ایران پرسمان

آخرين مطالب

شهردار منطقه 22 در گفتگوی تفصیلی باپایگاه خبری تحلیلی شهر/1

بزرگ ترین رینگ دوچرخه سواری تهران به زودی افتتاح می شود شهرداری تهران

  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - ‍‍شهردار منطقه 22 می گوید؛ این منطقه همزاد شده است با بلند مرتبه سازی و ساخت و سازهای بی قاعده؛ و البته جدای از این شهرت، پر از زیبایی‌های شهری است که بخشی از آن به طبیعت بکر و دست نخورده‌اش است.

علی نوذرپور شهردار منطقه 22 تهران در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی شهرنوشت درباره ظرفیت‌های ویژه این منطقه، بارگذاری‌های نامناسب، افتتاح پروژه‌های متناسب با شعار‌های مدیریت جدید شهری و... صحبت کرده است. بخش اول این گفتگو را در ادامه می‌خوانید.
• به عنوان سوال اول اجازه دهید به سراغ پروژه‌های مهم شهرداری منطقه 22 برویم؛ البته تاکید اصلی ما بر پروژه‌هایی است که با شعار مدیریت جدید شهری یعنی تهران شهری برای همه طراحی و اجرایی شده است.
ما در سال گذشته 36 پروژه در یک مرحله افتتاح کردیم؛ پروژه مهمی که ابتدای امسال افتتاح شد باغ 18 و نیم هکتاری «راز هستی» بود. این پروژه بسیار شاخص است و به عنوان یکی از مراکز جاذب گردشکری و تفریحی شناخته می‌شود. باغی که هم درخت مثمر و هم غیر مثمر دارد، اعم از درختان 50 ساله‌ای از شمال کشور و زیتون و مرکبات، همچنین درختان غیرمثمری مانند کاج و سرو و علاوه بر این فضای قابل توجهی از این باغ به کاشت دارو‌های گیاهی اختصاص داده شده است. در نظر داریم یک کافه دم نوش در کنار این باغ توسط بخش خصوصی احداث و راه اندازی شود تا از این گیاهان دارویی در این کافه استفاده شود. چنین جاذبه خاصی در هیچ جای تهران وجود ندارد، ضمن اینکه حیوانات و پرندگانی به این باغ آورده شده اند و بخشی از حیوانات چیتگر نیز به اینجا منتقل می‌شوند.
• امسال هم قرار است 55 پروژه شاخص در دهه فجر به افتتاح برسد؛ تعداد پروژه‌های شاخص شما در دو سال گذشته به چه عددی می‌رسد؟
در سال جاری 55 پروژه معرفی و برای افتتاح به تایید شهرداری رسید؛ بنابراین با احتساب 36 پروژه سال گذشته در مجموع 91 پروژه حاصل کار مدیریت شهری جدید در منطقه 22 است.
• پس منطقه 22 در دو سال گذشته شاهد افتتاح 91 پروژه شاخص بوده؛ شما به مدیریت شهری در دوره جدید اشاره کردید. پروژ‌های مطرح شده چقدر به سمت شعار‌های مخصوص این دوره مانند شهری زیست پذیر، دوست دار کودک و... رفته و چقدر این مسائل را دربرگرفته است؟
اولین پاسخی که در منطقه 22 باید به مردم می‌دادیم پاسخگویی به کمبود سرانه‌های هفت گانه شهری بود. مشکل جدی که در منطقه 22 وجود داشت این بود که ساخت و ساز انجام شده و بلندمرتبه سازی شکل گرفته بود و بارگذاری سکونتی حتی بیش از ظرفیت اکولوژیک انجام شده بود، ولی متناسب با این بارگذاری جمعیتی، سرانه‌های خدماتی شکل نگرفته بود. از رسالت‌های این دوره از مدیریت شهری پاسخگویی به این کمبود‌ها و تامین سرانه‌ها و ایجاد یک توسعه متوازن در منطقه 22 بود. در همین چارچوب 55 پروژه‌ای که تعریف شده، 2 مورد در حوزه فضای سبز، با تاکید بر فضای سبز محله‌ای است؛ چون بخش قابل توجهی از فضای سبز منطقه مانند بوستان چیتگر، لتمال کن، خرگوش دره وردآورد و کمربند سبز حریم منطقه 22، کارکرد شهری و فراشهری دارند.
• در واقع با وجود بوستان‌های فرامنطقه ای، نیاز به بوستان‌های کوچک مقیاس بود.
