیما نیز مانند بسیاری از تکنولوژی های مدرن نظامی از مهندسان ارتش آلمان نازی گرفته شده است. پروژه جاه طلبانه A9/10 نازی ها این پتانسیل را داشت که اهدافی را در خاک ایالات متحده نابود سازد هر چند این پروژه تا پیش از پایان جنگ جهانی دوم و شکست نازی ها تکمیل نشد. بعد از جنگ جهانی دوم، هم روسیه (اتحاد جماهیر شوروی) و هم ایالات متحده در این زمینه و به روش خود دست به کار شدند.


ایران پرسمان


شوروی اولین موشک بالستیک قاره پیمای خود با نام R-7 را با موفقیت در سال 1957 آزمایش کرد. این موشک غول پیکر که در سال 1959 وارد سرویس شد در آزمایش های اولیه توانست با موفقیت مسیری 6,000 کیلومتری را بپیماید که برای آن دوران بی سابقه بود. همان سال نیز ایالات متحده از موشک SM-65 Atlas رونمایی کرده و وارد سرویس کرد. از آن زمان به بعد، تکنولوژی ساخت موشک های بالستیک قاره پیما همواره در حال پیشرفت بود.
اولین موشک بالستیک قاره پیما دارای دقت یا همان خطای محتمل دایره ای (Circular Error Probable (CEP)) چندین کیلومتری بود، بدین معنی که در بدترین حالت، محل اصابت آن ها تنها چندین کیلومتر با هدف مورد نظر فاصله داشت. این موشک ها تنها یک کلاهک داشته و در سیلوهایی بزرگ مستقر شده بودند. حداکثر برد این سلاح های مرگبار در آن زمان تنها 6,000 بود. امروزه موشک های بالستیک قاره پیما دارای خطای محتمل دایره ای 200 متری یا کمتر و بردهای بیش از 10,000 کیلومتری بوده و مهم تر اینکه این موشک ها تقریباً غیرقابل توقف هستند.


ایران پرسمان


پس از پرتاب، بوستر راکت موشک (دارای سوخت مایع یا جامد) به مدت 3 تا 5 دقیقه خواهد سوخت که باعث می شود موشک به ارتفاع چند صد کیلومتری برسد. در ادامه، موشک بین یک تا ده سیستم حامل هدف گیری مستقل چندگانه (Multiple Independently targeted Re-entry Vehicle (MIRV)) را پرتاب خواهد کرد. هر یک از این حامل ها دارای کلاهک گرما هسته ای خاص خود است. در مرحله پایانی این سیستم های مستقل چندگانه از بالا به سمت اهداف خود شیرجه رفته و سرعت آن ها به بیش از 25 ماخ (30,870 کیلومتر بر ساعت) خواهد رسید.


ایران پرسمان


این سرعت وقتی که با ابزارهای کمکی نفوذی مانند بالون های فلزی، تله ها و ترکش ها همراه شوند، هیچ فرصتی به هدف برای واکنش نشان دادن نخواهند داد و بدین ترتیب می توان گفت که موفقیت در پرتاب موشک های بالستیک قاره پیما تقریباً قطعی است. برای درک بیشتر قدرت این موشک ها باید بدانید که این سلاح می تواند 4,500 کیلومتر را تنها در عرض 20 دقیقه طی کند. اما شانسی، هر چند اندک، برای متوقف کردن این موشک های ترسناک نیز وجود دارد که عموماً پیش از پرتاب موشک یا در مراحل اولیه پرتاب امکانپذیر خواهد بود.


ایران پرسمان


برای این کار می توان با موشک های دیگر یا به کمک نیروهای ویژه، پلتفرم های پرتاب را پیش از شروع مراحل پرتاب موشک نابود کرده در حالی که برخی موشک های دفاعی خاص ممکن است بتوانند یک موشک بالستیک قاره پیما را پیش از آزاد شدن حامل های هدفگیری مستقل چندگانه ساقط کنند. با این وجود هنوز تردیدهای بسیاری در مورد اثربخشی و قابل اعتماد بودن این روش های دفاعی وجود دارد. موشک های بالستیک قاره پیمای مدرن نسبت به پیشینیان خود بسیار کوچکتر هستند.


