ایران پرسمان

آخرين مطالب

ظریف یک روند است تحلیل روز

  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - ظریف یک روند است
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6015819
k ٢.٦
٣
اعتماد / متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
سیدعلی‌میرفتاح/ از اقبال‌های بلند ما در زمان جنگ تحمیلی یکی این بود که هنوز موبایل اختراع نشده بود، چیزی به اسم فضای مجازی تحقق پیدا نکرده بود و مردم عادی، محض تفنن و به این شکل افراطی در امور تخصصی سیاست دخالت نمی‌کردند. اگر زمان جنگ هم مثل امروز، منتقدان دولت، تکه‌هایی از سخنان دکتر ولایتی را سندتوآل می‌کردند، نه تنها جنگ به پایان نمی‌رسید، بلکه وزیر امور خارجه ایران اعتماد به نفسش را برای تداوم گفت‌وگوهای دیپلماتیک از دست می‌داد. از خاطرات قابل اعتنای دکتر ولایتی، ملاقات با صدام است. صدام پلیدترین و بی‌شرم‌ترین و قسی‌القلب‌ترین دشمن ما بود در آن زمان. ترامپ صدام را روسپید کرد اما در زمان جنگ حاکم افلقی عراق قاتل بچه‌های ما بود، بر سر بی‌گناهان بمب و موشک می‌انداخت، در کمال وقاحت از سلاح شیمیایی استفاده می‌کرد، حتی مردم خودش را در حلبچه به آن وضع شنیع به شهادت می‌رساند. طبیعتا برای دکتر ولایتی سخت بوده که با چنین موجود بی‌رحمی مجاور بنشیند، مودبانه با او دست بدهد و با او در کمال ادب حرف بزند. چه بسا اگر دکتر ولایتی به خودش بود، ترجیح می‌داد به او فحش بدهد، به سمتش تیر بیندازد، به قیمت جانش هم شده، زمین را از لوث وجود چنین خبیثی پاک کند. اما مملکت‌داری اقتضائاتی دارد و منطق حکمرانی ایجاب می‌کند که سیاستمداران پا روی نفس‌شان بگذارند و به‌‌رغم میل باطنی‌شان به نفع مصالح و منافع کشور تن به آداب دیپلماتیک بدهند.
در زمان مناظره‌های انتخاباتی 92، خاطرم هست که آقای قالیباف به دکتر ولایتی طعنه زد که (نقل به مضمون می‌کنم) آن وقتی که ما در جبهه گلوله می‌خوردیم و از کیان ایران و انقلاب دفاع می‌کردیم شما با همتاهای خارجی‌تان قهوه می‌خوردید... آقای قالیباف راست می‌گفت اما متفطن این معنا نبود که قهوه خوردن دیپلمات‌ها گاهی از گلوله خوردن رزمندگان سخت‌تر است. همان امامی که از سپاه و ارتش خواسته بود در جنگ با صدام بزنند و بکوبند و تا پای جان بایستند، از دیپلمات‌ها هم خواسته بود با جهان حرف بزنند و هر طوری هست درهای دیپلماسی را باز نگه دارند. اگر تکلیف رزمندگان دلاور ما جنگیدن بود، تکلیف ولایتی و همکارانش هم سخن گفتن با دنیای بی‌رحمی بود که سردمدارانش چیزی از انسانیت و عدالت نمی‌فهمیدند. هنوز هم نمی‌فهمند. اگر مرکل و مکرون و جانسون دولتمردان شفیقی بودند و برای مظلومان جهان دل می‌سوزاندند که دیگر ما مشکلی نداشتیم و برای احقاق حق ایران به این همه دردسر نمی‌افتادیم و بابت دروغ بمب اتم این همه به مضیقه نمی‌افتادیم.
واقعیت تلخ دنیا این است که عموم روسای دنیا زیر بلیت امریکا هستند و از ترامپ حرف‌شنوی دارند. سختی کار دیپلمات‌ها هم همین است که باید از لابیرنت دروغ‌ها و دغلکاری‌ها و خیانت‌ها و رذالت‌ها بگذرند و از طریق گفت‌وگو با همین‌ها که دست‌شان به خون بی‌گناهان آلوده است هزینه‌های استقلال ایران را -هر قدر که ممکن است- پایین بیاورند. در همه جای دنیا دیپلماسی و قدرت نظامی مکمل هم‌اند و همان‌طوری که موشک‌های ایران قدرت بازدارندگی دارند و سایه جنگ را از کشور دور می‌کنند، دیپلماسی هم کارش همین است. یادمان باشد چیزی که آذربایجان را به ایران بازگرداند تلاش دیپلمات‌هایی بود که با حرف‌ها و قول و قرارهای ساده یک ابرقدرت خدانشناس را از خر شیطان پیاده کردند. در عملیات نظامی فرماندهان را نمی‌شود از روی یک اقدام سنجید. نظامی‌ها استراتژی بلندمدت دارند که متناسب با آن تاکتیک‌های جنگی‌شان را تغییر می‌دهند. گاهی پیش می‌روند، گاهی به ضرورت عقب می‌نشینند، گاهی انتقام می‌گیرند، گاهی هم صبر پیشه می‌کنند... بدیهی است که تاکتیک دیپلمات‌ها هم بنا به ضرورت‌ها تغییر کند. آنها هم گاهی خط و نشان می‌کشند، گاهی پالس مصالحه می‌فرستند، گاهی به در می‌گویند که دیوار بشنود و...
وزیر خارجه ایران را از روی یک جمله نمی‌شود و نباید قضاوت کرد. ظریف یک روند است و در این سال‌ها، به‌خصوص در دوران صدارتش امتحان پس داده و برادری‌اش را به‌کرات ثابت کرده است. اتفاقا همین برادری است که باعث شده امریکایی‌ها از او کینه به دل بگیرند و رسما و علنا با او بستیزند. من کاره‌ای نیستم که از ظریف دفاع کنم، ظریف هم به دفاع من نیاز ندارد. کلامم هم نفوذ چندانی ندارد که بخواهم فضایل وزیر خارجه دولت روحانی را برشمرم. اما از آنجایی که حمله به دیپلماسی را به نفع کشور نمی‌دانم دست به قلم شده‌ام تا هشدار دهم که از بین بردن اعتماد به نفس وزیر خارجه و دیپلمات‌های جمهوری اسلامی و تخطئه چندجانبه ظریف اقدام خطرناکی است که در چنین برهه حساسی به بسته شدن باب دیپلماسی می‌انجامد. بسته شدن باب دیپلماسی دقیقا همان چیزی است که ترامپ و دور و بری‌هایش می‌خواهند. ترامپ پیداست که اهل مذاکره نیست و برخلاف ژست تبلیغاتی‌اش به هیچ عنوان نمی‌خواهد مسائل منطقه را از طریق گفت‌وگو حل کند. اتفاقا مشاوران فارسی‌زبان ترامپ هم او را امیدوار کرده‌اند که قلدری‌اش جواب می‌دهد و با همین تحریم و تهدید کارش پیش می‌رود. دلیل کینه مشاوران فارسی‌زبان ترامپ هم از ظریف همین است که می‌ترسند دیپلماسی کار دست‌شان بدهد و رشته‌های دور و درازشان را پنبه کند. از اتفاق برای خنثی کردن اقدامات دیپلماتیک ظریف است که چنین گستاخانه حضور او را در سازمان ملل یا اجلاس داووس مانع می‌شوند. نمی‌گویم ظریف را نقد نکنیم و صواب و خطای او را نسنجیم، بلکه می‌گویم عرصه دیپلماسی محل مناسبی برای دعوای سیاسی نیست و در این حوزه نمی‌شود و نباید به تسویه‌حساب‌های جناحی مشغول شد. مواظب باشیم با فحش دادن به ظریف ناخواسته به تکمیل پروژه ترامپ و مشاوران فارسی‌زبانش کمک نکنیم.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/96755/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