دقیقا؛ کمبود‌هایی که وجود داشت این بود که در محله‌های شهری پارک‌ها و بوستان‌های محله‌ای شکل نگرفته و مردمی که در منطقه مستقر شدند خواهان بوستان‌های کوچک محله‌ای در کنار و اطراف منازلشان هستند. در این بخش پارک «تندرستی» در حدود 4.5 هکتار در منطقه‌ای که در حال پذیرش جمعیت هست ایجاد شد. در سال‌های آینده اگر جمعیت بیشتری در اطراف این محل ساکن شدند فاز دوم این بوستان را اجرا و محوطه این پارک را گسترش خواهیم داد. در حوزه فضای سبز همچنین در ورودی دهکده المپیک فضای سبز گسترده‌ای شکل گرفته است.
• چندی پیش عنوان شد بزرگترین رینگ دوچرخه سواری تهران در منطقه به بهره برداری می‌رسد؛ این طرح به کجا رسیده است؟
یکی از تاکیدات ما بهسازی و احداث مسیر دوچرخه سواری بوده که یکی از بحث‌های جدی منطقه است و در آینده یک رینگ کامل دوچرخه سواری در منطقه خواهیم داشت که همه رینگ‌های محله‌ها به هم متصل خواهند شد و بزرگترین رینگ دوچرخه سواری تهران خواهد بود.
• با این اقدامات چه میزان به سرانه‌های هفت گانه در منطقه 22 که فقر آن به شدت احساس می‌شود، افزوده خواهد شد؟
مجموعه پروژه‌هایی که امسال افتتاح می‌شود منجر به این شد که حدود 13/6 متر مربع به سرانه‌های هفت گانه اضافه شود. ما 5 پروژه هم مربوط به حوزه فرهنگی و اجتماعی داریم. 3 پروژه در حوزه زیرساخت‌های مربوط به معلولین انجام شد که مربوط به تحقق شعار «تهران شهری برای همه» است. این شعار به این معنی است که همه اقشار اجتماعی فارغ از جنسیت، سن و معلولیت بتوانند بدون مانع از همه امکانات شهر استفاده کنند. در این بخش مناسب سازی سرویس‌های بهداشتی، ایستگاه‌های اتوبوس، ساختمان اداری یکی از شهرداری‌های نواحی، یکی از سرای محلات، بوستان ساحل و پیاده روی بلوار شهید اردستانی برای معلولین انجام شد. 2 پروژه در حوزه «تفریحی و گردشگری» داریم و 4 پروژه در بخش تجهیزات شهری. مجموعا حدود 1 میلیون و 103 هزار و 400 متر مربع مستحرصه ایجاد شد.
• میزان اعتبارات هزینه شده برای مجموع این اقدامات چه میزان بوده است؟
از جهت اعتباری کل اعتبار هزینه شده 613 میلیارد ریال است که 581 میلیارد ریال از اعتبارات شهرداری، 19 میلیارد ریال با مشارکت بخش خصوصی هزینه شده و 13 میلیارد ریال نیز کمک خیری بوده که به ساخت کتابخانه‌ای در ورودی چیتگر اقدام کرده است. این کتابخانه ضمن پوشش نیاز‌های مطالعاتی مردم منطقه به دلیل فضای خاص و آرامش و امکانات، در آینده به یکی از قطب‌های کتابخانه‌ای تبدیل خواهد شد.
• یکی از انتقادات به نحوه بارگذاری در منطقه 22 بحث کمبود شدید ناوگان حمل و نقل عمومی است؟ در این مسیر چه اقداماتی انجام شده است؟
توانستیم سهم ناوگان اتوبوسرانی را در بحث تردد‌های شهری یک درصد اضافه کنیم. البته دلیل پایین بودن این عدد این است که اتوبوسرانی مستقیما توسط شرکت اتوبوسرانی مرکز اداره می‌شود و مناطق در حوزه اتوبوسرانی و تاکسیرانی نقش فعالی ندارند. تعداد اتوبوس‌ها اضافه نشده و حل مسئله اتوبوس یک مسئله ملی است. دولت در سال‌های گذشته اتوبوس خریداری و توزیع می‌کرد، اما در دولت فعلی هیچ اتوبوسی خریداری نشده است. در دولت دوم آقای احمدی نژاد کمتر از سالی 600 اتوبوس خریداری شد. در دولت آقای خاتمی بود که دولت تعداد زیادی اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی کشور اضافه کرد و قرارداد 20 هزار دستگاه اتوبوس با ایران خودرو و شهاب خودرو منعقد و ظرف 6 سال ناوگان اتوبوسرانی کشور حدود 38 درصد نوسازی شد. در حال حاضر بالای 75 درصد ناوگان اتوبوسرانی تهران از سن فرسودگی که 8 سال است عبور کرده و قاعدتا با این اقدامات جسته گریخته و پراکنده اتفاقی نخواهد افتاد. باید سالی بیش از 3 هزار دستگاه اتوبوس وارد ناوگان اتوبوس رانی تهران شود تا فقط پاسخگوی نوسازی این ناوگان باشد و برای توسعه این ناوگان نیاز به اتوبوس‌های بیشتری داریم. ما در این حوزه کاری که توانستیم انجام دهیم این بود که با انجام مطالعات خطوط برخی از خطوط زائد را حذف و برخی خطوط لازم را ایجاد کردیم و همین تغییر در خطوط منجر به رشد یک درصدی ناوگان اتوبوس رانی در حمل و نقل عمومی شده است.