ایران پرسمان


موشک روسی R-7 نزدیک به 34 متر طول داشت اما موشک بالستیک قاره پیمای زیردریایی-پرتاب M51 تنها 12 متر طول دارد. این سایز کوچک به کشورها امکان داده تا بتوانند موشک های بالستیک قاره پیما را نه تنها از سیلوها بلکه از طریق کامیون های نظامی و زیردریایی ها نیز پرتاب کنند. این پلتفرم های متحرک هم می توانند به اهداف خود نزدیک شده و هم از افتادن به دست دشمن یا نابودی قبل از پرتاب جلوگیری کنند، مزیت هایی که در مورد سیلوهای پرتابی دیده نمی شود.
موشک های بالستیک زیردریایی-پرتاب ( Submarine Launched Ballistic Missiles (SLBMs)) همانطور که از اسمشان بر می آید در زیردریایی ها مستقر بوده و از همانجا پرتاب می شوند. شناسایی این موشک ها و رهگیری شان نسبت به موشک های زمین-پرتاب بسیار دشوارتر است. در حالی که محل استقرار موشک های بالستیک قاره پیمای زمین-پرتاب در سیلوها از قبل مشخص بوده و امکان هدف قرار دادنشان پیش از پرتاب وجود دارد، زیردریایی ها در زیر اقیانوس ها مخفی بوده و مکان آن ها قابل شناسایی نیست.


ایران پرسمان


بدین ترتیب موشک های زیردریایی-پرتاب شانس بسیار بیشتری برای بقا در جریان حملات اولیه به کشور دارنده موشک قرار دارند. به خاطر کلاهک های هسته ای، قیمت های سرسام آور و ملاحظات سیاسی، تاکنون هیچگاه از موشک های بالستیک قاره پیما استفاده نشده و امیدواریم که این اتفاق هیچگاه رخ ندهد.
تنها چند کشور موشک بالستیک قاره پیما در اختیار دارند: چین، فرانسه، هند، اسرائیل، کره شمالی، روسیه، بریتانیا و ایالات متحده. علت اینکه تعداد کشورهای دارنده موشک بالستیک قاره پیما تا به این اندازه کم است، به هزینه بالای تولید، نیاز به نیروی فنی و پشتیبانی فراوان و تکنولوژی های پیشرفته ای که برای توسعه خود موشک و کلاهک هسته ای آن لازم است باز می گردد. برای مثال هزینه ساخت یک موشک بالستیک قاره پیمای Trident II است که حتی هزینه هایی که برای توسعه تکنولوژی آن صورت گرفته را نیز شامل نمی شود، هزینه ای که بالغ بر 6 میلیارد دلار برآورد می شود.


ایران پرسمان


مهم ترین و قدرتمندترین موشک های بالستیک قاره پیما:
LGM-30 Minuteman: این موشک ها شامل دسته ای از موشک های بالستیک قاره پیمای ساخت ایالات متحده است که عبارتند از: Minuteman I در سال 1962، Minuteman II در سال 1965 و Minuteman III در سال 1970٫ این کلاس از موشک های بالستیک قاره پیما اولین نسل از نوع خود بودند که سیستم حامل هدف گیری مستقل چندگانه را داشتند. نسخه Minuteman III هنوز در سرویس بوده و در واقع تنها موشک بالستیک قاره پیمای زمین پرتاب ایالات متحده به شمار می آید. این موشک دارای سه حامل هدف گیری مستقل چندگانه است که هر یک از کلاهک هایی با قدرت 300 تا 500 کیلوتن استفاده می کنند. برد هر موشک حدود 13,000 کیلومتر است که رقیبی ندارد، با خطای محتمل دایره ای 120 متر که آن را به یک عامل بازدارنده بسیار موثر در تخاصمات با شوروی سابق و دیگر کشورها تبدیل کرده است.


