ایران پرسمان
تازه های نشر/ «عکس یادگاری بگیریم» با «روح عزیز»
جمعه 25 بهمن 1398 - 10:02:25
ایران پرسمان - تازه های نشر/ «عکس یادگاری بگیریم» با «روح عزیز»
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6066358
٣
٠
ایرنا / نوجوانی دورانی عجیب در زندگی ماست؛ کتاب و به طور خاص ادبیات و داستان بهتر از هر دوستی با نوجوانان همراه می‌شود. سه عنوان رمان نوجوان تازه‌ منتشرشده «عکس یادگاری بگیریم»، «روح عزیز» و «سایبانی برای زمین» هر کدام به شکلی مخاطبان را به مسیرهای جدید هدایت می‌کنند.
نوجوانی سن عجیبی است؛ هم در تعریفش و هم در تعیین دورانش قطعیتی وجود ندارد. برخی بزرگ‌ترین دشواری تعریف رمان نوجوان را نبود تعریفی دقیق از «نوجوانی» می‌دانند. به همین دلیل از این دوران به دوره گذار هم یاد می‌شود. اما به هر روی نبود تعریفی منسجم و سنی قطعی از دوران نوجوانی به همین اندازه کار تالیف برای این گروه سنی را نیز دشوار می کند. نوجوان، ایستاده در مسیر بزرگسالی که کودکی را پشت سر گذاشته است، در مرز تغییرات روحی و جسمی در پی مضامینی است که با این حال گذار هم‌خوانی داشته باشد.
سه رمان نوجوان با گروه سنی بالای 15 سال و هر سه از آثار منتشر شده در کانون پرورش فکری می‌تواند پیشنهادهای قابل تامل و استانداردی باشد.
روح عزیز؛ رمانی با محور روابط خانوادگی
کتاب روح عزیز نوشته مینو کریم‌زاده سعی کرده است جای خالی رمان‌هایی را که به روابط خانوادگی می‌پردازند، پر کند. در ابتدای کتاب پیش از شروع ماجرایی که با خودش ماجراهای دیگری می‌آورد، می‌خوانیم:
در زندگی روزهایی هست که عادی و معمولی به نظر می‌آیند. نه کسی درخشندگی رنگ‌شان را می‌بیند، نه عطر جادویی‌شان را در هوا احساس می‌کند؛ اما وقتی یک حادثه‌ی کوچک می‌آید و به سنگینی کوه دماوند می‌افتد روی زندگی و همه‌چیز را خراب می‌کند، همان روزهای عادی و معمولی که کسی حاضر نبود برایشان تره خرد کند، روزهای دور و درخشانی می‌شوند که آدم حاضر است برای برگرداندن آن‌ها، هر کاری بکند، هر کاری... غروب روز آخرین دوشنبه‌ اسفند برای آرش چنین روزی بود.
کریم‌زاده، نویسنده، شاعر و فیلم‌نامه‌نویس است که بیش‌تر در حوزه کودک و نوجوان کار کرده است. رمان‌های او که در سال 1343 در شهرکرد متولد شده است، تاکنون بیشتر در انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به چاپ رسیده است.
وی تا پیش از این برای رمان‌های قلب های نارنجی برگزیده کتابخانه مونیخ و برنده جایزه کتاب فصل، رمان پیش از بستن چمدان برنده جایزه کتاب فصل و رمان وقتی یلدا نبود در جایزه مهرگان تقدیر شده است. همچنین او به خاطر نگارش فیلم‌نامه زن دوم در کنار فرشته طائرپور برنده بهترین فیلم‌نامه از جشنواره فیلم کیش شده است.
رمان روح عزیز نخستین بار در سه چاپ پی‌درپی، در 204 صفحه و با شمارگان 7هزار و 500 نسخه به قیمت 30 هزار تومان در سال جدید در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت.
سایبانی برای زمین؛ واقعیتی دردناک از مصائب زیست‌محیطی
سایبانی برای زمین نوشته حمید نوایی لواسانی عنوان رمانی کاملا محیط زیستی است که با حال و هوای این روزهای تهران بزرگ ارتباط دارد، روزهای پر از دود و آلودگی که ساکنان تهران چند سالی است با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. آلودگی‌ای که بعد از تخریب باغ‌ها و کمربند سبز تهران و حومه آن، چند برابر شد.
نویسنده که تا به‌حال آثار زیادی در حوزه کودک و نوجوان نوشته، در سایبانی برای زمین واقعیتی دردناک درباره تخریب باغ‌های پربار و باارزش کمربند سبز تهران را در قالب رمانی ماجراجویانه برای مخاطبانش به تصویر می‌کشد و از نوجوانی می‌گوید که به دلیل مشکل فراموشی ناگهانی پدربزرگش، درگیر مساله تخریب باغ قدیمی و خانوادگی‌شان می‌شود و در این راه ماجراهایی برایش پیش می‌آید.
در بخشی از این رمان نوجوان می‌خوانیم:
آن موقع‌ها وقتی بابایوسف از آدم زمین‌خوار برایم حرف می‌زد، بدجوری تخیل کودکانه‌ام به کار می‌افتاد. زمین‌خوار را موجودی غول‌پیکر و زشت می‌دیدم که زمین‌های سرسبز و پردرخت مردم را برمی‌دارد، تکه‌تکه می‌کند و به دهان آب‌افتاده و گشادش فرو می‌برد. بعد با دندان‌های زرد و کثیفش آن‌ها را مثل بیسکویت، خارت خارت می‌جود و آخر سر هم از روی شکم‌سیری آروغ پرگرد و خاکی می‌زند.
انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کتاب سایبانی برای زمین را در 216 صفحه با شمارگان دو هزار و 500 نسخه و قیمت 30 هزارتومان منتشر کرده است.
عکس یادگاری بگیریم؛ روایتی از کانون اصلاح و تربیت
همان‌طور که ادبیات جهان به سمت داستان‌هایی با موضوع کودکان با نیازهای ویژه پیش رفته است، ‌نویسندگان ایرانی هم درباره‌ کودکان و نوجوانانی می‌نویسند که بزهکاری، اعتیاد، بیماری و... زندگی آن‌ها را تغییر داده است.
کتاب عکس یادگاری بگیریم، نوشته محمدرضا یوسفی، زندگی چند کودک و نوجوان را روایت می‌کند که در کانون اصلاح و تربیت زندگی می‌کنند. دلیل حضور هر کدام از آنها متفاوت است و هر یک سرگذشت متفاوتی دارند. این داستان براساس یک اتفاق واقعی؛ یعنی قتل یکی از مادریارها در کانون اصلاح و تربیت الهام گرفته شده است.
در آغاز این کتاب می‌خوانیم:
-آخه کی خانم پارسایی رو کشته؟
- یکی که باید پسر یزید باشه.
- چه‌طور دلش اومده؟
- دل نداشته بی‌پدر و مادر.
- خلاصه یه روز گیر می‌افته.
- چه روزی؟
- چه می‌دونم، از همین روزا دیگه.
- برو بابا!
- اون که کشته، ردی از خودش گذاشته؟
- رد کدومه؟
تمام رمان بر اساس دیالوگ‌هایی روایت می‌شود که در فضای داستان حضور دارند.
رمان روح عزیز در 204 صفحه و با شمارگان 7 هزار و 500 نسخه به قیمت 30 هزار تومان در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/104371/تازه-های-نشر--«عکس-یادگاری-بگیریم»-با-«روح-عزیز»
بستن   چاپ