• در حوزه مترو چه ظرفیت‌هایی به حمل و نقل عمومی منطقه اضافه شد؟
در بحث مترو اقدامات ویژه‌ای انجام شده است. ما در مترو خط 5 را داریم که از حاشیه مرزی منطقه عبور می‌کند، ولی با توجه به نیاز جدی که ما در حوزه حمل و نقل عمومی داریم خوشبختانه مشاور تهیه کننده طرح تفصیلی این موضوع را در طرح تفصیلی دیده و مطالعاتی که تحت عنوان طرح جامع حمل و نقل ریلی در کل تهران انجام شده خطوط و ایستگاه‌هایی را در منطقه پیش بینی کرده و از 4 خطی که قرار است به خطوط متروی تهران اضافه شود 3 خط در این منطقه قرار دارد. یک خط شرقی- غربی و یک خط شمالی – جنوبی و خط دیگری که یک ایستگاه آن در این منطقه واقع می‌شود. با هماهنگی‌های انجام شده قرار شد خط 10 شروعش از منطقه 22 باشد. برای اینکه مسئولان حوزه مترو را متقاعد کنیم که شروع این خط از منطقه 22 باشد کلیه ذینفعان منطقه را دعوت و مدل مالی تعریف کردیم که در آن ذینفعان در احداث ایستگاه‌ها با شهرداری مشارکت کنند تا شهرداری و دولت بخشی از منابع خطوط و بخش مربوط به ایستگاه‌ها را ذینفعان پرداخت کنند و جلسات به صورت تک به تک با ذینفعان ادامه دارد. صورتجلسه‌هایی با مدیریت مترو و منطقه و ذینفع تنظیم خواهیم کرد تا بتوانیم با مشارکت ذینفعان و همکاری شهرداری با آن‌ها سال آینده خط 10 مترو تهران کلنگ زنی شود.
• خط 9 چطور؟
با توجه به کمبود منابع و اعتبارات مالی به نظر نمی‌رسد که خط 9 به این زودی آغاز شود.
• گمانه زنی‌ها و صحبت‌هایی در مورد امتداد خط 6 به منطقه 22 نیز وجو داشت؟
در مورد این خط مسئله‌ای که وجود داشت این بود که ما از خط 6 منشعب شویم برای یک خط شرقی و غربی و یا اینکه از خط 10 منشعب شویم. خط 10 شرقی- غربی از بالا مورد تایید حمل و نقل است و خط شرقی- غربی منشعب از خط 6 مورد تایید معاونت شهرسازی، ولی به هرحال جمع بندی شد که شرقی غربی خط 10 انجام شود و به جای خط 6 ال آر تی احداث شود، یعنی ما دو خط مترو خواهیم داشت و یک خط ال آر تی که از خط 6 وصل می‌شود و به صورت نعلی شکل شمال منطقه را به جنوب آن وصل و اکثر کاربری‌های مهم را درگیر می‌کند.
• با توجه به اینکه در طرح تفصیلی منطقه، حمل و نقل عمومی مورد بحث قرار گرفته و علاوه بر این منطقه 22 به عنوان قطب گردشگری و علمی- تحقیقاتی در تهران نیاز به توجه بیشتری در توسعه حمل و نقل عمومی دارد، در طرح تفصیلی چه میزان به آن پرداخته شده است؟
اساس حمل و نقل عمومی در منطقه 22 در وهله اول مترو و سپس ال آر تی است که هردو مورد در طرح تفصیلی تصویب شده و هم در مطالعات جامع حمل و نقل ریلی دیده شده است که به تایید شهرداری تهران و شورای حمل و نقل و ترافیک استان تهران رسیده و الان در مرحله بررسی وزارت کشور قرار دارد و باید به تایید شورای هماهنگی امور حمل و نقل شهر‌های کشور در وزارت کشور برسد تا بعد بتوان بر اساس آن وارد فاز اجرا شد.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/98894/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