ایران پرسمان


R-36: این موشک روسی که در غرب با نام SS-18 Satan شناخته می شود، در سال 1988 و در زمان اتحاد جماهیر شوروی وارد سرویس شد. این موشک دارای 10 حامل هدف گیری مستقل بوده که هر کدام دارای کلاهکی به قدرت یک مگاتن بوده و برد آن 11,000 کیلومتر است.
Trident II: این موشک بالستیک قاره پیما ساخت ایالات متحده و از نوع زیردریایی-پرتاب است که یکی از مرگبارترین موشک ها در نوع خود به شمار می آید. Trident II دارای 8 حامل هدف گیری مستقل با کلاهک هایی به قدرت بیش از 475 کیلوتن و 12,000 کیلومتر برد است که از دقت بالایی برخوردار بوده و خطای محتمل دایره ای آن تنها 90 متر است. این موشک بالستیک قاره پیما در سال 1990 وارد سرویس شده است.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/96391/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

یک دهه حرف‌های تکراری؛ آیا مواضع فرزین با رئسای سابق بانک مرکزی تفاوتی دارد؟!

جزئیات افزایش حقوق سرایداران مدارس اعلام شد

طرح تامین مالی ⁧تولید⁩ و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

بهترین روش برای تشخیص هندوانه رسیده

نماهنگ نسخه طوفان

دستامو بگیر، آقای دلم

ابداع روش جدیدی برای نابودی سرطان

فرود فضانورد روسی با سرعت ونتاج کوپه استون مارتین بر روی قطب شمال!

‌زبان فارسی‌ را مدیون زبان متعادل سعدی هستیم

ارسال اقلام مورد نیاز به سیستان و بلوچستان توسط سپاه و ارتش

توصیه میرسلیم به دولت رئیسی درباره ریشه‌کنی فساد: جرأت‌مندانه عمل کنید!

گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای درباره میزان خسارات عملیات تنبیهی «وعده صادق»

تحسین حمله تنبیهی ایران توسط نمایندگان پارلمان ترکیه

اذعان آمریکا و غرب به دست برتر روسیه در جنگ با اوکراین

مجروح شدن نوزاد 20 روزه فلسطینی بر اثر بمباران ارتش اسرائیل

معاریو: ایران، روز قیامت را به اسرائیل نشان داد

روایت چتم‌هاوس از موفقیت راهبردی ایران در حمله به اسرائیل

ماجرای شایعه خروج ایران از ایکوم و ایکوموس چیست؟

پادشاه لخته

هم میهن: پایان گشت ارشاد و روسیاهی تندروها

صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس تأیید شد

آغاز فروش اینترنتی دارو از ماه آینده

مهلت تبدیل مجوزهای قدیمی فعالان اقتصادی به مجوزهای جدید اعلام شد

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

وقتی در لاین خودت رانندگی نمی کنی!

هدفش اینکه ببینه چند نفر زنده میان بیرون

حرکت خفن این راننده کامیون پربازدید شد

انیمیشن دیدنی ناسا از قمر سیاره مشتری

یک لرزه‌سنج مسافر ماه می‌شود!

به دنیا دل مبند ای دل به فکر توشه ره باش ‏

به بهانه اول اردیبهشت یادروز سعدی شاعر بلند آوازه ایران و جهان‌

عضو کمیسیون امنیت ملی: اقدام روز گذشته اسرائیل گوشمالی دیگری خواهد داشت

شوخی های جالب کاربران فضای مجازی با حمله اسرائیل به اصفهان

شورای ائتلاف در مرحله دوم انتخابات، لیست 16 نفره می‌دهد

کدام چهره‌های سیاسی در مراسم ترحیم معاون اول احمدی‌نژاد حضور داشتند؟

اعلام زمان برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی

روایت مقام سازمان ملل از وضعیت بیمارستان‌های غزه

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

دستگاه های صدرنشین و قعر نشین تبدیل مجوزهای کاغذی را بشناسید

مقام مسئول: 6 دهک جامعه توان خرید خانه را ندارند

آیت‌الله جوادی آملی: بانک‌ها جلوی اختلاس‌ها را بگیرند

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

صحنه ای جالب از تخم گذاشتن شاهین پشت پنجره

ایده های جالب یک آدم خوش ذوق!

سعدی‌خوانی مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی

مارک زاکربرگ: دستگاه جدیدمان مغز را می‌خواند

بزرگداشت شاعری که پیشانی زبان پارسی است/ گوته تا شجریان از «سعدی» اعتبار گرفتند

به مناسبت روز بزرگداشت شاعر و نویسنده بزرگ قرن هفتم، سعدی شیرازی

تمجید امیرعبداللهیان از ابتکار تاریخی آفریقای جنوبی