ایران پرسمان

آخرين مطالب

سرمقاله ایران/ «معامله قرن»، طرحی خطرناک برای منطقه خبر خوب

  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - سرمقاله ایران/ «معامله قرن»، طرحی خطرناک برای منطقه
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6029749
١٥
٠
ایران / « «معامله قرن»، طرحی خطرناک برای منطقه » عنوان ستون "اول دفتر" روزنامه ایران به قلم محمدعلی مهتدی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
«معامله قرن»، هیاهویی است که دولت ترامپ و حزب لیکود رژیم صهیونیستی به راه انداخته‌اند. قبل از هر چیز وقتی سخن از معامله است باید گفت که هر معامله دو طرف لازم دارد. ولی در اینجا دو طرف معامله آن مشخص نیستند. یک طرف این معامله واضح است که بنیامین نتانیاهو و حزب لیکود است که خود این طرح را نوشته اما آقای ترامپ و دامادش جارد کوشنر صرفاً مسئولیت آن را برعهده گرفتند. اما طرف دیگر این معامله مشخص نیست. قاعدتاً باید طرف مقابل ملت فلسطین باشد اما تاکنون هیچ فرد یا گروه فلسطینی، اعلام نکرده که طرف مقابل این معامله بوده است.
در واقع هدف از به اصطلاح «معامله» پایان دادن به چیزی به‌نام آرمان فلسطین، بلعیدن کرانه باختری رود اردن و منضم کردن آن به اراضی اشغالی سال 1948 است که اسمش را دولت اسرائیل گذاشته‌اند. البته از همان ماه ژوئن 1967 که کرانه باختری به اشغال ارتش صهیونیستی درآمد و آنها بلافاصله شروع به تغییر وضعیت این منطقه اشغالی و ایجاد شهرک‌های صهیونیست نشین کردند مشخص بود که آنها هرگز از کرانه باختری عقب نشینی نخواهند کرد. درحالی که طبق قطعنامه 242 شورای امنیت تاریخ 22 نوامبر 1967 و قطعنامه 338 واز دیدگاه قانون بین‌المللی و سازمان ملل متحد این منطقه، منطقه اشغالی است و رژیم صهیونیستی باید از آن عقب نشینی کند.
براساس معاهده اسلو، اراضی سرزمین‎های اشغالی به سه ناحیه الف، ب و ج تقسیم شد. اراضی الف شهرهای پرجمعیت فلسطینی بود که اداره آنها بر عهده تشکیلات خودگردان فلسطین قرار گرفت تا مردم مستقیماً با ارتش اشغالگر روبه‌رو نشوند و انتفاضه مردم فلسطین پایان گیرد. منطقه ب، روستاهای اطراف این شهرها هستند که به‌طور مشترک ارتش صهیونیستی و نیروهای تشکیلات خودگردان آنها را اداره می‎کنند و مناطق ج بقیه مناطقی بود که رژیم صهیونیستی تعداد زیادی شهرک صهیونیست‌نشین ساخته است. طبق معامله قرن مورد نظر ترامپ، مناطق ج شامل تمام شهرک‌های غیرقانونی صهیونیست‌نشین در کرانه باختری به اراضی سال 1948 یعنی به چیزی به‌نام دولت اسرائیل ملحق می‌شود به این ترتیب آنچه از کرانه باختری می‌ماند، شهرهایی جدا از هم است که به هم مرتبط نیستند و در واقع چند جزیره پرجمعیت خواهند بود که هرگاه رژیم صهیونیستی بخواهد می‎تواند بسادگی آنها را به آنچه سرزمین خود می‎خواند، ملحق کند.
همچنین در چند روز گذشته دیدیم که نتانیاهو اعلام کرد بخش‌های مهمی از دره رود اردن را به سرزمین‎های اشغالی ملحق می‌کند. اما با مخالفت شدید دولت اردن و ملک عبدالله پادشاه اردن مواجه شد. نکته دیگر این طرح، مسأله قدس، به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی است که دونالد ترامپ پیشتر هم نظر خود را در این خصوص اعلام کرده‎ بود. بنابراین معامله قرن، تغییر جدیدی به حساب نمی‌آید. اتفاقی که باید آن را تازه دانست، این است که مطابق این طرح دیگر چیزی به‌نام دولت مستقل فلسطین وجود نخواهد داشت، توافق اسلو عملاً به پایان رسیده و ملغی شده و مسأله حق بازگشت فلسطینی‌ها نیز منتفی است. در طرح ترامپ به فلسطینی‌ها وعده شده است که حق دارند زندگی بهتری داشته باشند و به آنها کمک اقتصادی خواهد شد، اما این صرفاً یک وعده است و پیش از این نیز در نشست منامه، هنگام بررسی بخش اقتصادی معامله قرن مطرح شده بود و تعداد زیادی از کشورها در آن شرکت کردند و حداکثر پولی که جمع شد چیزی حدود 50 میلیارد دلار بود که طبیعتاً این پول برای اجرای این طرح کافی به نظر نمی‎رسد.
اما هدف اصلی از اعلام به اصطلاح معامله قرن، چیزی وسیع‎تر از آنچه که گفته می‎شود، است. هدف اصلی حفظ برتری امنیت استراتژیک رژیم صهیونیستی و ایجاد به قول خودشان اسرائیل بزرگ است. اگر امریکا و اسرائیل موفق شوند و این طرح را پیش ببرند، روزگاری می‎رسد که اسرائیلی‌ها ادعاهایی درسوریه، بابل عراق، مصر و حتی منطقه خیبر عربستان سعودی داشته باشند و بخواهند اسرائیل بزرگ از نیل تا فرات را به وجود بیاورند. اما این طرحی است که آنها در سر دارند و در واقعیت موجود، چنین چیزی امکانپذیر نخواهد بود و آنها نخواهند توانست این را به مرحله اجرا درآورند. زیرا در گام نخست، می‎بینیم که برای اشغال قدس، با چالش‎های بسیاری مواجه هستند. زیرا اولاً در طرف فلسطینی هیچ شخصیتی را پیدا نمی‌کنند که با این مسأله موافقت کند. به جز فلسطینی‎ها، محور مقاومت هم با این مسأله موافق نیست. این در حالی است که محور مقاومت، از نوار غزه گرفته تا جنوب لبنان و سوریه، عراق، ایران و یمن قدرتمندترین محور در منطقه است که قدرت بازدارندگی بسیار خوبی در برابر رژیم صهیونیستی ایجاد کرده است. آنها نمی‌توانند بسادگی این قدرت بازدارنده را نادیده بگیرند.
با همه این احوال به راه انداختن این هیاهو بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد زیرا هر دو نفر هم ترامپ و هم نتانیاهو در داخل کشور خود زیر فشار هستند. ترامپ زیر فشار استیضاح گنگره است و در سال انتخابات، وضعیت بسیار بدی دارد. نتانیاهو نیز پس از دو دور انتخابات نتوانسته کابینه‌ای تشکیل دهد و در دور سوم هم با این خطر روبه‌روست که به‌دلیل فساد محاکمه و زندانی شود. لذا برای نجات خود نیاز به یک پروپاگاندا به‌نام معامله قرن داشتند.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/99178/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیل برای دبی گران تمام شد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