تصاویری از بازداشت عامل حمله به کنسولگری ایران در پاریس

واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل از سوی آمریکا

کنایه همتی به رئیسی با انتشار این ویدئو: مردم همچنان در انتظار چنین دولت کارآمدی هستند

جزئیات حادثه امنیتی در بخش کنسولی سفارت ایران در پاریس

گفتگوی امیرعبداللهیان و فیدان؛ تاکید ایران و ترکیه بر ضرورت آتش‌بس فوری در غزه

همکاری اسلامی: حق وتو آمریکا، ناقض مفاد سازمان ملل متحد است

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

سقوط سهام آسیا

نتیجه‌ی عدم توجه به جلو در رانندگی

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

دانشجو: حادثه امنیتی سفارت ایران در پاریس پایان یافت

موضع اردوغان درخصوص حادثه اصفهان

ظریف: عدم محکومیت تجاوز اسرائیل توسط شورای امنیت، ایران را ناگزیر به دفاع مشروع کرد

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس؛ عامل حمله دستگیر شد

کاهش مجدد رتبه اعتباری رژیم صهیونیستی

مرغ کیلویی چند؟

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

قسمت هایی واقعی از کارتون تام و جری!

حکمت/ کجای مجلس بنشینیم؟

وقوع حادثه امنیتی در مقابل سفارت ایران در پاریس

آمریکا: در هیچ اقدام تهاجمی علیه ایران شرکت نکردیم

چین: در کنار مردم فلسطین هستیم

هدیه یک میلیارد دلاری بایدن به اسرائیل

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

قانون اساسی برخاسته از نماز

گوناگون/ برج یاقوت کبود بعد از 20 سال گل داد!

4 گوشه دنیا/ پرموترین پسر جهان که مبتلا به «سندرم گرگینه» است

محافظت اردک مادر از جوجه اردک هایش در برابر حواصیل

درگیری حیوانات در طبیعت

یک بمب‌افکن میکرومقیاس برای مقابله با تومور سرطانی ساخته شد

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

جزئیات مقابله سامانه‌های پدافند هوایی با اشیای مشکوک در آسمان اصفهان

دستور فرمانده به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

فنلاند قواعد پناهندگی را تشدید می‌کند

10 هزار بی خانمان در پی تخریب دو هزار خانه در مرکز غزه

آپارتمان مخفی در نوک برج ایفل

آبشار زیبای شن لونگ در چین

خوش و بش جالب خرس با یک راننده!

بادبان ناسا بر فراز زمین برافراشته می‌شود!

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

راهپیمایی حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق در مشهد، گرگان و کرمان

کرملین: از ایران و اسرائیل می‌خواهیم خویشتن‌داری کنند

حاج‌علی‌اکبری: عملیات وعده صادق یک طوفان‌الاقصی ایرانی بود

درخواست وزرای خارجه گروه 7 از ایران و اسرائیل: از هرگونه تشدید تنش اجتناب کنید

وضع بهداشتی وخیم فلسطینی‌ها در اردوگاه جبالیا

سفر مقام‌های ارشد بلاروس به کره شمالی