ایران پرسمان
سرمقاله جام جم/ شروط مبارزه با فساد
سه شنبه 15 بهمن 1398 - 10:03:23
ایران پرسمان - سرمقاله جام جم/ شروط مبارزه با فساد
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6035488
١٣
٠
جام جم / ‌« شروط مبارزه با فساد » عنوان سرمقاله روزنامه جام جم نوشته دکتر احمد توکلی(رئیس سازمان مردم نهاد دیده بان شفافیت و عدالت) است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
دیروز رئیس قوه قضاییه سامانه‌ای را در راستای شفافیت رونمایی کرد که بر اساس آن اسامی مفسدان اقتصادی، بدهکاران بانکی و افراد ممنوع‌المعامله انتشار می‌یابد. این سامانه کمک می‌کند تا میزان کلاهبرداری‌ها کمتر شود و اگر بخواهند دوباره کار خود را ادامه دهند قطعا آبرویشان را به حراج می‌گذارند. یکی از کاربردهای این سامانه، بازدارندگی آن است و هرچه تلاش کنیم فساد در جامعه منفورتر شود قطعا نتایج بهتری را کسب خواهیم کرد. زمانی که هزینه انجام فساد در یک جامعه افزایش می‌یابد افراد کمتری سراغ آن می‌روند، لذا برنامه قوا باید به گونه‌ای باشد که به جای برخورد با فساد از بروز آن پیشگیری کند. رونمایی از سامانه شفافیت دستگاه قضایی قدم اول است و باید همه دستگاه‌ها و قوا اقدامات و خدمات خود را به‌صورت الکترونیک ارائه کنند تا دخالت‌های انسانی از پرونده‌ها حذف شود.
نکته قابل توجه اینجاست که شفافیت به تنهایی عامل بازدارنده نیست و یک شرط لازم محسوب می‌شود، شرط کافی این است که مردم قدرت بازخواست کردن و پاسخ گرفتن را داشته باشند. در این صورت قطعا انتخابات آزاد و منصفانه‌ای خواهیم داشت و مردم با علم بر این‌که می‌توانند از مسؤول پاسخ بخواهند، رأی خواهند داد. اگر تنها بخواهیم مشکلات و متهمان را به مردم معرفی کنیم و اتفاقی نیفتد، قطعا نتیجه مطلوبی به دست نمی‌آید. ضمن این‌که مردم به ارقام بزرگ فساد عادت می‌کنند و ممکن است شکاف طبقاتی و نارضایتی در جامعه افزایش یابد اما اگر با متخلفان برخورد شود، قطعا بازدارنده خواهد بود.
از دیگر مزایای این سامانه مربوط به شورای نگهبان می‌شود. در هر انتخابات، شورای نگهبان برای هر فرد باید استعلام‌های زیادی را به‌منظور تأیید صلاحیت از دستگاه‌ها و نهادهای مختلف دریافت کند اما با وارد کردن مشخصات فرد در سامانه شفافیت دستگاه قضایی مشخص خواهد شد که در بخش اقتصادی جرمی علیه او ثابت شده یا خیر. قبلا یک فرد زمانی که مفسد شناخته می‌شد، فردی دیگر باید هزینه معرفی یا افشای آن را بر عهده می‌گرفت که سامانه اعلام اسامی مفسدان اقتصادی این هزینه را به صفر رساند تا فضای کشور برای فاسدان بیش از گذشته ناامن شود و نتوانند کارهای گذشته خود را تکرار کنند.‌

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/100015/سرمقاله-جام-جم--شروط-مبارزه-با-فساد
بستن   چاپ