گیر افتادن گربه‌ای در سیل دبی

نماهنگ حماسی «الله اکبر» با صدای محمود کریمی

اوضاع فرودگاه کیش و دبی یک روز پس از باراش شدید باران

با بزرگترین ستاره شناخته شده آشنا شوید

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

هشدار صریح ایران به رژیم صهیونیستی؛ در پاسخ دادن به هرگونه ماجراجویی آنی عمل می‌کنیم

سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود

رئیسی: اگر اهل مذاکره‌اید، ما میز مذاکره را ترک نکرده‌ایم

روایت هاشمی رفسنجانی از درخواست وزیر نفت برای صدور نفت مجانی به سوریه

سپاه ادعای آسیب نیروگاه دیمونا در حمله ایران را تکذیب کرد

6 پیشنهاد وزیر امور خارجه کشورمان در شورای امنیت سازمان ملل

اردن: باید مانع حمله به رفح شد

رویترز: آمریکا عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو می‌کند

تظاهرات علیه نتانیاهو امروز هم ادامه یافت

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

هوای تازه/ آی قابیل! آی اســرائیل! نوبت انتقام‌ هابیل است

دام دنیا در بیان عطار نیشابوری

بیانیه بایدن درباره تحریم‌های جدید ضدایرانی آمریکا

امیرعبداللهیان: در صورت تعرض به منافع ایران، در پاسخ‌گویی لحظه‌ای تردید نخواهیم کرد

امیرعبداللهیان: عملیات دفاع مشروع و اقدام متقابل ایران پایان یافته است

اردن: ایران قصد تشدید تنش ندارد

سلامت جسمی- روانی صهیونیست‌ها وخیم‌تر شده است

سازمان بهداشت جهانی: حجم ویرانی بیمارستان‌های غزه فاجعه‌آمیز است

ادعای رسانه عبری درباره اصابت موشک به دیمونا جنگ روانی است

نتانیاهو: نباید اختلافات داخلی را علنی کنیم؛ با تهدید وجودی روبرو هستیم

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

4گوشه دنیا/ گرانترین خانه جهان در پاریس

ترور ناکام یک نفر در برزیل

نماهنگ «یوم الانتقام» با صدای ابوذر روحی

عملیاتی شدن 5 فروند زیردریایی هوشمند با قابلیت تعقیب هدف و نشت‌یابی

خط و نشان عضو کمیسیون امنیت ملی برای کشورهای عربی منطقه

منبع آگاه: ادعای «معاریو» درباره حمله به دیمونا توسط ایران کذب است

رئیسی: گذشت زمانی که می‌خواستند با برجام 2 و 3 روی موشک‌های ما معامله کنند

اردوغان: باید در راستای توقف نسل‌کشی در غزه تلاش کنیم

اوکراین درباره وقوع جنگ جهانی سوم هشدار داد

گوترش: خاورمیانه در لبه پرتگاه قرار دارد

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

غربت مرتضی

حق‌شناس: تنش اخیر میان ایران و اسرائیل تأثیری بر نرخ ارز نمی‌گذارد

چه کسانی در برابر نهضت انبیاء می‌ایستند؟

گناهان زبان؛ شوخی با نامحرم

ماجرای عجیب غرور و تکبر ابوجهل

با این ابرسازه فضایی، یک میلیارد انسان میتونن در فضا زندگی کنن!