حمایت جالب فعالین رسانه‌ای دنیا از اعتراضات ضد صهیونیستی دانشجویان آمریکا

نماهنگ «فلسطین تنها نیست» با نوای مهدی سلحشور

اگر کسی به یاد گناهان گذشته اش افتاد بداند ذات اقدس الهی به یادش انداخته

تقویم تاریخ/ بیانیه سازمان ملل علیه سلاح‏های شیمیایی عراق بر ضد ایران

تفال/ سالها دل طلب جام جم از ما می‌کرد

دریاچه ای زیبا در نیوزلند

اسب آبی نر پس از هفت سال ماده از آب درآمد!

حکمت/ گناهِ ثروتمندی

محافظت دانشجویان هاروارد از دانشجویان مسلمان هنگام خواندن نماز

آیا جن‌ها هم زاد و ولد دارند؟

سگ رباتیک با قابلیت شعله‌افکنی تا فاصله 10 متری

تصاویری از لحظه فرود آپولو 11 بر سطح ماه در سال 1969

دانشمندان تنها در 150 دقیقه الماس ساختند

میدان مغناطیسی زمین 3.7 میلیارد ساله است

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

ادعای آمریکا: ساخت اسکله کمک‌رسانی به غزه آغاز شد

ارتش یمن بار دیگر «ایلات» را هدف گرفت

بازداشت 100 دانشجو در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی

عربستان میزبان مذاکرات چندجانبه درباره آینده غزه

قرارداد 6میلیارد دلاری تسلیحات و تجهیزات آمریکا برای اوکراین

اعتراضات ضد اسرائیلی در سراسر آمریکا ادامه دارد

پیشنهاد رژیم صهیونیستی برای انصراف از حمله به رفح در ازای توافق با حماس

افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان

روسیه دارایی‌های بزرگترین بانک آمریکایی را مسدود کرد

بمباران دوباره امدادگران غزه با شهادت 8نفر

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

آقای ذوالنوری ممنون